ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Όσα ξέρεις για την αυτοκίνηση, η CES 2016 σου λέει να τα ξεχάσεις

Το μέλλον της αυτοκίνησης αποκαλύφθηκε στη CES 2016 και o Πάνος Σεϊτανίδης διάλεξε 8+1 πρεμιέρες που μας άφησαν με ανοιχτό το στόμα.

Το ρητό είναι γνωστό: «Ό,τι συμβαίνει στο Βέγκας, μένει στο Βέγκας». Μόνο που αυτή τη φορά δεν έχουμε να κάνουμε με τις γκάφες της παρέας του Γαλιφιανάκη αλλά με τις πλέον προηγμένες τεχνολογίες. Αυτό πραγματεύεται κάθε χρόνο η CES (Consumer Electronics Show), η απόλυτη Έκθεση Ηλεκτρονικών που διεξάγεται κάθε Ιανουάριο στην πρωτεύουσα της Νεβάδα και που ειδικά φέτος, θύμιζε περισσότερο έκθεση αυτοκινήτου παρά οτιδήποτε άλλο.

Όλοι οι μεγάλοι παίκτες της αυτοκίνησης έδωσαν το «παρών» και όσα παρουσίασαν, τελικά όχι μόνο δεν έμειναν στο Βέγκας αλλά έχουν ήδη ξεκινήσει το ταξίδι. Ως είδηση σε κάθε άκρη του πλανήτη αλλά και ως… γέφυρα προς το όχι και τόσο μακρινό (όπως αποδεικνύεται) μέλλον, όπου όσα ξέρουμε για τα αυτοκίνητα, θα τα ξεχάσουμε.

Αντί για βενζινάδικα θα ψάχνουμε πρίζες, αντί για καθρέφτες θα κοιτάμε οθόνες, η σχέση στοργής με το αυτοκίνητο μας θα εξελιχθεί σε τρίο αφού το smartphone μας θα αποκτά όλο και πιο ενεργό ρόλο ενώ οι καμπίνες θα θυμίζουν κάτι ανάμεσα σε κόκπιτ μαχητικού αεροπλάνου και control room τηλεοπτικού σταθμού με πολλές οθόνες και σύνθετες λειτουργίες.

 

Όλα αυτά σε μία εποχή που ο άνθρωπος δουλεύει σκληρά για να διώξει τον άνθρωπο από τη θέση οδηγού. Η αυτόνομη οδήγηση έρχεται όλο και πιο κοντά. Εικόνες που έμοιαζαν με υπερβολές σεναριογράφου σε κινηματογραφικές ταινίες περασμένων ετών, ετοιμάζονται να ενταχθούν στο script της καθημερινότητάς μας. Κι εμείς, σύντομα απλά θα κρατάμε το ποπ κορν και το αναψυκτικό στο χέρι, θεατές σε κάθε μετακίνηση.

Και κάπου εκεί αναρωτιέσαι για τα συν και τα πλην της μετάβασης από την εποχή του «Ξέρεις από βέσπα» του Βέγγου, σε αυτό το Star Trek μέλλον του αυτοκινήτου. Ναι, όλα θα γίνονται πολύ άνετα, πολύ εύκολα. Ναι, θα γίνονται κυρίως με ασφάλεια αφού ο κάγκουρας και ο ασυνείδητος, τον υπολογιστή δεν μπορούν να τον κερδίσουν. Ειδικά ο Ελληνάρας που θέλει ντε και καλά να έχει το κινητό στο αυτί και την τυρόπιτα στο χέρι, δεν θα αναγκάζεται να κάνει και διαλείμματα κοιτώντας το δρόμο. Ως εδώ όλα οκ.

Τι θα γίνει όμως με τη ριμάδα την οδηγική απόλαυση, την ασύγκριτη ευχαρίστηση που μπορεί να σου χαρίσει το να πάρεις το δρόμο κι όπου σε βγάλει, με τον ήχο του κινητήρα να αντικαθιστά τη μουσική και το δεξί χέρι να γίνεται ένα με τον λεβιέ ταχυτήτων (όπως καταλάβατε μισώ τα αυτόματα) και να γουστάρεις; Έτσι, χωρίς λόγο να σκαρφαλώσεις στην Πάρνηθα και ας μη σε βάζουν με τη φόρμα στο καζίνο; Καλή ερώτηση, με απάντηση που ξέρουμε ήδη. Παρελθοντολαγνεία τέλος, τούτο το κείμενο είναι για το μέλλον. Πάμε λοιπόν να ξεχωρίσουμε τα καλύτερα που παρουσίασαν οι 155 εταιρείες που σχετίζονται με το χώρο του αυτοκινήτου και ήταν παρούσες στη CES 2016.

Κάνε παντομίμα

 

Ποιος δεν έχει πάθει αμόκ προσπαθώντας να κάνει τη σωστή επιλογή μέσα σε ένα πραγματικό χάος κουμπιών στην κεντρική κονσόλα; Κι αν οι περισσότεροι κατασκευαστές έχουν αρχίσει να αντικαθιστούν αυτή την παραδοσιακή διάταξη με εύχρηστες οθόνες αφής, η BMW το πάει ένα βήμα πιο πέρα. Χάρη στην τεχνολογία AirTouch της βαυαρικής εταιρείας, ο χρήστης θα μπορεί να χειρίζεται το σύστημα infotainment μέσω απλών κινήσεων του χεριού του, χωρίς όμως να αγγίζει την οθόνη! Η απλοϊκή εξήγηση που θα έδινε η 3χρονη κόρη μου για το πώς θα γίνεται αυτό, θα περιελάμβανε λόγια του Τύπου «άκατα μάκατα σου κου του μπε». Η πιο ψαγμένη αφορά αισθητήρες που θα καταγράφουν τις κινήσεις του χεριού στο χώρο ανάμεσα στον καθρέφτη και την κεντρική κονσόλα! Ως plan b θα υπάρχουν και σχετικά κουμπιά στην αριστερή πλευρά του τιμονιού και την πόρτα του συνοδηγού αλλά κι εκεί, με πολύ λιγότερα «βήματα» απ’ ότι στα συνηθισμένα συστήματα infotainment.

Ο ηλεκτρικός σου φίλος

 

Κέρδισε τον τίτλο της σημαντικότερης καινοτομίας στη φετινή CES και όχι άδικα. To όνομα του είναι BUDD-e (τουλάχιστον ηχητικά παραπέμπει στο φιλαράκι σου) και αποτελεί το όραμα της Volkswagen για τις μετακινήσεις του μέλλοντος. Πατάει στην πλατφόρμα MEB που δημιουργήθηκε για τα ηλεκτρικά μοντέλα της μάρκας και κινείται χάρη σε δύο ηλεκτροκινητήρες (ένας σε κάθε άξονα). Αυτή η διάταξη συνεπάγεται τετρακίνηση ενώ η συνδυαστική ισχύς φτάνει στους 306 ίππους. Οι συστοιχία μπαταριών εξασφαλίζει αυτονομία 533 χιλιομέτρων ενώ συνεργαζόμενο με έναν ταχυφορτιστή, το μηδενικών ρύπων BUDD-e μπορεί να γεμίσει τις μπαταρίες του στο 80% μέσα σε ένα μισάωρο! Θα κουβαλάει τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης αλλά και λύσεις που θα διευκολύνουν την καθημερινότητα των επιβατών.

 

Από το Gesture Control 2.0 που θα επιτρέπει να ανοιγοκλείνουν οι πόρτες χωρίς να υπάρχουν λαβές, μέχρι την επικοινωνία με το σπίτι σας (!) με δυνατότητα να ανοίγετε την πόρτα του γκαράζ ή τα εξωτερικά φώτα εξ αποστάσεως! Το εσωτερικό θυμίζει σαλόνι του μέλλοντος, τα καθίσματα είναι περιστρεφόμενα, οι κάθε λογής διακόπτες απλά απουσιάζουν, σχεδόν κάθε λειτουργία είναι φιλοσοφίας… αφής, ενώ η 34 ιντσών οθόνη εντός της καμπίνας των επιβατών είναι αναμφίβολα game changer!

Auto-Anti Virus; Κι όμως

 

Αφού φτάσαμε στην εποχή όπου τα αυτοκίνητα δέχονται επιθέσεις από χάκερ, εύλογα κάποιος θα ανέπτυσσε «αμυντική» τεχνολογία. Δράση και αντίδραση. Έτσι η Magna International που μπορεί το όνομά της να μη σας λέει πολλά αλλά είναι ένας από τους μεγαλύτερους προμηθευτές των αυτοκινητοβιομηχανιών, «συμμάχησε» με την Ισραηλινή Argus Cyber Security και δημιούργησαν ένα εξελιγμένο σύστημα προστασίας των ηλεκτρονικών συστημάτων του αυτοκινήτου από επιθέσεις! Antivirus τώρα λοιπόν και μη νομίζετε πως είναι υπερβολή. Πέρυσι η Fiat Chrysler προχώρησε σε ανάκληση 1.4εκ. οχημάτων για αναβάθμιση software όταν αποδείχθηκε πως ο κινητήρας τους μπορούσε να ενεργοποιηθεί/απενεργοποιηθεί εξ αποστάσεως.

Θες να γίνεις Michael Knight;

 

Η Volvo παρουσίασε στο Βέγκας ένα σύστημα φωνητικών εντολών προς το αυτοκίνητο, που θα λειτουργεί μέσω του ρολογιού Microsoft Band 2. Δεν ξέρουμε αν οι παραγωγοί μυστηριώδους project του Knight Rider Heroes που αναμένεται να κάνει πρεμιέρα μέσα στο 2016 το έχουν συμπεριλάβει στην ταινία αλλά θα έπρεπε. Ουσιαστικά αποτελεί τη σύγχρονη εκδοχή όσων έκανε πριν 30 χρόνια ο David Hasselhof με τον περίφημο KITT. Μόνο που τώρα, έστω χωρίς τα λαμπάκια που αναβόσβηναν υποδηλώνοντας «ζωή» κάτω από τη λαμαρίνα, θα μπορείτε να κάνετε το ίδιο με το δικό σας αυτοκίνητο. Μέσω της εφαρμογής Volvo on Vall να ενεργοποιήσετε τον κινητήρα, το air condition ή τη θέρμανση, να κλειδώσετε τις πόρτες κ.α.

Το dreamcar της επόμενης δεκαετίας

 

Το πιθανότερο είναι το όνομα Faraday Future να μη σας λέει τίποτα, καθώς πρόκειται για μία Σταχτοπούτα της Αυτοκίνησης. Μία Αμερικανική εταιρεία που ουσιαστικά δημιουργήθηκε για να αποτελέσει αντίπαλο δέος για την Tesla Motors και η είσοδός της στο παγκόσμιο στερέωμα έγινε με κρότο. Αντί για άμαξα που μετατρέπεται σε κολοκύθα, παρουσίασε στη CES αυτό το εξωπραγματικό πρωτότυπο που τιτλοφορείται «FFZERO1». Με άκρως φουτουριστική σχεδίαση, θέση για έναν και επιδόσεις που ζαλίζουν. Σύμφωνα με την FF η συνδυαστική ισχύς των τεσσάρων (!) ηλεκτροκινητήρων ξεπερνά τα 1000 άλογα, με την τελική ταχύτητα να εκτοξεύεται άνω των 300 χιλιομέτρων την ώρα και την επιτάχυνση 0-100 να έρχεται σε λιγότερο από τρία δευτερόλεπτα. Αναμφίβολα η Faraday Future τράβηξε την προσοχή μας και το πρωτότυπό της σίγουρα θα μπορούσε να πρωταγωνιστήσει σε πιθανό sequel «TRON: Legacy». Όμως το επόμενο βήμα είναι να δημιουργήσει ένα πιο… ρεαλιστικό όχημα, που θα μπορεί να φιλοξενήσει 2 ή 4 επιβάτες και που θα έχει αξιοπρεπή αυτονομία γιατί αυτό είναι το μεγάλο ατού της Tesla.

Κυρτή οθόνη. Όχι στο σαλόνι σου, στο αυτοκίνητο

 

Μια ματιά στο εσωτερικό των μελλοντικών της μοντέλων έδωσε από τώρα η Audi. Τοποθέτησε λοιπόν σε ένα e-tron Quattro όσα καλούδια ετοιμάζουν οι μηχανικοί της πίσω στο Ίνγκολσταντ. Συγκεκριμένα, στη κεντρική κονσόλα την παράσταση κλέβουν οι δύο κυρτές οθόνες αφής, τεχνολογίας AMOLED (Active Matrix Organic Light Emitting Diodes), με τις λειτουργίες να ελέγχονται και μέσω φωνητικών εντολών. Η εφαρμογή Audi MMI connect επιτρέπει την εξ αποστάσεως επικοινωνία μέσω του smartphone σας (κλείδωμα, ξεκλείδωμα, φόρτιση μπαταριών στα ηλεκτρικά μοντέλα κ.α.) ενώ η πλατφόρμα MIB2+ εξασφαλίζει πλήρη διαδραστική εμπειρία μέσω της υπερσύχρονης τεχνολογίας ασύρματης επικοινωνίας και δικτύωσης που ακούει στο όνομα LTE Advanced. Αυτή εξασφαλίζει καλύτερο σήμα στο κινητό σας, περιλαμβάνει wi-fi με δυνατότητα σύνδεσης έως 8 συσκευών και υπόσχεται και μεγαλύτερες ταχύτητες download!

Ουδέν κρυπτόν υπό τον ήλιον

 

Η Google έχει αντίπαλο στον τομέα των ψηφιακών χαρτών κι αυτός είναι η HERE, η εταιρεία που ξεκίνησε ως Navteq, συνέχισε ως θυγατρική της Nokia και από τον προηγούμενο μήνα ανήκει σε ένα κονσόρτιουμ αποτελούμενο από τρεις μεγάλες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες: τις Audi, BMW και Mercedes. Στη CES παρουσιάστηκε η τελευταία εκδοχή HD Live Map που θα χρησιμοποιηθεί για την κίνηση οχημάτων αυτόνομης τεχνολογίας. Προσφέρει όλα τα δεδομένα ώστε το αυτοκίνητο να γνωρίζει με απόλυτη σαφήνεια όλα όσα υπάρχουν στο διάβα του και να προσαρμόζει αναλόγως την ταχύτητά του, τη χρήση των φωτιστικών σωμάτων κ.α. Σύμφωνα με τη Nokia, πρόκειται για την πλέον προηγμένη λύση στον τομέα της πλοήγησης μέσω cloud υπηρεσίας και θα είναι τα «μάτια» του αυτόνομου οχήματός μας.

Ποιος χρειάζεται καθρέφτες;

 

Όχι, δεν είναι μομφή για τους καλούς μας συμπολίτες που συνήθως κατασκηνώνουν στην αριστερή λωρίδα και αγνοούν πως υπάρχουν κι άλλοι πίσω από το αυτοκίνητό τους. Απλά το συγκεκριμένο i8 δεν θα έχει καθρέφτες! Η γερμανική εταιρεία παρουσίασε στη CES την έκδοση Mirrorless που εφοδιάζεται με μικροσκοπικές, στερεοσκοπικές κάμερες που μεταδίδουν ακριβώς όσα συμβαίνουν πίσω από το όχημα μας.

 

Όσα αυτές καταγράφουν, προβάλλονται Live, ως μία ευρυγώνια εικόνα, στη θέση που βρίσκεται σήμερα ο κεντρικός καθρέφτης. Χωρίς τυφλά σημεία, χωρίς να πρέπει να στρέψετε το κεφάλι σας έστω και στιγμιαία στο πλάι για να δείτε τι συμβαίνει πίσω σας.

 

Bing Bang Theory και στο αυτοκίνητο

Μπορεί ακόμα η αυτόνομη οδήγηση να… είναι στο δρόμο, όμως κάποιες εταιρείες δουλεύουν ήδη σε περιφερειακές λύσεις για τη στιγμή που πλέον όλοι θα είμαστε απλά επιβάτες στα οχήματά μας. Η Volvo ένωσε τις δυνάμεις της με την Ericsson, σε ένα project που αφορά την παροχή streaming υψηλών ταχυτήτων στα οχήματα αυτόνομης οδήγησης της σουηδικής μάρκας. Μάλιστα, τα «έξυπνα» οχήματα θα προσαρμόζουν την ταχύτητά τους στο δρόμο έτσι ώστε να προλάβετε να δείτε ολόκληρο το επεισόδιο της αγαπημένης σας σειράς. Τώρα που το σκέφτομαι, γρήγορο streaming στο αυτοκίνητο… χμ… κύριοι εκεί στη Σουηδία, δεν λανσάρετε την τεχνολογία σας από τώρα; Και μετά την τοποθετείτε και στα αυτόνομα οχήματα.

Μία γεύση για το τι σκέφτονται στη Volvo για την αυτοκίνηση του μέλλοντος, μπορείτε να πάρετε μέσα από το παρακάτω video σχετικά με το «Concept 26» όπως βάφτισαν το project που αφορά στην άνετη μετακίνηση με αυτόνομο όχημα.