Η Ιστορία δεν γράφτηκε όπως μας την έμαθαν στο σχολείο

Ένας δημοσιογράφος του Oneman καλωσορίζει το νέο κανάλι του OTE TV, ΟΤΕ HISTORY και την ευκαιρία που μας προσφέρει να μάθουμε επιτέλους την ιστορία με τον σωστό τρόπο.
SHARES

Πάντοτε ήμουν καλός στο μάθημα της ιστορίας. Ως παιδί της θεωρητικής, έδωσα δύο ιστορίες στις πανελλήνιες εξετάσεις, αυτή της γενικής παιδείας κι αυτή της κατεύθυνσης, γράφοντας κοντά στο 20 και στις δυο (φυτοοοοό).

Καλά μην φανταστείς ότι απαιτεί και καμιά τρομερή δεξιότητα κι εξυπνάδα για να γράψεις καλά στην ιστορία. Το μυστικό είναι παπαγαλία, παπαγαλία κι ακόμη περισσότερη παπαγαλία. Ο λάθος τρόπος εξέτασης του μαθήματος όμως, δεν είναι της παρούσης. Το σημαντικότερο πρόβλημα κατά την ταπεινή μου γνώμη, είναι ο εντελώς λανθασμένος τρόπος διδασκαλίας του.

Θα περίμενες από έναν μαθητή που είχε μέσο όρο (στο συγκεκριμένο μάθημα) κοντά στο 20, να παίζει την ιστορία στα δάκτυλα. Να δίνει διαλέξεις στους φίλους του, να το παίζει έξυπνος σε όλες τις συζητήσεις και να στέλνει αιτήσεις σε όλα τα τηλεπαιχνίδια για να σηκώσει το μεγάλο χρηματικό έπαθλο. Κι όμως, στο σχολείο δεν θεωρώ ότι έμαθα την ιστορία σωστά και για το γεγονός αυτό σίγουρα δεν φταίει (μόνο) η μέθοδος της παπαγαλίας.

Και δεν μιλάω για την ευρωπαϊκή και την παγκόσμια ιστορία, η οποία κατείχε τόσο μικρή θέση στην διδακτέα ύλη που σε κάνει να αναρωτιέσαι αν η Ελλάδα αποτελεί έναν ξεχωριστό πλανήτη που εξελίχθηκε εντελώς ανεξάρτητα απ’ όλα τα γεγονότα που συνέβαιναν γύρω της στην πορεία της ιστορίας.

Μιλάω για την ελληνική ιστορία, την οποία μελετούσαμε κάθε σχολική χρονιά μ’ έναν τρόπο τόσο επιδερμικό και παιδικό, που φτάσαμε στο σημείο οι γνώσεις μας γύρω απ’ αυτήν να είναι πιο επιφανειακές και απ’ αυτές μαθητών ξένων χωρών.

 

Είμαι βέβαιος άλλωστε πως έστω και μια φορά στη ζωή σου, θα έχεις γνωρίσει έναν κάτοικο ξένης χώρας, ο οποίος γνώριζε κάτι για την ιστορία της Ελλάδας το οποίο εσύ δεν έτυχε να μάθεις ποτέ, διότι δεν αξιολογήθηκε ως σημαντικό από το δικό μας Υπουργείο Παιδείας.

Ξοδέψαμε άπειρες σχολικές ώρες (εντάξει, ίσως μου φαίνονται άπειρες επειδή ο χρόνος μέσα σε μια σχολική αίθουσα έχει την τάση να διαστέλλεται, σίγουρα πάντως ήταν πολλές) μελετώντας συνθήκες, ημερομηνίες, μάχες και πολέμους, ξεχνώντας να εμβαθύνουμε λίγο περισσότερο στον ελληνικό πολιτισμό, τα ήθη και τα έθιμα, τις παραδόσεις και τους ανθρώπους που έχουν διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην πορεία της χώρας μέσα στο χρόνο.

 

Δεν λέω, προφανώς και οφείλουμε να μάθουμε τα πάντα γύρω από το ιστορικό όχι του Ιωάννη Μεταξά, τους ήρωες του 1821, την Βυζαντινή Αυτοκρατορία και την Αρχαία Ελλάδα, όμως μια απλή παράθεση γεγονότων και ημερομηνιών δεν σε κάνει να μαθαίνεις αληθινά την ιστορία. Οφείλουμε να εστιάσουμε στα πρόσωπα που έγραψαν την ιστορία και να αναζητήσουμε τους λόγους για τους οποίους έλαβαν χώρα συγκεκριμένα γεγονότα, χωρίς την υποκειμενικότητα και την μονόπλευρη οπτική με την οποία έχουν γραφτεί τα σχολικά βιβλία.

Ωραία, τώρα τι κάνουμε όμως;”, θα αναρωτιέσαι. Το σχολείο τελείωσε και ποιος έχει χρόνο να αναζητήσει και να διαβάσει κάποια απ’ τα βιβλία τα οποία καταπιάνονται με την ελληνική ιστορία αντικειμενικά και σε βάθος;

Σου έχω πολύ ευχάριστα νέα, αφού πλέον μπορείς να μάθεις την ιστορία σωστά, απλά παρακολουθώντας κάποιο από τα εξαιρετικά σε ενδιαφέρον ντοκιμαντέρ που φέρνει το νέο κανάλι του OTE TV, OTE HISTORY.

Μέσα από ντοκιμαντέρ παραγωγής μεγάλων ξένων δικτύων, ελληνικής παραγωγής αλλά και παραγωγής του ίδιου του ΟΤΕ TV, έχεις πια τη δυνατότητα να παρακολουθήσεις όλα εκείνα τα οποία δεν διάβασες ποτέ, ακόμα κι αν είχες μάθει παπαγαλία ολόκληρο το σχολικό βιβλίο (όπως εγώ δηλαδή).

Από την μυθολογία και την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα, το OTE HISTORY με 24ωρο πρόγραμμα ρίχνει φως σε μεγάλες προσωπικότητες, σημαντικά ανθρώπινα επιτεύγματα και τόπους της χώρας μας που αξίζει να αναδειχθούν.

Διότι ιστορία δεν είναι μόνο η αποστήθιση του ποια χρονιά υπογράφτηκε τι και πότε η Ελλάδα κατάφερε να κερδίσει μια μεγάλη μάχη. Αληθινή ιστορία είναι να γνωρίζεις τι ακριβώς συνέβη στη μάχη των Θερμοπυλών και του Μαραθώνα, ποια είναι η πολιτιστική κληρονομιά που μας άφησε η αρχαία Ελλάδα αλλά και το Βυζάντιο, πώς ήταν το θωρηκτό Αβέρωφ από μέσα και να γνωρίσεις σε βάθος προσωπικότητες όπως ο Γιώργος Σεφέρης και η οικογένεια των Ξυλούρηδων.

Καλό είναι να ξέρουμε πότε και με ποια συνθήκη η Ίμβρος και η Τένεδος προσαρτήθηκαν στην Τουρκία, ακόμη καλύτερο όμως είναι να ξέρουμε μερικά πράγματα για τον πολιτισμό και την ιστορία αυτών των νησιών, μέσα από τις μαρτυρίες των κατοίκων τους.

 

Ας αποδεχθούμε ότι η διδαχή της ιστορίας στα σχολεία είναι προβληματική. Επιφανειακή, υποκειμενική, με επιλεκτικές αναφορές και σκόπιμη αποφυγή όσων θέλουμε να κρύψουμε κάτω από το χαλάκι. Τα σχολικά βιβλία είναι λες και  γράφτηκαν για να διαβαστούν από μαθητές άλλων χωρών, προσπαθώντας να δημιουργήσουν την καλύτερη δυνατή εικόνα για τη χώρα. Σαν να ντρέπονται να παραδεχθούν προς τους μαθητές τα προβλήματα και τις παθογένειες της ελληνικής ιστορίας, παρουσιάζοντας τα πάντα ρόδινα και αποφεύγοντας εκτενείς αναφορές σε σκοτεινές περιόδους όπως ο εμφύλιος.

Υπάρχουν βέβαια και πάρα πολλοί λόγοι για τους οποίους η ελληνική ιστορία έχει κάθε δικαίωμα να περηφανεύεται. Ακόμα κι αυτοί λοιπόν, δεν επιτρέπεται να είναι απλές αναφορές της μίας σελίδας, η οποία θα διαβαστεί για το επερχόμενο διαγώνισμα και στη συνέχεια απλά θα ξεχαστεί.

Και τις δυο περιπτώσεις, έρχεται να φροντίσει το κανάλι OTE HISTORY, παρουσιάζοντας την ιστορία σωστά, σφαιρικά, αντικειμενικά και σε βάθος. Ταυτόχρονα, φροντίζει να ασχοληθεί και με τις δράσεις του σήμερα, χωρίς να ξεχνάει ότι η ιστορία εξακολουθεί να γράφεται και δεν σταμάτησε λίγο μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όπως θα θεωρήσει κάποιος διαβάζοντας τα σχολικά βιβλία.

Το ζήτημα της λανθασμένης διδασκαλίας της ιστορίας στα σχολεία, έχει θιχτεί αρκετές φορές, φτάνοντας μέχρι και τα έδρανα της βουλής. Ακόμη και τότε όμως, η συζήτηση δεν αφορούσε την προσπάθεια εύρεσης μιας λύσης προς το συμφέρον και την ορθότερη μόρφωση των μαθητών, αλλά την εξυπηρέτηση κομματικών συμφερόντων.

Μέχρι να εξορθολογιστεί λοιπόν η διδασκαλία της ιστορίας στα σχολεία, εστιάζοντας με νηφαλιότητα, σωστή οπτική και το ανάλογο εύρος, στα γεγονότα και τα πρόσωπα που οφείλει, μπορούμε να την χρησιμοποιήσουμε απλά σαν μια βάση για την απόκτηση των ιστορικών γνώσεων που οφείλουμε να έχουμε.

 

Ας κρατήσουμε από την ιστορία του σχολείου τα σημαντικά γεγονότα, τους πρωταγωνιστές, τις περιόδους και όλες τις εγκυκλοπαιδικές γνώσεις που μας προσφέρει. Για την ουσία, την αληθινή κατανόηση, την μόρφωση αλλά και την ψυχαγωγία, υπάρχει το κανάλι OTE HISTORY.

 

Σε τελική ανάλυση, αν είναι τόσο δύσκολο να ξαναγραφτούν από την αρχή τα σχολικά βιβλία, ας προστεθεί στην διδασκαλία της ιστορίας και η παρακολούθηση κάποιων από τα ντοκιμαντέρ που προβάλλει το κανάλι του OTE TV.

Έτσι κι αλλιώς, σε ποιον μαθητή δεν αρέσει να βλέπει βίντεο αντί να κάνει μάθημα;

 
Share
Follow
comments powered by Disqus
PROMO
Social Man
Newsletter

Το ΟΝΕΜΑΝ επιλέγει και σου στέλνει τα καλύτερα θέματα στο email σου.