Εργασιακό στρες

Τι είναι, που οφείλεται, τι προκαλεί και απλές συμβουλές απο το ΜΕΝ 24 για το πως θα το αντιμετωπίσετε.
Τα στατιστικά μιλούν από μόνα τους



Δεδομένα που συσσωρεύονται από έρευνες της τελευταίας εικοσαετίας, δείχνουν ότι το στρες σχετίζεται με τα αυξημένα ποσοστά αναρρωτικών αδειών, την πρόθεση των εργαζομένων να αφήσουν τη δουλειά τους και τη βραδύτητα στην εκτέλεση της εργασίας.



Στη Μεγάλη Βρετανία, το στρες που σχετίζεται με την εργασία ευθύνεται για περίπου έξι εκατομμύρια μέρες αναρρωτικής άδειας και για το 60% των συνολικών αδειών.



Το κόστος των παθήσεων που οφείλεται στο εργασιακό στρες στις ΗΠΑ κοστίζει στη βιομηχανία περισσότερα από 150 δισ. δολάρια ετησίως.



Ο Διεθνής Οργανισμός Εργασίας αναφέρει ότι σε παγκόσμιο επίπεδο, οι εταιρείες πληρώνουν για τον ίδιο λόγο 200 δις δολάρια. Τα 3/4 των ανθρώπων που επιζητούν ψυχιατρική βοήθεια έχουν συμπτώματα που σχετίζονται με την έλλειψη ικανοποίησης από την εργασία και αδυναμία να χαλαρώσουν.



Τι είναι το εργασιακό στρες



Το εργασιακό στρες είναι οι ψυχολογικές και σωματικές αντιδράσεις του οργανισμού όταν τα καθημερινά βιώματα στη δουλειά δεν ταυτίζονται με τις δυνατότητες και τις προσδοκίες του εργαζομένου. Συχνά συγχέεται με τις επαγγελματικές προκλήσεις, ωστόσο είναι κάτι τελείως διαφορετικό.



Οι επαγγελματικές προκλήσεις εμπλέκουν ψυχολογικά και ενεργοποιούν τον εργαζόμενο, παρακινώντας τον να αναπτύξει νέες δεξιότητες και να κάνει τη δουλειά του καλύτερα. Η πρόκληση είναι ένα από τα χαρακτηριστικά της υγιούς και παραγωγικής δουλειάς και όταν αντιμετωπίζεται επιτυχώς προσφέρει ικανοποίηση και χαλάρωση.

Για πολλούς εργαζόμενους, η καθημερινή εργασιακή πραγματικότητα είναι αρκετά διαφορετική. Η υγιής και δημιουργική ενασχόληση μετατρέπεται σε απαιτήσεις που δεν ικανοποιούνται ποτέ και η όρεξη για δουλειά σε εξάντληση. Το αίσθημα της ικανοποίησης αντικαθιστά ο κορεσμός και το άγχος.



Το στρες ενεργοποιεί μια εγκεφαλική αντίδραση η οποία προετοιμάζει τον οργανισμό για άμυνα. Το νευρικό σύστημα πυροδοτεί την έκκριση ορμονών που οξύνουν τις αισθήσεις, αυξάνουν τον καρδιαγγειακή λειτουργία και τείνουν τους μύες.



Μικρά και μεμονωμένα επεισόδια στρες δεν αποτελούν ιδιαίτερο κίνδυνο. Ωστόσο, όταν οι καταστάσεις που προκαλούν το στρες διαιωνίζονται, τότε το ανθρώπινο σώμα διατηρείται σε μια κατάσταση συναγερμού που μακροπρόθεσμα φθείρει τον οργανισμό. Τελικά, η επερχόμενη κόπωση και το διαρκές στρες μειώνουν την ικανότητα του οργανισμού να αμυνθεί. Το αποτέλεσμα είναι διάφορες ψυχολογικές και σωματικές ασθένειες και σε ακραίες περιπτώσεις τραυματισμοί.



Ο ρόλος του μάνατζμεντ στο εργασιακό στρες



Σε πολλές εταιρείες, εκούσια ή ακούσια δημιουργείται κλίμα φόβου και ψυχρότητας μεταξύ των εργαζομένων ή της διοίκησης και των εργαζομένων. Η έλλειψη της καλώς εννοούμενης οικειότητας και η καθημερινή τριβή που προκαλείται από το κυνήγι των στόχων έχουν σημαντική συμβολή στην αύξηση του στρες.



Άλλο παράδειγμα κακού μάνατζμεντ είναι ο αποκλεισμός των εργαζόμενων από τη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Όταν ο υφιστάμενος χρειάζεται συνεχώς την έγκριση του προϊσταμένου για να κάνει κάτι, τότε αυτόματα σταματά να νιώθει δημιουργικός και παραγωγικός. Αυτό αντανακλά στην ψυχολογία του άμεσα.



Μεγάλη συμβολή έχουν επίσης οι ασαφείς εργασιακοί ρόλοι. Η τριβή μεταξύ των εργαζομένων σε μια εταιρεία, όταν οι διαδικασίες δεν είναι ξεκάθαρες και αποτελεσματικές, πολλαπλασιάζει τα αρνητικά βιώματα. Οι συγκρουσιακές καταστάσεις είναι από τις πιο συχνές περιστάσεις όπου ο εργαζόμενος νιώθει να βρίσκεται σε μια δύσκολη και αδιέξοδη κατάσταση.



Οι εσωτερικοί παράγοντες



Η έλλειψη επικοινωνίας μεταξύ των συναδέλφων είναι εξίσου σημαντική. Αυτό μπορεί να οφείλεται σε φυσική απομόνωση, όπως αυτή που δημιουργούν τα γραφεία παραγωγικότητας, σε εντατικά ωράρια αλλά και σε τάσεις εσωστρέφειας του ίδιου του εργαζομένου. Θεωρητικά όμως η επικοινωνία θα μπορούσε να βοηθήσει έναν εργαζόμενο να δει ότι δεν είναι ο μόνος που υποφέρει από στρες, να βρει λύσεις αλλά και ψυχολογική υποστήριξη.



Το εργασιακό παρόν και μέλλον



Οι καθημερινές αλλά και μακροπρόθεσμες αλλαγές στο εργασιακό περιβάλλον έχουν μεγάλες επιπτώσεις στη ψυχολογία του εργαζόμενου. Η ανασφάλεια για το μέλλον μιας εταιρείας που δεν πάει καλά, τυχόν συχνές απολύσεις αλλά και η γενικότερη αστάθεια μια συγκεκριμένης θέσης επιτείνουν το εργασιακό στρες.



Περιβαλλοντικές συνθήκες



Οι δυσάρεστες ή επικίνδυνες συνθήκες του εργασιακού περιβάλλοντος όπως ο συνωστισμός, ο θόρυβος, η μόλυνση του αέρα, η έλλειψη φυσικού φωτισμού και αερισμού συμβάλλουν άμεσα στη υποβάθμιση της ψυχολογίας αλλά και της σωματικής υγείας του εργαζομένου. Τα τελευταία χρόνια, πολλές έρευνες εστιάζονται και στην επίδραση του χαμηλού θορύβου όπως αυτός που προκαλείται από ηλεκτρονικούς υπολογιστές και ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις.



Τι προκαλεί το εργασιακό στρες



Τα πρώιμα σημάδια του εργασιακού στρες είναι εύκολο να αναγνωριστούν κυρίως σε ότι αφορά μικρές αλλαγές στην συμπεριφορά του εργαζομένου. Οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις είναι δύσκολο να διαγνωστούν καθώς και να αποδοθούν με σιγουριά στο στρες αφού υπεισέρχονται και άλλοι παράγοντες.



Παρόλα αυτά είναι σχετικά καλά τεκμηριωμένο από την επιστήμη ότι οι ψυχολογικά απαιτητικές δουλειές που αφήνουν μικρά περιθώρια πρωτοβουλίας μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών παθήσεων. Το εργασιακό στρες αυξάνει τις πιθανότητες εμφάνισης ακραίων μορφών μυοσκελετικών επιπλοκών. Προβλήματα όπως διαταραχές του ύπνου, του στόμαχου, πονοκέφαλοι και ημικρανίες συναντώνται πολύ συχνά σε σχετικές έρευνες.



Από τις ψυχολογικές παθήσεις, η πιο διαδεδομένη είναι η κατάθλιψη ή η επιβάρυνση καταθλιπτικών τάσεων. Οι έρευνες πάνω στο εργασιακό στρες διαπιστώνουν επίσης μια σημαντική συσχέτιση μεταξύ εργασιακών συνθηκών και σοβαρών ψυχολογικών ανωμαλιών όπως οι τάσεις αυτοκτονίας.



Τι μπορεί να κάνει κάποιος



Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι κάποιες φορές τα πράγματα είναι αναπόφευκτα δύσκολα και ότι απλώς πρέπει να σφίξουν τα δόντια ή πολύ χειρότερα να συνηθίσουν. Έτσι καταλήγουν να αποδέχονται το στρες σαν μέρος της δουλειάς τους και χωρίς να το καταλάβουν υποβάλλουν τον εαυτό τους σε μια καθημερινή φθορά.



Αυτό είναι πολύ επικίνδυνο και αν συμβεί τότε θα χρειαστεί θεραπεία από εξειδικευμένους ψυχολόγους. Υπάρχουν όμως πράγματα που μπορεί να κάνει κάποιος πριν φτάσει εκεί. Σε προσωπικό επίπεδο υπάρχουν διάφορες αποτελεσματικές στρατηγικές που στηρίζονται στη βελτίωση των καθημερινών συνθηκών εντός και εκτός εργασίας.



Η σωματική άσκηση



Η καθημερινή σωματική άσκηση είναι ένας πολύ αποτελεσματικός τρόπος να ανακουφίσετε το στρες. Επίσης βοηθά στην πρόληψη των καρδιαγγειακών νοσημάτων και στη βελτίωση της πνευματικής κατάστασης για την . αντιμετώπιση δυσμενών καταστάσεων.



Οι υγιεινές συνήθειες



Υπάρχουν διάφορες καθημερινές συνήθειες, που έχουν σχέση κυρίως με τη διατροφή και επιτείνουν το στρες. Τέτοιες είναι η κατανάλωση διεγερτικών ουσιών. Μπορεί κάποιος να αποφύγει τη χρήση καφέ, νικοτίνης και να τρώει υγιεινά κατά τη διάρκεια της ημέρας. Ιδιαίτερα η νικοτίνη και ο καφές έχουν πολύ αρνητικές επιπτώσεις και αυξάνουν σημαντικά την ευαισθησία στο άγχος.



Η οργάνωση της προσωπικής ζωής



Η καθημερινές καταστάσεις εκτός δουλειάς προκαλούν στρες, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για προσωπικές συγκρούσεις. Αυτό που πρέπει να κάνει κάποιος είναι να αφιερώσει περισσότερο ποιοτικό χρόνο στον εαυτό του και στους άλλους. Οι καλές διαπροσωπικές σχέσεις είναι πηγή θετικών βιωμάτων και συναισθηματικής υποστήριξης. Πολλές φορές συντελούν και στην επίλυση προβλημάτων.



Η αναψυχή



Είτε πρόκειται για κηπουρική, ψάρεμα, ιστιοπλοΐα, κινηματογράφο ή ποδόσφαιρο είναι καλό να ενδίδει κάποιος τακτικά στην αγαπημένη του ενασχόληση. Τα τακτικά διαλείμματα αναψυχής είναι απαραίτητα για την ψυχολογική ξεκούραση μέσα στην εργάσιμη εβδομάδα και ανακουφίζουν το στρες.



Ρεαλιστικές προσδοκίες



Κανείς δεν είναι υπεράνθρωπος και χρειάζεται να ξέρουμε τι μπορούμε να κάνουμε καλά και τι όχι. Συνήθως το εργασιακό στρες επιτείνεται όταν για κάποιο λόγο δεν επιτύχουμε αυτά που μας έχουν αναθέσει. Γι' αυτό είναι καλό, όταν κάποιος αναλαμβάνει να κάνει κάποια εργασία, να ρωτά το εαυτό του πρώτα αν μπορεί να το κάνει και αν το χρονικό περιθώριο που έχει είναι αρκετό.



Η οργάνωση του εργασιακού χρόνου



Όταν η εργασία περιλαμβάνει καθημερινά διάφορες δραστηριότητες, είναι απαραίτητο να υπάρχει σωστό χρονικό μάνατζμεντ. Οι εργασίες πρέπει να διεξάγονται η μια μετά την άλλη και όχι παράλληλα. Καλό είναι να ιεραρχούνται με βάση το πόσο επείγουσα είναι κάθε μια. Πολύ σημαντικό κατά τη διάρκεια της εργασιακής ημέρας είναι να γίνονται τα απαιτούμενα διαλείμματα, είτε για φαγητό, είτε για ξεκούραση και να μην καταστρατηγούνται από την πίεση της δουλειάς.



Η αντιμετώπιση της κριτικής



Πολλές φορές, όχι μόνο περιμένουμε πολλά από τον εαυτό μας αλλά και όταν δεχόμαστε κριτική το παίρνουμε προσωπικά. Κάθε άνθρωπος έχει ελαττώματα και προτερήματα και μόνο η σωστή διαχείριση τους συμβάλλει στην προσωπική βελτίωση. Είναι καλύτερα να είναι κάποιος αντικειμενικός και αυστηρά επαγγελματικός παρά να βάλει κατά του εαυτού του. Άλλωστε πολλά από τα σχόλια που γίνονται σε ένα εργασιακό χώρο είναι καθαρά τυπικού χαρακτήρα όπως στην κλασσική σύσκεψη της Παρασκευής.



Αν όλα τα παραπάνω έχουν αποτύχει, δεν χρειάζεται να περιμένει κάποιος να αρρωστήσει, να γίνει αγχώδης και καταθλιπτικός. Αν νομίζει ότι η δουλειά είναι αυτή που ευθύνεται για το διαρκές στρες, μπορεί να καταφύγει στη βοήθεια ειδικών ψυχολόγων. Κάτι τέτοιο είναι πολύ σύνηθες στις βιομηχανικές χώρες και πολλές σύγχρονες εταιρείες προσφέρουν αυτή την υπηρεσία στους εργαζομένους τους. Σε κάθε περίπτωση υπάρχει λύση.

 
comments powered by Disqus
Social Man
Follow us on foursquare
Follow Me on Pinterest

Το ΟΝΕΜΑΝ επιλέγει και σου στέλνει τα καλύτερα θέματα στο email σου.

Ειδήσεις

Ειδήσεις που πρέπει να ξέρεις
Καιρός σήμερα και πρόγνωση καιρού για κάθε περιοχή