ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Το πρώτο ‘έξυπνο’ νησί στον κόσμο

Μπορείς να φανταστείς ένα νησί στο οποίο όλα λειτουργούν αποκλειστικά με ηλεκτρικό ρεύμα; Το Porto Santo θα κάνει σύντομα τη φαντασία βιοτικό επίπεδο.

Ο ηλεκτρισμός είναι για όλους μας ένα δεδομένο αγαθό, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι σε κάποια μέρη (ακόμα και της Ελλάδας), άρχισε να θεωρείται δεδομένος μόλις πριν από μερικές δεκαετίες. Στο χωριό μου, τη Σελιάνα Αχαΐας, για παράδειγμα, το ρεύμα έφθασε στα μέσα της δεκαετίας του ’70. Μέχρι τότε χρησιμοποιούσαμε κεριά και λυχνάρια, ενώ οι λεγόμενες σίτες, όπου βάζαμε ό,τι λίγο περίσσευε από φαγητό, ήταν ‘αεριζόμενα’ κλουβιά που λειτουργούσαν ως ψυγείο.

Κι ενώ ο ηλεκτρισμός έκανε τη δική του επανάσταση στην καθημερινότητά μας, στην αυτοκίνηση τώρα και πολύ περισσότερο στο εγγύς μέλλον, καλείται να κάνει μια ακόμη επανάσταση.

Βέβαια, ήδη πολλά ηλεκτρικά αυτοκίνητα κυκλοφορούν εδώ και χρόνια και η παραγωγή τους εντείνεται, ενώ στην Ιαπωνία υπάρχει και αμφίδρομη σχέση. Δηλαδή, ένα αυτοκίνητο που μπορεί να φορτίζεται από πρίζα σπιτιού, μπορεί το ίδιο να επιστρέφει ρεύμα στο σπίτι, για εξοικονόμηση ενέργειας.

Πλέον, κινούμαστε σε ρυθμό ηλεκτρικό, σε τέτοιο βαθμό που να έχουμε σύντομα νησί που θα χρησιμοποιεί κατά κόρον ηλεκτρική ενέργεια.

Η Renault, σε συνεργασία με την ΕΕΜ (Empresa de Electricidade da Madeira) η οποία παράγει και διανέμει ηλεκτρική ενέργεια στα δύο νησιά (Madeira και Porto Santo) του Αρχιπέλαγους Μαδέιρα της Πορτογαλίας, ανακοίνωσαν τη δημιουργία ενός έξυπνου ηλεκτρικού οικοσυστήματος στο νησί Porto Santo. Η κυβέρνηση της αυτόνομης επαρχίας της Μαδέιρα ξεκινά ένα νέο πρόγραμμα το οποίο θα αλλάξει τον ενεργειακό χάρτη του νησιού και σε αυτό το πλαίσιο το Groupe Renault δέχθηκε την πρόσκληση να αναλάβει τα ζητήματα που αφορούν στα μέσα μεταφοράς.

Το πρώτο ‘έξυπνο’ νησί στον κόσμο θα χρησιμοποιεί ηλεκτρικά οχήματα, έξυπνους τρόπους φόρτισης, συστήματα V2G, αλλά και χρησιμοποιημένες μπαταρίες με στόχο να ενισχυθεί η ενεργειακή ανεξαρτησία της περιοχής μέσω ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Για τον σχεδιασμό αυτό του πρωτοποριακού οικοσυστήματος, η συμβολή του Groupe Renault αφορά τόσο στα ηλεκτρικά οχήματα στα οποία κατέχει ηγετική θέση, όσο και σε γενικότερες τεχνολογικές λύσεις.

Το πρόγραμμα αποτελείται από τρεις φάσεις. Στην πρώτη φάση 20 εθελοντές θα οδηγούν σε καθημερινή βάση 14 Renault ZOE και 6 Renault Kangoo Z.E. τα οποία θα μπορούν να φορτίζουν στους 40 σταθμούς φόρτισης που υπάρχουν στο νησί.

Στη δεύτερη φάση, που θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2018, τα ηλεκτρικά οχήματα θα μπορούν να συνδεθούν στο κύκλωμα παρέχοντας ενέργεια σε κτήρια τις ώρες αιχμής. Παράλληλα τα οχήματα θα χρησιμοποιούνται και ως προσωρινά μέσα αποθήκευσης ενέργειας.

Στην τρίτη φάση, χρησιμοποιημένες μπαταρίες από οχήματα της Renault θα χρησιμοποιούνται για την αποθήκευση του πλεονάσματος ενέργειας που θα παράγουν οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στο Porto Santo (ηλιακή και αιολική ενέργεια). Αυτό το πλεόνασμα θα δίνεται στο κύκλωμα όταν υπάρχει η σχετική ζήτηση. Για πρώτη φορά στον κόσμο, το Groupe Renault εφαρμόζει μια πρακτική εφαρμογή των χρησιμοποιημένων μπαταριών σε ένα τοπικό οικοσύστημα.

Ως πρωτοπόρος στο σχεδιασμό και την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, η Renault προχωρά πέρα από τον ρόλο της ως κατασκευαστής στην ενεργή συμμετοχή στη δημιουργία έξυπνων ενεργειακών οικοσυστημάτων.

Καταλήγοντας, όσο αφορά στα συστήματα φόρτισης V2G, τα οχήματα παρέχουν τις ώρες αιχμής ηλεκτρική ενέργεια στο κύκλωμα (κτήρια, επιχειρήσεις, κτλ.) και με αυτό τον τρόπο λειτουργούν σαν μέσα προσωρινής αποθήκευσης ενέργειας.