VENICE VIDI VICI

H οσκαρική κούρσα ξεκινά -και φέτος- στη Βενετία: Πρεμιέρα με Ryan Gosling και ‘First Man’

Η νέα ταινία του Damien Chazelle μετά το ‘La La Land’ θα ανοίξει το 75ο Φεστιβάλ Βενετίας και μαζί τη νέα χολιγουντιανή σεζόν.

Για καιρό περίμενα τον Λάνθιμο με το ‘Favourite’, μετά για κάποιο διάστημα υπήρξε η σκέψη πως ίσως συμβεί ηρωική επιστροφή του Luca Guadagnino στη Βενετία με το ‘Suspiria’, αλλά σταδιακά φάνηκε πως η έναρξη στη Βενετία (με μόνο γερό ερωτηματικό το ‘A Star Is Born’ του Bradley Cooper) θα αποτελούσε το μεγάλο ριπίτ μιας στιγμής καθοριστικής για κάθε εμπλεκόμενο: Το προ διετίας άνοιγμα της Βενετίας με το ‘La La Land’.

Τη στιγμή το μιούζικαλ του Chazelle άνοιξε το Φεστιβάλ, συνέβησαν τα εξής πράγματα:

  • Η Βενετία, που ήδη έγραφε ένα δυνατό σερί με ‘Gravity’, ‘Birdman’ και ‘Spotlight’ μετέπειτα οσκαρικών θριαμβευτών, γινόταν η ντε φάκτο πλατφόρμα λανσαρίσματος ταινιών που θέλουν να γίνουν φαβορί.
  • Το ‘La La Land’, με την ενθουσιώδη υποδοχή που έτυχε στην πρώτη του κιόλας δημοσιογραφική, μετατράπηκε άμεσα στο εν λόγω φαβορί.
  • Η Emma Stone, περπατώντας στο κόκκινο χαλί της πρεμιέρας της Βενετίας ως μόνη πρωταγωνίστρια εκπρόσωπος της ταινίας (ο Gosling γύριζε το ‘Blade Runner 2049’ και δεν ήρθε στο Φεστιβάλ) κέρδισε εκείνο κιόλας το βράδυ το Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου.

Η ιστορία φυσικά είναι γνωστή. Το ‘La La Land’ αποτέλεσε μια από τις πιο αγαπητές ταινίες της χρονιάς του, κέρδισε 6 Όσκαρ, ο Damien Chazelle πήρε το Σκηνοθεσίας και η Emma Stone το Α’ Γυναικείου, και την επόμενη πια χρονιά η Βενετία έκανε ξανά πρεμιέρα το μεγάλο οσκαρικό χαρτί της χρονιάς, το ‘Shape of Water’ του Guillermo del Toro.

(Δε θα ξεχάσω ποτέ τη συλλογική αποθέωση μιας αίθουσας γεμάτη κριτικούς τη στιγμή που τελείωσε η εναρκτήρια σεκάνς του ‘La La Land’ το ’16.)

Τα υπενθυμίζω όλα αυτά επειδή υποθέτω πως μετά από ένα τέτοιο καταγεγραμμένο θρίαμβο, ο πειρασμός είναι υπερβολικά μεγάλος για όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές να ξαναγράψουν την (ίδια) ιστορία. Έτσι, το φετινό 75ο Φεστιβάλ Βενετίας θα ανοίξει η νέα ταινία του Chazelle, ‘First Man’, με την Claire Foy, και με τον Ryan Gosling να επιστρέφει μπροστά στην κάμερα του νεαρού σκηνοθέτη για να ενσαρκώσει τον Neil Armstrong στη διάρκεια της προετοιμασίας του για την ιστορική αποστολή στο φεγγάρι.

Καταλαβαίνω την κίνηση, βγάζει νόημα, ο πειρασμός είναι μεγάλος. Το καταλαβαίνω. Αλλά ταυτόχρονα είμαι και επιφυλακτικός- με το ‘La La Land’ ως καταγεγραμμένο θρίαμβο για κάθε εμπλεκόμενο (ακόμα κι ο Gosling βρέθηκε υποψήφιος για Όσκαρ), η σκιά εκείνης της ταινίας θα πέφτει βαριά, ως αναπόφευκτο σημείο αναφοράς. Όμως φαίνεται πως η οσκαρική φόρα δεν είναι κάτι που κανείς μπορεί να ανακόψει σε αυτό το σημείο της διαδρομής του Φεστιβάλ.

Το Variety σε ρεπορτάζ του αποκαλύπτει μερικούς ακόμα ισχυρούς τίτλους που αναμένεται να εμφανιστούν στο Λίντο αυτό τον Σεπτέμβρη, ταινίες που λίγο ως πολύ περιμέναμε, και είναι όλες τους μεγάλα χαρτιά των στούντιό τους για τη νέα σεζόν:

  • Το ‘Favourite’ του Γιώργου Λάνθιμου, για το οποίο θα πρέπει να περιμένουμε μεγάλο οσκαρικό σπρώξιμο αν είναι καλό, γι’αυτό και πάει Βενετία εξάλλου.
  • Το ‘Roma’ του Alfonso Cuaron, που όπως είχε διαρρεύσει το θέλαν διακαώς στις Κάννες για το διαγωνιστικό αλλά το έχασαν λόγω της υπόθεσης Netflix- η Βενετία δεν έχει τέτοια προβλήματα.
  • Το ‘Suspiria’ του Luca Guadagnino, ο οποίος έχει ιδιαιτέρως τεταμένες σχέσεις με το Φεστιβάλ και με το ιταλικό industry, οπότε αυτή είναι μια συνέντευξη τύπου που ξεκάθαρα δε θα χάσω.
  • Το ‘The Sisters Brothers’ του Jacques Audiard, αγγλόφωνο ντεμπούτο του βραβευμένου με Χρυσό Φοίνικα σκηνοθέτη, με Joaquin Phoenix και Jake Gyllenhaal.
  • Το ‘Norway’ του Peter Greengrass, το ‘Peterloo’ του Mike Leigh, το ‘Beautiful Boy’ με τον Timothee Chalamet, και πιθανώς και το ‘A Star Is Born’ του Bradley Cooper με τη Lady Gaga.

Όλο αυτό το ενδεικτικό πρόγραμμα, με σημείο εκκίνησης φυσικά το ‘First Man’, συνθέτουν το πιο αδιανόητα πρώτου μεγέθους λαινάπ που έχουμε δει σε Φεστιβάλ τα τελευταία χρόνια. Δεν μοιάζει καν με επιλογή ενός Φεστιβάλ, αλλά με οσκαρικό showcase. Mην ξεχνάμε εξάλλου πως η Βενετία είναι παραδοσιακά αρκετά φιλική και μαλακή απέναντι στις ταινίες, σε αντίθεση ας πούμε με τις Κάννες.

(Η μεγάλη ειρωνεία θα είναι βέβαια στα Όσκαρ φέτος να κυριαρχήσει το ‘BlacKkKlansman’ του Spike Lee -όπως πιστεύω ότι θα συμβεί- που ήταν μία από τις μόλις δύο αμερικάνικες ταινίες των φετινών Καννών, ένα Φεστιβάλ που έχει πάψει να θεωρείται οσκαρική πλατφόρμα.)

Πέρσι το Φεστιβάλ, ακόμα και μέσα από την ξεκάθαρη οσκαρική του κατεύθυνση, λάνσαρε μερικά από τα αριστουργήματα της τελευταίας διετίας, το αργεντίνικο ‘Zama’, το ‘First Reformed’ του Paul Schrader, το γαλλικό ‘Wild Boys’. Ελπίζω να συνεχίσουν να υπάρχουν θέσεις για αυτές τις προτάσεις. Η συνύπαρξη οσκαρικών ελπίδων και ενός απαιτητικού best-of του παγκόσμιου σινεμά ήταν πάντα βασικός λόγος που αγαπούσα το Φεστιβάλ Βενετίας.

Θα ξέρουμε περισσότερα την επόμενη βδομάδα που θα ανακοινωθεί κι επισήμως το λαινάπ.

Αυτό που ξέρουμε ήδη είναι πως ο Ryan Gosling δε νοιάζεται για τίποτα από όλα αυτά, και καλά κάνει ο άνθρωπος. Γιατί στα χαρτιά, φέτος το Φεστιβάλ Βενετίας φαίνεται να ποντάρει σε αυτόν. Να ποντάρει πως φέτος, είναι η σειρά του.

*Το 75ο Φεστιβάλ Βενετίας θα πραγματοποιηθεί 29 Αυγούστου ως 8 Σεπτεμβρίου.

|Η ποπ κουλτούρα μέσα από εικόνες| Ακολούθησε το Ιnstagram account του PopCode.

ΚΙ ΑΛΛΑ ΦΕΣΤΙΒΑΛΙΚΑ

Ό,τι έχουμε γράψει από τη Βενετία
Yes We Cannes: Ανταπόκριση από το Φεστιβάλ Καννών
Λάνθιμος, Bruno Ganz, Luca Guadagnino: Όλες οι συνεντεύξεις από το Φεστιβάλ Λονδίνου