PLISSKEN FESTIVAL

Tosin Martyns: Το μυστικό της μουσικής βρίσκεται στην κουλτούρα σου

Με αφορμή το live του στο Plisskën την 1η Δεκεμβρίου συναντήσαμε τον Tosin Martyns και μας είπε για την ιστορία της μουσικής του.

Ο Tosin Martyns είναι 27 χρονών και περιτριγυριζόταν όλη του τη ζωή από τη μουσική. Τη γνώρισε μέσω της γκόσπελ, την αγάπησε μέσα από τη reggae και κατέληξε ψάχνοντας στις ρίζες του ότι τον εκφράζει καλλιτεχνικά η afrobeat και η dancehall.

Τώρα πια έχει μάθει καλύτερα από ποτέ να συνδυάζει τις επιρροές του και το κομμάτι του ‘Light it Up‘, που πάει και πολύ καλά, είναι η καλύτερη απόδειξη.

Εμείς τον βρήκαμε λίγες μέρες πριν το live του στο Plisskën και τον ρωτήσαμε για την ιστορία της μουσικής του.

*Φωτογραφίες: Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου-Watkinson

Ξεκινώντας με γκοσπελ

“Ο πατέρας μου έπαιζε ντραμς και μπάσο και η μητέρα μου τραγουδούσε, αλλά πιο πολύ στην εκκλησία”.

“Στην ηλικία των 10 άρχισα να παίζω και γω εκκλησιαστική μουσική, γκόσπελ. Ξεκίνησα με ντραμς και πλήκτρα, αλλά προτιμούσα να τραγουδάω”.

“Πηγαίνω ακόμη και παίζω πλήκτρα όποτε προλαβαίνω τις Κυριακές”.

Είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μου αυτό.

BEHIND THE NAME

“Tosin Martyns είναι το κανονικό μου όνομα. Το ‘Tosin’ προέρχεται από το Οluwatosin. Σημαίνει “ο θεός είναι αρκετός για μένα για να δοξάζω”. Το Martins είναι το δεύτερο όνομά μου, απλά το γράφω με ‘y’ για να κάνει τη διαφορά.

Πιο παλιά είχα το ψευδώνυμο Don Roy. Ήμουν τρελός με τη reggae μουσική και οι περισσότεροι reggae μουσικοί είχαν το Roy δίπλα, είπα να το παίξω Δον. Αλλά δεν. Το εξαφάνισα”.

ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙΣ ΤΟΥΣ ΣΩΣΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΓΥΡΩ ΣΟΥ

“Άρχισα να διαμορφώνω τον δικό μου ήχο τα τελευταία τρεισήμισι χρόνια, όταν γνωρίστηκα με τον μουσικό παραγωγό Th Mark”.

Είχαμε χημεία και αποφασίσαμε να συνδυάσουμε τη δική μου κουλτούρα με τις δικές του γνώσεις.

“Μέχρι τότε έψαχνα τον ήχο μου. Έκανα covers, διασκευές, είτε live είτε ηχογραφημένα, αλλά δεν είχα καταλήξει σε αυτό που ακριβώς που ήθελα να βγάλω προς τα έξω. Εδώ και 3,5 χρόνια όμως που δουλεύουμε μαζί, έχουμε φτάσει πιστεύω σε ένα πολύ καλό επίπεδο”.

“Δισκογραφικά είμαι independent, έχουμε όμως καλή σχέση με τους Black Athena και σκοπεύουμε να δουλέψουμε στο μέλλον μαζί. Δεν μπορώ να πω όμως ακόμη κάτι που δεν είναι σίγουρο”.

MIX IT UP

“Γράφω μόνος μου τους στίχους μου. Πάντα. Μου βγαίνει”.

“Ξεκίνησα να γράφω στίχους από 15 χρονών. Έχοντας επιρροές από διάφορα στυλ και κουλτούρες, κατάφερα να τα συνδυάσω όλα αυτά μαζί. Άμα ακούσεις τους στίχους μου έχουν αφρικάνικους και τζαμαϊκανικούς ιδιωματισμούς μέσα σε συνδυασμό με την Αγγλική γλώσσα”.

Δεν υπάρχει κομμάτι μου που θα μιλήσω καθαρά Αγγλικά. Έχει mix από Carribean και Νιγηριανή slang, από όπου προέρχομαι.

“Γράφω και κοινωνικό, πολιτικό στίχο αλλά και πιο sensual. Άμα με ακούσει κανείς, θα πει ότι κινούμαι σε mainstream μονοπάτια λόγω του περιεχόμενου των στίχων μου. Το afrobeat και το dancehall που κάνω περιέχουν τη σχέση των δύο φύλων σε πιο sensual και sexual βαθμό”.

“Έχω κυκλοφορήσει ένα δίσκο, τον ‘Ebony’, ο οποίος αποτελείται από 8 κομμάτια και στις 9 Δεκέμβρη έχω παρουσίαση του στο six d.o.g.s”.

“Το αγαπημένο κομμάτι μου είναι το ‘Light it Up’. Θα έλεγα σε κάποιον να ξεκινήσει να ακούει τη μουσική μου από αυτό. Η βάση του είναι το afrobeat, αλλά έχει μέσα ηλεκτρονικούς ήχους και οι στίχοι του είναι αγγλικοί αλλά με αφρικάνικους ιδιωματισμούς. Και γενικά έχει πολύ καλό vibe. Φάνηκε και στο live με την Tommy όταν είπα αυτό το κομμάτι, η αίσθηση του πλήθους κάτω άλλαξε εντελώς”.

Ο Tosin ήταν το opening act του πολυσυζητημένου live της Tommy Genesis το Μάιο που μας πέρασε στο six d.o.g.s.

ΣΤΑ LIVE η μόνη σου δουλειά είναι να κάνεις impact στον κόσμο

“Έχω παίξει σε μεγάλο πλήθος όπως στο Αντιρατσιστικό ή το African Festival, αλλά το live με την Tommy Genesis ήταν το πιο γνωστό event που έχω κάνει ως τώρα. Γνωριστήκαμε, μιλήσαμε. Είναι πολύ κουλ κοπέλα, έχει πλάκα. Αράξαμε λίγο πριν ξεκινήσουμε και όταν τελείωσε το live και παρακολουθούμε ακόμη ο ένας τι κάνει ο άλλος. Ίσως κάποια στιγμή προκύψει κάποια συνεργασία.

Οι μουσικές μας δεν μπορείς να πεις ότι μοιάζουνε, αλλά το vibe ήταν εκεί”.

Δεν είμαι άνετος πριν ξεκινήσω ένα live. Σκέφτομαι πάρα πολύ.

“Σκέφτομαι ότι θα ανέβεις πάνω και η μόνη σου δουλειά είναι να κάνεις impact στον κόσμο που θα σε ακούσει. Αυτό είναι αγχωτικό. Άμα τραγουδάς και βλέπεις ότι ο άλλος δεν αντιδράει λες “τώρα τι κάνω; το κάνω σωστά;”. Μετά αυτό επηρεάζει όλο το body language, επηρεάζει το πώς θα τραγουδήσεις. Μπορεί να σου φύγει κάποια νότα ή να πέσεις ψυχολογικά, να γίνεις υποτονικός, πράγμα που δεν πρέπει. Σκέφτομαι όλα αυτά πριν βγω. Μετά τα πρώτα δύο κομμάτια όμως, είμαι εντάξει. Έχω φύγει”.

“Δεν έχω ξαναπαίξει στο Plisskën και είναι μεγάλο προνόμιο για μένα. Το ήθελα και θέλω να πιστεύω ότι από κει θα μπορέσω να ακουστώ ακόμη περισσότερο.

Είναι ένα καλό πάτημα για μένα που είμαι στο ξεκίνημα”.

πρέπει να αντλείς έμπνευση από την κουλτούρα σου

“Το πρώτο μου live ήταν στα 16 μου με την μπάντα που φτιάξαμε με τη φίλη μου τότε τους ‘Le’s Blancs’ -άσχετο που ήμασταν όλοι μαύροι- και εκεί παίζαμε κυρίως reggae μουσική. Μετά αποφασίσαμε να βάλουμε κι άλλους ήχους, να ψαχτούμε στην αφρικάνικη κουλτούρα που είναι πολύ πλούσια.”

Και είναι η συμβουλή μου σε όποιον ξεκινάει από οπουδήποτε, να ψάχνει στην κουλτούρα του. Εκεί είναι όλο το μυστικό της μουσικής.

“Πιστεύω όταν κάνεις μουσική πρέπει να αντλείς έμπνευση από την κουλτούρα σου, ξεκάθαρα. Τώρα από κει και πέρα ο καθένας κάνει τις επιλογές του. Για μένα είναι η καλύτερη επιλογή που θα μπορούσα να κάνω”.

Ακόμη και στα ρούχα ο Tosin, θέλει να έχει πάντα ένα παραδοσιακό στοιχείο και συνήθως ράβει επάνω ένα κομμάτι αφρικάνικο ύφασμα σε αυτά που φοράει. Στις φωτογραφίες φοράει dashiki, ένα ένδυμα που φοριέται πολύ στη Δυτική Αφρική, το μπορείς να φτιάξεις και εδώ πηγαίνοντας σε ραφεία, που βρίσκεις εύκολα στην Κυψέλη, αφού έχεις διαλέξει το ύφασμα που θες.

ΤΟ ΛΑΓΚΟΣ ΕΙΝΑΙ Η ΜΕΚΚΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

“Γεννήθηκα στο Λάγκος, τη συμπρωτεύουσα της Νιγηρίας -πρωτεύουσα είναι η Αμπούζα. Ήρθα εδώ όταν ήμουν 2 και μεγάλωσα στην Αθήνα. Και πήγα πρώτη φορά από τότε πριν έξι χρόνια και ξανά πριν από 3,5. Και είναι μια πολύ μεγάλη εμπειρία και μάθημα για μένα. Εκεί ήταν βασικά που κατάλαβα ότι αυτό που κάνω στη μουσική, πρέπει να ξεκινήσει από κει και πρέπει να ψαχτώ ξεκάθαρα μες στις ρίζες μου”.

Και από τότε ξεκίνησα να ψάχνομαι σε αυτή τη μουσική, την οποία ακούγαμε σπίτι, αλλά δεν το ψαχνα.

“Αλλά από τότε, την πρώτη φορά που πήγα, ψάχτηκα, γνώρισα ανθρώπους, πήγα και έκανα παρέα με μουσικούς και αυτό μου έκανε πολύ καλό στο τι κάνω σήμερα μουσικά. Το όνειρό μου είναι να καταφέρω να κλείσω ένα gig εκεί. Το Λάγκος είναι η Μέκκα της μουσικής στη Νιγηρία. Εκεί ξεκινάνε όλα. Αν θες να ξεκινήσεις μουσική, από όπου και αν είσαι στη Νιγηρία πρέπει να πας εκεί”.

ΟΙ ΠΑΛΙΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΝΕΟΙ

“Οι επιρροές μου ξεκίνησαν από παλιούς μουσικούς και τραγουδιστές. Ο Fela Kuti, ο ιδρυτής της afrobeat που είναι η βάση της μουσικής που κάνω. Ο Bob Marley και κάποιοι άλλοι τραγουδιστές της ίδιας εποχής, από τους οποίους αντλώ διάφορες γνώσεις και επιρροές.

Από πιο σύγχρονο ήχο στην Αφρική είναι ο Burna Boy, o Wizkid. Από την Αμερική με εκφράζει ο J.Cole, ο Kendrick Lamar και από την Αγγλία o Wiley, ο Skepta, o Stormzy, και γενικά η grime σκηνή”.

Η μουσική θέλει πολύ χρόνο

“Μετά τη διάλυση των ‘Le’s Blancs’  και πριν τη γνωριμία μου με τον Th Mark ηχογραφούσα κυρίως. Μπορεί να μην τα έβγαζα, άλλα έγραψα πολλά κομμάτια. Πλέον με τη λίγη εμπειρία που έχω και τη βοήθεια που έχω από ανθρώπους γύρω μου, έχω μπει στη διαδικασία να ξανακοιτάξω αυτά τα κομμάτια και να τα φτιάξω ακόμη καλύτερα για να μπορέσω να τα βγάλω. Δύο από αυτά θα βγούνε και σε δύο μήνες περίπου. Είναι δύο singles που πιστεύω ότι θα μετρήσουν πάρα πολύ. Τα είχα γράψει στα 17 μου, άλλα δεν είχα τις γνώσεις και τους κατάλληλους ανθρώπους. Παίζει ρόλο ποιους έχεις γύρω σου. Τα στούντιο στα οποία πας. Γιατί τα στούντιο τα πληρώνουμε”.

Δεν μπορείς να βγάλεις ένα κομμάτι μέσα σε μια-δυο ώρες.

“Πλέον αφιερώνω πολύ περισσότερο χρόνο πάνω στη μουσική. Η μουσική θέλει πολύ χρόνο, για να βγάλεις αυτό που θέλεις. Είναι κομμάτια που ακούγονται πολύ απλά και σε μένα ακόμα, όταν τα τραγουδάω ή τα ακούω, αλλά μπορεί να μου έχει πάρει τέσσερις μήνες για να βγάλω αυτό το αποτέλεσμα. Γενικά θέλει δουλειά”.

* Ευχαριστούμε το Tiki Bar για τη φιλοξενία.

INFO

Tosin Martyns

1.12.17  Tunnel | 21.30

INFO ΓΙΑ ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ

Plisskën Festival, 1 2 Δεκεμβρίου

MAIN (Piraeus Academy) / Πειραιώς 117, Αθήνα

TUNNEL & REPUBLIC (Metallourgeion) / Πειραιώς 127, Αθήνα

AQUARIUM (Loft) / Πειραιώς 123, Αθήνα

Πόρτες: 19:00

Εισιτήριο μονοήμερο: 32 ευρώ

Διήμερο: 50 ευρώ

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ

Μιλήσαμε για άλλες διαστάσεις με τη μαγική Dednewb
Tribes of Athens, η καινούργια συλλογή που αξίζει να ακούσεις
Συνέντευξη: Μιλήσαμε με την Tommy Genesis πριν ανάψει τη σκηνή του six d.o.g.s