Τα μισά ποπ τραγούδια που έχεις ακούσει είναι του Max Martin, θέσεις 35-16

Βάζουμε στη σειρά τα 50 καλύτερα τραγούδια του μυθικού Σουηδού παραγωγού που απειλεί τα ρεκόρ των Beatles.

Με αφορμή το 'Can't Stop the Feeling!', το 20ό #1 hit του Σουηδού παραγωγού Max Martin, κάνουμε μια αναδρομή σε μορφή λίστας στην καριέρα του σημαντικότερου ανθρώπου στην σύγχρονη ποπ.

ΕΔΩ Η ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ 50-36 ΤΗΣ ΛΙΣΤΑΣ

35.5, ‘Break Free’ - Ariana Grande ft. Zedd (‘My Everything’, 2014)

Fuck it, αυτό είναι το κομμάτι, αφού δε μπορούσα να το χωρέσω στην 50άδα θα φτιάξω μια κρυφή θέση στην λίστα και θα το βάλω εκεί. Δική μου είναι η λίστα, της βάζω φωτιά και την καίω.

35, ‘DJ Got Us Falling In Love’ - Usher feat. Pitbull (‘Raymond v Raymond’, 2010)

Εκεί γύρω στην αλλαγή της δεκαετίας ο Martin παράλληλα με το girl pop rock πράγμα που πλέον κάνει με κλειστά τα μάτια, άρχισε να πειραματίζεται και με κάποιες ελαφρώς EDM ιδέες, το οποίο ειλικρινά δεν είναι το αγαπημένο μου πράγμα στον κόσμο όταν βασίζει κομμάτια καθαρά σε αυτό. (Όπως στο απίστευτα περίεργο-και-μόνο-που-υπάρχει ‘Into the Nightlife’ της Cyndi Lauper.) Όταν απλά χρησιμοποιεί τον ήχο για να ντύσει πιο κλασικές του μελωδικές ιδέες έχουν βγει διαμαντάκια, όπως το ‘Break Free’ της Ariana Grande που δε μου χώρεσε στην 50άδα επειδή πόσα να βάλω πια από το ‘My Everything’;

Ενιγουέι, κι έτσι πάντως μια χαρά μπορεί να γράψει ηλεκτρονικές μελωδίες που δε μπορείς να ξεκολλήσεις το αυτί σου από αυτές, όπως σε αυτή τη συνεργασία Usher και Pitbull. Και δεν είναι καν το καλύτερο κομμάτι που έχει γράψει για τον Pitbull :-(

34, ‘Love Me Like You Do’ - Ellie Goulding (‘Fifty Shades of Grey OST’, 2015)

O Max Martin κι ο Savan Kotecha (συχνός συνεργάτης του σε άλμπουμ όπως της Ariana Grande και σε κομμάτια όπως τα ‘DJ Got Us Falling In Love’ και ‘Can’t Feel My Face’) επιλέχθηκαν για να γράψουν ένα κομμάτι για το σάουντρακ του ‘Fifty Shades of Grey’ κι ενώ αρχικά προόριζαν το ‘Love Me Like You Do’ για τη Demi Lovato, θεώρησαν πως ταίριαζε καλύτερα στο φιλμ (σωστά) οπότε το τσίμπησε από σπόντα η Ellie Goulding. Καθόλου δε τη χάλασε, μάζεψε και κάτι υποψηφιότητες Γκράμι και Χρυσών Σφαιρών. Για τη Demi Lovato oι Martin και Kotecha έγραψαν τελικά το ‘Cool for the Summer’.

33, ‘Cool for the Summer’ - Demi Lovato (‘Confident’, 2015)

Όλοι κερδισμένοι βγήκαμε δηλαδή.

32, ‘Love Me Harder’ - Ariana Grande, The Weeknd (‘My Everything’, 2014)

Fun fact: Η δισκογραφική της Grande είχε λυσσάξει να πείσει τον Max Martin να δουλέψει στο άλμπουμ της κι εκείνος δέχτηκε τελευταία στιγμή επειδή διαπίστωσε πως η κόρη του ήταν φαν της Arianaς. Πραγματικά ένα μεγάλο ευχαριστώ στην κόρη του Max Martin γιατί από τον σχετικά πρόσφατο αυτό συνεταιρισμό έχει προκύψει το φανταστικό ‘My Everything’ και το ολόφρεσκο ‘Dangerous Woman’ (που θα είχε κι αυτό 2-3 κομμάτια στη λίστα αν είχα προλάβει να το χωνέψω λιγάκι).

31, ‘E.T.’ - Katy Perry ft. Kanye West (‘Teenage Dream: The Complete Confection’, 2012)

Καλά, αν νόμιζε κανείς πως έχει υπάρξει έστω και από σπόντα ‘συνεργασία’ του Max Martin με τον Kanye West και δε θα την έβαζα στη λίστα είναι πολύ γελασμένος. Δε με ακούτε αλλά καγχάζω τώρα. Φυσικά έτσι κι αλλιώς πρόκειται περί κομματάρας. Αλλά από την άλλη και τι δεν είναι κομματάρα σε αυτό το άλμπουμ.

(*Το χώρεσα από παραθυράκι στη λίστα, τεχνικά σε αυτή του τη βερσιόν εμφανίζεται στο άλμπουμ 'Teenage Dream: The Complete Confection' κι όχι στο σκέτο, από το οποίο έχω δύο ακόμα κομμάτι πιο ψηλά στη λίστα.)

30, ‘Beautiful Life’ - Ace of Base (‘The Bridge’, 1995)

Φυσικά και ο μεγαλύτερος των Σουηδών θα είχε συνεργαστεί με τους έτερους σπουδαιότερους Σουηδούς(*). Έχοντας μόλις βγει από τη διετία εκμάθησης, ο Martin προσλήφθηκε στη Cheiron Studios του Denniz Pop και εκεί δούλεψε με τον μέντορά του στο δεύτερο άλμπουμ των Ace of Base, που δεν πούλησε όλα τα απιθανικομμύρια του πρώτου, αλλά έχει μέσα το καλύτερό τους κομμάτι, που συγγνώμη, δεν είναι το ‘The Sign’, αλλά είναι το ‘Beautiful Life’ που έγραψε κι έκανε παραγωγή ο Martin. (Κι αυτό στο πλαίσιο του ‘πόσα τραγούδια που ακούω από μικρό παιδί έχει γράψει αυτός ο τύπος και γιατί είναι ακόμα 45 χρονών;’)

Η Cheiron μετά την επιτυχία συνεργασιών όπως αυτή με τους Ace of Base ή τους Army of Lovers (ναι, κι εκεί έχει προλάβει να βάλει το χεράκι του ο Max Martin), προσθήφθηκε να αναλάβει τα άλμπουμ των Backstreet Boys. Όχι πολύ καιρό μετά, ο Denniz Pop πέθανε από καρκίνο, στην εξοργιστικά μικρή ηλικία των 35. Ο Martin ανέλαβε το στούντιο. Λίγους μήνες μετά έγραψε το ‘...Baby One More Time’, το πρώτο του #1 στην Αμερική.

Πολλά χρόνια μετά, όταν ο Max Martin κέρδισε το πρώτο του Γκράμι το 2014, η λιτή του ευχαριστήρια ομιλία ξεκίνησε με μια αφιέρωσε στον Denniz Pop, “τον μέντορά μου, χωρίς αυτόν δε θα ήμουν εδώ σήμερα”.

 

(*)Ξέρω τι θα πεις. Ο μεγαλύτερος των Σουηδών είναι ο Zlatan Ibrahimovic και με αυτόν δεν έχει συνεργαστεί ο Max Martin. Ε, τι να γίνει, δίκιο έχεις.

Μόνο που δεν έχεις, γιατί ο Max Martin έχει όντως συνεργαστεί με τον Zlatan, για μια διαφήμιση της Volvo. Σε αυτή τη διαφήμιση, ο Zlatan απαγγέλει μια μοντέρνα διασκευή του Σουηδικού εθνικού ύμνου, δια χειρός Max Martin.

 

Όταν λέμε ότι ο άνθρωπος έχει δουλέψει με τους πάντες αρχίζω να πιστεύω πως το εννοούμε κυριολεκτικά.

Πάμε παρακάτω.

29, ‘U + Ur Hand’ - P!nk (‘Ι΄m Not Dead’, 2006)

Πριν την Katy Perry, η P!nk επωφελήθηκε πρώτη από την μετά-Kelly Clarkson στροφή του Max Martin, παίρνοντας από εκείνον πάρα πολύ pop/rock υλικό, που εδώ που τα λέμε της πήγαινε και τέλεια κιόλας. Ό,τι έκανε ο Max Martin με Kelly Clarkson και Katy Perry νιώθεις κάπου ότι τα εννοούσε όλα για την P!nk. Δεν έχει σημασία βέβαια, έτσι έχουμε περισσότερο πλούτο.

28, ‘What the Hell’ - Avril Lavigne (‘Goodbye Lullaby’, 2011)

H Avril θεωρητικά μοιάζει κι αυτή με την ποπ λογική του ‘00s Max Martin αλλά έχει σχετικά αδύναμη φωνή για να το στηρίξει, σε αντίθεση με την Clarkson ή την P!nk. Σε κάθε περίπτωση της έγραψε αυτή την αγνή τρίλεπτη ευφορία, από τα κατεξοχήν παραδείγματα του τι μπορεί να κάνει ο Martin με ένα απλό ρεφρέν, τη στιγμή που ακριβώς υποπτεύεσαι οτιδήποτε πρόκειται να συμβεί στο κομμάτι προσθέτει ένα φωνητικό κατέβασμα, ένα ουρλιαχτό, μια νέα μελωδία από το πουθενά, και φτιάχνει κάτι πανέμορφο από το τίποτα.

Ο Martin γενικότερα ως παραγωγός παίζει πάρα πολύ με την κοπτοραπτική ηχογραφήσεων. Όχι πιθανώς στον βαθμό των Xenomania (οι καλλιτέχνες του Brian Higgins συχνά δεν είχαν ιδέα πώς θα μοιάζει ένα τραγούδι τους μετά την ηχογράφηση), όμως περνάει κάθε φορά ώρες ξεχωρίζοντας εμμονικά μία συλλαβή εδώ, μια νότα εκεί, μια φράση παραπέρα, από τις πολλαπλές ηχογραφήσεις του ίδιου κομματιού. Ενώνει ήχους και λέξεις από διαφορετικά αρχεία φτιάχνοντας αυτό που στο αυτί του είναι το μελωδικότερο δυνατό αποτέλεσμα. Στην ουσία φέρεται στις λέξεις και τους ήχους των τραγουδιστών σα να ήταν νότες και τίποτα παραπάνω ή τίποτα λιγότερο. Το σκέφτομαι αυτό ιδιαίτερα όταν ακούω αυτό το κομμάτι. Το σημείο που η φωνή της Avril κάνει αυτό το ανεβοκατέβασμα στο “and iiiiiiiiii” και “whoaaaaaa / what the hell” είναι τόσο ευφορικό και συναρπαστικό και όμορφο και είμαι σίγουρος πως ο Max Martin ένωνε συλλαβές μεταξύ τους για μια βδομάδα μέχρι να το επιτύχει.

27, ‘Whataya Want from Me’ - Adam Lambert (‘For Your Entertainment’, 2009)

O Lambert είναι η μεγαλύτερη φωνή που βγήκε από το ‘American Idol’ μετά την Kelly Clarkson και ευτυχώς που ο Max Martin του έγραψε αυτό το κομμάτι στο πλαίσιο της συνεργασίας με αρκετούς αποφοίτους του show. Είναι μια από τις καλύτερες rock στιγμές του, και μάλιστα έτσι για τη φάση, το κομμάτι υπάρχει σε δύο επίσημες εκδοχές.

 

Την επόμενη χρονιά το συμπεριέλαβε κι η P!nk σε δίσκο της, αλλά του Lambert είναι η ανώτερη των δύο.

26, ‘It’s Gonna Be Me’ - *NSYNC (‘No Strings Attached’, 2000)

Αυτό το κομμάτι είναι αυτό που θα έβγαινε αν κάποιος ήθελε να φτιάξει μια παρωδία του πρώιμου Max Martin. Το οποίο το λέω με όλη την αγάπη φυσικά, απλά έχει πλάκα γιατί έχει μέσα κάθε μα κάθε τρικ και κάθε εμμονή του Martin μέχρι και το 2000. Είναι φυσικά υπέροχο.

25, ‘Bang Bang’ - Jessie J, Ariana Grande, Nicki Minaj (‘Sweet Talker’, 2014)

Ωραία, ναι, για πάμε. Εδώ ο Martin βασικά απλά αφήνει τρεις από τις μεγαλύτερες φωνές του κόσμου να φωνάζουν η μία πάνω στην άλλη κι απλά οριοθετεί την όλη συνεργασία με αρκετή μελωδία ώστε να μην ξεφεύγει πουθενά. Θα μπορούσε να μην ακούγεται, αντ’αυτού είναι ένα μικρό έπος.

24, ‘Domino’ - Jessie J (‘Who You Are’, 2011)

Πάντως βάσει αυτού του κομματιού, θα μπορούσε ο Max Martin αν δεν δουλέψει ξανά με την Katy Perry να στέλνει στην Jessie J το νέο του υλικό, δηλαδή δε ξέρω εγώ μια ιδέα ρίχνω στο τραπέζι.

23, ‘Hot N Cold’ - Katy Perry (‘One of the Boys’, 2008)

Καλά, τι έχουμε ζήσει όμως κιόλας. Είχα την πάρα πολύ μεγάλη τύχη να το δω αυτό live τη στιγμή που συνέβαινε, βασικά. Καλοκαίρι του 2009 σε ένα πλήθος 10,000 τρελαμένων Βελγο-Ολλανδών, οι περισσότεροι εκ των οποίων κάτι ντερέκια Ολλανδοί, να χοροπηδάμε όλοι μαζί ρυθμικά στην έκρηξη αυτού του ρεφρέν και το ξύλινο δάπεδο του χώρου να υποφέρει όπως ποτέ ξανά στη ζωή του. Ο πρώτος δίσκος της Katy Perry (ο δεύτερος δηλαδή, αλλά ο πρώτος που μετράμε ως Katy Perry) ήταν σε μεγάλο βαθμό εξυπνακίστικη σαχλαμάρα και το live έπαιζε πολύ σε αυτό το μήκος κύματος. Έφερνε κοπέλες στη σκηνή και τήζαρε, θα τις φιλήσει, δε θα τις φιλήσει, “μμμμ αγόρια του Βελγίουυυυ μμμμ”, τέτοια φάση. Το άλμπουμ λεγόταν ‘One of the Boys’. Ένα από τα τραγούδια λεγόταν ‘Ur So Gay’. Το μεγάλο σουξέ ήταν το ‘I Kissed a Girl’. Είναι μόνο 8 χρόνια πριν αλλά μοιάζει τόσο παλιό όλο αυτό.

 

Δεν έχει σημασία. Όπως και σε εκείνο το live όταν ήρθε η στιγμή της έκρηξης δεν υπήρξε άνθρωπος που δε χοροπηδούσε τραγουδώντας, έτσι κι η Perry μαζί με τον Max Martin και τον Dr. Luke (που εδώ συνεργάστηκαν σε 2 τραγούδια) κράτησαν αυτό που λειτουργούσε, δηλαδή τη συνεργασία τους προς αυτό το πολύ συγκεκριμένο είδος emotional pop/rock quirky δύναμης, με λίγες weird πινελιές. Και πάνω σε αυτό έφτιαξαν δύο, βασικά, τέλεια άλμπουμ.

22, ‘Can’t Get Enough’ - Becky G feat. Pitbull (‘Play It Again’, 2013)

To κομμάτι είναι αρκετά στάνταρ και για Becky G και για Pitbull, δηλαδή είναι αυτό που θα περίμενε κανείς να ακούσει βάσει αυτών των δύο ονομάτων στη μαρκίζα, ΟΚ, αλλά με τη διαφορά ότι ο Max Martin τους έχει φέρει εδώ ένα από τα καλύτερα ρεφρέν που έχει γράψει στην καριέρα του. Όλα αυτά που λέγαμε πριν στο ‘What the Hell’ της Lavigne και στο ‘First Love’ της Lopez εδώ εφαρμόζονται ταυτόχρονα. Το ρεφρέν είναι σαν να ακούς δυο μελωδίες να χορεύουν στην πίστα ενώ από γύρω μια παρέα από άλλες μελωδίες τις επευφημούν φωνάζοντας.

21, ‘Dynamite’ - Taio Cruz (‘Rockstarr’, 2010)

Να ας πούμε αυτό που λέμε για τα ρεφρέν φαίνεται πάρα πολύ σε τραγούδια ανθρώπων που δεν είναι παραδοσιακά ποπ τραγουδιστές, όπως στης Becky G ή σε αυτό εδώ. Το ρεφρέν μοιάζει να έρχεται από κάποιο άλλο τραγούδι. Είναι σαν ο Max Martin να είναι κάποιο κρυφό cheat τύπου ‘πατάς A-B-B-A-B-A-A και μετά select’ και ξαφνικά το random τραγούδι που έχεις γράψει έχει αποκτήσει μια ρεφρενάρα που, για να δανειστώ τους στίχους του παρόντος κομματιού, σε κάνει να θες να throw your hands up in the air sometimes.

20, ‘Beauty and the Beat’ - Justin Bieber feat. Nicki Minaj (‘Believe’, 2012)

Η μόνη συνεργασία του Martin με τον Bieber είναι αυτό το ντουέτο με τη Nicki Minaj (η οποία είναι μάλλον η μόνη ράπερ που ταιριάζει με τον Martin εξ ου και δουλεύουν τόσο συχνά και με τόσο καλά αποτελέσματα) που εκτός από το αναμενόμενα μελωδικό ρεφρέν και τις EDM εισβολές (επειδή 2012) ξεχωρίζει ως ένα από τα σπάνια τραγούδια του Σουηδού που το πιο δυνατό τους σημείο είναι το κουπλέ. Συνήθως τα καλύτερα τα κρατά για τα ρεφρέν του, μάλιστα αυτό που λένε κατά καιρούς οι συνεργάτες του είναι το τρομερό αυτί που έχει για μελωδίες και το πώς μπορεί να πιάσει δυο νότες στον άερα και να τις πάει στο ρεφρέν. Μάλλον γι’αυτό όλα του τα ρεφρέν είναι τόσο πυκνά αλλά και ανάλαφρα, τόσο μελωδικά και catchy, γεμάτα μικρές και μεγάλες ιδέες. Όλο το κομμάτι αυτό είναι ωραίο τελοσπάντων, και μου φαίνεται περίεργο που δεν έχουν ξαναδουλέψει με τον Bieber, αν και τώρα την έχει καταβρεί αυτός στην tropical φασούλα του οπότε όλα καλά.

Εδώ ένας ακόμα σπάνιος Max Martin, στο στούντιο με τον Bieber.

 

Δε ξέρω αν είναι καλός μαζί του επειδή είναι η κάμερα εκεί, γιατί γενικά υποτίθεται πως είναι πολύ απαιτητικός, αλλά η αληθινή μου απορία είναι χριστέ μου τι συμβαίνει μες στο στούντιο ηχογράφησης, τι χαλιά είναι αυτά, τι συμβαίνει;

19, ‘Can’t Feel My Face’ - The Weeknd (‘Beauty Behind the Madness’, 2015)

Μετά τη συνεργασία τους στο ‘My Everything’ της Grande ο Martin δούλεψε και σε ένα κομμάτι του πιο πρόσφατου άλμπουμ του Weeknd, ο οποίος το πήρε απόφαση ότι το πάει το θέμα για να γίνει σταρ, και καλά κάνει ο άνθρωπος, αλλά άμα θες να γίνεις ποπ σταρ τότε ένας είναι ο παραγωγός που χρειάζεται όπως έχουμε ήδη καταλάβει πολύ καλά. Φυσικά το κομμάτι που έκαναν μαζί (το οποίο πρέπει να είσαι σε κώμα για να μην αρχίσεις να το χορεύεις όταν ακούγεται) πήγε στο #1 οπότε αποστολή εξετελέσθη.

18, ‘Teenage Dream’ - Katy Perry (‘Teenage Dream’, 2010)

Μετά τα δύο κομμάτια στο άλμπουμ του 2008 οι Martin και Luke πρακτικά ανέλαβαν όλο το follow-up της Katy Perry και το αποτέλεσμα είναι ένα άλμπουμ που δε θες να σταματήσει να παίζει. Άνοιγε με αυτό και ήδη ήσουν νοητικά σε μια παραλία να κλωτσάς άμμο και να τρέχεις να κάνεις βουτιές συγχρονισμένες στα “tee! nage! dream!” του ρεφρέν. Η Katy Perry εκείνη τη στιγμή ήταν πάρα πολύ γεγονός.

17, ‘Blow’ - Kesha (‘Cannibal’, 2010)

Η αποθέωση του pop/rock/EDM πειραματισμού του διδύμου των Max Martin και Dr. Luke ήταν τα δύο άλμπουμ που έβγαλε μαζί τους η Kesha το 2010, τα οποία είναι και τα δύο εκπληκτικά αλλά -κι εδώ αρχίζουν τα δύσκολα- κυρίως νομίζω χάρη στις εμπνεύσεις του Luke. Το ‘Blow’, το οποίο είναι γεμάτο με αυτό τον γεμάτο γωνίες ρυθμικό ήχο των Σουηδών, είναι η κορυφαία συνεισφορά του Martin στον κατάλογο της τραγουδίστριας- το σπουδαίο ‘Die Young’ (από το επόμενο άλμπουμ, ‘Warrior’) μυστηριωδώς δεν είναι Max Martin παρότι ακούγεται σα να είναι.

Φυσικά αυτή η συνεργασία είναι πια παρελθόν: Η Kesha ως γνωστόν κατηγορεί τον Dr. Luke για σεξουαλικό και ψυχολογικό abuse και δεν έχει βγάλει άλμπουμ από το ‘Warrior’ του ‘12. Οι Martin/Luke έχοντας δουλέψει μαζί σχεδόν ανελλιπώς από το 2004 έως και το ‘12, έβγαλαν μαζί και το ‘Prism’ της Katy Perry του ‘13 κι έκτοτε μοιάζουν σα να χώρισαν τους δρόμους και -πιθανά- τους καλλιτέχνες τους.

16, ‘Into You’ - Ariana Grande (‘Dangerous Woman’, 2016)
Νέο single από το άλμπουμ 'Dangerous Woman', με twist στο τέλος του βίντεο.

Ας πούμε ο Martin όλο αυτό το early Britney πράγμα που έκανε πριν 15 χρόνια, σήμερα το δουλεύει με πιο μοντέρνο τρόπο με τη βοήθεια της Ariana Grande, που μετά το ‘My Everything’ συνεχίζουν πάρα πολύ δυναμικά και με το καινούριο της άλμπουμ. Θα μπορούσα να έχω άλλα δύο κομμάτια από αυτό το άλμπουμ στη λίστα αλλά πραγματικά μόλις βγήκε, ακόμα ούτε 50 φορές δεν το έχω ακούσει. Το ‘Into You’ το πρωτοάκουσα από το Spotify φορώντας τα ακουστικά ενώ ήμασταν έξω με φίλους- γούρλωσα μάτια, τους ζήτησα συγγνώμη, έκανα το γύρω του τετραγώνου για να το ακούσω 3-4 φορές ακόμα στα καπάκια, επέστρεψα, και παρήγγειλα αλκοόλ. Μιλάμε για πρώτης τάξεως banger.

Η ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΛΙΣΤΑ (ΘΕΣΕΙΣ 15-1) ΕΔΩ

ADVERTISING
  • top stories

ΜΟΥΣΙΚΗ