Ο βιντεοκλιπάς Γιώργος Λάνθιμος

Με αφορμή ένα νέο μουσικό βίντεο του βραβευμένου Έλληνα auteur, θυμόμαστε τα 5 καλύτερα βιντεοκλίπ της προ-”Κυνόδοντα” καριέρας του.

Θυμόμαστε μια παλιά, παλιά εποχή που οι σκηνοθέτες που έρχονταν από το MTV στο σινεμά με τη στάμπα του βιντεοκλιπά έπρεπε να χύσουν αίμα πάνω σε σελιλόιντ για να αποδείξουν πως αξίζουν να δουλεύουν στον Ιερό Χώρο; Ευτυχώς από τότε έχουν περάσει χρόνια κι έχουν υπάρξει και μπόλικοι Φίντσερ και ευτυχώς το πνεύμα έχει ανοίξει λίγο και δεν κολλάμε σε στεγανά όπως κάποτε, οπότε πια δε σκαλώνουμε σε τέτοια ζητήματα.

Βέβαια είναι αλλιώς στην Αμερική και την Αγγλία κι αλλιώς σε μια χώρα σαν την Ελλάδα, όπου οι γραμμές ανάμεσα στο εμπορικό και το καλλιτεχνικό στέκονται ακόμα ισχυρές, και βγαίνει ας πούμε μια φορά τη δεκαετία μια ταινία σαν το “Bank Bang” για να σταθούμε όλοι μαζί και να μουρμουρίσουμε με θαυμασμό “ουάο για δες! μια καθαρά εμπορική, σύγχρονη ταινία που είναι γυρισμένη σαν αληθινό σινεμά!”

Έχουμε εν ολίγοις δρόμο να διανύσουμε ακόμα μέχρι να γεφυρωθεί κάπως το χάσμα ‘καλό σινεμά / 172 εισιτήρια’ <-> ‘η ταινία της λάκτα’ και να μη φερόμαστε στις “Μικρές Αγγλίες” σαν εξαιρέσεις που τις βάζουμε σε εργαστήριο για να κάνουμε πειράματα και να δούμε τι ήταν αυτό που πέτυχε.

Μια τέτοια ευχάριστη σύνδεση, παρόμοια με τη σκέψη πως ο κορυφαίος σήμερα Αμερικάνος σκηνοθέτης γύριζε κάποτε βιντεοκλίπ της Μαντόνα, φέρνει η ιδέα πως ο -όσο αντικειμενικά γίνεται να μιλάς αντικειμενικά για τέτοια πράγματα- σημαντικότερος σύγχρονος Έλληνας σκηνοθέτης έμαθε την τέχνη του στο βιντεοκλίπ. Και πως, σήμερα, επιστρέφει σε αυτό, επειδή γιατί όχι.

Ο Λάνθιμος σκηνοθέτησε το βίντεο “Baby Asteroid” για τον Leon of Athens, το οποίο είναι ένα πολύ ευχάριστο, χοροπηδηχτό τραγούδι, ενωμένο με εικόνες που θα περίμενε κανείς από το σινεμά του Λάνθιμου. Σκληρές, δυσκίνητες, μουντές.

 

Ωραία όλα αυτά, αλλά εμείς αρπάζουμε την ευκαιρία να πάμε πιο παλιά, πριν ο Λάνθιμος γίνει ο ‘δημιουργός του Κυνόδοντα’, όταν γύριζε βιντεοκλίπ που δεν προσπαθούσαν να παίξουν ξύλο με το τραγούδι, αλλά απλά το έντυναν με εικόνες. Ποιο είναι το φανταστικό; Ότι βρήκαμε πολλά στοιχεία από το σινεμά του ακόμα κι εκεί, πριν δηλαδή αποκτήσει καν δικό του σινεμά.

Άμα είσαι auteur, είσαι.

5, Δεν Έχει Σίδερα Η Καρδιά Σου (Σάκης Ρουβάς)

Τι συμβαίνει: Έχουν εκεί τον Ρουβά και τον υποβάλλουν σε κάτι ψυχοσωματικά τεστ; Μεταξύ άλλων χοροπηδάει σε ένα τραμπολίνο. Στο τέλος μάλλον κερδίζει το “American Idol” ή κάτι τέτοιο, γιατί τραγουδάει και του ρίχνουν κομφετί.

Τα χαρακτηριστικά: Οι πάντες κάθονται και κοιτάνε το άπειρο χωρίς να δείχνουν πολλά-πολλά σημάδια ζωής.

Μέχρι και στο τραμπολίνο δυσκίνητος είναι.

Μέρος του βίντεο είναι φιλμ-μέσα-στο-βίντεο, μια ιδέα στην οποία επανέρχεται συνεχώς στα κλιπς του ο Λάνθιμος.

Weird? Κάμποσο.

4, Δέκα Εντολές (Δέσποινα Βανδή)

Τι συμβαίνει: Η Βανδή ως άλλος ανώτερος κριτής, παρακολουθεί ένα ζευγάρι που είναι σε φάση να παραβεί τις εντολές που ως άλλος Μωυσής χαρίζει στην ανθρωπότητα, μην απατήσεις, μην κάνεις, μη δείξεις κλπ.

Τα χαρακτηριστικά: Είναι το λιγότερο ’Λάνθιμος’ από αυτά τα βίντεο του Λάνθιμου, όπου το κύριο χαρακτηριστικό είναι αυτή η εκτυφλωτική ‘90s φωταψία που καίει τα πάντα.

Ωστόσο η μουντάδα και η αποστασιοποίηση ακόμα κι όταν δείχνει τις, υποτίθεται, στιγμές απαγορευμένου πάθους, όλο και κάτι δικό του μας θυμίζουν.

Επίσης κάνει κι αυτή την αριστερά-δεξιά-αριστεράξανά κίνηση με την κάμερα που πολύ του άρεσε και την κάνει σε όλα τα βίντεό του σχεδόν.

Weird? Πολύ, όχι όμως με την ‘greek weird’ έννοια, αλλά με την σκέτη, ‘απλώς’ weird.

3, Θέλεις Ή Δεν Θέλεις (Σάκης Ρουβάς)

Τι συμβαίνει: Κυνηγάει και βασανίζει ο ένας τον άλλον, τα γνωστά δηλαδή. Απλά δίπλα σε μια πισίνα, στα γρασίδια, με βέλη και τόξα και πολαρόιντ (;)

Τα χαρακτηριστικά: Ποια χαρακτηριστικά; Αυτό το βιντεοκλίπ είναι ο “Κυνόδοντας”.

Weird? Greek Weird!

2, Στην Πίσω Τσέπη Του Blue Jean (Κατερίνα Κυρμιζή)

Τι συμβαίνει: Η κοπέλα δεν αντέχει άλλο τον τύπο που την έχει δεδομένη και ντύνεται και ξεντύνεται και φεύγει κι έρχεται και γενικά δε της δίνει την αγάπη που αξίζει, ε και τι να κάνει αυτή, κάθεται και τα τραγουδάει σε εμάς.

Τα χαρακτηριστικά: Άνθρωποι που στέκονται μπροστά στην κάμερα χωρίς να βλέπουμε το πρόσωπο ή τα μάτια τους!

Ακόμα κι όταν η Κυρμιζή είναι ακριβώς μπροστά στην κάμερα, τις περισσότερες φορές κοιτάζει προς τα κάτω, έχει κλειστά τα μάτια ή επιδίδεται σε αμήχανες κινήσεις σαν ενός ατόμου που προβάρει μια επερχόμενη σκηνή ή επαφή ή διάλογο.

Γενικά το βίντεο είναι πολύ όμορφο, ειδικά δεδομένου του πόσο έντονα ‘90s είναι, με τα φλου και τις γωνίες και τα focus και το Λευκό Φως Από Την Κόλαση.

Επίσης, αυτό δεν είναι το κατεξοχήν Πανέμορφο ‘90s Κομμάτι Που Όλοι Έχουν Ξεχάσει Ότι Υπήρξε Αλλά Όταν Το Ακούν Κατακλύζονται Από Αναμνήσεις Και Χαμογελούν Χαζά Και Σιγομουρμουράνε; Βασικά πολύ ωραίο τραγούδι. Και βίντεο. Γενικά μπράβο σε όλους.

*group hug*

Weird? Όχι, απλά ‘90s.

1, Άντεξα (Σάκης Ρουβάς)

Τι συμβαίνει: Γυρισμένο σαν found footage φιλμάκι, ακολουθεί τον Sakis που επισκέπτεται μια, αχμ, οικία, και εκεί τον βάζουν κάτω και του το εξηγούν το παραμύθι. Η κατάσταση περιπλέκεται χάρη στην εμπλοκή μιας φρουτιέρας γεμάτης μήλα.

Τα χαρακτηριστικά: Τι βιντεοκλιπάρα!

Δεν είναι πως θυμίζει αποκλειστικά κάτι από Λάνθιμο (αν μη τι άλλο μου φέρνει έντονα στο νου το εκπληκτικό “Capsule” της Αθηνάς Τσαγγάρη) αλλά είναι προφανώς δουλειά σκηνοθέτη που ξέρει τι κάνει.

Εκτός από σκληρό και επιθετικό και αποστομωτικό, είναι και τίγκα στο meta, βλέπουμε κάμερες να τραβάνε, βλέπουμε κλακέτα στο τέλος, βλέπουμε τα πρόσωπα μέσα από καθρέφτες.

Γενικά έχει κεντήσει εδώ ο Λάνθιμος, τι να λέμε.

Weird? Found footage weird. Υπάρχει μια ιδέα εκεί μέσα που έχει περάσει ανεκμετάλλευτη από τους νέους Έλληνες σκηνοθέτες.

ADVERTISING
  • top stories

ΜΟΥΣΙΚΗ