ΜΟΥΣΙΚΗ

Το βινύλιο πέθανε, ζήτω το βινύλιο!

Μία είδηση με πολλαπλές αναγνώσεις προέκυψε από τα στοιχεία πωλήσεων μουσικών άλμπουμ την εβδομάδα μεταξύ Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου στη Βρετανία.

Σύμφωνα με δημοσίευμα του BBC και τα στοιχεία της Entertainment Retailers Association (ERA), πρώτη φορά εδώ και χρόνια τα έσοδα από τις πωλήσεις δίσκων βινυλίου ξεπέρασαν αυτά των ψηφιακών άλμπουμ.

Η πρώτη ανάγνωση είναι ότι το βινύλιο αντιστέκεται, οι μουσικόφιλοι επιμένουν αναλογικά – τουλάχιστον ως προς το μέσο αναπαραγωγής. Εξάλλου, η ζήτηση για πικάπ και κλασικούς (ακόμα και λαμπάτους) ενισχυτές ήχου παρουσιάζει τα τελευταία χρόνια σημάδια οριακής ανάκαμψης. Οπότε, παραδοσιακά ονόματα στον χώρο του ήχου (όπως η Technics υπό την σκέπην της Panasonic) δίνουν ξανά το παρών με ανανεωμένες σειρές προϊόντων και νέα brands δοκιμάζουν την τύχη τους.

Η πραγματικότητα όμως φαίνεται να είναι κάπου στη μέση. Η αγορά μουσικής μετατοπίζεται προς τις υπηρεσίες μετάδοσης συνεχούς ροής (streaming), όπως το Spotify. Κάτι το οποίο πλήττει κυρίως τις ψηφιακές πωλήσεις (downloads). Επιπροσθέτως, η σύγκριση αναφέρεται στις πωλήσεις άλμπουμ και όχι μεμονωμένων τραγουδιών. Λαμβάνοντας υπόψη και τη σημαντικά υψηλότερη μέση τιμή ενός δίσκου βινυλίου σε σχέση με το ψηφιακό του αντίγραφο, τότε γίνεται καλύτερα κατανοητό γιατί ο τζίρος των άλμπουμ βινυλίου έφτασε την προηγούμενη εβδομάδα στη Βρετανία τα 2,4 εκατομμύρια λίρες, έναντι 2,1 εκατομμύριών λιρών από τα downloads.

Σε αριθμούς δίσκων, πουλήθηκαν 120.000 άλμπουμ βινυλίου έναντι 295.000 χιλιάδων ψηφιακών αντιγράφων. Αυτό όμως που πράγματι καταδεικνύει μια κάποια μεταστροφή, είναι η σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, όταν ο τζίρος από τις πωλήσεις βινυλίων ήταν στα 1,2 εκατ. λίρες και εκείνος από τα ψηφιακά άλμπουμ στα 4,4 εκατ. λίρες.

Επίσης, τα βινύλια φαίνεται ότι προτιμώνται ως δώρα ενόψει των Χριστουγέννων, αντί μιας προπληρωμένης κάρτας αγορών από ένα ψηφιακό κατάστημα μουσικής. Είναι χειροπιαστά και μιλάνε στην καρδιά των μουσικόφιλων. Άσχετα με το αν, όπως προκύπτει από έρευνες, οι μισοί από εκείνους που αγοράζουν ένα βινύλιο δεν το ακούνε ποτέ. Η συνολική αξία της αγοράς μουσικής το 2015 στη Βρετανία έφτασε το 1,06 δισ. λίρες, συμπεριλαμβανομένων και των συνδρομών σε υπηρεσίες streaming, σημειώνοντας ετήσια άνοδο 3,5%.