ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Συμβαίνει ξανά ο David Schwimmer;

Η φετινή χρονιά φαίνεται να είναι του David Schwimmer κι εμείς αναρωτιόμαστε αν θα πρέπει να μιλάμε για Schwimmaissance.

“Του έδωσα ένα δώρο τις προάλλες – μία ταφόπλακα που έλεγε ‘Ross Geller, 1994-2004. Friend.’ – και του είπα, ‘Θα πυροβολήσουμε τον Ross Geller στο κεφάλι’.”

Τάδε έφη ο Clyde Phillips, σεναριογράφος, showrunner και παραγωγός της νέας σειράς του AMC ‘Feed the Beast’ που θα πρωταγωνιστήσει ο David Schwimmer, παρέα με τον Jim Sturgess.

Και συνέχισε: “Είναι τόσο συνδεδεμένος με αυτόν τον χαρακτήρα, και είναι πολλά παραπάνω από αυτόν και σαν ηθοποιός και σαν άνθρωπος”. Καμία αντίρρηση. Απλώς είχαμε πολύ καιρό να το δούμε και δεν ξέρουμε ποιος φταίει.

Το ‘Friends’ ήταν και είναι τόσο μέσα στις ζωές μας, που και να θες, δεν μπορείς να αποσυνδέσεις κανέναν από τους ηθοποιούς με τους χαρακτήρες τους. Μπορείς να πεις ότι η Jennifer Aniston, που μέχρι στιγμής έχει μακράν την πιο επικερδή καριέρα μετά το τέλος της σειράς, με την Courteney Cox να ακολουθεί από δίπλα με ένα πολύ καλό run στην τηλεοπτική σειρά  ‘Cougar Town’, έχουν καταφέρει να κρατήσουν μία σταθερή καριέρα, διευρύνοντας έτσι και τη ματιά του κοινού. Ακόμα και στις δικές τους περιπτώσεις όμως, δύσκολα θα βρεις άνθρωπο να μη σκεφτεί Rachel ή Monica κοιτώντας μια φωτογραφία τους.

Οι υπόλοιποι θαμώνες του Central Perk, είτε από επιλογή είτε επειδή καμιά φορά απλά έτσι έρχονται τα πράγματα, έχουν κρατήσει πιο χαμηλό προφίλ.

Ο Matthew Perry, μετά από την ατυχία που είχε να μη στεριώνει σειρά για σειρά που έκλεινε, έχει βρει την ησυχία του στην αναβίωση της sitcom του CBS ‘The Odd Couple’, και μπροστά από τις κάμερες ως πρωταγωνιστής και πίσω ως σεναριογράφος και παραγωγός. Ο Matt LeBlanc κέρδισε μία Χρυσή Σφαίρα το 2012 για τη δουλειά του στη σειρά ‘Episodes’, όπου πρωταγωνιστεί από το 2011. Η Lisa Kudrow έχει κάνει πρόσφατα πολλή δουλειά ως παραγωγός πίσω από τις κάμερες, και για τη ριάλιτι σειρά ‘Who Do You Think You Are?’, και για τις σειρές ‘The Comeback’ και ‘Web Therapy’ όπου παράλληλα βρέθηκε μπροστά από την κάμερα.

O David Schwimmer, πάλι, όταν ρωτήθηκε πρόσφατα για την καριέρα του, δήλωσε ότι το 2010 αποφάσισε ως νιόπαντρος και νέος πατέρας να κάνει ένα διάλειμμα για να μεγαλώσει την κόρη του, αλλά η απόφασή του να χαλαρώσει λίγο τα πράγματα “δεν ήταν συνειδητή”.

Απλώς στην πρώτη θέση των προτεραιοτήτων του ήταν πια η οικογένειά του. Γιατί όχι, όταν είσαι ήδη πολυεκατομμυριούχος κι έχεις δουλέψει non-stop σε μία από τις πιο διάσημες κωμωδίες του 20ου αιώνα.

Και μέχρι τότε όμως, τα πράγματα δεν έδειχναν να πηγαίνουν όπως θα τα ήθελε.

Η πρώτη του δουλειά παράλληλα με τα ‘Φιλαράκια’ – μετά την απόρριψη της πρότασης για τον ρόλο του Will Smith στο ‘Men in Black’ – ήταν το ‘The Pallbearer’, μία ρομαντική κομεντί με την Gwyneth Palthrow, που του χάρισε μία ωραιότατη υποψηφιότητα για Χειρότερος Νέος Σταρ στα Χρυσά Βατόμουρα.

Στη συνέχεια συμμετείχε στις κωμωδίες ‘Kissing a Fool’ και ‘Six Days Seven Nights’ που πέρασαν αλλά δεν άγγιξαν ιδιαίτερα, παρά τα σεβαστά αποτελέσματα του δεύτερου στο box office, και αμέσως μετά, σε μία προσπάθεια να αποτινάξει για λίγο τον Ross από πάνω του, συμμετείχε στο θρίλερ ‘Apt Pupil’ του Bryan Singer με τον Ian McKellen. Άτυχος κι εκεί γιατί η ταινία δεν τα πήγε καλά ούτε με το κοινό, ούτε με τους κριτικούς.

Το μεγαλύτερο άλμα που έκανε όσο ακόμα ήταν ο Ross, ήταν ο ρόλος του επικεφαλής Herbert M. Sobel στο δράμα Β΄Παγκοσμίου Πολέμου των Steven Spielberg και Tom Hanks για το HBO, ‘Band of Brothers’. Η σειρά έτυχε πολύ καλής υποδοχής γενικότερα, αλλά ο Schwimmer όχι και τόσο. Δύσκολο να τον δεις σε ρόλο σκληροτράχηλου στρατιωτικού, όταν τον βλέπεις κάθε βδομάδα να unagίζει και να φωνάζει στη Rachel ότι ήταν “on a break”.

Μετά το τέλος του ‘Friends’ ήρθε το ‘Madagascar’, μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του 2005 και σταθερή συνεργασία για τον Schwimmer που έχει δώσει τη φωνή του στην καμηλοπάρδαλη Melman σε ό,τι περιλαμβάνει το animation franchise έκτοτε.

Παρότι δε θα με ακούσετε ποτέ να υποτιμώ την τέχνη του voice acting που έχει τεράστιες απαιτήσεις και δικούς του κώδικες, θα πω πως απλά είναι δύσκολο να ανακινήσει μια καριέρα – εκτός πια κι αν μιλάμε για ολοκληρωμένη στροφή στο είδος – γιατί ως βιομηχανία θεάματος, το Χόλιγουντ βασίζεται στην εικόνα. Τζίφος λοιπόν κι από κει, παρά τα πολλά λεφτά που μπήκαν στην τσέπη και τα ταμεία.

Κάπου μεταξύ κόρης και σύντομων εμφανίσεων σε σειρές όπως το ‘Entourage’ και τα ‘Web Therapy’ και ‘Episodes’ των δύο παλιών του συνεργατών που αναφέραμε πιο πάνω, ο Schwimmer είχε εξαφανιστεί κι έφτανε στ’ αυτιά μας είτε επειδή τσάντιζε τους γείτονές του στη Νέα Υόρκη, είτε επειδή έδινε βίντεο στην αστυνομία με καυγάδες και μαχαιρώματα. Μπορείς να πεις ότι η ύπαρξη του τίτλου ‘ο David Schwimmer βοηθάει την αστυνομία να λύσει υπόθεση μαχαιρώματος’ ήταν η μεγαλύτερη επιτυχία του ηθοποιού την τελευταία δεκαετία, γεγονός ναι μεν στενάχωρο αλλά και κάπως τέλειο αν το σκεφτείς.

Όπως και νά’χει, το διάλειμμά του τελικά διακόπηκε το 2014 , όταν ο Ryan Murphy, το πρόσωπο πίσω από τα ‘American Horror Story’ και ‘Glee’, του πρότεινε να πάρει μέρος στη νέα ανθολογική σειρά που ετοίμαζε για το FX, με θέμα εγκλήματα και τρομακτικές ιστορίες που έχουν κατά καιρούς κάνει την Αμερική να σείεται.

Η πρώτη υπόθεση της σειράς δε θα ήταν άλλη από τη δίκη του 20ου αιώνα. ‘American Crime Story: The People v. O.J. Simpson’ έλεγε πρώτα το πρόγραμμα του Murphy και η επίσημη του πρόταση για τον Schwimmer ήταν ο ρόλος του Robert Kardashian, κολλητού και δικηγόρου του κατηγορούμενου, και πατέρα των Kardashians.

Η πρώτη απάντηση που πήρε ήταν δισταγμός κι αμφιβολίες. H δίκη του Simpson είχε καταλήξει να είναι ένα τσίρκο των μέσων επικοινωνίας με τα θύματα να έχουν γίνει δεύτερη σκέψη και ο ηθοποιός δεν ενδιαφερόταν για μια επανάληψη του ίδιου δράματος 20 χρόνια μετά. Έπειτα φοβόταν και το όνομα Kardashian. Το βάρος θα έπεφτε στην ιστορία του πραγματικού Robert ή ο θα ήταν απλά ένας τρόπος για να συνδεθεί η σειρά με τη διάσημη οικογένεια και να κερδίσει πόντους;

Τελικά η επιμονή του Murphy απέδωσε καρπούς. Το όραμά του για μία σειρά που θα έριχνε την έμφαση στις φυλετικές εντάσεις της εποχής, αλλά και σ’ όσα προσπέρασε η δεκαετία του ‘90 έπεισε τον Schwimmer και η συμφωνία έκλεισε.

Η επιτυχία της σειράς θεωρείτο δεδομένη βάσει της πιασάρικης θεματολογίας και των βαρέων πυροβολικών όπως λογαριάζονται ο Murphy, η παραγωγός Nina Jacobson (‘Hunger Games’) και το σεναριακό δίδυμο Scott Alexander-Larry Karaszewski (‘The People vs. Larry Flynt’), οπότε επιτέλους ο Schwimmer θα μπορούσε να ελπίζει σε και ένα ρημάδι χιτ.

Αν, όμως, του λέγαμε ότι ο δικός του ρόλος θα ήταν αυτός που θα έκανε τη μεγαλύτερη αίσθηση σε μια τέτοια σειρά μεγατόνων, στοιχηματίζω ότι δε θα μας πίστευε.

Στα μέσα της δεκατίας του ‘90, το όνομα Kardashian δε σήμαινε απολύτως τίποτα. Ο Robert ήταν απλώς ένα δικηγόρος διαζυγίων στο Λος Άντζελες που, όπως πολλοί στον κύκλο του, είχε διάσημους φίλους.

Έτυχε όμως ο κοντινότερός του από αυτούς να είναι ο O.J. Simpson μαζί με πρώην γυναίκα του, Nicole Brown, κι έτσι μετά τη δολοφονία της βρέθηκε σύντομα να κάνει δηλώσεις στις κάμερες. Από κει και πέρα, και ο Schwimmer και ο υπόλοιπος κόσμος τον θυμόταν σαν τον “τύπο δίπλα στον O.J.” κατά τη διάρκεια της δίκης. Λευκή κόλλα για έναν ηθοποιό δηλαδή, πόσο μάλλον όταν ο ρόλος θα συνηπήρχε με αυτούς των Simpson, Marcia Clark και Johnnie Cochran που ξέρουν οι πάντες μέχρι και σήμερα.

Ποιο ήταν το τελικό αποτέλεσμα;

Η εσωτερική σύγκρουση του πιστού φίλου του O.J. που δεν είχε τίποτα να κερδίσει μένοντας στο πλευρό του, ερμηνεύτηκε με τόση καρδιά από τον ηθοποιό, που τράβηξε την προσοχή απλά των πάντων.

Έτσι είχαμε από άρθρα για τον Schwimmer στα μεγαλύτερα περιοδικά ψυχαγωγίας και συνεντεύξεις, μέχρι “Juice” viral βίντεο και εξαιρετικές κριτικές για την ερμηνεία του σε όλο το εύρος της βιομηχανίας. Και κάπως έτσι μία πολυετής απουσία γίνεται ακούσιο όπλο αιφνιδιασμού.

Μένει να δούμε αν θα έχει διάρκεια για την καριέρα του ο αντίκτυπος της σειράς, αλλά το επόμενό του τηλεοπτικό εγχείρημα ‘Feed the Beast’, μας έχει γεμίσει το μάτι.

Πρόκειται για τη μεταφορά του δανέζικου ‘Bankerot’ και σχετίζεται με δύο κολλητούς φίλους που θέλουν να ανοίξουν ένα εστιατόριο στο Μπρονξ, αλλά το παρελθόν και τα μπλεξίματά τους με τον υπόκοσμο της πόλης απειλούν τα μεγαλεπίβολα σχέδιά τους. Αρκεί να αναφέρουμε ότι ο Schwimmer θα υποδυθεί τον Tommy, έναν αλκοολικό σομελιέ. Συνταγή καταστροφής για τον χαρακτήρα, συνταγή δημιουργικότητας για τον ηθοποιό.

Τα προγνωστικά για τη σειρά δείχνουν ότι θα μπορούσε να είναι περισσότερο ‘Hell On Wheels’ για το AMC παρά το καινούριο του ‘Breaking Bad’, αλλά δε χρειάζεται να κάνει σαματά μια σειρά για να είναι αξιόλογη. Χώρια που 10 μόνο επεισόδια επιτρέπουν στον Schwimmer να δείξει τι άλλο μπορεί να κάνει και να εκμεταλλευτεί τον υπόλοιπο καιρό του σε άλλα πρότζεκτ που μπορεί να προκύψουν.

Σίγουρα είναι πολύ νωρίς ακόμα για να ξέρουμε αν ο Schwimmer έχει πάθει McConaughey, αλλά αναρωτιέμαι αν υπάρχει ανάγκη για κάτι τέτοιο.

Στο κάτω-κάτω, μπορεί να μας αρέσει να ανεβάζουμε την υποκριτική τέχνη σε επικίνδυνα ύψη, αλλά παραμένει ένα επάγγελμα όπου, όπως συμβαίνει σε όλες τις δουλειές, δεν κάνουν όλοι για όλα. Μπορεί να διαπιστώσουμε, λοιπόν, ότι ο Schwimmer έχει περιορισμένη εμβέλεια και καλό θα ήταν να μείνει σε αυτά που ξέρει να κάνει καλά. Ας έχει την ευκαιρία όμως και για κάτι διαφορετικό.

Δεν έχει αποκαλύψει πολλά σε αναμονή της σειράς που κάνει σήμερα πρεμιέρα, αλλά έχει πει πως σε ένα από τα πρώτα επεισόδια, ο χαρακτήρας του έχει κανονικό fight scene με τον πατέρα του. Μόνο που ο πατέρας του βρίσκεται σε αναπηρική καρέκλα.

Να ένας καλός τρόπος να πυροβολήσεις τον Ross στο κεφάλι.