ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

Η Stana Katic επιστρέφει απ’ τους νεκρούς για το ‘Absentia’

Η διάσημη πρωταγωνίστρια μας μιλά μία μέρα πριν το μεγάλο φινάλε του 'Absentia'.

Η εκδίκηση είναι ένα πιάτο που τρώγεται ιδανικά στη Βουλγαρία, στα γυρίσματα της σειράς που σε έχει πρώτο όνομα και παραγωγό, με τους φαν σου να έχουν στρατευθεί πίσω σου ευλαβικά μέχρι την επόμενη μέρα. Η Stana Katic είναι πολύ ευγενής για να το θέσει έτσι, αλλά μετά τα παρατράγουδα που πέρασε στη διάρκεια του δημοφιλέστατου ‘Castle’ – παρατράγουδα που θα την έθεταν εκτός εάν οι πιστοί φαν της σειράς δεν προτιμούσαν ένα μέτριο τέλος από μια κακή συνέχεια – λογικά πρέπει να νιώθει πολύ καλά έχοντας το πάνω χέρι σε μια νέα σειρά που κάνει τον γύρο του κόσμου.

Στο ατμοσφαιρικό, κλειστοφοβικό θρίλερ ‘Absentia’ που βρίσκεις στο Novacinema4HD και στις υπηρεσίες Nova On Demand και Nova GO, η Katic δίνει ρέστα ως θύμα βασανιστηρίων και πρώην πράκτορας του FBI που επιστρέφει για να διεκδικήσει ξανά τη ζωή της, έξι χρόνια αφού εξαφανίστηκαν τα ίχνη της στη διάρκεια καταδίωξης ενός σίριαλ κίλερ.

Λίγες ώρες πριν ολοκληρωθεί ο 1ος κύκλος με το φινάλε που θα προβληθεί την Τετάρτη στις 22.00 μ.μ., η ηθοποιός μάς μίλησε για τον διπλό ρόλο που έπαιξε στην ανάπτυξη της σειράς, το νέο πρότυπο αγωνίστριας που παρουσιάζεται μέσα απ’ τον χαρακτήρα της και την ελευθερία που απολαμβάνει μέσα από τη δημιουργική διαδικασία.

***

Πες μας δυο λόγια για τον χαρακτήρα σου.

Η Emily Byrne ήταν πράκτορας του FBI, απήχθη έξι χρόνια πριν ξεκινήσει η ιστορία μας και την πιστεύουν νεκρή. Όταν αρχίζει η ιστορία γυρίζει απ’ τον θάατο και ανακαλύπτουμε ότι της έκαναν βασανιστήρια επί έξι χρόνια, και έτσι προσπαθεί να ξεκινήσει ξανά τη ζωή της. Μεγάλο μέρος του κόσμου της έχει αλλάξει σε σχέση με το παρελθόν. Ο σύζυγός της έχει παντρευτεί. Το παιδί της έχει μεγαλώσει και αποκαλεί μητέρα κάποια άλλη. Ο πατέρας της δεν είναι υγιής. Η σειρά αρχίζει από αυτήν τη βάση.

Η Emily είναι θύμα ή αγωνίστρια; Ή και τα δύο;

Ξέρει να επιβιώνει. Για να επιβιώσεις νιώθω ότι πρέπει να είσαι αγωνιστής. Το αγαπάω πολύ αυτό στον συγκεκριμένο χαρακτήρα γιατί έχει περάσει κάτι πολύ ακραίο. Καταφέρνει να ζήσει παρά τα όσα προσπαθούν να την παρασύρουν, περνά κυριολεκτικά μέσα απ’ τα πάντα. Μ’ αρέσει αυτό το κομμάτι της.

Συμβουλεύτηκες κάποιον ψυχολόγο για το πώς είναι να είσαι θύμα κακοποίησης;

Ναι, μίλησα με αρκετούς γι’ αυτό, και ο σεναριογράφος και οι παραγωγοί μας προσπάθησαν να κάνουν κάτι αξιόπιστο. Δεν είναι αυτό το μοναδικό θέμα της ιστορίας αλλά είναι μέρος της, φυσικά. Υπάρχει συγκεκριμένου τύπου στρες και μνήμες στα θύματα μιας τέτοιας εμπειρίας.

Δεν ξέρω αν γνωρίζετε για τις περιπτώσεις γυναικών που απήχθησαν ως νεαρά κορίτσια και κρατήθηκαν για μια δεκαετία. Μίλησα με ανθρώπους που ήξεραν γι’ αυτές τις υποθέσεις, τις μελέτησα και προσπάθησα να το αποδώσω όσο πιο ρεαλιστικά μπορούσα. Έχει ενδιαφέρον γιατί κάναμε τα γυρίσματα στα Βαλκάνια, και οι Βαλκάνιοι όπως έμαθα, έχουν εντυπωσιακή ιστορία στο να επιβιώνουν μέσα από απίστευτες συνθήκες.

Αισθάνομαι ότι ο τόνος μεταδίδεται όταν δουλεύεις σε περιοχές όπου τα χώματα έχουν δει τόση ιστορία που προσπάθησε να ποδοπατήσει ανθρώπους που τελικά μεγάλωσαν μέσα απ’ αυτήν. Ήταν τρομερό γιατί ένιωθα ότι υπήρχε ενέργεια σε όλο αυτό και πέρασε στην Emily.

Τι σε τράβηξε σ’ αυτήν;

Μου αρέσουν οι άνθρωποι που προσπαθούν να επιβιώσουν. Έχει ενδιαφέρον να βλέπεις έναν αγωνιστή, κάποιον που δεν το βάζει κάτω. Αυτό που δεν ήθελα να κάνω ήταν να παίξω έναν χαρακτήρα που είναι απλά ένα θύμα και υπάρχει για να εξυπηρετεί άλλους χαρακτήρες, όπως συμβαίνει συχνά με χαρακτήρες μητέρων ή συζύγων. Αυτή είναι ένας από τους λίγους χαρακτήρες που έχω δει που είναι και μητέρα και πολεμίστρια.

Σκέφτηκα, wow, δεν έχουμε πολλούς τέτοιους στην ποπ κουλτούρα αυτή τη στιγμή. Ήταν συναρπαστικό γιατί ήταν σύγχρονο. Έχουμε την Katniss και όλους αυτούς τους εκπληκτικούς χαρακτήρες που αντιπροσωπεύουν ένα νέο πρότυπο γυναίκας μαχήτριας, και τώρα έχουμε μια μαχήτρια που είναι μητέρα, είναι αδελφή, ήταν σύζυγος. Βλέπουμε όλα τα επίπεδα που δημιουργούν μια δυνατή πρωταγωνίστρια.

Και τι σου έμαθε ο ρόλος για τη μητρότητα;

Δούλεψα με τον Patrick McAuley που υποδύεται τον γιο μου, τον Flynn, και έμαθα ότι υπάρχει φοβερή ένταση στις μητέρες. Έβλεπα βίντεο με λιοντάρια και παρατηρούσε πόσο βίαιη μπορεί να γίνει η λέαινα όταν πρέπει να προστατεύσει τα μωρά της.

Υπάρχει μια δύναμη που έρχεται από το πουθενά και τη βλέπω και σε μητέρες και σε πατέρες. Είναι φοβερό τι μπορούν να κάνουν οι άνθρωποι όταν τρέχει η αδρεναλίνη. Και τι είναι πρόθυμοι να θυσιάσουν για τα παιδιά τους. Ταιριάζει πολύ στο προφίλ μιας μαχήτριας.

Είσαι και executive producer στη σειρά, έχεις τη δύναμη να σχηματίσεις τη σειρά και να συμβάλλεις με τις απόψεις σου.

Είναι ενδιαφέρουσα εμπειρία γιατί από τη θέση του ηθοποιού μαθαίνουμε να μένουμε πολύ ανοιχτοί στις αλλαγές της διαδικασίας. Από τη θέση του παραγωγού είμαι αφοσιωμένη στην επιτυχία της σειράς και στο να εξασφαλίζω ότι το συνεργείο και οι συμπρωταγωνιστές μου νιώθουν όσο άνετα χρειάζονται για να δημιουργήσουν στο μεγαλύτερο επίπεδο των δυνατοτήτων τους. Και φυσικά έχω επενδύσει στην εξασφάλιση μιας σπουδαίας ιστορίας.

Είναι ένα αδιάκοπο ταξίδι γιατί, εκτός από τον χαρακτήρα που με τράβηξε γιατί είναι ένα νέο πρότυπο πολεμίστριας, με τράβηξε και το γεγονός ότι κάνουμε κατά κάποιον τρόπο μία ανεξάρτητη ταινία για την τηλεόραση. Με ενθουσίασε γιατί ο αμερικανικός ανεξάρτητος κινηματογράφος έχει μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ιστορίες εκεί έξω. Λες μια ιστορία που παίρνει ρίσκα όταν κάνεις ανεξάρτητο σινεμά με τον τρόπο που δεν μπορείς να κάνεις συχνά σε ταινίες μεγάλου στούντιο, σωστά;

Αυτό κάνουμε κι εδώ απλά για την τηλεόραση. Βλέπεις τη φωτογραφία και είναι εκπληκτική – πολύ κινηματογραφική. Ως παραγωγός είναι καθημερινή η μάχη που δίνω να μείνει ψηλά η ποιότητα γιατί, ξέρεις, μετά από 50 μέρες γυρισμάτων έχουμε κουραστεί και δεν λέμε και την ευκολότερη ιστορία στον κόσμο. Έχω παντού μελανιές. Κάθε μέρα που γυρίζω σπίτι λέω Θεέ μου, πού βρέθηκε πάλι αυτή η ουλή. Δεν μπορώ καν να σκεφτώ καθαρά.

Θέλω να πούμε την καλύτερη ιστορία που μπορούμε μαζί με τους συνεργάτες μου και ως παραγωγός προσέχω τις λεπτομέρειες περισσότερο απ’ όσο θα τις πρόσεχα εάν υποδυόμουν απλά τον χαρακτήρα μου.

Ήσουν εξαρχής παραγωγός ή συνέβη στην πορεία αυτό; Έψαχνες κάτι ξεχωριστό μετά από 8 σεζόν ‘Castle’; Ποια ήταν η διαδικασία σου;

Έγινε κάπως παραδοσιακά, μου είπε ο ατζέντης μου να ρίξω μια ματιά στο πρότζεκτ. Είχαν πολύ καλή σχέση με την εταιρεία παραγωγής της Sony και ήταν η Sony επικεφαλής της σειράς, οπότε την περίοδο που τελείωναν το σενάριο ενημερώθηκε ο συνεργάτης μου και μου είπε να το τσεκάρω γιατί είχε στοιχεία που έψαχνα για την επόμενή μου δουλειά. Είχα μια εξαιρετική εμπειρία και την τύχη να είμαι σε μια επιτυχημένη σειρά επί 8 χρόνια, οπότε ήθελα να δω πώς θα μπορούσα να κάνω κάτι διαφορετικό. Τι είναι φρέσκο και ενδιαφέρον και ανεξερεύνητο για μένα ως ηθοποιό;

Η ανάληψη του ρόλου του παραγωγού ήταν επίσης νέα εμπειρία γιατί είμαι μέρος της δημιουργικής διαδικασίας. Με ικανοποιεί πολύ ως καλλιτέχνιδα. Πώς μπορεί να με χορτάσει αυτό όλο δημιουργικά, αυτό ήταν η βασική μου μέριμνα.

Υπάρχει χώρος για αυτοσχεδιασμό στο σετ ή ακολουθείς το σενάριο; Σε ρωτάω γιατί ως παραγωγός μπορείς να επηρεάσεις περισσότερο τον χαρακτήρα σου.

Γίνεται συζήτηση πριν κάθε σκηνή, γι’ αυτό και μοιάζει με ανεξάρτητο σινεμά. Αν κάτι δεν λειτουργεί υπάρχει συνεργασία με τους ηθοποιούς, όλες οι φωνές έχουν αξία. Αν για παράδειγμα κάποιος συνεργάτης κολλάει σε κάποιο σημείο, τότε θα το δούμε όλοι μαζί και θα κοιτάξουμε να δούμε πώς μπορούμε να προσαρμοστούμε. Οπότε υπάρχουν αλλαγές που συμβαίνουν αυθόρμητα στο σετ, αλλά δεν έρχονται από συγκεκριμένα πόστα. Είναι συναδελφικό.

Το πιο υπέροχο πράγμα σ’ αυτό το πρότζεκτ είναι ότι δουλεύω με ηθοποιούς που είναι 100% αφοσιωμένοι στη σειρά. Έρχονται με πολύ όμορφες ιδέες. Ό,τι και να πουν ανεβάζει το σενάριο, ανεβάζει την ιστορία, και αξίζει να το εξερευνήσουμε όλοι.

Έχετε τους σεναριογράφους στο σετ; Βοηθούν κι εκείνοι;

Αν είναι κάτι μικρό, το δουλεύουμε στο σετ. Είναι όπως συμβαίνει στις ταινίες που έχει γραφτεί το σενάριο, έχει δοθεί στον σκηνοθέτη και το καστ, κι εμείς προσπαθούμε να το σκαλίσουμε όσο περισσότερο μπορούμε. Στις μεγάλες αλλαγές το στέλνουμε πίσω για να βεβαιωθούμε ότι έχουμε την ευλογία τους.

Πώς νιώθεις με τη νέα διαδικασία; Μπορεί να είναι σειρά, αλλά έχεις μόνο έναν σκηνοθέτη.

Νιώθεις ότι γυρίζεις ταινία γιατί δεν κάνεις καν γυρίσματα με τη σειρά των επεισοδίων. Γυρίσαμε σκηνές από πέντε διαφορετικά επεισόδια σε μία-δύο μέρες γιατί μας βόλευε η τοποθεσία. Είναι ασυνήθιστο. Όταν ξεκινήσαμε όλοι οι ηθοποιοί κρατιόμασταν ο ένας απ’ τον άλλον. Είχαμε 10 επεισόδια να γυρίσουμε και έπρεπε να γνωρίζουμε τα πάντα από την πρώτη μέρα γιατί όλων μας η ιστορία θα εξελισσόταν σε 10 επεισόδια. Ήταν σαν να κάναμε 3 ταινίες σε μία, στη διάρκεια 60 και κάτι ημερών.

Η σχέση σου με τον σκηνοθέτη;

Ο σκηνοθέτης και ο διευθυντής φωτογραφίας μας είναι κάτι σαν ενιαίο μυαλό Borg. Έχουν έναν εκπληκτικό τρόπο να αιχμαλωτίζουν το συναίσθημα μιας σκηνής. Κάποιες φορές την αιχμαλωτίζουν από τον τρόπο που την αποδίδουν οι ηθοποιοί με τον διάλογο, και κάποιες απλά την απογειώνουν μέσα από τη νωθρά πανέμορφη φωτογραφία. Είναι το δυναμικό ντουέτο της σειράς ο Nadav [Hekselman] και ο Oded [Ruskin].

Και υπάρχει ελευθερία, παίρνουμε ιδέες όσο το προχωράμε. Είναι σαν να περπατάς μέσα στην ομίχλη και να πέφτεις πάνω σε ένα πανέμορφο άγαλμα. Θα το συζητήσεις, θα δεις τι βγαίνει απ’ αυτό.

Ποια ήταν η πιο δύσκολη, η πιο αξέχαστη σκηνή που ένιωσες ότι σου έκανε καλό;

Ανακαλύπτω συνεχώς καινούρια πράγματα για τον χαρακτήρα μου. Έρχονται και γκεστ σταρ συνεχώς από την Αγγλία, τη Βουλγαρία, ακόμα και τη Γαλλία. Κάθε φορά που έρχονται δίνουν νέα ενέργεια στη σκηνή που κάνεις με κάποιον και δίνει άλλη βάση στα στοιχεία του χαρακτήρα. Οπότε βρίσκομαι συνεχώς μπροστά στην ανακάλυψη. Είναι απίστευτο.

* Το φινάλε του ‘Absentia’ θα προβληθεί στο Novacinema4HD, την Τετάρτη 29 Νοεμβρίου στις 22.00 μ.μ. Η σειρά θα είναι διαθέσιμη σε Nova On Demand και Nova GO μέχρι το τέλος του Δεκεμβρίου, ενώ θα προβληθεί ξανά στα κινηματογραφικά κανάλια της Nova με το νέο έτος.