APPLE
ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

Πώς 3 μεγάλες σειρές ολοκλήρωσαν τη σεζόν τους εν μέσω πανδημίας

Και πώς ένα σωρό άλλες άφησαν την ιστορία στα μισά. Η τηλεόραση την εποχή του κορονοϊού.

Η πρώτη σειρά που ολοκλήρωσε τα γυρίσματα πριν καν φτάσουμε στο απόγειο της έξαρσης του κορονοϊου στις ΗΠΑ, ήταν το ‘Grey’s Anatomy’.

Η showrunner Κρίστα Βέρνοφ έλεγε μιλώντας για το πρόωρο φινάλε της σεζόν πως «είμαστε τόσο καιρό στον αέρα που πολλά μέλη του συνεργείου μας είναι στις ομάδες υψηλού κινδύνου, 60, ακόμα και 70 χρονών». Θυμάται πως κάποιος της είχε πει ότι ίσως χρειαστεί να πάει στο σετ και να δώσει μια εμψυχωτική ομιλία κι η Βέρνοφ είπε, «όχι, δεν θέλω να πάω στο σετ». Κι αφού δεν ήθελε η ίδια, πώς θα το ζητούσε από άλλους;

Η σειρά με συνοπτικές διαδικασίες έγινε η πρώτη που ολοκλήρωσε τη σεζόν. Ούτε σκέψεις για επιστροφή, ούτε τίποτα. Τα μάζεψαν κι ανανέωσαν το ραντεβού για του χρόνου. Οι πλοκές των 4 “χαμένων” επεισοδίων θα ανακυκλωθούν σύμφωνα με τις ανάγκες της νέας σεζόν, ενώ κατά μεγάλη τύχη της παραγωγής, το από σπόντα φινάλε λειτούργησε εξαιρετικά ως κλείσιμο της σεζόν. «Ήταν καθαρή τύχη», εξηγεί. «Γράψαμε το επεισόδιο και είπα στους σεναριογράφους, “Παιδιά, αυτό είναι σαν φινάλε σεζόν. Τι λέγαμε να κάνουμε μετά;”».

Το ‘Grey’s Anatomy’ ήταν η πρώτη σειρά που έληξε τις φετινές της διαδικασίες και ίσως δεδομένων των συνθηκών να ήταν η πιο τυχερή, αλλά θα ακολουθούσαν δεκάδες ακόμα. Οι περισσότερες σειρές της ανοιχτής τηλεόρασης σταμάτησαν την παραγωγή αφήνοντας επεισόδια στο τραπέζι, αλλά και πολλές σειρές καλωδιακής ή streaming είδαν τα πλάνα τους να ανατρέπονται: Η νέα σεζόν ‘Fargo’ δεν πρόλαβε να ολοκληρωθεί οπότε η προβλεπόμενη πρεμιέρα για τις 19 Απριλίου ακυρώθηκε και η νέα ημερομηνία θα ανακοινωθεί εφόσον η παραγωγή επιστρέψει- όποτε κι αν συμβεί αυτό.

Αντιθέτως, η νέα σεζόν ‘The Good Fight’ που επίσης δεν πρόλαβε να ολοκληρωθεί, ξεκίνησε την προβολή παρόλαυτά, μια βδομάδα δεν είχε νέο επεισόδιο επειδή το post-production εξ αποστάσεως ήταν πιο χρονοβόρο του αναμενόμενου, και τελικά σήμερα ολοκληρώνει τη σεζόν πρόωρα, 3 επεισόδια πριν το αρχικό πλάνο. Η σειρά ανανεώθηκε για 5η σεζόν και τα φετινά storylines (για το memo 618 και μια σκιώδη εταιρεία που έχει εξαγοράσει το δικηγορικό γραφείο των Ρέντικ-Μπόζμαν) θα μετακυλιστούν για του χρόνου.

Υπάρχει ακόμα ένα κάποιο απόθεμα σειρών ήδη γυρισμένων, όπως το καλοκαιρινό line-up του ΗΒΟ (που θα δούμε μέσω της Vodafone TV στην Ελλάδα και συμπεριλαμβάνει από το ριμέικ του ‘Perry Mason’ μέχρι το καθηλωτικό ‘I May Destroy You’ της Μικέιλα Κόουλ) καθώς και άλλες κυρίως πρεστίζ σειρές για streaming υπηρεσίας, όπως το ‘The Great’ του hulu ή το ‘Love Life’ με την Άννα Κέντρικ (που βλέπουμε κάθε εβδομάδα στην Ελλάδα μέσω της COSMOTE TV), ενώ υπάρχει και ένα φαινομενικά ανεξάντλητο απόθεμα ισπανικών σειρών στο Netflix. Όμως τι θα συμβεί όταν όλα αυτά αρχίσουν να εξαντλούνται;

Προς το παρόν, οι εκπομπές που με κάποιο τρόπο συνεχίζονται, είναι τα διάφορα talk shows όπου η “at home” παραγωγή είναι κάπως εφικτή, ενώ είχαμε γράψει και αναλυτικότερα για το πώς συνεχίζονται reality σαν το ‘American Idol’ και το ‘The Voice’, με ζωντανές ερμηνείες διαγωνιζόμενων από το σπίτι. Έτσι κάπως αναμένεται να ολοκληρώσει την πολύ καλή, αλλά έτσι κι αλλιώς καταραμένη φετινή σεζόν του το ‘RuPaul’s Drag Race’. Με μια διαγωνιζόμενη να αποβάλλεται από το διαγωνισμό κατόπιν ολοκλήρωσης γυρισμάτων και μοντάζ, τα επεισόδια μονταρίστηκαν εκ νέου ώστε να περιορίσουν όσο είναι δυνατόν την παρουσία της, ενώ δεν θα συμμετάσχει στο λάιβ (μέσω zoom) φινάλε της Παρασκευής.

Στο μεταξύ, το ‘Survivor’ φέτος παρουσίασε την πιο μπλοκμπάστερ σεζόν της ιστορίας του. Γιορτάζοντας τον 40ό κύκλο του, προσκάλεσε 20 νικητές από όλη την ιστορία του show να αναμετρηθούν σε μια “νικητές σε πόλεμο” σεζόν η οποία απέδωσε τα αναμενόμενα, με gameplay απίστευτα υψηλού επιπέδου. Και ο τελικός νικητής; Ανακοινώθηκε ζωντανά (όπως είναι η παράδοση) από το γκαράζ του παρουσιαστή Τζεφ Προμπστ.

Μέσα όμως σε όλη αυτή την πρωτόγνωρη κατάσταση, ξεχωρίζουμε τις περιπτώσεις τριών scripted σειρών που παρά τα αντικειμενικά εμπόδια, επιχείρησαν να ολοκληρώσουν επεισόδια εν μέσω πανδημίας.

ΤΟ ‘ALL RISE’ ΕΔΕΙΞΕ ΤΟΝ ΔΡΟΜΟ

Η δικαστική σειρά ‘All Rise’ ήταν το πρώτο σόου με σενάριο, που εισήγαγε τον κορονοϊό ως κομμάτι πλοκής. Με το σχεδιασμένο κλείσιμο της 1ης σεζόν να πηγαίνει στα σκουπίδια λόγω της απότομης διακοπής των γυρισμάτων, η ομάδα σεναριογράφων σκέφτηκε έναν διαφορετικό τρόπο να ολοκληρώσει τον κύκλο. Το φινάλε εκτάκτου ανάγκης γράφτηκε από τους παραγωγούς Γκρεγκ Σπότισγουντ και Γκρεγκ Νέλσον στη διάρκεια μιας εβδομάδας video chat συζητήσεων και θα αφορούσε μια υπόθεση που, λόγω των συνθηκών, θα εκδικαζόταν μέσω βίντεο τεχνολογίας στην virtual αίθουσα δικαστηρίου της κεντρικής ηρωίδας, Λόλα Καρμάικλ. Δηλαδή, στο σαλόνι της.

Όλη η πλοκή του επεισοδίου εκτυλίσσεται μπροστά από τις οθόνες των χαρακτήρων, είτε αυτό σημαίνει βιντεοκλήσεις, είτε μίτινγκ πολλών προσώπων είτε, τελικά, της εκδίκαση της υπόθεσης κατά την οποία ο κατηγορούμενος συμφωνεί να μην κάνει χρήση του Συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματός του να βρίσκεται στον ίδιο φυσικό χώρο με τον κατήγορο και τον συνήγορό του.

Όλα τα μέλη του καστ ουσιαστικά έστησαν το δικό τους προσωπικό συνεργείο γυρίζοντας τις σκηνές τους με υπάρχουσα τεχνολογία. Η πρωταγωνίστρια Σιμόν Μίσικ λέει πως το γύρισμα ήταν σαν «ένα μεγάλου μπάτζετ γκερίλα indie φιλμ», όπου εκτός από ηθοποιός έπρεπε να είναι και το συνεργείο κάμερας για τον εαυτό της, φωτιστής, μακιγιέρ, υπεύθυνη γκαρνταρόμπας, σχεδιαστής σκηνικού.

Το επεισόδιο μέσα από την δικαστική υπόθεση στο επίκεντρό του, εξετάζει με έναν έστω επιδερμικό τρόπο, την διαφορετική ενέργεια και τον παραλλαγμένο ρυθμό μιας απομακρυσμένης επικοινωνίας, τη διαφορά που η γλώσσα του σώματος και η φυσική συνύπαρξη μπορεί να φέρει. Στο τέλος, όλοι οι χαρακτήρες παρέα με τα μέλη του συνεργείου της σειράς, στήνουν ένα τρικούβερτο zoom πάρτυ για να γιορτάσουν το τέλος της υπόθεσης (εντός του κόσμου της σειράς) αλλά και την πετυχημένη ολοκλήρωση του γυρίσματος ενός επεισοδίου σαν αυτό (εκτός του κόσμου της σειράς).

H ANIMATED ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ‘BLACKLIST’

Το φινάλε του ‘All Rise’ εμφανίστηκε αρχές Μαϊου και δεδομένα κατέλαβε τη δική του θέση στην τηλεοπτική ιστορία. 10 μέρες αργότερα, το ‘Blacklist’ παρουσίασε το δικό του, υπό αντιξοότητες γυρισμένο, φινάλε, υπό άλλες τελείως συνθήκες.

Όταν η παραγωγή ανεστάλη ξαφνικά στα μέσα Μαρτίου, η σειρά με τον Τζέιμς Σπέιντερ ήταν στο μέσον του γυρίσματος του 19ου από τα 22 πλαναρισμένα επεισόδια. Ο παραγωγός Τζον Άιζεντραθ έκρινε πως με κάποιες μικροαλλαγές, το επεισοδίου θα μπορούσε να παίξει το ρόλο του φινάλε της 7ης σεζόν, μιας και η σειρά έτσι κι αλλιώς επιστρέφει του χρόνου. Το πρόβλημα ήταν, πώς θα ολοκληρωνόταν ένα επεισόδιο του οποίου τα γυρίσματα κόπηκαν στη μέση;

Μια ιδέα που έπεσε στο τραπέζι ήταν το να γράψουν ηθοποιοί τις φωνές τους και να γεμίσουν τα κενά με ένα ιδιότυπο στυλ ραδιοφωνικού θεάτρου. Η ιδέα απορρίφθηκε όταν ο Άιζεντραθ σκέφτηκε πόσο πολύ ταιριάζει ο τόνος της σειράς στην κόμικ αισθητική, μιας και στο παρελθόν έτσι κι αλλιώς έχουν υπάρξει αντίστοιχες κόμικ περιπέτειες του ιδιοφυούς εγκληματία Ρεντ Ρέντινγκτον, που παίζει ο Σπέιντερ. Έτσι προτάθηκε, τα κομμάτια του επεισοδίου που δεν πρόλαβαν να γυριστούν, να σχεδιαστούν ως καρέ κόμικ, με τις φωνές των ηθοποιών να δουν συνοδευτικά.

«Όταν θυμηθήκαμε εκείνα τα κόμικ, εξετάσαμε το ενδεχόμενο να δημιουργήσουμε ένα κόμικ καρέ για να γεμίσουμε τις ανολοκλήρωτες σκηνές», λέει ο Άιζεντραθ. «Και μετά σκέφτηκα, “Γιατί δεν το κάνουμε απλά όλο animation”;».

Έτσι η εταιρεία Proof ανέλαβε να ολοκληρώσει τις σκηνές που δεν γυρίστηκαν ποτέ, έχοντας προηγουμένως δουλέψει στην τεχνική επεξεργασία ταινιών όπως το ‘Guardians of the Galaxy’ και το ‘A Wrinkle in Time’. Όμως το απίστευτα αμήχανο και τεχνικά ατελές αποτέλεσμα δείχνει αν μη τι άλλο πως ακόμα και πρωτόλειας μορφής σκίτσα, storyboards ή μιας κάποια νουάρ αισθητικής κόμικ καρέ, θα λειτουργούσαν καλύτερα στο ύφος της σειράς από ό,τι… αυτό, ό,τι κι αν είναι αυτό.

Πάρτε μια γεύση από το τελικό αποτέλεσμα:

Ο ΘΡΙΑΜΒΟΣ ΤΟΥ ‘MYTHIC QUEST’

Αν τα ‘All Rise’ και ‘Blacklist’ βρήκαν τρόπους να κλείσουν εν εξελίξει σεζόν εν μέσω πανδημίας, το πολύ καλό φετινό workplace comedy ‘Mythic Quest: Ravens Banquet’ του Apple TV+ το έκανε εθελοντικά. H σειρά, που κυκλοφόρησε τον 1ο κύκλο της φέτος στις 7 Φεβρουαρίου, έρχεται από την ομάδα του ‘It’s Always Sunny in Philadelphia’ (Ρομπ ΜακΕλένι, Τσάρλι Ντέι, Μέγκαν Γκανζ) και αφορά την καθημερινότητα μιας ομάδας εργασίας ανάπτυξης δημοφιλούς ιντερνετικού παιχνιδιού.

Η 1η σεζόν ήταν έτσι κι αλλιώς εξαιρετική, ένα από τα καλύτερα shows του ‘20 ως τώρα: Μια αστεία και συναισθηματική ματιά πάνω τις ισορροπίες δημιουργικότητας και παραγωγικότητας, μέσα σε ένα περιβάλλον στυγνής κερδοφορίας και κλικοθηρίας. Το αυτοτελές «A Dark Quiet Death» φλάσμπακ επεισόδιο είναι ένα πραγματικό highlight της τηλεοπτικής σεζόν ως τώρα, μια γλυκόπικρη διαδρομή φθοράς- ενός οράματος, μιας σχέσης, ενός industry.

Ο κύκλος, που κυκλοφόρησε σε ένα μπουκέτο επεισοδίων, ολοκληρώθηκε με έναν παράξενα προφητικά τρόπο, με μια πλοκή που επικεντρώνεται γύρω από έναν τύπο ιό που κατακλύζει το παιχνίδι και τους developers να προσπαθούν να περιορίσουν την ψηφιακή πανδημία. Όχι, αλήθεια!

Πριν λίγες μέρες, το ‘Mythic Quest’ χωρίς να έχει κάποια αφηγηματική ανάγκη να το κάνει, κυκλοφόρησε ωστόσο ένα επεισόδιο-έκπληξη, γυρισμένο μες στην καραντίνα, και πιάνοντας την πλοκή από εκεί που την είχε αφήσει συμπεριλαμβάνοντας στην αφήγησή του τις εξελίξεις στον πραγματικό κόσμο. Γυρισμένο με δεκάδες iPhone και με την αντίστοιχη λογική του ‘All Rise’, ακολουθεί τους ήρωές του εν μέσω καραντίνας καθώς προσπαθούν να βρουν νόημα στην καθημερινότητα και να διατηρήσουν κάποια διάσταση της επαγγελματικής και κοινωνικής τους κανονικότητας.

Το έξυπνο σενάριο βρίσκει λόγους ώστε όλο το καστ να εμφανιστεί σε κάποιο πλαίσιο, με μικρά και μεγάλα γκαγκς διαφόρων αφορμών. Σε αυτό με τον γηραιό μυθιστορηματογράφο που παίζει ο Φ. Μάρεϊ Άμπραχαμ, ο χαρακτήρας του δυσκολεύεται να λειτουργήσει τη βιντεοκλήση, καταλήγοντας να εξαντλεί την υπομονή της συνομιλήτριάς του (αφού στο ενδιάμεσο της έχει μιλήσει με τη μορφή ενός πάντα). Ο οικονομικός υπεύθυνος του πρότζεκτ (ο Ντάνι Πούντι του ‘Community’) παίζει έναν αγώνα Street Fighter με έπαθλο μια πιθανή χρηματική δωρεά. Μια δοκιμάστρια gamer αποκαλύπτει στους συνεργάτες της το αληθινό της χρώμα μαλλιών, μια κίνηση εμπνευσμένη από το γεγονός πως η ίδια η ηθοποιός δεν αισθανόταν άνετα με το να φορέσει την περούκα της κατά το γύρισμα.

Ο συναισθηματικός κορμός του επεισοδίου αφορά όμως την βασική developer Πόπι (Σάρλοτ Νικντάο σε μια ευθέως συγκινητική ερμηνεία) καθώς βρίσκει διαρκώς αφορμές να συνεχίσει να δουλεύει για να αποφύγει να έρθει σε αντιπαράθεση με το γεγονός πως είναι μόνη της σε ένα χώρο, φυλακισμένη στο ίδιο της το σπίτι. Η κορύφωση έρχεται σε μια εντυπωσιακά γυρισμένη σκηνή όπου ο σύζυγος της Νικντάο στην πραγματική ζωή χρησιμοποιείται περίπου ως prop ώστε να απεικονιστεί μια σκηνή επανένωσης μες στο show.

Το επεισόδιο τελειώνει κι αυτό με μια παρόμοια νότα με εκείνη του ‘All Rise’, βρίσκοντας τρόπο να ενώσει όλους τους ήρωές του σε μια οθόνη-ψηφιδωτό, θέλοντας να κλείσει με ένα μήνυμα αντοχής και ελπίδας. Σε αυτή την εντυπωσιακή τελική σκηνή, οι συνεργάτες δοκιμάζουν να εκτελέσουν ένα πολύπλοκο stunt, με το ένα παράθυρο να αλληλεπιδρά με το δίπλα του κατά κάποιο τρόπο, σε μια σκηνή απρόσμενης συναισθηματικής εκτόνωσης. (#ΕΚΛΑΨΑ)

Ο Ρομπ ΜακΕλένι εξηγεί αναλυτικά πώς κατάφερε το συνεργείο της σειράς να στήσει αυτό το πολύπλοκο stunt, με τεχνικούς να δημιουργούν τα props, να τα αποστειρώνουν, και να τα στέλνουν με αναλυτικές οδηγίες κατασκευής στα σπίτια των ηθοποιών, οι οποίοι με τη σειρά τους τα έστησαν, εκτέλεσαν το κομμάτι τους, και έπειτα όλα τα μεμονωμένα βίντεο μπήκαν στη σειρά. «Μας άρεσε θεματικά η ιδέα του να υπάρχει κάποιου είδος δοκιμασία που ένα γκρουπ ανθρώπων θα έπρεπε να δουλέψουν μαζί για να φέρουν εις πέρας», εξηγεί ο δημιουργός του σόου. «Και αν ένας άνθρωπος τα έκανε θάλασσα, αυτό θα το κατέστρεφε για όλους».

Είναι μια ελάχιστη μικρογραφία της κατάστασης που βιώνουμε, και ίσως εκεί να κρύβεται μέρος του πόσο θριαμβευτικά συναισθηματικό είναι, σαν κλείσιμο ενός επεισοδίου καραντίνας. «Σκεφτήκαμε πως θα ήταν ένας ενδιαφέρων θεματικός ιστός που θα μπορούσε να διατρέχει όλο το επεισόδιο, εμφανώς αντιπροσωπευτικός του τι περνάμε όλοι μας τώρα στον πραγματικό κόσμο», λέει. «Αλλά θέλαμε να είναι διασκεδαστικό, και ανάλαφρο και σαχλό και, τελικά, θριαμβευτικό».

Σαν και το ίδιο το ‘Mythic Quest: Quarantine’. Μια ανάλαφρη, αλλά ποτέ συναισθηματικά κενή, καταγραφή μέσω εικόνας (και μέσα από πολλαπλές οθόνες) της στιγμής που βιώνουμε τώρα. Η ποπ κουλτούρα δεν χάνει ποτέ την ευκαιρία.