ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Όταν ο Μιχάλης Ρακιντζής μάς μιλά για τα βίντεοκλίπ του

Τι έγινε στα παρασκήνια του 'Είσαι σαν Κουνέλι'; Πού βρίσκεται τώρα ο 'Πουφ'; Γιατί δεν ρωτήσαμε τόσα χρόνια τον Μιχάλη για τα κλιπ του;

Αυτή ήταν η τρίτη μου φορά στο σπίτι-στούντιο-φρούριο του Μιχάλη στην Ποσειδώνος. Για τη μεταξύ μας σχέση, αλλά και για τα πάντα σχετικά με την καριέρα του, τα 80s, το δήθεν, το καλτ, τη Eurovision και το πρώτο live του στο Gagarin που ήταν εύκολα το event του 2010, τα συζητήσαμε πριν δύο χρόνια. Πάλι στο ίδιο στούντιο.

Το καλό είναι ότι κάθε φορά που βρίσκομαι μαζί του, το ‘ρε συ, δεν έμεινε και τίποτα που να μην έχουμε πει’ δεν υπάρχει σαν επιλογή-σενάριο. Μετά από τέσσερα κιλά βροχής που κουβάλησα σπίτι του και από το ζέσταμα ενόψει του επόμενου μεγάλου live στο Gagarin στις 14 Φλεβάρη, ανακαλύψαμε σχεδόν μαζί ότι δεν έχουμε μιλήσει ποτέ για τα βίντεοκλίπ του. Έγκλημα.

Ευτυχώς, αντί για τιμωρία, ήρθε αυτή η απαραίτητη ανάλυση. Η σημείωση του ‘συγγραφέα’ έχει μεγάλη σημασία για τη συνέχεια του κειμένου. “Τα κλιπ μου είναι πάρα πολλά, είναι πάνω από 60. Το βίντεο για μένα ήταν πάντα μια βασανιστική ιστορία, το θεωρούσα κάτι έξω απ’ τη δουλειά μου. Από την άλλη ήταν αναγκαίο για την προώθησή της”.

Αυτό του ‘Viva Sahara’ και το καρέ του ‘Μωρό Μου Φάλτσο’

 

“Είναι το πρώτο επίσημο βίντεο κλιπ στην Ελλάδα. Το έκανε η Λουκία Ρικάκη και αν αναλογιστείς τα μέσα της εποχής ήταν μια δουλειά καλύτερη από πολλές σημερινές.

Όταν ξεκίνησα με τον πρώτο μου προσωπικό δίσκο, το ‘Μωρό Μου Φάλτσο’ το 1987, ο πρόεδρος της MINOS μου πρότεινε να γυρίσουμε κλιπ για τέσσερα τραγούδια του δίσκου, που μου βγήκαν σε πολύ καλό. Τα έδωσε σε όλα τα δελφίνια και παίζονταν σε λούπα στα ταξίδια που έκαναν όλοι προς τα νησιά. Όταν ξεκινούσε το MEGA, υπήρχαν ήδη αυτά τα 4 κλιπ που είχε γυρίσει η ΜΙΝΟΣ. Ήταν μια πολύ καλή πρόβλεψη από την πλευρά του Μάτσα”.

Αυτό του ‘Προκαλείς’

 

“Ήταν ακόμη μια δυσάρεστη εμπειρία για μένα που ξεκίνησε από το ντύσιμο που πήγαν να μου κάνουν με τα άσπρα κουστούμια. Το κατάπια βέβαια γιατί είχα ήδη βγάλει τη φήμη του γκρινιάρη που μαλώνει με όλους και δεν παραδέχεται τίποτα. Ο Σοφούλης ήθελε να κάνει ένα κλιπ εποχής και με έναν τρόπο πλέον, το κλιπ είναι ήδη εποχής (γέλια). Δουλέψαμε σε αρκετά κλιπ με τον Γιώργο που έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Στο κλιπ έγινε και το ντεμπούτο της Ελένης Μενεγάκη, πιθανότατα μέσω κάποιου πρακτορείου μοντέλων. Γνωριστήκαμε, στη συνέχεια με φιλοξένησε και σε εκπομπές της”.

Αυτό του ‘Πουφ’

 

“Ο ‘Πουφ’ γυρίστηκε στο παλιό λιμάνι των Χανίων, στον παλιό φάρο. Το κλίμα ήταν πάρα πολύ καλό, το τιμ μεγάλο, δέσαμε μεταξύ μας και περάσαμε πολύ καλά με σκηνοθέτη τον Σάββα Χουλιάρα από την Άνωση. Μια δυο μέρες πριν φύγουμε για Κρήτη, γυρίζω στα μαγαζιά και ψάχνω τον ‘Πουφ’. Όταν τον είδα σε μια βιτρίνα, είπα ‘αυτός είναι’. Το πρόβλημα είναι ότι κατεβήκαμε στα Χανιά χωρίς μοντέλο. Είχαμε κάνει ένα κάστινγκ στην Αθήνα, είχαν περάσει καμιά 30αριά κορίτσια και δεν μου άρεσε κανένα. Πέρασαν πολύ όμορφες κοπέλες, αλλά εγώ ήθελα κάτι πιο γήινο, όχι ένα εξεζητημένο μοντέλο.

Συζητώντας το με τον σκηνοθέτη, περνάμε έξω από ένα φωτογραφείο και με την άκρη του ματιού μου βλέπω τη φωτογραφία μιας κοπέλας με κρητική ενδυμασία. Του λέω ‘Χουλιάρα μπες μέσα, αυτή θέλω’. Μπήκε, άρχισε να ρωτάει και τελικά τη βρήκαμε. Ήταν μια κοπέλα που πήγαινε ακόμα σχολείο. Ήρθε στα γυρίσματα με τη μαμά της, της εξήγησαν οι κοπέλες από την παραγωγή ότι τη θέλουμε για κάποια κλιπ και αυτή η κοπέλα, η Ρένα, έγινε τελικά και ο δεσμός μου την επόμενη χρονιά που πήγα στα Χανιά για συναυλία και ξαναβρεθήκαμε”.

 

Αυτό του ‘Ιησούς Χριστός’

 

“Γυρίστηκε στην στα υδραγωγεία της αρχαίας Ελεύθερνας στο Ρέθυμνο. Στην περιοχή γίνονται ακόμα ανασκαφές, έχει φτιαχτεί μουσείο και γενικά βλέπω πολύ μέλλον. Φαντάσου ότι τα τρία υδραγωγεία που έχουν βρεθεί εκεί είναι τεράστια και εκπληκτικής μηχανικής για το πώς επικοινωνούσαν μεταξύ τους. Έπαιξε και σ’ αυτό η Ρένα”.

Αυτό με τον Ian Gillan

 

“Το χάρηκα με την ψυχή μου. Ο Gillan είχε έρθει μόνο γι’ αυτό στην Ελλάδα μαζί με τη γυναίκα του. Πήγαμε στην Τζια για καμιά βδομάδα, και εκεί μου δόθηκε η ευκαιρία να τον γνωρίσω καλύτερα. Μέναμε σε διπλανά bungalows και όλο το βράδυ κάναμε ατέλειωτες συζητήσεις. Είχε άπειρα να μου διηγηθεί κι εγώ ήμουν εκεί να τ’ ακούσω από πρώτο χέρι. Ακόμα και σε τηλέφωνα που κάνουμε μέχρι σήμερα, μου θυμίζει εκείνες τις μέρες. Λάτρεψε την Ελλάδα. Για να φανταστείς πόσο καλά περνούσε, ήταν μάλλον η μοναδική φορά που δέχτηκε να τραγουδήσει χωρίς στημένο μικρόφωνο μπροστά του, αλλά και να χορέψει σε ένα βίντεοκλίπ.

 

Βέβαια, η νοοτροπία και ο τρόπος που έκαναν τα γυρίσματα του κλιπ ήταν σαν τουριστικός οδηγός. Τους πήρα τηλέφωνο στην Αθήνα και τους είπα να έρθουν στην Τζια γιατί το κλιπ θα έβγαινε μαλακία. Άρχισαν πάλι τα ‘σ’ έπιασαν οι παραξενιές σου κλπ.’, αλλά το αποτέλεσμα ήταν να μην το δεχτεί το MTV γιατί ήταν πολύ τουριστικό. Είχα δίκιο, αλλά πού να το έβρισκα”. 

Αυτό που δεν έγινε ποτέ

 

“Το ‘Δικός Σου Για Πάντα” δεν είχε βίντεοκλίπ. Έφτιαξα εγώ ένα αργότερα. Κάθε φορά πριν βγάλουμε έναν δίσκο, μαζεύονταν όλοι εκτός από μένα στην εταιρία και ψήφιζαν το αγαπημένο τους τραγούδι. Το ‘Δικός Σου Για Πάντα’ το έβγαλαν τελευταίο. Σε εκείνη την περίπτωση δεν έπεσαν μέσα. Μπήκε τελευταίο από τη δεύτερη πλευρά του δίσκου, αν και είναι αυτό που πρότεινα πρώτο βίντεοκλίπ. Το ανεπίσημο έχει διάφορες στιγμές από live και απ’ τη ζωή μου. Ίσως είναι κι αυτό το ‘Πιες σ’ ό,τι είχαμε ζήσει μέχρι χτες’ που σε αφήνει να κάνεις μια τέτοια αναδρομή”.

Αυτό για το ‘Μου Έφτιαξες τη Μέρα’

 

“Το κλιπ αυτό το έφτιαξε η Κωνσταντίνα Στεφανοπούλου. Ασχολείται εδώ και καιρό με την εικόνα και με τα σπέσιαλ εφέ του κινηματογράφου. Απαιτεί πάρα πολλές ώρες και πολύ διάβασμα. Το θεωρώ το καλύτερο δικό μου κλιπ, γιατί μέσα του έχει πάρα πολλή δουλειά”.

Αυτό που τον έκανε να σταματήσει να δουλεύει με σκηνοθέτες

 

“Ήταν το κλιπ του ‘Θα Συνηθίσω’ από το ‘Trancemix’. Πήγα πιστεύοντας ότι θα κάνουμε ένα απλό κλιπ. Φτάνω στα γυρίσματα και βλέπω μια 6πορτη Mercedes ντυμένη με κάτι λεοπαρδαλέ. Λεοπαρδαλέ ήταν και τα ρούχα που μου είχαν φέρει μαζί με κάτι δαχτυλίδια και κάτι περίεργα πουκάμισα. Ήδη απ’ την ώρα που είδα τη Mercedes, κατάλαβα ότι κάτι δεν πάει καλά. Μόλις έκατσα να με βάψουν και να μου φτιάξουν τα μαλλιά, βγάζει η κοπέλα ένα κιλό ζελέ, το πετάει στα μαλλιά μου και αρχίζουν να μου λένε το σενάριο. Θα με παρουσίαζαν σαν drug dealer σαν κάτι Αμερικάνους.

 

Από τότε είπα ότι θα κάνω μόνος μου τα κλιπ. Προτιμώ να είναι πιο ερασιτεχνικά κι αν είναι βλακείες να παίρνω εγώ την ευθύνη, παρά να εγκρίνω τις βλακείες άλλων. Με πολλά εκατομμύρια πήγα και αγόρασα κονσόλες και ξεκίνησα να τα κάνω μόνος. Ο Μάκης Μάτσας είχε επικροτήσει αυτήν την κίνηση. Αυτός ο άνθρωπος με είχε πάντα σαν παιδί του και υποστήριζε ακόμα και τις πιο τρελές επιλογές μου. Ξέρω ότι δεν ανεχόταν πολλά από άλλους καλλιτέχνες. Τον υπεραγαπώ, είναι ο μόνος άνθρωπος στη δισκογραφία που του χρωστάω πολλά. Τον θεωρώ το μεγαλύτερο δισκάνθρωπο στην Ελλάδα. Μετά απ’ αυτόν, η δισκογραφία έκανε μεγάλη βουτιά”.

Αυτό του ‘S.A.G.A.P.O.’

 

“Ακόμα μία παταγώδης αποτυχία στα βίντεοκλίπ. Δεν θα ξεχάσω ποτέ το κρύο που φάγαμε σε μια τεράστια αποθήκη στα Μέγαρα. Τρέμαμε όλοι από το κρύο και περάσαμε όλο το βράδυ εκεί. Θα μπορούσε να είναι πολύ καλύτερο το κλιπ, ας πούμε ότι οι συντελεστές βιάζονταν”.

Αυτό του ‘Αν Μ’ Αγαπάς’

 

“Το έκανα μόνος με την Κωνσταντίνα. Τα περισσότερα γυρίσματα έγιναν από ελικόπτερο στις Σπέτσες και παραλίγο να έχουμε μια πολύ δυσάρεστη εμπειρία. Είχε ανέβει η Κωνσταντίνα σε ένα αλεξίπτωτο θαλάσσης και για να την τραβήξω πήγα με το ελικόπτερο πάνω απ’ το αλεξίπτωτο. Το ρεύμα που βγάζει ο έλικας προς τα κάτω της δίπλωσε το αλεξίπτωτο και αμέσως έχασε τον αέρα που έπαιρνε με αποτέλεσμα να αρχίσει να φεύγει με τα χίλια προς τα κάτω. Από εκείνο το ύψος είναι σαν να πέφτεις σε τσιμέντο.

Ευτυχώς, στα τελευταία μέτρα, ο χειριστής του κρις κραφτ είδε τι γίνεται και γκάζωσε απότομα κι έτσι το αλεξίπτωτο άνοιξε ξανά. Η συγκεκριμένη δουλειά έγινε με πολλή αγάπη. Το κάναμε μόνοι και ήθελα ένα καλό αποτέλεσμα”.

Η νέα γενιά βίντεοκλίπ

“Απ’ τον ‘Energia’ αλλάζουν  μορφή τα κλιπ, γίνονται με περισσότερη επεξεργασία εικόνας. Το βίντεο είναι μια ωραία διεργασία υπό συγκεκριμένες συνθήκες. Πολλοί απ’ τους παλιούς σκηνοθέτες δεν υπολόγιζαν τον καλλιτέχνη. Το κλιπ προσπαθεί να πουλήσει τον καλλιτέχνη, όχι να τον χαντακώσει”.

Αυτό για το ‘Πάει, Πάει’

 

“Από τα κλιπ που μου άρεσαν, αν και φάγαμε απίστευτη ταλαιπωρία και σκόνη στα λατομεία της Πεντέλης”.

Η γνώμη του για τους γκεστ στα κλιπ

“Δεν μου άρεσαν σαν ιδέα. Αν ήταν γνωστή η Μενεγάκη πριν το κλιπ, δεν νομίζω να την έβαζα. Θεωρώ πάντα ότι στο κλιπ τον βασικό ρόλο παίζει το κομμάτι και η σκηνοθεσία. Έρχονταν σκηνοθέτες στην εταιρία και περιέγραφαν μια ταινία, έπαιρναν ένα κομμάτι και έλεγαν ‘θέλω να κάνω κάτι τέτοιο’. Τι δουλειά έχει η ταινία με το κομμάτι; Λάθος κατεύθυνση. Το κλιπ πρέπει να έχει άμεση σχέση με το στίχο ή να είναι τελείως ουδέτερο”.

Αυτό του ‘Έτσι Μ’ Αρέσει’

 

“Είναι η εποχή που έχω κάνει ένα γύρισμα στον πιο ροκ αυτό μου με συνέπεια ο κόσμος που με ακολουθούσε να χάσει λίγο το καλό παιδί του ‘Κουνελιού’ και του ‘Φάλτσου’ και να το βλέπει ξαφνικά με μαλλιάδες. Ήταν η εποχή που είπα ότι θέλω να κάνω πράγματα που θα με κάνουν πιο χαρούμενο κι ας έχασα σε εμπορικότητα”.

Αυτό του ‘Είσαι σαν Κουνέλι’

 

“Είναι από τα κλιπ που έγιναν για να παιχτούν στα δελφίνια. Μου έφεραν ένα κουνέλι στα χέρια, το οποίο φυσικά δεν μπορούσα να τους δώσω πίσω, γιατί ήξερα ότι θα πάει για σφάξιμο. Το κράτησα, μου το μεγάλωσε μια φίλη γιατί μου έτρωγε τα καλώδια μέσα στο στούντιο, αλλά είχε μια ευτυχισμένη ζωή. Και σε φωτογράφιση το πήραμε. Αν με δυσκόλεψε; Όχι, τι να με δυσκολέψει το καημένο”;

Ο Μιχάλης Ρακιντζής παίζει live στο Gagarin 205 την Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου.