123rf
ΦΑΓΗΤΟ

Γιατί τα βρετανικά εστιατόρια αρχίζουν να μικραίνουν τις μερίδες τους

Η ποσότητα των υπολειμμάτων τροφών στις επαγγελματικές κουζίνες είναι συχνά δυσβάσταχτη.

Υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι εκεί έξω, ίσως άνθρωποι που ανήκουν και στη δική σας παρέα, που δεν θα τσαντιστούν, δεν θα ενοχληθούν με την πιο μεγάλη προσβολή που μπορεί να τους πει κάποιος. Δεν θα χαλάσουν τις καρδιές τους για τίποτα. Εκτός από ένα πράγμα που αφορά το φαγητό: το “Θα το πετάξουμε”. Και εδώ που τα λέμε δεν έχουν άδικο.

Σύμφωνα με υπολογισμούς, περισσότερο από ένα εκατομμύριο τόνοι φαγητού που προετοιμάζονται σε χώρους εστίασης οδηγούνται στον κάλαθο των αχρήστων. Κυριολεκτικά. Ένα εκατομμύριο τόνοι φαγητού πετιούνται στα σκουπίδια σε ένα πλανήτη που η πείνα είναι ένα πραγματικό και σοβαρό θέμα για ανθρώπους σε πολλές περιοχές ακόμα και του ‘ανεπτυγμένου κόσμου’. Το χειρότερο; ‘Ενα 75% από αυτά θα μπορούσε να είχε φαγωθεί.

Οι επαγγελματικές κουζίνες προσπαθούν πλέον να αντεπεξέλθουν σε αυτές τις νέες απαιτήσεις. Οι μερίδες μειώνονται, ο ίδιος ο πελάτης επιλέγει τις σάλτσες και τη γαρνιτούρα του κυρίως πιάτου του. Η χαρά ενός μάγειρα άλλωστε είναι να παρατάσσονται το ένα πίσω από το άλλο άδεια πιάτα ικανοποιημένων και χορτασμένων πελατών. Τίποτα να μην πετιέται στα σκουπίδια.

Κάνοντας μια έρευνα πάνω σε αυτό, η βρετανική φιλανθρωπική οργάνωση wrap τονίζει ότι τα επιπλέον φαγητά κοστίζουν συνολικά στον προϋπολογισμό της Μεγάλης Βρετανίας 1,2 δισεκατομμύρια λίρες. Στη συντριπτική τους πλειοψηφία τα φαγητά που πετιούνται είναι πατάτες, ρύζι, καρότα, κτλ. Έχοντας αυτά ως δεδομένα, θεωρείται απαραίτητο να βρεθεί μια νέα στρατηγική -με την υποστήριξη και των ίδιων των πελατών- ώστε να μειωθεί όσο το δυνατόν περισσότερο η ποσότητα και το κόστος των τροφών που πετιούνται.

Σε αυτό το πλάνο αρχίζουν να κινούνται τα 240 εστιατόρια-pubs της ζυθοποιίας Robinsons. Καμιά φορά η θεωρία που ακολουθούν πολλά εστιατόρια και λέει ότι ‘όσο μεγαλύτερη είναι μια μερίδα, τόσο καλύτερη είναι η άποψη του πελάτη’ δεν ισχύει. Αρχίζει ευτυχώς να μπαίνει στην καθημερινότητάς μας η συνετή διαχείριση του φαγητού και αυτό φαίνεται από τη στήριξη των πελατών προς τη νέα στρατηγική ‘παρέχουμε ακριβώς αυτό που θέλετε’ που ακολουθούν τα εστιατόρια.

Εδώ που τα λέμε ένα πιάτο που δεν είναι άδειο αλλά γεμίζει με μια σαλάτα ή μια γαρνιτούρα μπορεί να είναι πιο χορταστικό στην όψη. Συνήθως όμως αυτή τη γαρνιτούρα δεν θα τη φάει κανείς και η αλήθεια είναι ότι κάπου αλλού αυτή θα ήταν πολύ, πραγματικά πολύ, πιο χρήσιμη.