ΜΟΔΑ

15 χειμερινά style icons στο σελιλόιντ

Πως ντύνονται τα cool αρσενικά όταν ο καιρός είναι από cool έως ανυπόφορα παγωμένος; Τι κοστούμια, μπουφάν και παλτό επιλέγουν για να ζήσουν με στιλ τις χειμερινές τους περιπέτειες; Μην ψάξεις μακριά για τις απαντήσεις. Τις έχει (πάλι) όλες το σινεμά.

Πριν από 39 μήνες, εδώ στη στήλη Dresscode του ONEMAN είχαμε φτιάξει ένα μικρό έπος με τους άντρες που άφησαν ενδυματολογική ιστορία στη μεγάλη οθόνη με τις καλοκαιρινές τους εμφανίσεις (αν δεν το έχεις διαβάσει, μπες πάραυτα). Λινά πουκάμισα, βερμούδες, σορτς, λευκά παντελόνια, καπέλα Παναμά ήταν οι πραγματικοί πρωταγωνιστές σε εκείνο το αφιέρωμα. Σήμερα ήρθε η μέρα να ασχοληθούμε με τα χειμερινά είδωλα του σινεμά, δηλαδή τους άντρες που κατάφεραν να αποκτήσουν iconic στιλιστικό status μέσα από τις ταινίες τους, χάρη στα κοστούμια, τα σακάκια, τα παλτό και τα μπουφάν που σοφά επέλεξαν οι ενδυματολόγοι τους για εκείνους. Γιατί μπορεί η ουσία του ρόλου να βρίσκεται στο σενάριο, ωστόσο κάθε φορά που θα ακούς Ατίθασος, ένα μαύρο perfecto θα σκέφτεσαι.

Casablanca (1942)

Ο Humphrey Bogart περνά στη στιλιστική αθανασία χάρη σε δύο και μόνο looks: στο λευκό tuxedo jacket που συνδυάζει με μαύρο παπιγιόν και στην εμβληματική γκαμπαρντίνα του φορεμένη με fedora, συνώνυμα για πάντα με τον Rick Blaine αλλά και με κάθε αρρενωπό, σοφιστικέ τύπο εκεί έξω.

Ο Ατίθασος (1953)

 

Η εικόνα του Marlon Brando με τις φαβορίτες του, επάνω στην Triumph Thunderbird 6T του, ντυμένος με το μαύρο δερμάτινο perfecto του άσκησε τέτοια επιρροή στη νεολαία της εποχής που σε πολλές χώρες τα συγκεκριμένα μπουφάν απαγορεύτηκε να φοριούνται στα σχολεία ως σύμβολο επανάστασης. Μέχρι και σήμερα, δεν έχει βρεθεί αντισυμβατικό αντρικό πρότυπο για να ξεπεράσει τον – μυθικό πια – Johnny Strabler.

Επαναστάτης Χωρίς Αιτία (1955)

 

Ο James Dean παραδίδει μαθήματα coolness και διδάσκει στα αγόρια πως οι επαναστάσεις μπορούν να γίνουν με τον πιο απλό στιλιστικό τρόπο – με ένα λευκό t-shirt και ένα κόκκινο μπουφάν. Σε τελική ανάλυση, κανένα από αυτά τα ρούχα δεν έφτιαξε το είδωλο Jim Stark – ο χαρακτήρας χτίστηκε επάνω στο attitude του πρωταγωνιστή. Μπορείς να τον φανταστείς όμως να κοιτάζει τόσο γοητευτικά φορώντας άλλα ρούχα;

 

James Bond (1962- σήμερα)

 

Θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για συγκεκριμένες ταινίες, όπως τον αρχετυπικό Bond – Sean Connery στο Goldfinger ή τον cool-στα-χιόνια Daniel Craig στο Skyfall, όμως αν το κάνουμε θα αδικήσουμε πολλούς από τους υπόλοιπους πράκτορες 007 (πρόσφατα, άλλωστε, τους περάσαμε στιλιστικό crash test, φτάνει). Άλλωστε ο Bond δεν είναι ένας άντρας, ο Bond είναι μια ιδέα. Μια πολύ, πολύ κομψή ιδέα.

Ένας Άντρας Μόνος (2009)

 

Στην καρέκλα του σκηνοθέτη και της παραγωγής κάθεται το τρομερό παιδί της μόδας Tom Ford, οπότε δεν περιμέναμε τίποτα λιγότερο για την πρώτη ταινία του από αισθητική τελειότητα. Την πέτυχε στην εξαιρετικά στιλιζαρισμένη γκαρνταρόμπα του Colin Firth, ο οποίος μπορεί να περνά μια άσχημη κρίση ταυτότητας, αλλά την ενδυματολογική του ταυτότητα δεν την χάνει ποτέ.

Πυρετός το Σαββατόβραδο (1977)

 

Προφανώς κανένας λογικός άνθρωπος δεν μπορεί να φορέσει σήμερα τα ρούχα του John Travolta τότε, εκτός αν είναι απόκριες και διαλέξει να ντυθεί Tony Manero (καθόλου κακή ιδέα για στολή, σκέψου το). Αλλά, όπως καταλαβαίνεις, όταν φτιάχνονται λίστες σαν αυτή, με στιλιστικά είδωλα του σινεμά, δεν μπορεί να απουσιάσει ο χαρακτήρας που έδωσε πρόσωπο, κίνηση και outfit σε αυτό που ονομάζεται Disco.

Ο Σημαδεμένος (1983)

 

Από τον Tony Manero στον Tony Montana και από το poster boy της Disco, στο poster boy της κοκαΐνης. Τα pinstripe κοστούμια, τα πουκάμισα με τους μεγάλους γιακάδες αλλά και τα χαβανέζικα πουκάμισα είναι σχεδόν το ίδιο εξωφρενικά όσο και τα βουνά της άσπρης σκόνης, αλλά ο τρόπος που ο Scarface τα φορούσε είναι που τοποθετεί τον χαρακτήρα για πάντα στο πάνθεον των movie style icons.

Bullitt (1968)

 

Όσα χρόνια κι αν περάσουν, ο Frank Bullitt και η γκαρνταρόμπα του θα είναι πάντα επίκαιροι. Ήταν ο ρόλος που έβαλε και επίσημα την σφραγίδα στον Steve McQueen ως το απόλυτο αντρικό style icon, το οποίο παραμένει αξεπέραστο ως σήμερα. Μαλακά, ζεστά υφάσματα, χειμερινή χρωματική παλέτα, καθαρές γραμμές και κομμάτια κλειδιά (όπως το μαύρο ζιβάγκο) που μέχρι και σήμερα αποτελούν must haves για κάθε αντρική γκαρνταρόμπα.

8 ½ (1963)

 

Ιταλική φινέτσα στα καλύτερά της, με τον Marcello Mastroianni να παραδίδει μαθήματα απέριττης κομψότητας αλλά και αψεγάδιαστου tailoring – ακριβώς οι δύο αρετές που χρειάζεται ένας άντρας στο ντύσιμο. Σκούρο κοστούμι, λευκό πουκάμισο και σκούρα γραβάτα – τι μπορεί να πάει λάθος; Αν το νούμερο είναι σωστό και ο άντρας που τα φορά έχει αυτοπεποίθηση, τίποτα.

The Aviator (2004)

 

Δύσκολα θα δεις τον Leonardo DiCaprio κακοντυμένο σε ταινία – ή ίσως απλά εκείνος να ανήκει στην κατηγορία των αντρών που έχουν την μαγική ικανότητα να αναδεικνύουν στο έπακρο τα ρούχα τους. Ήταν υπέροχος ως Great Gatsby, ζηλευτός ως μικροαπατεώνας στο Πιάσε Με Αν Μπορείς, καλόγουστος (παρότι εντελώς 80s) ως Λύκος της Wall Street. Αλλά ψηφίζουμε τον DiCaprio ως Howard Hughes, γιατί μας έχουν μείνει αξέχαστα τόσο το καφέ δερμάτινο aviator jacket του, όσο και το tuxedo αλλά και το preppy σύνολό του με μπεζ chino και navy blazer.      

Wall Street (1987)

 

Είχαμε μια γενική εικόνα τι σημαίνει να είσαι μεγαθήριο της Wall Street στη δεκαετία του 80, αλλά ήρθε ο Michael Douglas με τις τιράντες του και τα πουκάμισα με τα λευκά κολάρα να βάλει την επίσημη υπογραφή. Οποιοσδήποτε άντρας έχει όνειρο ζωής να κάνει καριέρα στο χρηματιστήριο (γελάει ο δείκτης Dow Jones) μπορεί να ξεκινήσει αντιγράφοντας κάτι από το στιλ και την προσωπικότητα του Gordon Gekko.   

American Gigolo (1980)

 

O Giorgio Armani θα ήταν σήμερα ένας άγνωστος κύριος με ιταλικό όνομα χωρίς τον χαρακτήρα του Julian Kaye που ενσάρκωσε με τόση επιτυχία ο Richard Gere στο ξεκίνημα της καριέρας του. Η σκηνή που διαλέγει τα ρούχα του, είναι ούτως ή άλλως μια από τις πιο stylish στην ιστορία του σινεμά.

American Psycho (2000)

 

Από τον Αμερικανό ζιγκολό στον Αμερικανό ψυχοπαθή, μια γραβάτα δρόμος. Και ποιος δεν ζήλεψε τον Christian Bale να εξηγεί, στην αρχή του έργου, την πρωινή ρουτίνα του και να μας συστήνει την αψεγάδιαστη γκαρνταρόμπα του; Ναι, ο μετροσεξουαλισμός του ήταν εντελώς εκτός ορίων, όμως η εμφάνισή του, είτε την ώρα που αντάλλασσε business cards είτε την ώρα που καθάριζε κορασίδες, ήταν πάντα τέλεια σε βαθμό κακουργήματος.

Drive (2011)

Στην πραγματικότητα μιλάμε πάλι για ένα μπουφάν, όπως και στην περίπτωση του Ατίθασου ή την περίπτωση του Tyler Durden στο Fight Club (που δεν συμπεριλαμβάνεται σε αυτή τη λίστα). Αλλά αυτό το μπουφάν, σατέν, στο χρώμα της σαμπάνιας, με έναν τεράστιο σκορπιό στην πλάτη, είναι αρκετό για να κάνει τον Ryan Gosling πιο διαχρονικά stylish κι από τον ρόλο του στο Crazy, Stupid, Love (όπου εκεί, με τους όρους της σημερινής μόδας, ήταν πιο καλοντυμένος απ’ οποιονδήποτε άλλο σε αυτή τη λίστα).

Ο Μεγάλος Λεμπόφσκι (1998)

 

Όχι, δεν κάνουμε καθόλου πλάκα. Ο Dude φυσικά και έχει θέση σε ετούτη εδώ τη λίστα. Ναι, εχθρεύεται τους ενδυματολογικούς κανόνες και πατά με βρώμικες παντόφλες επάνω στην καλαισθησία. Αλλά κάνει εντελώς «το δικό του», φορώντας «τα δικά του» και μη δίνοντας δεκάρα τσακιστή για το τι θα σκεφτούν οι άλλοι για εκείνον. Αν αυτό δεν είναι ο ορισμός του προσωπικού στιλ, τι είναι;