© ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI
TIPS

Πώς θα καταλάβεις εάν η βενζίνη που βάζεις είναι νοθευμένη

Αλματώδη αύξηση καταγράφουν οι καταγγελίες νοθείας το τελευταίο διάστημα, ενώ επίσημα χείλη αναφέρουν πως πλέον οι διαλύτες είναι δύσκολα ανιχνεύσιμοι ακόμη κι από εξειδικευμένα εργαστήρια. Το βάρος πέφτει στην πλάτη του οδηγού.

«Τελικά, όπως κάθε οικογένεια έχει τον γιατρό και τον δικηγόρο της, πρέπει να έχει και το πρατήριο που εμπιστεύεται», ανέφερε στην ΕΡΤ μεταξύ σοβαρού και αστείου ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Βενζινοπωλών Αττικής, Απόστολος Καλαντζόπουλος, για τη διόλου αστεία κατάσταση που επικρατεί τις τελευταίες ημέρες στα πρατήρια της χώρας:

Πάνω από 1500 καταγγελίες έχουν κατατεθεί από ιδιώτες που έπεσαν θύματα νοθευμένης βενζίνης, βλέποντας το όχημά τους να τους εγκαταλείπει πριν το μεγάλο ταξίδι των διακοπών.

Διότι σε αυξημένα ποσοστά νοθείας, η ζημιά στον κινητήρα είναι ολοκληρωτική. Ενώ στις υπόλοιπες περιπτώσεις, η αλυσίδα των μηχανολογικών προβλημάτων ξεκινά από την αντλία βενζίνης, συνεχίζει στα μπεκ ψεκασμού και τις βαλβίδες καυσίμου, είτε άλλα μέρη στο σύστημα τροφοδοσίας ανάλογα με το όχημα, έτσι που το κόστος στο συνεργείο ξεπερνάει τα 1000 ευρώ για τον άτυχο καταναλωτή.

Είναι θέμα τύχης, λοιπόν; Περίπου, αλλά ναι. Τυπικά, το κράτος φέρει την υποχρέωση τακτικών δειγματοληπτικών ελέγχων στα πρατήρια, επιφέροντας ανάλογα πρόστιμα όπως και τη δημοσιοποίηση των στοιχείων όποιας εταιρίας τα καύσιμα διαπιστωθούν νοθευμένα από την ανάλυση στο Γενικό Χημείο του Κράτους. Η λίστα είναι ανηρτημένη (οπότε μια γρήγορη ματιά είναι απαραίτητη από κάθε οδηγό), αν και για το τρέχον έτος έχουν πραγματοποιηθεί μόλις 156 έλεγχοι στα συνολικά 4.000+ πρατήρια της χώρας.

Εκτός αυτού, η τεχνολογία της νοθείας έχει εξελιχθεί τόσο πολύ, που είναι ανιχνεύσιμη μόνο σε μεγάλη ποσόστωση και συγκεκριμένα άνω του 50% νοθείας, όπως είχε δηλώσει ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, πριν μερικές εβδομάδες. Το λουόλιο, οι διάφορες αλκοόλες κι η μεθανόλη είναι οι πιο γνωστές ουσίες που χρησιμοποιούνται από το δίκτυο νοθείας των καυσίμων, αλλά σε μελετημένες δοσολογίες, ώστε να είναι μη ανιχνεύσιμες.

Επομένως, το βάρος πρακτικά πέφτει στην πλάτη του οδηγού.

Ποιες είναι οι ενδείξεις της νοθευμένης βενζίνης

5 λόγοι που αυξάνουν την κατανάλωση βενζίνης ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI

Το πρώτο και κύριο σημάδι που πρέπει να κινήσει υποψίες είναι η τιμή: μετά το ράλι ανατιμήσεων στη βενζίνη, λόγω της ενεργειακής κρίσης, όπως ήταν λογικό, αυξήθηκε σημαντικά και το ποσοστό των οδηγών που «χτενίζει» το λεκανοπέδιο για πρατήρια με τις χαμηλότερες τιμές στις αντλίες τους – αλλά δεν είναι ποτέ δυνατόν να επιτυγχάνεται από τον μεσάζοντα καλύτερη τιμή από εκείνη του διυλιστηρίου.

«Για να γλιτώσουν μερικά ευρώ άμεσα στο πορτοφόλι τους συμβαίνει οδηγοί να επιλέγουν μη επώνυμα πρατήρια, αλλά τελικά το κόστος που επωμίζονται στο συνεργείο είναι πολύ-πολύ μεγαλύτερο», όπως επισήμανε στην τηλεοπτική του παρέμβαση ο Απόστολος Καλαντζόπουλος.

Αυτες οι «προσφορές» είναι ύποπτες, ενώ σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι τα πρατήρια επώνυμων αλυσίδων λογοδοτούν στη μαμά εταιρία – κοινώς, μια καταγγελία θα είναι πολύ πιο επιζήμια, άρα δεν ρισκάρουν τόσο εύκολα μια παρασπονδία.

Κατά τα άλλα, τα κριτήρια είναι καθαρά εμπειρικά. Με εξαίρεση τα σύγχρονα, εξελιγμένα οχήματα, τα οποία διαθέτουν αισθητήρες που εντοπίζουν το χαμηλής ποιότητας καύσιμο, δίνοντας την ανάλογη ένδειξη στο καντράν και ενεργοποιώντας τη λειτουργία safe mode (κίνηση με χαμηλή ταχύτητα), στις υπόλοιπες περιπτώσεις χρειάζονται τεταμένες κεραίες από τους οδηγούς.

Τα ύποπτα σημάδια στο όχημα είναι τα εξής:

  • Δεν κρατάει ρελαντί: το νοθευμένο καύσιμο δημιουργεί αρρυθμίες στον κινητήρα.
  • Δεν ανταποκρίνεται στο γκάζι: αντί να υπάρχει ξεκάθαρη σχέση πίεσης στο πεντάλ με την απόδοση του κινητήρα, υπάρχουν κενά.
  • Δυσκολεύεται να πάρει μπρος.
  • Καεί δυσανάλογα γρήγορα τη βενζίνη: τα λίτρα μειώνονται πιο γρήγορα, εφόσον δεν περιέχουν καθαρή ποσότητα βενζίνης αλλά και διαλύτες.
  • Διαπιστωθούν μηχανολογικές βλάβες από τον μηχανικό στο σύστημα τροφοδοσίας (αντλία βενζίνης, μπεκ ψεκασμού, φίλτρο βενζίνης και βαλβίδες καυσίμου), πριν τον χρόνο που κανονικά θα έπρεπε να αλλαχτούν.

Όλα αυτά τα σημάδια βέβαια είναι ορατά μετά την απομάκρυνση από το πρατήριο. Διότι ακόμη κι αν το ντεπόζιτο είναι άδειο, το σωληνάκι της βενζίνης είναι γεμισμένο με το προηγούμενο καύσιμο.

Ένα γρήγορο πείραμα

Στην αγορά κυκλοφορούν επίσης διαγνωστικά τεστ βενζίνης, τα οποία όμως χρησιμεύουν στο να διαπιστώσεις εάν η βενζίνη των 100 οκτανίων έχει νοθευτεί με εκείνη των 95 – οι διαλύτες δεν είναι ανιχνεύσιμοι, παρά μόνο εάν μιλάμε για νερό ή άλλες απλές ουσίες (τύπου νέφτι), που από χρόνια είναι ξεπερασμένες στις δόλιες πρακτικές της νοθείας.

Ωστόσο, είναι ένα χρήσιμο πείραμα που συν τοις άλλοις φανερώνει την πιστότητα του πρατηρίου.

Η διαδικασία είναι απλή: ρίχνεις 50 ml βενζίνης μέσα στα φιαλίδια, προσθέτεις τα χημικά συστατικά που περιλαμβάνονται στο πακέτο των fuel testers και αφού ανακαινίσεις το μείγμα, σε λίγα λεπτά θα εμφανιστεί η απάντηση στον πάτο του δοχείου – εάν εμφανιστεί μπλε είτε μωβ ίζημα, τότε η βενζίνει περιλαμβάνει και ποσοστό 95 οκτανίων, ειδάλλως είναι καθαρή.