AP Images
ΑΛΗΘΕΙΕΣ

Τελικά, τo Office ξεπέρασε τα Φιλαράκια

Πώς το mockumentary στην πραγματικότητα αποδεικνύεται μια πιο επίκαιρη και ταυτόχρονα διαχρονική τηλεοπτική σειρά απ' ότι τα 'Φιλαράκια'.

Σαν σήμερα, τον Σεπτέμβριο του 1994, προβλήθηκε το πρώτο επεισόδιο των ‘Friends’. Επιστρέφουμε στο σήμερα και σε μια σειρά που πήρε τα καλύτερα στοιχεία της παρέας του Central Perk και δημιούργησε κάτι ακόμα πιο ανθρώπινο και επίκαιρο.

Όλα ξεκίνησαν από μια παρέα…

Τον Σεπτέμβριο του 1994 η Rachel μπήκε έντρομη στο Central Perk cafe, φορώντας ένα λευκό νυφικό. Εκεί συναντούσε την Monica, την Phoebe, τον Joey, τον Chandler και τον Ross. Ήταν η πρώτη από τα έξι Φιλαράκια που έβλεπε τη ζωή της να αλλάζει, να βαδίζει προς ένα πιο δύσβατο δρόμο, με πολλές αναταράξεις, με ένα αεροπλάνο χωρίς phalange (!), αλλά και με πολλές ανταμοιβές σε κάθε στάση της διαδρομής. Ο Ross Geller συναντούσε ξανά την αγάπη της ζωής του, η οποία γινόταν ένα μέσο πίεσης για να ενηλικιωθεί.

Ο Chandler Bing και ο Joey Tribbiani, συγκάτοικοι και γείτονες της Rachel και της Monica, άλλαζαν έπιπλα (σε ένα από αυτά μπήκε μέσα και ο Joey), άλλαζαν εφήμερες σχέσεις και δουλειές που τους ταξίδευαν μέχρι την Tulsa (Chandler) και ένα αιφνίδια κλειστό σετ γυρισμάτων (Joey), έπαιρναν ακόμα και μεταξύ τους ‘διαζύγιο’ (υπό τους ήχους του ‘All By Myself’) και ο Chandler ξεκινούσε με θάρρος το ταξίδι ανάμεσα στην φιλία και την ερωτική σχέση, με την chef Geller ‘Yeller’.

Η Phoebe τραγουδούσε ‘Smelly Cat’, έφτιαχνε μπισκότα από τη συνταγή της θείας ‘Ikea’, ερωτευόταν έναν επιστήμονα που έφευγε για το Minsk, ζούσε ένα σκληρό ‘beef’, μια ανελέητη διαμάχη με την δίδυμη αδελφή της Ursula, μάθαινε πως να διοχετεύει το σουρεαλιστικό τρόπο ζωής της σε πραγματικές καταστάσεις, όπως ο μεγάλος της έρωτας με τον Mike.

Μεγαλώνοντας

Τα ‘Φιλαράκια’ κέρδισαν το στοίχημα της διαχρονικότητας, έγιναν Εκείνη η Σειρά που Συνεχίζεις να Βλέπεις Κάθε Μεσημέρι Κυριακής, έγιναν το μαξιλαράκι των αναμνήσεων σου, γιατί πρώτα απ’ όλα έκαναν κάτι πολύ συγκεκριμένο και το έκαναν άψογα: Μεγάλωναν μαζί μας.

Το τρομακτικό μέγεθος της επιτυχίας της σειράς μεταφράζεται όχι μόνο από το υπερ – επιτυχημένο πέρασμά της από το Netflix, αλλά κυρίως από το γεγονός ότι η πιο προχωρημένη, η πιο ‘trendy’ (OK, boomer) συνδρομητική υπηρεσία, το HBO Max διεκδίκησε την αγορά των δικαιωμάτων streaming της με υπέρμετρο ζήλο, στήνοντας και το πολυπόθητο reunion των πρωταγωνιστών με ένα ωριαίο έκτακτο πρόγραμμα που θα δούμε κάποια στιγμή μέσα στο 2020. Μεγαλώσαμε μαζί τους και σήμερα τα ‘Φιλαράκια’ κυριαρχούν στο box office των Pop Culture αναμνήσεων μας.

Εδώ έρχεται το ‘The Office’

Γνωρίζω πως μοιάζει προβοκατόρικο να συγκρίνεις το οτιδήποτε με την ‘ιερή αγελάδα’ των αμερικάνικων sitcoms, μια κωμική σειρά που γέννησε δεκάδες κλώνους (πχ ‘New Girl’, ‘Happy Endings’, ‘How I Met Your Mother’), αλλά κανένας τους δεν μπόρεσε να αγγίξει την επιτυχία του πρωτότυπου. Ίσως να την πλησίασε το ‘The Office’ και σίγουρα πέτυχε κάποια πράγματα που δεν κατάφεραν να αγγίξουν σεναριακά τα ‘Φιλαράκια’

Φλερτάροντας με την πανωλεθρία

Το 2005, ο σεναριογράφος/showrunner Greg Daniels επιχείρησε να λανσάρει την αμερικάνικη έκδοση της βρετανικής σειράς ‘The Office’ των Ricky Gervais – Stephen Merchant. Πρόκειται για μια σκοτεινή κωμωδία με την καθημερινότητα μιας μικρομεσαίας εταιρείας, της οποίας ο διευθυντής David Brent (Gervais) είναι τρομακτικά ανεύθυνος και ανίκανος. Στο αμερικάνικο remake, ο Brent λέγεται Michael Scott και τον πρωταγωνιστικό ρόλο λαμβάνει ο Steve Carell. Στο πλευρό του οι John Krasinski – Rainn Wilson γίνονται το δίδυμο των υπαλλήλων-κάφρων που ‘πολεμούν’ ο ένας τον άλλο με καψώνια και φάρσες, η Jenna Fischer γίνεται η ντροπαλή γραμματέας Pam και το καστ των υπόλοιπων εργαζομένων της εταιρείας παραγωγής χαρτιού Dunder Minflin (Scranton – Pensylvania), συμπληρώνουν οι: Phillys Smith (Phillys), Brian Baumgartner (Kevin), Mindy Kalling (Kelly), B.J Novak (Ryan), Paul Leberstein (Toby), Kate Flannery (Angela), Creed Bratton (Creed), Angela Kinsey (Angela). Η σειρά προσπάθησε στον πρώτο κύκλο της να μιμηθεί το σκοτεινό βρετανικό χιούμορ των Gervais – Merchant και αποτυγχάνει παταγωδώς. Ο Michael Scott γίνεται μια μηχανή αναπαραγωγής cringe καταστάσεων και αμήχανων περιστατικών, ένας χαρακτήρας που θέλεις να χαστουκίσεις και ύστερα να χαστουκίσεις ξανά.

Αναγέννηση και εκτόξευση

Το ‘The Office’ πέρασε δια πυρός και σιδήρου για να ξεκινήσει την παραγωγή της δεύτερης σεζόν. Το δωμάτιο των σεναριογράφων – παραγωγών- σκηνοθετών, με τους Paul Leberstein, B.J Novak, Mindy Kalling, Michael Schur, Randal Eihnorn, Jennifer Celotta, Greg Daniels, Paul Feig έγινε ‘εμπόλεμη ζώνη’ σε μια μακρά διαδικασία εξανθρωπισμού του Michael Scott και προσπάθειας ώστε και ο Dwight Schrute να μοιάζει λιγότερο με μια ανθρώπινη εκδοχή του Elmer Fud και ο Jim Halpert να μοιάζει περισσότερο με τον Jim Halpert και να θυμίζει λιγότερο μια ακόμα πιο νευρωτική εκδοχή του Ross Geller. Η δεύτερή σεζόν του ‘The Office’ εξελίσσεται σε ένα μπουκέτο από all time classic επεισόδια ξεκαρδιστικής κωμωδίας.

To ‘E-Mail Surveillance’ είναι η ιστορία όπου ο Michael Scott προσπαθεί να κρυφοκοιτάξει στα mails των υπαλλήλων του, για να διαπιστώσει πώς ο Jim έχει καλέσει όλο το γραφείο για barbecue εκτός από τον ίδιο.

Το ‘Dwight’s Speech’ είναι ο θρυλικός λόγος του Dwight Schrute ως ‘πωλητής της χρονιάς’, με τον Michael να προσπαθεί να πάρει λίγη από τη λάμψη του.

Το ‘Drug Testing’ είναι εκείνο που ο Michael Scott υποχρεούται να κάνει τεστ ανίχνευσης ναρκωτικών στους υπαλλήλους του, αν και εκείνος έχει καπνίσει ένα τσιγαριλίκι το προηγούμενο βράδυ. Προφανώς και καταλήγει να πιέζει τον Dwight για να αγοράσει το δείγμα ούρων του.

Το ‘The Secret’ είναι εκείνη η άτυχη στιγμή που ο Jim εκμυστηρεύεται στον Michael πώς είναι ερωτευμένος με την Pam.

Μεγαλώνοντας (ξανά) μαζί

Ο Michael στο πέρασμα των ετών παρέμεινε ο ίδιος αδέξιος και αμήχανος μάνατζερ, που προσπαθούσε να γίνει και κολλητός φίλος με τους υπαλλήλους του και ένας καλός διευθυντής του παραρτήματος του Scranton της Dunder Minflin. Παράλληλα, γνώρισε και ερωτεύτηκε την προϊσταμένη του Jan Levinson (Melora Hardin), ύστερα την αντικαταστάτρια του Toby, Holly Flax (Amy Ryan), ανέδειξε τη ρομαντική του πλευρά και παράλληλα κατάφερε να διακριθεί ως ένας καλός μάνατζερ. Ο Jim και η Pamela έγιναν ζευγάρι, ο Jim προσπάθησε (και σχεδόν τα κατάφερε) να πάρει προαγωγή, ενώ η Pamela ακολούθησε το όνειρο της να σπουδάσει γραφιστική.

Ο Dwight ερωτεύτηκε την Angela και χώρισε, πληγώθηκε, επέστρεψε, έγινε αχώριστος πρώτα με τον Jim και αχώριστος (frenemy;) με τη νέα προσθήκη της εταιρείας, έναν φλώρο με χρυσή καρδιά, τον Andy Bernard.

Andy και Dwight μπλέκουν σε παράλληλη σχέση με την Angela, o Stanley περνάει καρδιακή προσβολή, ο Creed τους αγαπάει όλους και ταυτόχρονα αποτελεί απειλή για όλους, ο Kevin συνθέτει ένα δίδυμο α λα Woody και Buzz με τον gay συνάδελφο του, Oscar. Ο Ryan και η Kelly γίνονται εκείνο το ζευγάρι που ενσαρκώνει ιδανικά τη ρήση ‘Μαζί δεν κάνουνε και χώρια δεν μπορούνε’. Στο τέλος ο Michael φεύγει από την Dunder-Minflin και οι ζωές όλων ορίζονται ξανά από την αρχή.

Λίγα λόγια για το σχόλασμα

To ‘The Office’ βάδισε σε παρόμοια μονοπάτια μυθοπλασίας με τα ‘Φιλαράκια’: σχέσεις που ‘άνθισαν’ μετ-εμποδίων, χαρακτήρες που μεγαλώνουν μέσα από αναποδιές και εκεί που δεν το περιμένουν, έρχεται κάποια θριαμβευτική ανταμοιβή.

Το σημείο που η σειρά των Greg Daniels – Michael Schur κατάφερε να ξεπεράσει τα ‘Φιλαράκια’ ήταν η διαρκής έκθεση των πρωταγωνιστών στην πραγματική ζωή: Όλοι βρίσκονταν εκτεθειμένοι και ευάλωτοι σε μια καθημερινότητα που μπορούσε από την μια στιγμή στην άλλη να τους εκτοξεύσει ή να τους βυθίσει, να τους στείλει στο σπίτι με ένα καινούριο έρωτα ή/και μια προαγωγή, να προκαλέσει φωτιά στα γραφεία τους, να φέρει κοριούς στα γραφεία τους, να τους στείλει ξαφνικά σε μετάθεση στα κεντρικά, να τους στείλει σε μια dolce vita συνοδευτική μιας αξέχαστης γαμήλιας τελετής.

Εκεί που τα ‘Φιλαράκια’ άραζαν σε πανάκριβα διαμερίσματα στη Νέα Υόρκη, οι χαρακτήρες του ‘The Office’ προσπαθούσαν να επιβιώσουν στο επαρχιακό Scranton, σε μια εποχή οικονομικής κρίσης (η σειρά ποτέ δεν έκρυψε αυτή την – δανεική από την αληθινή ζωή- διάσταση), σε μια κακοπληρωμένη δουλειά, χαμογελώντας. Αυτό είναι κάτι που μοιάζει υπερβολικά με τις ζωές μας, σήμερα. Υπερβολικά όμως.