ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Oh, Yeah: Αξέχαστες σκηνές, αξέχαστα τραγούδια

Ξεχωρίζουμε τις 10 σκηνές από το σινεμά των '80s που τα τραγούδια έντυσαν τέλεια την εικόνα.

Η δεκαετία του ’80 ήταν η δεκαετία των theme songs. Η δεκαετία που άνοιξε το MTV και τα video clip έγιναν απαραίτητα ακόμα και για την προώθηση ταινιών. Εδώ έχουμε διαλέξει μερικά από τα χαρακτηριστικότερα παραδείγματα που δεν ξεχάστηκαν ποτέ, κάποια που θα έπρεπε να έχουν ξεχαστεί και κάποια αξίζει να θυμόμαστε.

Yello – Oh yeah (‘Ferris Bueller’s Day Off’, 1986)

Αυτή η σκηνάρα που κάνει μια από τις μικρές του επαναστάσεις ο Ferris (Matthew Broderick) και παίρνει τη Ferrari του πατέρα του Cameron, η οποία δεν έχει βγει ποτέ από το γκαράζ. Μάλιστα έχει το θράσος να του πει ότι «μην ανησυχείς, θα το γυρίσω με την όπισθεν και δεν θα φανεί τίποτα στο κοντέρ». Σ’ αυτή τη σκηνάρα το μόνο που θα ταίριαζε περισσότερο από το ‘Oh Υeah’ των Σουηδών (που επιστρέφουν σύντομα με νέο άλμπουμ!) θα ήταν ένα BITCH από τον Jesse Pinkman. Η πώρωση του Ferris εκφράζεται τόσο ωραία από τους ηδονικούς ήχους του τραγουδιού που το κάνει ιδανικό και μάλλον το highlight όλων των παρακάτω επιλογών, όσο αφορά το ταίριασμα. Θα ήταν εγκληματική παράληψη όμως να μην αναφέρουμε ότι το ‘Oh Υeah’ είναι και το theme song του Duffman, της μασκότ της μπύρα των Simpsons.

Lindsey Buckingham – Holiday Road (‘National Lampoon’s Vacation’, 1983)

Ή αλλιώς ‘Το Τρελό Θηριοτροφείο Πάει Διακοπές’ (αθάνατη ελληνική προσαρμογή τίτλων, αλλά αυτό θέλει δικό του αφιέρωμα). Για το reboot που έγινε πέρυσι δεν θα πω κουβέντα, δεν μου πέφτει και λόγος άλλωστε. Η μικροαστική οικογένεια των Griswold κάνει road trip διακοπές και μετανιώνει την ώρα και τη στιγμή που γέννησε και γεννήθηκε. Ο Lindsey Buckingham, τραγουδιστής και κιθαρίστας των Fleetwood Mac δίνει στην ταινία και στις 3 επόμενες συνέχειες της, τη μεγαλύτερη επιτυχία που έκανε στην Αμερική, με ένα κομμάτι που περιέχει μόλις 27 λέξεις. Δείτε οπωσδήποτε και το σουρεάλ official βίντεο του κομματιού.

Kokomo – Beach Boys (‘Cocktail’, 1988)

Είναι το κομμάτι που ξεκινάει με τον στίχο “Bermuda, Bahama come on pretty mama” και είναι το πρώτο νούμερο 1 χιτάκι των Beach Boys μετά το ‘Good Vibrations’ το 1966. Το soundtrack έγινε 4 φορές πλατινένιο και το επόμενο άλμπουμ των Beach Boys χρυσό. ΑΛΛΑ: ο Brian Wilson δεν είχε καμία σχέση μ’ αυτόν τον ύμνο για συνταξιούχους και επιπροσθέτως η μόνη συμβολή της υπόλοιπης μπάντας ήταν το “Aruba, Jamaica” που πρόσθεσε ο Mike Love. Στην πραγματικότητα το κομμάτι γράφτηκε από τον John Phillips των Mamas & The Papas, τον Scott McKenzie (‘San Francisco’) και τον παραγωγό Terry Melcher (στο σπίτι του οποίου δολοφονήθηκε από τη συμμορία του Charles Manson η Sharon Tate, γυναίκα του Roman Polanski).

David Bowie – Cat People (‘Cat People’, 1982)

Τα μισά θανάσιμα αμαρτήματα είναι στο βλέμμα της Nastassja Kinski στην αφίσα της ταινίας. Εδώ κλέβω λίγο γιατί στην πραγματικότητα το κομμάτι είχε ξεχαστεί μέχρι που το έπιασε στα χέρια του ο Tarantinο και έγινε και πάλι γνωστό μέσα από το ‘Inglourious Basterds’. Και φυσικά το χρησιμοποίησε πολύ καλύτερα από ό,τι απλά στους τίτλους τέλους του ‘Cat People’ ο Paul Schrader. Το κομμάτι απλώς το τραγούδησε ο Bowie γιατί γράφτηκε από τον Giorgio Morode για την ταινία του Schrader. Ένα χρόνο μετά ο David Bowie έπαιξα στην ταινία τρόμου ‘The Hunger’ του Tony Scott, μαζί με την Catherine Deneuve και τη Susan Sarandon. Η ταινία ανοίγει με τους Bauhaus να παίζουν το ‘Bela Lugosi’s Dead’, με φανερή την επιρροή του ‘Cat People’.

Tina Turner – We Don’t Need Another Hero (‘Mad Max: Beyond Thunderdome’, 1985)

Εδώ η θεά Tina Turner δεν τραγούδησε μόνο αλλά έπαιζε κιόλας, την Aunty. Το όνομα της στην ταινία ήταν Aunty Entity αλλά πουθενά σε όλη τη διάρκεια δεν την φωνάζουν έτσι. Το κουστούμι για το ρόλο της ζύγιζε 30 κιλά γιατί ήταν κυρίως φτιαγμένο από αυτό το μεταλλικό πλεκτό που φοράνε οι χασάπηδες και άλλα μεταλλικά μέρη. Φαντάσου να το φοράς αυτό έστω και για πέντε λεπτά σε μια έρημο στην Αυστραλία, όπου γυρίστηκε η ταινία. Η ταλαιπώρια της όμως δεν τελείωνε εκεί. Έπρεπε να ξυρίσει το κεφάλι της για να κάτσει καλά η περούκα που της φόρεσαν. Το κομμάτι είναι από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της. Πήγε στο νούμερο 2 στα αμερικάνικα και νούμερο 3 στα αγγλικά charts.

Cyndi Lauper – The Goonies R Good Enough (‘The Goonies’, 1985)

Στους στίχους του κομματιού δεν υπάρχει πουθενά η λέξη Goonies. Ο αρχικός τίτλος ήταν σκέτο ‘Good Enough’, αλλά η Warner επέμενε να μπει και το “The Goonies R” ώστε να ενισχυθεί η προώθηση του κομματιού και κατ’ επέκταση της ταινίας. Αυτός ίσως να ήταν κι ένας από τους λόγους που έκαναν τη Cyndi Lauper να μισήσει αυτό το τραγούδι και να μην το ξαναπαίξει μέχρι το 2004, μετά από μεγάλη απαίτηση του κοινού της. Η ολοκληρωμένη εκδοχή του video clip είναι χωρισμένη σε δύο μέρη, έχουν συνολική διάρκεια σχεδόν 13 λεπτά και εκεί κάνουν πέρασμα μερικοί επαγγελματίες παλαιστές της εποχής, τα ίδια τα Goonies, ο Steven Spielberg και οι άγνωστες τότε The Bangles. Must-see για όλους τους φαν της ταινίας.

The Psychedelic Furs – Pretty in Pink (‘Pretty In Pink’, 1986)

Η Molly Ringwald στο ρόλο της αλλάζει κρεβάτια. Είναι η cool τύπισσα του λυκείου που παράλληλα δουλεύει στο εναλλακτικό δισκάδικο της πόλης, τη μία είναι με τον παιδικό της έρωτα (αυτός είχε το κόλλημα, όχι αυτή) και την άλλη με έναν λεφτά. Νομίζει ότι είναι γαμάτη και όλοι την γουστάρουν. Για το ίδιο πράγμα μιλάει και το κομμάτι. Αλλά δεν συμβαίνει αυτό που θα υποθέταμε οι περισσότεροι. Εδώ ο John Hughes εμπνεύστηκε το όνομα αυτής της ρομαντικής κομεντί από το ομώνυμο κομμάτι των Psychedelic Furs και όχι το αντίστροφο. Αυτοί ηχογράφησαν μια καινούργια version του ‘Pretty in Pink’ (η original βρίσκεται στο άλμπουμ ‘Talk Talk Talk‘ του ’81) και αυτή ήταν η μεγαλύτερη επιτυχία τους στην Μεγάλη Βρετανία. Βέβαια ακόμα και η αυθεντικότητα του κομματιού είναι υπό αμφισβήτηση γιατί μοιάζει επικίνδυνα με το ‘Prairie Rose‘ των Roxy Music, που είναι ολοφάνερη επιρροή της μπάντας από το Λονδίνο.

Huey Lewis and the News – The Power of Love (‘Back to the Future’, 1985)

Η κλασσικότατη σκηνή που όλοι μας είχαμε φαντασιωθεί να κάνουμε με το πατίνι που αμέσως απαιτήσαμε από τους γονέους μας όταν είδαμε το ‘Back to the Future’. Να πιαστούμε πίσω από ένα αυτοκίνητο και να μας πηγαίνει εκεί που θέλουμε. Όπως έκανε ο Marty με το πατίνι του αλλάζοντας αυτοκίνητα μέχρι να φτάσει στο σχολείο του χωρίς να σπαταλήσει στάλα ιδρώτα. Εκεί ακούγεται το ‘The Power of Love’. Εκεί και στη σκηνή που ο Marty με τη μπάντα του, τους Pinheads, παίζουν το ίδιο κομμάτι για το σχολικό χορό αλλά τους κόβει κάποιος από την κριτική επιτροπή. Αυτός είναι ο αληθινός Huey Lewis και τους λέει ότι παίζουν πολύ δυνατά. Στο video clip (ήταν υποψήφιο για MTV Video Music Award, αλλά το πήρε ο Bryan Adams για το ‘It’s Only Love‘) εμφανίζεται και ο Christopher Lloyd, ο Doc, με τη Delorean του έξω από το μαγαζί που παίζουν ο Lewis με τους The News.

Ray Parker Jr. – Ghostbusters (‘Ghostbusters’, 1984)

Πριν μπω στο θέμα θέλω να πω ότι συμφωνώ με τον Θοδωρή που δεν καταλαβαίνει γιατί τόση έχθρα με την επαναφορά της ταινίας με πρωταγωνίστριες 4 γυναίκες. Αφήστε να το δούμε πρώτα!

Και συνεχίζω. Το “who you gonna call” παίζει και να είναι τα πρώτα αγγλικά που έμαθα μετά το “what’s up doc”. Ο Ray Parker Jr. έμεινε στην ιστορία γι’ αυτό το κομμάτι και μόνο. Το αστείο είναι ότι ο κύριος από πάνω, ο Huey Lewis, τράβηξε τον Parker στα δικαστήρια ισχυριζόμενος ότι του έκλεψε το ‘I Want a New Drug‘. Μάλλον τον εκνεύρισε περισσότερο το βραβείο BAFTA καλύτερου τραγουδιού που πήρε το ‘Ghostbusters’. Κάτι που αποκλείω να συμβεί με τη διασκευή των Fall Out Boy και της Missy Elliott.

Survivor – Eye of the Tiger (‘Rocky III’, 1982)

Θα έπρεπε να το κλείσουμε το μαγαζάκι αν δεν βάζαμε αυτό το κομμάτι στο αφιέρωμα. One hit wonders από τους λίγους οι Survivor, ούτε τα παιδιά τους δεν θα ξέρουν άλλο τους κομμάτι. Έλυσαν το πρόβλημα της ζωής τους μια για πάντα και χωρίς κόπο. Και οχτώ άλμπουμ που έβγαλαν πλεονασμός ήταν. Το ‘Eye of the Tiger’ ήταν η μεγαλύτερη επιτυχία του 1982 (το ’83 τσίμπησε κι ένα Grammy) και μαζί με το Τιρινίνι είναι τα δύο βασικά τραγούδια επιβράβευσης της στέψης κάθε είδους. Ευκαιρία όμως να μνημονεύσουμε εδώ και την εκτέλεση-παρωδία του Weild Al Yankovic ‘Rye or the Kaiser’ που βρίσκει το Rocky ΧΙΙΙ, γέρο πια να έχει αγοράσει ένα delicatessen και να κόβει κρέατα.