ΒΡΑΒΕΙΑ

Χρυσές Σφαίρες: Ένας ιστορικός αποκλεισμός και όσα σημαίνουν οι υποψηφιότητες για τα Όσκαρ

Οι εκπλήξεις, τα snubs, ένας βαρύς τηλεοπτικός αποκλεισμός και ο δρόμος που στρώνεται για τα Όσκαρ.

Δύο πράγματα ξέρουν να κάνουν καλά οι Χρυσές Σφαίρες στις υποψηφιότητές τους (που μπορείς να δεις αναλυτικά εδώ):

Να επανορθώνουν για τις παραλείψεις βραβείων με υψηλότερο πρεστίζ όπως τα Όσκαρ και τα Emmy, και να κάνουν τους σταρ μπαούλα από το αλκοόλ. Όποιος δεν έχει δει την Emma Thompson να ανεβαίνει στη σκηνή με το μαρτίνι και τα παπούτσια της στο χέρι δεν έχει εκτεθεί στο 8ο θαύμα του κόσμου και πρέπει να σπεύσει αμέσως.

Στην πρώτη, ας υποκριθούμε πιο βασική κατηγορία όπου ειδικά στην περίπτωση της τηλεόρασης επιτυγχάνουν, ανήκει η υποψηφιότητα του Andrew Scott για την ερμηνεία του στο ‘Fleabag’. Όταν η σειρά δικαίως έσκιζε στα Emmys που μας πέρασαν, ο viral Hot Priest κοιτούσε από το παράθυρο. Οι Χρυσές Σφαίρες ευτυχώς δεν θα επιτρέψουν τέτοια βλασφημία.

Θα την επιτρέψουν δυστυχώς για το ‘Watchmen’ όμως, το εγκεφαλικό, τολμηρό show του HBO που είναι κομμένο και ραμμένο για αυτές. Γιατί οι Σφαίρες μπορούν διαχρονικά να υπερηφανεύονται ότι αντιλαμβάνονται έγκαιρα τα trends. Ναι, επιλογές τους όπως το ‘The Tourist’ δεν έχουν βοηθήσει στη φήμη τους ως ανέκδοτο του award season, αλλά αυτή τους η αφοσίωση σε όσα αστράφτουν περισσότερο, έχουν αναδείξει νωρίς δουλειές και ερμηνείες που τα Emmys σνόμπαραν άδικα. Το ‘Grey’s Anatomy’ και τα ‘X-Files’. Την Keri Russell για το ‘Felicity’ και την Katey Sagal για το ‘Sons of Anarchy’. Τη streaming τηλεόραση με το ‘Crown’ και το ‘Mozart in the Jungle’. Το ‘Atlanta’ σκουντώντας διακριτικά την Ακαδημία Τηλεόρασης για να το προσέξει.

Με το ‘Watchmen’, λοιπόν, είχαν την ευκαιρία να το διεκδικήσουν πρώτοι και να βάλουν μπροστά τη φανταστική Regina King που έχουν ήδη βραβεύσει για το ‘If Beale Street Could Talk’, αλλά προσπέρασαν.

AP

Προσπέρασαν και το ‘Game of Thrones’ που, αντίθετα με το συμπέρασμα των Emmys, δεν είναι πολύ μεγάλο για να χάσει, και θα βρεθεί στην τελετή μονάχα με την υποψηφιότητα του Kit Harington για την ερμηνεία του ως Jon “I Don’t Want It” Snow. Έξω μένει επίσης το ‘Cats’ που δόθηκε στα μέλη του Hollywood Foreign Press Association (HFPA) την τελευταία στιγμή (η Taylor Swift συμπεριλήφθηκε ωστόσο στην κατηγορία Ορίτζιναλ Τραγουδιού), η Julia Louis-Dreyfus για την τελευταία σεζόν του ‘Veep’ και, σκανδαλωδώς, το σαρωτικό ‘When They See Us’ του Netflix.

Το δράμα πήγε στα Emmys με 16 (16!) υποψηφιότητες, αλλά οι Σφαίρες δεν το τίμησαν ούτε με μια υποψηφιότητα για τον νικητή Jharrel Jerome που άφησε τον πλανήτη με ψυχολογικά τραύματα.

Α, ναι, μπράβο. Ξέρετε και ποιος άλλος κοιτάει με κυάλι; Οι γυναίκες την κατηγορία Καλύτερης Σκηνοθεσίας.

Δύο σχεδόν χρόνια αφού η Natalie Portman σχολίασε διακριτικά «τους εξ ολοκλήρου άντρες υποψηφίους», γυναίκες σκηνοθέτες με buzz και ταινίες με υποψηφιότητες σε άλλες κατηγορίες έμειναν εκτός. Η Greta Gerwig για το ‘Little Women’. Η Lulu Wang για το ‘Farewell’. Η Kasi Lemmons για το ‘Harriet’. Η Marielle Heller για το ‘A Beautiful Day in the Neighborhood’. Η Lorene Scafaria για το ‘Hustlers’. Η επίσημη απάντηση; «Δεν ψηφίζουμε βάσει φύλου, ψηφίζουμε βάσει ταινίας και επιτεύγματος».

Άλλα ηχηρά snubs περιλαμβάνουν τον Adam Sandler για το ‘Uncut Gems’, τον Robert De Niro στο ‘Irishman’, τη Sandra Oh για το ‘Killing Eve’, τη Lupita Nyong’o για την ανατριχιαστική της δουλειά στο ‘Us’.

Το μεγαλύτερο όμως, ίσως, snub ως φαινόμενο είναι ο πλήρης αποκλεισμός της ανοιχτής αμερικανικής τηλεόρασης. Για πρώτη, θέλω να πω, φορά. Το Netflix κυριαρχεί στις κατηγορίες κινηματογράφου με 17 υποψηφιότητες που ηγούνται το ‘Marriage Story’, το ‘Irishman’ και το ‘Two Popes’, αλλά κυριαρχεί και στην τηλεόραση με άλλες 17 υποψηφιότητες, με ισχυρή βοήθεια από το ‘Crown’ και το ‘Unbelievable’. Είναι η πρώτη φορά που ο ίδιος παραγωγός/διανομέας μαζεύει τις περισσότερες υποψηφιότητες και για τα δύο μέσα. Ο ανταγωνισμός του στην τηλεόραση έρχεται από το HBO που ακολουθεί με 15 υποψηφιότητες.

Το streaming (Netflix, Hulu, Amazon Prime Video, Apple TV+) γενικά έχει συγκομιδή 30 υποψηφιοτήτων, η καλωδιακή (HBO, Showtime, FX, BBC America, USA Network) έρχεται αμέσως μετά με 22 και η παραδοσιακή, ανοιχτή τηλεόραση με το απόλυτο 0.

To αμφιλεγόμενο ‘Joker’ πήγε αναμενόμενα πολύ καλά με 5 υποψηφιότητες – ανάμεσά τους μία για τον Joaquin Phoenix και μία για τον σκηνοθέτη Todd Phillips – το απροσδόκητο φαβορί των Όσκαρ ‘1917’ μπήκε σε μεγάλες κατηγορίες, το ‘Parasite’ ενισχύει τη θέση του με τις βασικές υποψηφιότητες Καλύτερης Ταινίας και Σκηνοθεσίας, και το πιο fun φιλμ της χρονιάς ‘Knives Out’ τιμήθηκε με υποψηφιότητες για την Ana de Armas που είναι καιρός να μάθεις καλύτερα, αλλά και τον Daniel Craig.

Ο σκηνοθέτης του, Rian Johnson, φαίνεται πάρα πολύ έτοιμος στο Twitter, ας ρεύσει το αλκοόλ.

Τι σημαίνουν, τώρα, όλα αυτά για τα Όσκαρ; Τίποτα, θα ήταν η πιο κλασική απάντηση.

Οι Σφαίρες είναι το δεύτερο δημοφιλέστερο award show μετά την αστραφτερή τελετή της Ακαδημίας Κινηματογράφου, αλλά δεν τα πάει πολύ καλά με τις προβλέψεις των νικητών Καλύτερης Ταινίας. Σύμφωνα με ανάλυση του 2015, τους πετυχαίνει κατά 48%. Δεν είναι σε καμία περίπτωση χαμηλό ποσοστό, δεν είναι όμως και φανταστικό.

Ένας από τους ανασταλτικούς παράγοντες είναι δομικός: Οι Σφαίρες χωρίζουν τις καλύτερες ταινίες τους σε Δράμα και Κωμωδία/Μιούζικαλ όταν τα Όσκαρ τα καταχωρούν μαζί, ενώ την ίδια στιγμή που τα Όσκαρ χωρίζουν τα σενάρια σε Πρωτότυπο και Διασκευασμένο, οι Σφαίρες τα κρατούν διαχωρισμένα. Είναι πρακτικά αδύνατον να γίνουν αυστηρές, πολύ ουσιαστικές προβλέψεις σε αυτές τις κατηγορίες.

Αντίθετα όμως, ο σύνδεσμος (HFPA) τα πηγαίνει εξαιρετικά με τις ερμηνευτικές κατηγορίες που, σύμφωνα με ανάλυση του Flavorwire, έχουν προβλεφθεί κατά 90% την τελευταία δεκαετία. Αν θες, λοιπόν, πιο σίγουρες προβλέψεις, περίμενε να δεις ποιοι θα κρατήσουν το αγαλματίδιό τους στις 6 Ιανουαρίου.

Η απόκλιση μεταξύ των δύο βραβείων είναι λογική. Σκέψου ότι, πολύ απλά, δεν ψηφίζουν οι ίδιοι άνθρωποι. Η Ακαδημία αποτελείται από χιλιάδες μέλη με διαφορετικές ειδικότητες, ενώ οι Χρυσές Σφαίρες δίνονται από έναν σύνδεσμο δημοσιογράφων που δραστηριοποιούνται στη Νότια Καλιφόρνια και καλύπτουν τα νέα της βιομηχανίας για λογαριασμό του Τύπου άλλων χωρών. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι δεν μπορούν να επηρεάσουν.

AP

Το buzz ταινιών και ερμηνειών διαμορφώνεται από τους κριτικούς και τους δημοσιογράφους. Αυτό σημαίνει ότι εάν γίνει αρκετός ντόρος γύρω από ένα όνομα ή κάποιο φιλμ – και οι Σφαίρες είναι συνώνυμες με τον ντόρο – οι πιθανότητες να τους δώσουν προσοχή τα μέλη της Ακαδημίας αυξάνονται. Μιλάμε άλλωστε για ανθρώπους που, παρότι έχουν το δικαίωμα να ψηφίζουν, μπορεί απλά να μην προλάβουν να δουν όλες τις ταινίες που τους στέλνει η Ακαδημία, να μην πεταχτούν μέχρι τις λίγες αίθουσες που προβάλλουν τις ταινίες για τις ανάγκες των Όσκαρ, να μη θυμούνται πια καθαρά μια ερμηνεία που τους εντυπωσίασε νωρίτερα μες στη χρονιά και έχουν αφήσει πια πίσω.

Γιατί νομίζεις τα στούντιο τρέχουν να κλείσουν ημερομηνίες πρεμιέρας τόσο κοντά στο τέλος του έτους; Για να μείνουν οι ταινίες τους φρέσκες στη μνήμη της Ακαδημίας μέχρι να ψηφίσουν τον Ιανουάριο. Φέτος βέβαια, σε μια προσπάθεια να γίνει λιγότερο προβλέψιμη η διαδικασία και να διατηρήσουν τα Όσκαρ τον παράγοντα της έκπληξης που έχει μειωθεί αισθητά λόγω της αύξησης του πρεστίζ άλλων περιφερειακών βραβείων, οι ημερομηνίες ψηφοφορίας των περισσότερων βραβείων του award season ορίστηκαν πιο κοντινές. Το περιθώριο όμως είναι ακόμα εκεί.

Όταν οι Χρυσές Σφαίρες έδωσαν πέρσι τα δύο μεγαλύτερα βραβεία τους στο ‘Bohemian Rhapsody’ και το ‘Green Book’, οι περισσότεροι είπαμε HFPA gonna HFPA. Οι ταινίες όμως έκαναν τελικά το κουμάντο τους στα Όσκαρ, ακόμα και σε κατηγορίες που δεν ήταν αναμενόμενες, όπως για παράδειγμα το μοντάζ για το ‘Rhapsody’.

Εσύ δες εδώ αναλυτικά όλες τις υποψηφιότητες, βγάλε τα δικά σου συμπεράσματα και προετοιμάσου κατάλληλα για τη φετινή κούρσα.

***

Αν και εσύ αγαπάς τα Star Wars και την ιστορία τους, το αφιέρωμά μας ‘May the Pod Be With You’ είναι εδώ!

Στο 1ο επεισόδιο αναλύουμε τα prequels με καλεσμένο τον Μάκη Παπασημακόπουλο, μέσα από μία βασική ερώτηση: Είναι όντως όσο χάλια τα θυμάσαι;

Ο ΟΔΗΓΟΣ ΣΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΦΑΙΡΕΣ:

5 σκέψεις μετά το συνταρακτικό ‘Irishman’
‘1917’: Το πολεμικό έπος που μπήκε ξαφνικά στα φαβορί των Όσκαρ
Όταν θριάμβευσε το ‘Fleabag’
Η Jennifer Lopez ήταν πάντα καλή ηθοποιός
To ‘Marriage Story’ είναι ένα από αυτά τα ενήλικα δράματα “που δεν γυρίζονται πια”
H αληθινή ιστορία πίσω από το συναρπαστικό When They See Us
Το ‘Crown’ επιστρέφει πιο μελαγχολικό από ποτέ και ταξιδεύει στην Αθήνα
Το ‘Knives Out’ θα έκανε την Αγκάθα Κρίστι περήφανη
Unbelievable: Επιτέλους, ένα δράμα που ξέρει να μιλά για τη σεξουαλική κακοποίηση