11 βιβλία μυθοπλασίας που ανυπομονούμε να διαβάσουμε το φθινόπωρο
Με αιχμή του δόρατος την επανακυκλοφορία σε σύγχρονη μετάφραση ενός από τα κορυφαία μυθιστορήματα όλων των εποχών, το OneMan ξεχωρίζει μερικές από τις νέες εκδόσεις που θα συναντήσουμε στα ράφια των βιβλιοπωλείων τους φθινοπωρινούς μήνες.
- 24 ΣΕΠ 2025
Όπως έχει πει στο NEWS 24/7, ο James Wood του New Yorker, ο κατά πολλούς εγκυρότερος εν ζωή κριτικός λογοτεχνίας στις ΗΠΑ: «Η λογοτεχνία μας κάνει να παρατηρούμε καλύτερα τη ζωή».
Το OneMan ξεχωρίζει μερικές από τις νέες εκδόσεις που θα συναντήσουμε στα ράφια των βιβλιοπωλείων τους φθινοπωρινούς μήνες.
Νίκος Αμανίτης – Ο αγνοούμενος του Ματαρόα: Μυθιστορία μιας ταραγμένης εποχής (εκδ. Μεταίχμιο)
Πολλές ζωές μπλέκονται στις σελίδες αυτού του βιβλίου, σιγοπερπατούν κάτω από τις πιπεριές της μεσοπολεμικής Αθήνας, χορεύουν στα ντάνσινγκ του Παρισιού λίγους μήνες πριν ξεσπάσει ο πόλεμος, συναντάνε αγωνιστές του ΕΑΜ και δοσίλογους υπουργούς, φωτογραφίζονται με τον Μόραλη, συνομιλούν με τον Σικελιανό, τοιχογραφούν τα κεντρικά γραφεία της Pfizer δεκαετίες πριν από τα εμβόλια μας βγάλουν από τον εγκλεισμό.
Ο αθηναϊκός Μεσοπόλεμος, το Παρίσι του ’39 και του ’45, η Κατοχή, το αλβανικό μέτωπο, το Σαν Φρανσίσκο του ’50 και η Νέα Υόρκη του ’60, συμπτώσεις, αναπάντεχες συναντήσεις, δανεικές αναμνήσεις και μια προσπάθεια να κρατηθεί ο χρόνος που δεν κρατιέται με τίποτα. Όλα αυτά στο πολυαναμενόμενο συγγραφικό ντεμπούτο του πολιτικού επιστήμονα και έμπειρου δημοσιογράφου Νίκου Αμανίτη.
Ibtisam Azem – Το βιβλίο της εξαφάνισης (μτφρ. Πέρσα Κουμούτση, εκδ. Gutenberg)
Τι θα συνέβαινε αν, μέσα σε μια νύχτα, όλοι οι Παλαιστίνιοι εξαφανίζονταν από το Ισραήλ χωρίς κανένα ίχνος; Στο –Υποψήφιο για το Διεθνές Booker 2025- μυθιστόρημά της η 40χρονη Παλαιστίνια συγγραφέας Ibtisam Azem προτείνει μια ανατρεπτική αλληγορία για τον αποκλεισμό ενός λαού από μια κανονική ζωή αλλά και τη διαγραφή του από τον χάρτη της ιστορίας. Δύο φωνές, ένας Ισραηλινός δημοσιογράφος κι ένας Παλαιστίνιος γείτονάς του, αναδεικνύουν την καθημερινή πραγματικότητα της ανισότητας και του φόβου, αλλά και το βάρος της μνήμης που αρνείται να σβήσει.
Ένα πολιτικό μυθιστόρημα-παραβολή, αιχμηρό και συγκλονιστικό, που καθρεφτίζει την ιστορία της Μέσης Ανατολής και θέτει επίμονα το ερώτημα: τι σημαίνει ελευθερία όταν απουσιάζει η δικαιοσύνη;
Juan Gabriel Vásquez – Τα ονόματα της Φελίσας (μτφρ. Αχιλλέας Κυριακίδης, εκδ. Ίκαρος)
Στις 8 Ιανουαρίου 1982, η Κολομβιανή γλύπτρια Feliza Bursztyn πέθανε ξαφνικά σε παρισινό εστιατόριο, παρουσία του συζύγου και τεσσάρων φίλων της. Ο Gabriel Garcia Marquez, που ήταν εκεί, έγραψε αργότερα πως «πέθανε από θλίψη», μια φράση που έγινε αφετηρία για τον Juan Gabriel Vásquez ώστε στο νέο του βιβλίο να ανασυνθέσει την ιστορία μιας γυναίκας που έζησε με πάθος την επιθυμία να ανήκει στον εαυτό της.
Με μίξη αυτοβιογραφίας, ντοκουμέντου και φαντασίας, ο «διάδοχος του Marquez ως ο μεγαλύτερος λογοτέχνης της Κολομβίας» (The New York Review of Books) δημιουργεί μια συγκινητική αφήγηση για τη συντριβή της προσωπικής ζωής από την πολιτική και την ιστορία.
William Golding – Το κωδωνοστάσιο (μτφρ.: Μιχάλης Μακρόπουλος, εκδ. Διόπτρα)
Η κατασκευή ενός πανύψηλου κωδωνοστασίου γίνεται σκοπός ζωής για τον πρεσβύτερο του καθεδρικού ναού.
Ο νομπελίστας William Golding, συγγραφέας του Άρχοντα των μυγών, δημιουργεί, με φόντο τις δοξασίες και τον θρησκευτικό φανατισμό του Μεσαίωνα, ένα αριστοτεχνικό πορτρέτο της ανθρώπινης περηφάνιας και αλαζονείας.
Daniel Kehlmann – Ασπρόμαυρο (μτφρ. Κώστας Κοσμάς, εκδ. Καστανιώτης)
Ο G. W. Pabst, κορυφαίος σκηνοθέτης του Μεσοπολέμου και δημιουργός που ανέδειξε την Greta Garbo, αποκτά το προσωνύμιο «κόκκινος Pabst» λόγω των πολιτικών του θέσεων. Όταν ο Hitler ανεβαίνει στην εξουσία, ο Pabst βρίσκεται στη Γαλλία και καταφεύγει στο Χόλιγουντ για να ξεφύγει από τη ναζιστική απειλή. Ωστόσο, στην Καλιφόρνια νιώθει μικρός μπροστά στη βιομηχανία του κινηματογράφου και σταδιακά πλησιάζει το Τρίτο Ράιχ. Χωρίς να το συνειδητοποιεί, βρίσκεται στην Αυστρία, εγκλωβισμένος και άνεργος. Ο Goebbels, όμως, έχει σχέδια γι’ αυτόν.
Ο Kehlmann, ο καλύτερος Γερμανός συγγραφέας της γενιάς του σύμφωνα με τον Salman Rushdie, σκιαγραφεί την πάλη του καλλιτέχνη ανάμεσα στην τέχνη και την ηθική, τη δημιουργία και τη βαρβαρότητα.
László Krasznahorkai – Πάει και το Φραντζολάκι (μτφρ. Μανουέλα Μπέρκι, εκδ. Πόλις)
Στο νέο μυθιστόρημα του πολυβραβευμένου Ούγγρου λογοτέχνη πρωταγωνιστεί ένας 91χρονος συνταξιούχος ηλεκτρολόγος της διπλανής πόρτας, ο οποίος όμως προσπαθεί να κρατήσει μυστικό το αίμα που κυλάει στις φλέβες του, όντας απόγονος του Τζένγκις Χαν και του Μπέλα Δ΄ θα μπορούσε να απαιτήσει τον ουγγρικό θρόνο ως Ιωσήφ Α΄ του οίκου του Άρπαντ. Ο ίδιος δεν θέλει να αναμειχθεί στην πολιτική.
Τι λένε όμως γι’ αυτό οι ενθουσιώδεις μαθητές του, ανάμεσα στους οποίους υπάρχουν από αιθεροβάμονες βασιλόφρονες έως και τύποι που προετοιμάζουν τρομοκρατικές ενέργειες; Ο Krasznahorkai – μετά από τη Νέα Υόρκη, τη Δαλματία και τη Θουριγγία – επιστρέφει σε μια καρναβαλική Ουγγαρία, όπου όλοι είναι βουλιαγμένοι μέσα στο τέλμα.
Malcolm Lowry – Ταξίδι στη Λευκή Θάλασσα (μτφρ. Κατερίνα Σχινά, εκδ. Μεταίχμιο)
Το χαμένο αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα του σπουδαίου μοντερνιστή, εμπνευσμένο από τη ζωή του. Αφηγείται την ιστορία ενός φοιτητή του Κέμπριτζ που ονειρεύεται να γίνει συγγραφέας, αλλά πιστεύει ότι τόσο το βιβλίο όσο και η ζωή του έχουν ήδη «γραφτεί» από έναν Νορβηγό μυθιστοριογράφο. Το χειρόγραφο καταστράφηκε σχεδόν ολοσχερώς σε πυρκαγιά, αφήνοντας πίσω μόνο λίγα φύλλα.
Δεκαετίες μετά τον θάνατο του Lowry, αποκαλύφθηκε ότι η πρώτη του σύζυγος είχε διασώσει μια πρώιμη δακτυλογραφημένη εκδοχή, που βρίσκεται σε βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης και μελετήθηκε από λίγους ειδικούς.
Charles Dickens – Ο κοινός μας φίλος (μτφρ. Κλαίρη Παπαμιχαήλ, εκδ. Gutenberg)
Το τελευταίο και πιο ώριμο μυθιστόρημα του Dickens, ένα έργο γεμάτο έρωτα, μυστήριο, χιούμορ, συνωμοσίες και κοινωνική κριτική, κυκλοφορεί για πρώτη φορά στα ελληνικά.
Ο πάμπλουτος Τζον Χάρμον πεθαίνει και αφήνει την περιουσία του στον γιο του, υπό τον όρο να παντρευτεί την όμορφη Μπέλα Γουίλφερ, η οποία όμως αγαπά τα πλούτη. Όμως, ένα πτώμα στον Τάμεση αλλάζει τα πάντα. Ο νεκρός αναγνωρίζεται σαν Τζον Χάρμοντ ο νεότερος και η περιουσία περνά στους Μποφίν, που είναι κηδεμόνες της Μπέλα. Ο γιος όμως εμφανίζεται λίγες μέρες αργότερα με ψεύτικη ταυτότητα, αποφασισμένος να δοκιμάσει την αγάπη της Μπέλα χωρίς την ασφάλεια των χρημάτων.
Sally Rooney – Ιντερμέτζο (μτφρ. Μυρτώ Καλοφωλιά, εκδ. Πατάκης)
Πρωταγωνιστές στο τέταρτο μυθιστόρημα της Rooney, ο Πίτερ και ο Ιβάν, οι οποίοι αν και είναι αδέλφια, διαφέρουν πολύ. Ο Πίτερ, τριαντάχρονος δικηγόρος στο Δουβλίνο, προσπαθεί να διαχειριστεί το πένθος για τον θάνατο του πατέρα τους, την αϋπνία και τις σχέσεις του με τη Σίλβια και τη Ναόμι. Ο Ιβάν, 22χρονος σκακιστής, ντροπαλός και μοναχικός, γνωρίζει τη Μάργκαρετ, που τον αλλάζει. Μαζί, οι αδελφοί ανακαλύπτουν ξανά τη ζωή, τις δυνατότητές της, τον πόνο και την αγάπη.
Η περσινή κυκλοφορία της αγγλόφωνης έκδοσης κράτησε ανοιχτά τα βιβλιοπωλεία σε ολονυχτία στις ΗΠΑ, άλλη μια εμφατική απόδειξη του ότι η Ιρλανδή είναι η πιο πολυσυζητημένη συγγραφέας των millennials.
Leo Tolstoy – Άννα Καρένινα (μτφρ. Αλεξάνδρα Ιωαννίδου, εκδ. Ψυχογιός)
Όπως έχει δηλώσει στη συνέντευξη στο NEWS 24/7 ο Wood: «Αν μετά από 40 σελίδες δεν έχει γίνει καμία σύνδεση με ένα βιβλίο, κλείσ’ το και πιάσε άλλο. Η ζωή είναι μικρή και ο Tolstoy είναι πάντα εκεί. Σε περιμένει. Αναρωτιέται: “Γιατί δεν με έχεις διαβάσει ακόμα”».
Το αξεπέραστο αριστούργημα του ανυπέρβλητου Ρώσου κυκλοφορεί σε νέα, σύγχρονη μετάφραση, πλαισιωμένη από κατατοπιστικό επίμετρο, μια έκδοση που επιχειρεί να ανασυστήσει στο ελληνικό αναγνωστικό κοινό ένα διαχρονικό σημείο αναφοράς που εγγυάται μια σπάνια αναγνωστική απόλαυση.
Colm Tóibín – Λονγκ Άιλαντ (μτφρ. Μυρτώ Καλοφωλιά, εκδ. Ίκαρος)
Είκοσι χρόνια μετά το παγκόσμιο best seller Μπρούκλιν, ο πολυβραβευμένος Colm Tóibín επιστρέφει στην ιστορία της Έιλις Λέισι, υφαίνοντας ένα μυθιστόρημα για την αγάπη, την προδοσία και τις επιλογές που καθορίζουν τη ζωή. Άνοιξη 1976: η σαραντάχρονη Έιλις ζει στο Λονγκ Άιλαντ με τον Τόνι και τα παιδιά τους, αλλά ο γάμος της μοιάζει φθαρμένος.
Όταν ένας Ιρλανδός της αποκαλύπτει ότι η γυναίκα του περιμένει παιδί από τον Τόνι, η Έιλις καλείται να αποφασίσει για το μέλλον της. Η αντίδρασή της, γεμάτη σιωπές και εσωτερική πάλη, μετατρέπει την ιστορία σε συγκινητικό πορτρέτο επιθυμίας, απώλειας και δύναμης.
Aκολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.