
Γιατί στην Ελλάδα οδηγούμε στα δεξιά του δρόμου
- 5 ΔΕΚ 2025
Το 35% του παγκόσμιου πληθυσμού μπαίνει στο αυτοκίνητο του από τη δεξιά πλευρά, όπου βρίσκεται το τιμόνι και οδηγεί αριστερά. Το υπόλοιπο 65% του κόσμου κάνει ό,τι κι εμείς: οδηγεί δεξιά.
Θα μου πεις, αυτό το ξέρεις. Γνωρίζεις όμως, πώς αποφάσισε η κάθε χώρα από ποια μεριά του δρόμου θα οδηγούν οι πολίτες και για ποιους λόγους;
Ας δούμε όσα είχε να καταθέσει το ABC News και βασίζονται σε όσα είχε να γράψει ο Peter Kincaid στο βιβλίο με τίτλο The Rule of the Road.
Ο Ναπολέων έδειξε δεξιά
Όπως έχει καταθέσει ο Δρ David Rooney, πρώην επιμελητής μεταφορών στο Science Museum του Λονδίνου «η κατεύθυνση κυκλοφορίας δεν έχει σχέση με λογική ή ασφάλεια. Είναι καθαρά ιστορικό και πολιτιστικό απομεινάρι. Όπου επικράτησε ο Ναπολέων είναι στα δεξιά. Όπου επικράτησε η Βρετανία, είναι στα αριστερά».
Τη σήμερον ημέρα, στα αριστερά οδηγούν στο 35% των δρόμων του πλανήτη, σε τέσσερις από τις 10 πιο πολυπληθείς χώρες του πλανήτη (Ινδία, Ινδονησία, Πακιστάν, Μπαγκλαντές) -μεταξύ πολλών άλλων. Γιατί διαχωρίστηκαν; Θα χρειαστεί να πάμε αρκετά πίσω το χρόνο, για να εντοπίσουμε την απάντηση.
Στον Μεσαίωνα λοιπόν, οι άνθρωποι μετακινούνταν κυρίως, με τα πόδια τους. Περπατούσαν στα αριστερά, ώστε να κρατούν το κυρίαρχο -για τους περισσότερους ανθρώπους- χέρι (δεξί) στο κέντρο του δρόμου. Συχνά κρατούσαν όπλα (ξίφη ή μαχαίρια) όταν ταξίδευαν, εξαιτίας των ληστών. Eπίσης, ανέβαιναν στα άλογα από την αριστερή πλευρά, καθώς ήταν πιο ασφαλές από το να ανεβαίνουν από τη μέση του δρόμου.
Η μετακίνηση από τα αριστερά συνεχίστηκε σε όλον τον κόσμο, έως τη Γαλλική Επανάσταση. Υπήρχε μεγάλος διαχωρισμός μεταξύ των τάξεων στους δρόμους της Γαλλίας. Οι πλούσιοι πήγαιναν με τα κάρα τους από τα αριστερά και ανάγκασαν τους φτωχούς να κινούνται στα δεξιά.
Προς το τέλος της επανάστασης, η αριστοκρατία άρχισε να ταξιδεύει από τα δεξιά για να αναμειγνύεται με τις κατώτερες τάξεις. Έτσι, οι μεταφορές στους γαλλικούς δρόμους γίνονταν στο εξής από τη δεξιά πλευρά.
Ενώ στη Γαλλία ταξίδευαν στη δεξιά πλευρά του δρόμου, στην Αγγλία συνέχιζαν στα αριστερά, γιατί ήταν περισσότερο θέμα παράδοσης και συνήθειας, από έναν δημοφιλή κανονισμό, έως το 1835. Τότε πέρασε νόμος που έκανε υποχρεωτική τη μετακίνηση στα αριστερά του δρόμου.
Στη Γαλλία, ο νόμος για τη μετακίνηση από τη δεξιά πλευρά καθιερώθηκε από τον Ναπολέοντα. Όπως κατακτούσε χώρες σε όλη την Ευρώπη, επέβαλε τον κανόνα του και έτσι, άλλαζαν το δρόμο μετακίνησης (από αριστερά στα δεξιά).
Κατ’ αρχάς ήθελε να “σπάσει” την αριστοκρατική παράδοση της Αγγλίας, ενώ υπήρχε και στρατιωτικός λόγος -οι στρατιώτες βάδιζαν δεξιά, ώστε να έχουν το όπλο τους στο κέντρο του δρόμου.
Η μοναδική περίπτωση της Ιαπωνίας
Οι βρετανικές αποικίες συνέχισαν να κινούνται στην αριστερά πλευρά των δρόμων, όπου οδηγούν και στην Ιαπωνία, μολονότι δεν υπήρξε ποτέ βρετανική αποικία. Τι συνέβη;
Ο Ιάπωνας ιστορικός, Junichi Saga έχει αναφέρει ότι την εποχή των σαμουράι (έως το 1870), οι πολεμιστές βάδιζαν και ίππευαν αριστερά, ώστε να μπορούν να τραβούν με το δεξί την katana (το σπαθί τους), το οποίο φορούσαν στην αριστερή μεριά. Την ίδια συνήθεια ακολούθησαν οι πρώτες άμαξες. Ωστόσο, το 1872 εκδόθηκε ο πρώτος; επίσημος νόμος που όριζε ως σωστή κυκλοφορία την αριστερή. Γιατί;
Οι πρώτοι σιδηρόδρομοι της Ιαπωνίας (1872) χτίστηκαν από Βρετανούς μηχανικούς και είχαν αριστερή κυκλοφορία.
Οι χώρες που επέστρεψαν στα αριστερά
Στην Ιαπωνία, η Οκινάουα ελεγχόταν από τις ΗΠΑ, μετά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Οπότε οδηγούσε δεξιά. Επέστρεψε στα αριστερά στις 30/7 του 1976, έξι χρόνια, μετά την επιστροφή της στην Ιαπωνία. Το Τιμόρ-Λέστε γύρισε στα αριστερά, υπό τον σχετικό Ινδονησιακό κανόνα, το 1975 και η Σαμόα το 2009, ώστε να μπορεί να εισάγει μεταχειρισμένα αυτοκίνητα από την Αυστραλία (αντί για μόνο ακριβά αμερικανικά).
Την αντίθετη διαδρομή έκανε η Σουηδία, που έως τις 3/9 του 1967 οδηγούσε αριστερά κι εκείνη την ημέρα καθιερώθηκε η δεξιά πλευρά, ώστε να υπάρχει μια συνοχή με τις γειτονικές χώρες. Ένα χρόνο μετά, ακολούθησε η Ισλανδία.
Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.