
H πεζογέφυρα που κατασκευάστηκε χωρίς ούτε μία βίδα
- 29 ΟΚΤ 2025
O χάλυβας είναι ο προορισμός όσων έχουν ως αντικείμενο την κατασκευή γεφυρών. Εκτός και αν ζεις στην Ινδονησία. Εκεί έχουν μια άλλη προσέγγιση για το βασικό υλικό της γέφυρας που βρίσκεται πάνω από μικρά ποτάμια, ρυζοχώραφα και τροπική ύπαιθρο και έχει ως στόχο να “αντέχει” στις πλημμύρες και τους δυνατούς ανέμους.
Σε αυτήν τη γωνιά της Γης χρησιμοποιούν κάτι που δίνει η φύση: το μπαμπού. Πρόκειται για φυτό που αναπτύσσεται γρήγορα και έχει υψηλή ελαστική αντοχή αντίστοιχη με αυτήν του χάλυβα. Μέσω ειδικής επεξεργασίας, βελτιώνεται η ανθεκτικότητα του και η αντοχή του στα παράσιτα και την υγρασία.
Όσοι έχουν πάει στο Μπάλι, ξέρουν, καθώς η γνωστή ως «Γέφυρα Χιλιετίας» είναι εκ των μεγαλύτερων που έχουν κατασκευαστεί από μπαμπού, μήκους 23 μέτρων.
Πώς φτιάχνονται οι γέφυρες από μπαμπού
Οι Ινδονήσιοι φτιάχνουν στύλους από το ειδικά επεξεργασμένο μπαμπού, τους οποίους δένουν (θες να πούμε συγκρατούνται;) με σφιχτά τυλιγμένα σχοινιά που είναι φτιαγμένα από ίνες καρύδας. Αρχικά εμποτίζονται, μετά στρίβονται και τέλος τεντώνονται, ώστε να λειτουργούν σαν τους ανθρώπινους τένοντες. Με τον καιρό, στεγνώνουν και συνδέουν τη δομή σε μια ενιαία, φέρουσα μονάδα.
Το project περιλαμβάνει και αλληλοσυνδεόμενες εγκοπές ακρίβειας, που σφίγγουν με τον χρόνο.
Δεν υπάρχουν καρφιά ή μπουλόνια, με τα υλικά να λυγίζουν και να αναπνέουν, στον ρυθμό του νερού ή του ανέμου. Δεν αντιστέκονται στα φυσικά στοιχεία, αλλά ταλαντεύονται και για αυτό δεν σπάνε.
Όταν τα μέρη φθείρονται, οι κοινότητες τα αντικαθιστούν με τα δικά τους χέρια, τα δικά τους υλικά, με το αποτέλεσμα να παραμένει ελαφρύ και γρήγορο στη συναρμολόγηση. Παράλληλα, έχει και χαμηλές επιπτώσεις στο περιβάλλον.
Στο πλαίσιο μελέτης κατασκευάστηκε σκελετός γέφυρας, μήκους 3 μέτρων και πλάτους 2.2 μέτρων, από προκάτ σύνθετο σκελετό από μπαμπού σκυρόδεμα. Σε δοκιμές που έγιναν η γέφυρα άντεξε και τη διέλευση οχήματος με πλήρες φορτίο.
Χρησιμοποιήθηκε μπαμπού Petung (Dendrocalamus Asper) που παρέχεται από τους Bambubos της Γιογκιακάρτα, ηλικίας 3-5 ετών, που υποβλήθηκε σε επεξεργασία με αδιάβροχα στρώματα (τζελ Sikadur-752) και επίστρωση άμμου, για την ενίσχυση της τραχύτητας και της ανθεκτικότητας της επιφάνειας.
Η φυσική γέφυρα είναι και φθηνή
Για την ιστορία, στο πλαίσιο της δεύτερης Μπιενάλε Μπαμπού, το 2017 παραδόθηκε στην πόλη Σόλο (Σουρακάρτα) γέφυρα από μπαμπού χωρίς βίδα
Ο σχεδιασμός και η ιδέα προετοιμάστηκαν στο Μπαντούνγκ από αρχιτέκτονες του ASF-ID (Architecture Sans Fontières Indonesia). Μακέτες κλίμακας κατασκευάστηκαν και δοκιμάστηκαν στο εργαστήριο μηχανικής του Καθολικού Πανεπιστημίου Parahyangan (UNPAR), ενώ για το κατασκευαστικό κομμάτι, προσκλήθηκαν έμπειροι ξυλουργοί μπαμπού από τη Γιογκιακάρτα. Το κόστος έφτασε στα περίπου 10.000 ευρώ. Το κάλυψε η Πολιτεία.
Μήπως μπορεί να γίνει μια κάποια λύση για τη χώρα μας, όπου ό,τι φτιάχνεται, γκρεμίζεται στα εξ ων συνετέθη, με τη συντήρηση να είναι άγνωστη έννοια, όπως και την αποτελεσματικότητα έναντι στα φυσικά φαινόμενα που έχουμε βρει πολλούς διαφορετικούς τρόπους να εμποδίζουμε;
Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.