Anwaar Ali / Unsplash
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Ο εφευρέτης του STOP δεν έμαθε ποτέ να οδηγεί

Ίσως επειδή είχε τόσο εκτεταμένη γνώση για τα αυτοκίνητα, δεν τα εμπιστευόταν και προτιμούσε να ιππεύει άλογα.

Λίγοι άνθρωποι έχουν επηρεάσει τόσο πολύ και θετικά τον τρόπο που οδηγούμε όσο ο William Phelps Eno, που μερικές φορές αποκαλείται «πατέρας της οδικής ασφάλειας».

Πρόκειται για τον άνθρωπο πίσω από τη δημιουργία του σήματος STOP, μιας από τις πιο αναγνωρίσιμες και σημαντικές πινακίδες στον κόσμο. Αυτό που κάνει την ιστορία του ακόμη πιο εντυπωσιακή, είναι το γεγονός ότι ο ίδιος δεν έμαθε ποτέ να οδηγεί αυτοκίνητο.

Ως κάτοικος της Νέας Υόρκης που εφηύρε την πινακίδα στις αρχές του 20ού αιώνα, απέδωσε την έμπνευση για την καριέρα του σε ένα μποτιλιάρισμα με άμαξες που είχε δει ως παιδί στο Μανχάταν το 1867.

«Υπήρχαν μόνο μια ντουζίνα άλογα και άμαξες, και το μόνο που χρειαζόταν ήταν λίγη τάξη για να συνεχίσει να κινείται η κυκλοφορία», έγραψε αργότερα. «Ωστόσο, κανείς δεν ήξερε ακριβώς τι να κάνει. Ούτε οι οδηγοί ούτε η αστυνομία γνώριζαν τίποτα για τον έλεγχο της κυκλοφορίας».

Μετά το θάνατο του πατέρα του το 1898, ο οποίος του άφησε μια κληρονομιά πολλών εκατομμυρίων δολαρίων, ο Eno αφιερώθηκε στη δημιουργία ενός τομέα που δεν υπήρχε μέχρι τότε: τη διαχείριση της κυκλοφορίας. Ανέπτυξε τα πρώτα σχέδια κυκλοφορίας για τη Νέα Υόρκη, το Παρίσι και το Λονδίνο.

Το 1921, ίδρυσε το Eno Center for Transportation με έδρα την Ουάσινγκτον, ένα ερευνητικό ίδρυμα για θέματα μεταφορών που εξακολουθεί να υπάρχει μέχρι σήμερα. Ένα πράγμα που ο Eno δεν έκανε, ωστόσο, ήταν να μάθει να οδηγεί.

Ίσως επειδή είχε τόσο εκτεταμένη γνώση για αυτά, ο Eno δεν εμπιστευόταν τα αυτοκίνητα και προτιμούσε να ιππεύει άλογα. Πέθανε στο Κονέκτικατ σε ηλικία 86 ετών το 1945, χωρίς να έχει οδηγήσει ποτέ αυτοκίνητο.

Αν και η πρώτη πινακίδα STOP ήταν ένα απλό τετράγωνο, αυτό το σχέδιο δεν κράτησε για πολύ. Εκτός από το ότι ήταν εύκολα αναγνωρίσιμο και από τις δύο πλευρές και ευδιάκριτο τη νύχτα, το οκτάγωνο επιλέχθηκε τη δεκαετία του 1920 ως μέρος μιας πρωτοβουλίας που εξακολουθεί να έχει επιρροή, σύμφωνα με την οποία ο αριθμός των πλευρών μιας πινακίδας υποδηλώνει το επίπεδο κινδύνου για το οποίο προειδοποιεί.

Οι πινακίδες για τις διασταυρώσεις τρένων ήταν κύκλοι (που μπορούν να θεωρηθούν ότι έχουν άπειρες πλευρές), επειδή αυτές οι διασταυρώσεις θεωρούνταν οι πιο επικίνδυνες, ακολουθούμενες από οκταγωνικές πινακίδες STOP για διασταυρώσεις και παρόμοια σημεία. Οι πινακίδες σε σχήμα διαμαντιού χρησιμοποιούνταν για λιγότερο επικίνδυνες διασταυρώσεις, ενώ οι ορθογώνιες τοποθετούνταν απλώς για να μεταφέρουν πληροφορίες.

 

Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.

Exit mobile version