
Πόσο eco είσαι; Η καθημερινότητά σου μπορεί να είναι πιο πράσινη απ’ όσο νομίζεις
- 1 ΑΥΓ 2025
Ξέρουμε ότι διαθέτεις περιβαλλοντική συνείδηση και δεν ανήκεις σε εκείνους που αρνούνται τις επιστημονικές έρευνες και την κλιματική αλλαγή. Πιθανότατα, αν έχεις μεγαλώσει στα 90s και τα 00s (και έχεις βιώσει τις συνέπειες της περιβαλλοντικής αδιαφορίας από πρώτο χέρι), έχεις υιοθετήσει έναν τρόπο ζωής με σημαντικά χαμηλότερο αποτύπωμα σε σχέση με τις προηγούμενες γενιές: διαχωρίζεις τα οικιακά σου απορρίμματα και ανακυκλώνεις, ψωνίζεις second hand ρούχα ή βιβλία και οι ευρύτερες καταναλωτικές σου συνήθειες χαρακτηρίζονται από μεγαλύτερη συνείδηση και μέτρο.
Και το ακόμη σημαντικότερο: Γνωρίζεις την ευθύνη σου ως άτομο και προσπαθείς διαρκώς για το καλύτερο.
Την ίδια ακριβώς φιλοσοφία ακολουθεί η ΑΒ Βασιλόπουλος, αναγνωρίζοντας την περιβαλλοντική της ευθύνη και αναπτύσσοντας στην πράξη μια στρατηγική με πρωτοβουλίες και δράσεις προς ένα καλύτερο, πιο βιώσιμο και πάνω απ’ όλα ανθρώπινο μέλλον – ακόμη ένας σοβαρός λόγος για να είμαστε υπερήφανοι που επιλέγουμε προϊόντα από τα ράφια της συγκεκριμένης αλυσίδας για τις ανάγκες του σπιτιού μας.
Και επειδή κάθε αποτύπωμα είναι μετρήσιμο, αξίζει να ρίξουμε μια ματιά στα σημαντικότερα στοιχεία από τον Απολογισμό Βιωσιμότητας για το προηγούμενο έτος, τον οποίο δημοσίευσε πρόσφατα η ΑΒ Βασιλόπουλος. Μεταξύ άλλων, το υλικό αυτό μπορεί να δώσει έμπνευση για τις δικές μας eco-συνήθειες, τόσο ως πολίτες όσο και ως καταναλωτές.
Μικρές και μεγάλες κινήσεις που κάνουν τη διαφορά
Όπως λέει και ο σοφός λαός, ένας κούκος δεν φέρνει την άνοιξη.
Έτσι, μια μεμονωμένη πράξη ή μια τυχαία συνήθεια δεν αρκεί για να αποφέρει αποτέλεσμα, ούτε σε ηθικό, ούτε σε πρακτικό επίπεδο. Στην ουσία, χρειάζεται να υιοθετήσεις μια στρατηγική και σταδιακά κάθε σου επιλογή να συνάδει με αυτήν, αγγίζοντας όλους τους τομείς, από την ενέργεια και τα απορρίμματα μέχρι τους τρόπους μετακίνησης, την επανάχρηση, τη στροφή σε νέα τεχνολογικά (και οικολογικά) εργαλεία, μέχρι τις μικρές κινήσεις που κάνουμε καθημερινά στον αυτόματο, χωρίς να σκεφτόμαστε το αποτύπωμά τους σε βάθος χρόνου.
Εάν πορεύεσαι σταθερά με αυτή τη φιλοσοφία, θα έρθει το σημείο που τα νούμερα θα μιλούν από μόνα τους. Αυτή είναι μια ακόμη απόδειξη που επιβεβαιώνει στην πράξη το στρατηγικό πλάνο της ΑΒ Βασιλόπουλος για το περιβάλλον, όπως καταγράφεται στον πρόσφατο απολογισμό. Πιο συγκεκριμένα, οι πρωτοβουλίες-δράσεις της αλυσίδας που εμπιστευόμαστε, επικεντρώνονται στις εξής κατηγορίες:
- Εξοικονόμηση Ενέργειας: Μέσα από μια σειρά τεχνολογικών και λειτουργικών μέτρων εξοικονόμησης, όπως τη διαρκή καταγραφή κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας με έξυπνους μετρητές ενέργειας, τη χρήση της θερμότητας των ψυκτικών μηχανημάτων για θέρμανση νερού και βέβαια την αντικατάσταση όλων των παλαιότερων λαμπτήρων με LED συστήματα, η εταιρεία έχει φτάσει να μειώσει τη συνολική ενέργεια που καταναλώνει η αλυσίδα κατά 12,4% σε σχέση με το 2018.
- Ανακύκλωση: Για τον (πολυεπίπεδο) τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων, το παράδειγμα του ΑΒ Βασιλόπουλος αποδεικνύει τη σημασία της ανάπτυξης δικτύων – σε συνεργασία με τη Recycom, το 2024 συγκεντρώθηκαν συνολικά 6.540 κιλά ενδυμάτων υποδημάτων, σε συνεργασία με την ΑΜΚΕ Cigaret Cycle συλλέχθηκαν αποτσίγαρα απ’ τους ειδικούς κάδους (βάρους 74,32 κιλών, τα οποία μετατράπηκαν σε λίπασμα και βιομηχανικό πλαστικό), ανακυκλώθηκαν 15,98 τόνοι ηλεκτρικού εξοπλισμού , 21.29 τόνοι λαδιού, ενώ τοποθετήθηκαν κάδοι ανακύκλωσης λαμπτήρων στα καταστήματα της αλυσίδας ανά τη χώρα.
- Ηλεκτροκίνηση: Το περσινό έτος έγινε ακόμη ένα πρωτοπόρο βήμα από την ΑΒ Βασιλόπουλος: ξεκίνησε (σε συνεργασία με τη ΔΕΗ) τη δημιουργία του μεγαλύτερου δικτύου φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων μέχρι σήμερα στη χώρα (762 σημεία φόρτισης), λύνοντας ένα από τα βασικά εμπόδια για τη στροφή προς τη νέα οικολογική εναλλακτική για τις συνήθειες μετακίνησης των πολιτών.
Πρέπει να επισημάνουμε κάτι: όλοι οι παραπάνω (εντυπωσιακοί για το μέγεθός τους) αριθμοί δεν είναι ασύνδετοι μεταξύ τους, αλλά αποτελούν κομμάτια του ίδιου παζλ. Αποτελούν κομμάτια της ίδιας στρατηγικής για βιώσιμη ανάπτυξη, μικρότερο αποτύπωμα και μεγαλύτερο σεβασμό προς το περιβάλλον. Ωστόσο, η ακόμη πιο κομβικής σημασίας κίνηση έγκειται αλλού: στην εκπαίδευση, με κυριολεκτικούς ή και μεταφορικούς όρους, που εδώ και χρόνια επιχειρεί η ΑΒ Βασιλόπουλος μέσω από την eco φιλοσοφία της.
Γίνε και εσύ μέρος της αλλαγής στον ΑΒ Βασιλόπουλο
Η αλλαγή δεν αφορά μόνο το σήμερα – εξίσου κρίσιμο είναι το πώς προετοιμάζονται οι επόμενες γενιές για το αύριο. Γι’ αυτό και η πτυχή της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης σε θέματα βιωσιμότητας βρίσκεται στην καρδιά της στρατηγικής του ΑΒ Βασιλόπουλου.
Αρκεί να αναφέρουμε ότι η αλυσίδα έχει δημιουργήσει το Κινητό Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης: ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα εκπαίδευσης για παιδιά που μετακινείται και «εκπέμπει» μέσω ενός διώροφου λεωφορείου σε σχολεία ανά την Ελλάδα. Τι γίνεται σε αυτό το fun εκπαιδευτικό λεωφορείο που είναι βαμμένο στα πράσινα; Μέσα από τη βιωματική εκπαίδευση, την ομαδικότητα και το παιχνίδι, πάνω από 7.500 μαθητές μέσα στο 2024 έμαθαν στην πράξη τη λογική της ανακύκλωσης, της κυκλικής οικονομίας και της επανάχρησης, αποκτώντας όλα τα αναγκαία εφόδια για το μέλλον και τις αυριανές τους συνήθειες ως πολίτες.
Αλλά, δεν σταματάμε εδώ, διότι στην ΑΒ Βασιλόπουλος κάθε πελάτης γίνεται μέρος της αλλαγής. Διότι, κάθε άτομο που εμπιστεύεται την αλυσίδα, έχει την ευκαιρία να μειώσει σημαντικά το αποτύπωμά του, μέσα από τους ειδικούς κάδους ανακύκλωσης που υπάρχουν στα καταστήματα.
Είναι μια ωραία ιδέα, η οποία φαίνεται ότι βολεύει και αποδίδει: πολύ κόσμος έχει συνηθίσει πλέον να μεταφέρει μαζί του συγκεκριμένα απορρίμματα πηγαίνοντας στο σούπερ μάρκετ της ΑΒ Βασιλόπουλος, από τη στιγμή που γνωρίζει ότι εκεί θα βρει τον κατάλληλο κάδο για κάθε κατηγορία ανακύκλωσης και έτσι θα γλιτώσει χρόνο και αχρείαστα δρομολόγια. Συγκεκριμένα, το περσινό έτος, μέσα από το δίκτυο του ΑΒ Βασιλόπουλου συλλέχθηκαν και ανακυκλώθηκαν περισσότερες από 3.000.000 συσκευασίες (π.χ. πλαστικά μπουκάλια, κουτάκια αλουμινίου, γυάλινες φιάλες κ.λπ.), αντί να επιβαρύνουν τις χωματερές και το περιβάλλον.
Άλλωστε, το βασικό eco σύνθημα της αλυσίδας περιλαμβάνει ρήμα σε α΄ πληθυντικό (#allazoumesinithies). Όλοι μαζί καλούμαστε να ανταποκριθούμε σε αυτή την πρόκληση, διερωτώμενοι αν πράγματι κάνουμε όσα περνούν από το χέρι μας για το περιβάλλον ή καταφεύγουμε σε εύκολες λύσεις. Κάθε επιλογή, κάθε απόφαση, κάθε αγορά μετράει.