Unsplash
ΤΑΞΙΔΙ

Τι συμβαίνει πραγματικά όταν πατάς το καζανάκι στο αεροπλάνο

Μια βουτιά στο καθόλου ρομαντικό αλλά εξαιρετικά έξυπνο σύστημα αποχέτευσης των αιθέρων.

Μυστήρια υπάρχουν πολλά όταν πετάς. Από το πώς ακριβώς παραμένει ένα αεροπλάνο στον αέρα, μέχρι το γιατί κάποιος να επιλέξει συνειδητά τη μεσαία θέση. Ένα από τα πιο διαχρονικά ερωτήματα, όμως, είναι αυτό: Τι συμβαίνει πραγματικά όταν πατάς το καζανάκι στην τουαλέτα ενός αεροπλάνου;

Αν έχεις παρατηρήσει την καθυστέρηση από τη στιγμή που πατάς το κουμπί μέχρι τη στιγμή που γίνεται η εκκένωση, ή τις αυστηρές προειδοποιήσεις να μην πετάς χαρτοπετσέτες ή χαρτιά στην τουαλέτα, τότε ξέρεις ότι κάτι διαφορετικό συμβαίνει εκεί ψηλά. Η εμπειρία της τουαλέτας εν πτήσει δεν έχει και πολλή σχέση με εκείνη στο σπίτι σου.

Πρώτα απ’ όλα: τι δε συμβαίνει

Όχι, τα απόβλητα δεν εκτοξεύονται έξω από το αεροπλάνο, για να προσγειωθούν όπου τύχει. Αν συνέβαινε αυτό, οι άνθρωποι που ζουν και κινούνται κάτω από εσένα, 10 χιλιόμετρα πιο χαμηλά, θα είχαν σοβαρούς λόγους να κινηθούν νομικά και δικαίως.

Αυτό δε σημαίνει ότι δεν έχουν υπάρξει ατυχή περιστατικά. Έχουν υπάρξει φορές που ένα μείγμα απόβλητων και απολυμαντικού διέρρευσε από κάποιο σημείο του αεροσκάφους. Το μείγμα αυτό έχει μάλιστα και όνομα: blue ice. Μπλε παγάκι. Σκέψου το ως κάτι που δε θες ποτέ να δεις να πέφτει από τον ουρανό.

Ο περίεργος ήχος

Ο πιο παράξενος -και ελαφρώς τρομακτικός- παράγοντας σε μια τουαλέτα αεροπλάνου είναι ο ήχος. Δε θυμίζει σε τίποτα το γνώριμο γουργούρισμα του νερού. Αντίθετα, ακούγεται σαν μια σύντομη έκρηξη αέρα. Και υπάρχει λόγος γι’ αυτό.

Οι τουαλέτες των αεροπλάνων λειτουργούν με υποπίεση, όχι με νερό. Είναι δηλαδή ένα είδος ηλεκτρικής σκούπας που ρουφάει τα απόβλητα και τα οδηγεί σε αεροστεγείς δεξαμενές, τοποθετημένες είτε μπροστά είτε πίσω στο αεροσκάφος.

Όταν πατάς το κουμπί, ανοίγει για λίγο μια βαλβίδα, ενεργοποιώντας το σύστημα αναρρόφησης. Μετά από λίγα δευτερόλεπτα, η βαλβίδα κλείνει. Και αυτό ήταν. Όλο το σύστημα βασίζεται σε όσο το δυνατόν λιγότερο νερό, γιατί όσο πιο βαρύ είναι ένα αεροπλάνο, τόσο περισσότερα καύσιμα χρειάζεται για να πετάξει.

Γι’ αυτό και η τεχνολογία της υποπίεσης που κατοχυρώθηκε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας από τον James Kemper το 1975 παραμένει ακόμη και σήμερα ο κανόνας στις τουαλέτες των αεροσκαφών.

Και αυτό το μπλε υγρό;

Είναι ένα απολυμαντικό και αποσμητικό υγρό -γι’ αυτό έχει αυτό το έντονο μπλε χρώμα. Παρασκευάζεται από εξειδικευμένες εταιρείες, όπως η SkyKem και η Aero Specialties, η οποία το διαθέτει με το όνομα Lav Chem Blue.

Και μετά; Πού πηγαίνουν όλα αυτά;

Οι δεξαμενές αποβλήτων γεμίζουν. Κάποιος πρέπει να τις αδειάσει. Εδώ έρχονται τα λεγόμενα honey wagons -ειδικά φορτηγά με σύστημα αναρρόφησης, που συνδέονται με τις δεξαμενές του αεροσκάφους και απομακρύνουν το περιεχόμενο.

Η διαδικασία είναι σύντομη και, σύμφωνα με κάποιους, το όνομα honey wagon προήλθε από το χρυσαφί-καφέ χρώμα των αποβλήτων. Τα φορτηγά αυτά, πέρα από την απομάκρυνση των αποβλήτων, φροντίζουν και για τον καθαρισμό της δεξαμενής, γεμίζοντάς την ξανά με νερό και απολυμαντικό για την επόμενη πτήση.

Οπότε την επόμενη φορά που θα βρεθείς να ισορροπείς στη μικροσκοπική τουαλέτα ενός αεροπλάνου, θυμήσου: πίσω από το απότομο σφύριγμα και το μπλε υγρό, κρύβεται μια επιστημονικά σχεδιασμένη διαδικασία που επιτρέπει στους πάντες να ταξιδεύουν -όσο πιο καθαρά και άοσμα γίνεται- σε 10.000 μέτρα υψόμετρο.

Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.

Exit mobile version