
Το ίντερνετ όπως το ξέρεις, αλλάζει
- 1 ΑΥΓ 2025
Το ίντερνετ αλλάζει. Όλα αλλάζουν. Και όταν κάτι αλλάζει, δημιουργεί μια αναστάτωση η οποία, στη συγκεκριμένη περίπτωση, είναι δικαιολογημένη. Όπως ήδη γνωρίζεις, τα κλικ σου έχουν τεράστια δύναμη και μπορούν να απογειώσουν ή να «βουλιάξουν» ένα site – μαζί με τους ανθρώπους πίσω από αυτό.
Όμως, αν ανήκεις στους πολλούς, φαίνεται πως κάτι έχει αλλάξει στη συμπεριφορά σου, κάτι που αυτόματα αλλάζει και το διαδίκτυο όπως το ξέρεις.
Τον τελευταίο χρόνο, η Google έκανε μια μικρή αλλαγή την οποία πιθανότατα έχεις ήδη προσέξει. Πλέον, το πρώτο πράγμα που βλέπεις στα αποτελέσματα αναζήτησης είναι μια απάντηση από την τεχνητή νοημοσύνη αντί για τη λίστα με τα μπλε links που κυριαρχούσαν επί δεκαετίες.
Η Google αποκαλεί αυτές τις απαντήσεις “AI Overviews” και ναι, μερικές φορές είναι απίστευτα χρήσιμες. Αυτό, βέβαια, έχει και ένα κακό: οι άνθρωποι δεν δίνουν τα κλικ τους στους συνδέσμους και είναι μάλιστα δύο φορές λιγότερο πιθανό να το κάνουν συγκριτικά με πριν λόγω των AI Overviews.
Και αυτό αποτελεί πρόβλημα από τη στιγμή που η μηχανή αναζήτησης της Google χρησιμοποιείται πέντε τρισεκατομμύρια φορές το χρόνο και ένα τεράστιο ποσοστό ιστοσελίδων βασίζεται στα έσοδα από διαφημίσεις. Δεν παίρνουν κλικ, δεν υπάρχουν διαφημίσεις. Τόσο απλά.
«Οι περισσότερες ιστοσελίδες χρειάζονται την επισκεψιμότητα από την Google για να διατηρηθούν», λέει η Lily Ray, αντιπρόεδρος στρατηγικής στην εταιρεία μάρκετινγκ Amsive. «Αλλά τα AI Overviews έχουν κόψει τόσο πολύ την επισκεψιμότητα, που πολλές ιστοσελίδες βλέπουν πτώση 20%, 30% ακόμα και 40% στα έσοδά τους. Έχει καταστροφικό αντίκτυπο και αφαιρεί κάθε κίνητρο από πολλούς ανθρώπους να δημιουργήσουν ποιοτικό περιεχόμενο».
Και αυτό ίσως να είναι μόνο μια πρόγευση για το τι έρχεται, καθώς η Google μόλις λάνσαρε μια νέα λειτουργία με την ονομασία AI Mode, η οποία καταργεί εντελώς τα παραδοσιακά αποτελέσματα αναζήτησης. Κάποιοι φοβούνται – ανάμεσά τους και η Ray – ότι μπορεί να καταστρέψει το διαδίκτυο όπως το ξέρουμε.
Η Google, ωστόσο, απορρίπτει αυτές τις ανησυχίες. «Συνεχίζουμε να κατευθύνουμε δισεκατομμύρια κλικ σε ιστοσελίδες καθημερινά και δεν έχουμε παρατηρήσει σημαντική πτώση στη συνολική διαδικτυακή επισκεψιμότητα όπως υποστηρίζεται», δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας.
Μάλιστα, η εταιρεία υποστηρίζει ότι η επισκεψιμότητα στο διαδίκτυο μεταβάλλεται για πολλούς λόγους και ότι τα AI Overviews παραπέμπουν σε μεγαλύτερη ποικιλία πηγών, δημιουργώντας νέους τρόπους για να ανακαλύπτει κανείς ιστοσελίδες. Ο εκπρόσωπος της Google λέει ότι τα κλικ που προέρχονται από τις απαντήσεις της Τεχνητής Νοημοσύνης είναι και ποιοτικά καλύτερα, επειδή οι χρήστες περνούν περισσότερο χρόνο στις σελίδες που επισκέπτονται.
Ειρωνικά, η ίδια η τεχνητή νοημοσύνη της Google διαφωνεί με το τμήμα δημοσίων σχέσεων της εταιρείας. Αν ρωτήσεις το Google Gemini, σου λέει ότι τα AI Overviews βλάπτουν τις ιστοσελίδες. Και σύμφωνα με την Lily Ray, τα στοιχεία είναι ξεκάθαρα: «Η Google προσπαθεί να διαστρεβλώσει τις πληροφορίες και να κρύψει την αλήθεια, γιατί φοβούνται ότι ο κόσμος θα πανικοβληθεί».
Αν το σκεφτούμε λίγο καλύτερα, η διάσημη εταιρεία στην πραγματικότητα επωφελείται από τη σκληρή δουλειά που έχουν κάνει άλλοι. Παίρνουν τα κλικ από τους ανθρώπους που δημιούργησαν το περιεχόμενο και το προσφέρει συμπυκνωμένο μέσω του AI Overviews.
Και κάπως έτσι, το ίντερνετ όπως το μάθαμε, αλλάζει. Όλα αλλάζουν.
Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.