ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Από Jarmusch μέχρι τα πιο συναρπαστικά αφιερώματα: Τα highlights που μας ανεβάζουν στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Οδηγός επιβίωσης για το 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με κάποια highlights που μόνο λίγο αντιπροσωπεύουν το πολυσχιδές φετινό πρόγραμμα.
Το φετινό πρόγραμμα του 66ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης είναι τόσο πλούσιο και πολυσχιδές, που είναι αδύνατον να καταγραφεί εδώ στο σύνολό του χωρίς να παραμεληθεί κάποια μικρότερη γωνιά του.

Θα επιχειρήσουμε να καταθέσουμε τα δικά μας highlights παρακάτω, αλλά ρίξε οπωσδήποτε και τη δική σου ματιά στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης εδώ.

Η ελληνική υπόθεση


Έχει καθιερωθεί να συμμετέχουν τρεις ελληνικές ταινίες σε τρία από τα διαγωνιστικά τμήματα του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και φέτος θα δούμε τις εξής: Στο Διεθνές Διαγωνιστικό παρουσιάζονται το Gorgonà της Εύης Καλογηροπούλου που έχει ήδη ταξιδέψει ως το Φεστιβάλ Βενετίας, η Αρκουδότρυπα των Χρυσιάννας Παπαδάκη και Στέργιου Ντινόπουλου και το Μπιτσκόμπερ του Αριστοτέλη Μαραγκού. Το τμήμα Meet the Neighbors+ περιλαμβάνει τις ταινίες Νόβακ του Χάρη Λαγκούση, Σμαράγδα του Αιμιλίου Αβραάμ και Life in a Beat της Αμέρισσας Μπάστα που κάνει εδώ την πρώτη της μεγάλου μήκους. Και στο διαγωνιστικό τμήμα >>Film Forward βρίσκουμε το Θηλυκό του Κωνσταντίνου Μενελάου για την αείμνηστη Αλίκη Βουγιουκλάκη, το Regan του Πάνου Κατσιμπέρη και τον Ζηλωτή του Στέλιου Ρεπάνη.

Σημειώστε όμως επίσης την πρεμιέρα του Βγαίνουν μέσα απ’ τη Μάργκο, τη νέα ταινία του The Boy (Αλέξανδρος Βούλγαρης), αλλά και την ελληνική συμπαραγωγή Κότα σε σκηνοθεσία του György Pálfi που αποτελεί την ταινία λήξης του φεστιβάλ και περιλαμβάνει τους Γιάννη Κοκιασμένο, Μαρία Διακοπαναγιώτου, Αργύρη Πανταζάρα, Αντώνη Τσιοτσιόπουλο και Αντώνη Καφετζόπουλο. Ναι, θα δεις μία feelgood ταινία για την επιβίωση μιας κότας και θα το απολαύσεις.

Φυσικά το φεστιβάλ θα φιλοξενήσει 32 ελληνικές ταινίες μεγάλου μήκους και 30 μικρού συνολικά, άρα το πεδίο προς εξερεύνηση είναι πολύ μεγαλύτερο.

Οι μεγάλες πρεμιέρες


Μετά την πρεμιέρα του στο Φεστιβάλ Καννών, το The Mastermind της Kelly Reichardt, μίας εκ των πιο μινιμαλιστικών γυναικείων φωνών στο σινεμά σήμερα, καταφθάνει στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης πάνω στην ώρα. Εκτός από τον πρωταγωνιστή Josh O’Connor που συνεχίζει διανύει μία εκρηκτική δημιουργική πενταετία, η υπόθεση περιστρέφεται γύρω από την ληστεία μίας γκαλερί, καθώς στο μεταξύ ο πλανήτης συναρπάζεται από τη ληστεία στο Λούβρο.

Θα δούμε επίσης το Hamnet της Chloe Zhao, της μόλις δεύτερης γυναίκας σκηνοθέτριας με Όσκαρ Σκηνοθεσίας, που επιστρέφει μεταφέροντας το βραβευμένο μυθιστόρημα της Maggie O’Farrell για τη ζωή του William Shakespeare (Paul Mescal) μέσα από τα μάτια της συζύγου του Agnes (Jessie Buckley). Τόσο το καστ όσο και η δημιουργική ομάδα αναμένονται να φτάσουν ως τα Όσκαρ του 2026.

Για πολιτικοποιημένες ταινίες κοιτάς για τους Αετούς της Δημοκρατίας (Les Aigles de la République) του Tarik Saleh κατευθείαν από το Φεστιβάλ Καννών, που ολοκληρώνει την Τριλογία του Καΐρου εδώ με μία ιστορία για έναν απολιτικό Αιγύπτιο σταρ που καλείται να παίξει σε προπαγανδιστική ταινία, και τον Φράχτη (Le cri des gardes) της Claire Denis που μεταφέρει την παράσταση Αγώνας Νέγρου και Σκύλων του Bernard-Marie Koltès. Το φιλμ ακολουθεί την υπόθεση ενός λευκού επιστάτη που έρχεται αντιμέτωπος με τον αδερφό ενός νεκρού από ατύχημα εργάτη. Ταξικές διαφορές, διαφυλετική εχθρότητα και τοξική αρρενωπότητα, θεματικές που έχουν υπάρξει εξαρχής υφασμένες με τη φιλμογραφία της δημιουργού.

Μιλώντας για την Denis που υπήρξε βοηθός του Jim Jarmusch στις αρχές της καριέρας της, ας περάσουμε και στον ίδιο τον σκηνοθέτη που θα ανοίξει το φεστιβάλ με το Father, Mother, Sister, Brother που μόλις κέρδισε τον Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ Βενετίας.


Η Θεσσαλονίκη θα φιλοξενήσει και το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Kristen Stewart που περνάει πίσω από την κάμερα με το The Chronology of Water, αποτυπώνοντας στη μεγάλη οθόνη τα απομνημονεύματα της Αμερικανίδας συγγραφέως Lidia Yuknavitch, αλλά και το ιαπωνικό ψυχολογικό θρίλερ Exit 8 που εντυπωσίασε στις Κάννες. Η ταινία μεταφέρει το ομώνυμο video game για έναν άνδρα που έχει παγιδευτεί σε έναν ατελείωτο διάδρομο του μετρό προσπαθώντας να βρει την Έξοδο 8. Θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του αγαπημένου μας τμήματος Round Midnight.

Αλλά ναι, ίσως η πιο πολυαναμενόμενη πρεμιέρα του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης μπορεί να είναι το Pillion και οι viral πρωκτικές σφήνες του. Ένας ντροπαλός νέος μυείται στον κόσμο της υποταγής και της κυριαρχίας από έναν μυστηριώδη μηχανόβιο που υποδύεται ο Alexander Skarsgård. Δεν χάνεται.


Θα προσθέσω στα λίγο πιο υπόγεια το υπόκωφο πλην εκκωφαντικό ντεμπούτο της Sophy Romvari Blue Heron που συνεχίζει τις απόπειρες αυτοβιογραφίας των πολυβραβευμένων μικρού μήκους της, μέσα από φωτεινά και σκοτεινά θραύσματα της μνήμης.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1990, μία εξαμελής οικογένεια εγκαθίσταται από την Ουγγαρία στο νέο της σπίτι στο νησί του Βανκούβερ, ενώ η εσωτερική δυναμική της οικογένειας αποκαλύπτεται σταδιακά μέσα από τις εμπειρίες της μικρότερης κόρης, της Sasha. Η νέα τους αρχή διακόπτεται από την ολοένα και πιο επικίνδυνη συμπεριφορά του Jeremy, του μεγαλύτερου παιδιού της οικογένειας.

Πριν από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, η ταινία προβλήθηκε στο Φεστιβάλ του Τορόντο απ’ όπου απέσπασε διθυραμβικές κριτικές που μιλούν για το καλύτερο σκηνοθετικό ντεμπούτο της χρονιάς.

Τα αφιερώματα


Η Isabelle Huppert θα επισκεφθεί το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης όπου δεν θα προβληθεί μονάχα η νέα της ταινία Η Πιο Πλούσια Γυναίκα του Κόσμου του Thierry Klifa βασισμένη σε ένα από τα πιο διαβόητα πολιτικά σκάνδαλα της Γαλλίας, αλλά 14 ακόμη ταινίες-σταθμούς στην καριέρα της όπως Η Δασκάλα του Πιάνου και το White Material της Claire Denis.

Το πιο πολυσυζητημένο αφιέρωμα της φετινής διοργάνωσης είναι αναμφισβήτητα το Plot Twist, που θα τιμήσει την ανατροπή στο σινεμά, όχι μόνο ως αφηγηματικό μηχανισμό όμως αλλά ως συνθήκη ζωής – γι’ αυτό και το αφιέρωμα περιλαμβάνει ταινίες όπως το Goodbye Dragon Inn και την Κινέττα του Γιώργου Λάνθιμου.

Δώσε όμως βάση στο αφιέρωμα γύρω από το αντισυμβατικό σινεμά των Hélène Cattet και Bruno Forzani που θα παρουσιαστεί στο σύνολό του. Εκτός από το πιο πρόσφατο Αντανάκλαση σε ένα Νεκρό Διαμάντι που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ του Βερολίνου, θα δούμε από το Αμέρ (2009) μέχρι το Let the Corpses Tan (2017), διανύοντας τον σουρεαλισμό, το giallo/pulp επιρροών καλειδοσκόπιο χρωμάτων, το σπασμωδικό μοντάζ, τους παραληρηματικούς εφιάλτες, τον αισθησιασμό της φιλμογραφίας τους.

Στο Fragilities, ένα αφιέρωμα γύρω από την έννοια της ευθραυστότητας, δεν θα χάσουμε το Dracula – όχι την αστειότητα του Luc Besson, το άλλο, το καλό, του Radu Jude – και το Confidenza του Ιταλού Daniele Luchetti που δεν έχει απογοητεύσει ως τώρα.

Με τον φετινό Χρυσό Αλέξανδρο θα τιμηθεί ο Γιώργος Τσεμπερόπουλος (Υπάρχω) για το συνολικό του έργο, συνοδεία ενός αφιερώματος που θα το παρουσιάσει πλήρως. Είχαμε κάθε λόγο να πιστεύουμε πως το Υπάρχω θα είχε βάρος σε αντίθεση με άλλες βιογραφικές απόπειρες της εγχώριας παραγωγής – δεν θα μπορούσαμε, βέβαια, να προβλέψουμε πως τώρα θα μιλούσαμε για την εμπορικότερη ελληνική ταινία της δεκαετίας – γιατί ο συγκεκριμένος δημιουργός δεν έχει επίσης απογοητεύσει ποτέ.

Θα τα δούμε όλα τα παραπάνω στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, από τις 30 Οκτωβρίου μέχρι τις 9 Νοεμβρίου.

Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.

Exit mobile version