
Ο πιο όμορφος σταθμός Μετρό του κόσμου μόλις άνοιξε στη Ρώμη
- 22 ΔΕΚ 2025
Η ιστορία φαντάζει απίστευτα οικεία: σε μία από τις πιο κορεσμένες κυκλοφοριακά πόλεις της Ευρώπης, η κατασκευή της πιο νευραλγικής γραμμής Μετρό (εκείνη που θα συνδέει τα προάστια με το ιστορικό κέντρο, αλαφραίνοντας το τελευταίο από αμέτρητα ΙΧ) παραμένει αντιμέτωπη με αλλεπάλληλες καθυστερήσεις και αντίστοιχες επιβαρύνσεις στον προϋπολογισμό του έργου, με τους υπεύθυνους να επικαλούνται ως βασική αιτία για την αργοπορία –μαντέψτε!– ότι βρέθηκαν αρχαιολογικά ευρήματα.
Και κάπου εδώ τελειώνουν οι ομοιότητες ανάμεσα στη Γραμμή Γ της Ρώμης που περιγράφουμε παραπάνω και τα υπόγεια έργα τα οποία εκτελούνται στην ελληνική πρωτεύουσα.
Διότι στην περίπτωση της αρχαίας πόλης στην Ιταλία, η νέα σήραγγα είναι πολλαπλάσια από τη δική μας σε μήκος (περίπου 25–26 χλμ.) και διασχίζει υπογείως όλο το ιστορικό κέντρο, περνώντας κάτω από τοπόσημα παγκόσμιου βεληνεκούς όπως το Κολοσσαίο και τη Στήλη του Τραϊανού.
Χρειάστηκε να εφαρμοστεί ειδική μέθοδος διάνοιξης από πάνω προς τα κάτω (top-down) αρκετά μέτρα πιο βαθιά στο έδαφος, αλλά και επιπλέον μουσειογραφικές μελέτες προκειμένου να ενσωματωθούν in situ όλα τα πολύτιμα εκθέματα της ιταλικής ιστορίας (αντί να μεταφερθούν από τη θέση τους, όπως αποφάσισε το ΚΑΣ στη Θεσσαλονίκη).
Ακόμη μία ποιοτική διαφορά ανάμεσα στα δύο εφάμιλλα κατασκευαστικά έργα αποτυπώνεται στον αντίκτυπο μετά την παράδοση: με την ολοκλήρωση της επέκτασης που οδηγεί τους επιβάτες της Γραμμής ως το εμβληματικό Κολοσσαίο και την Πύλη Μετρονία, περίπου 3,6 χλμ. πιο κοντά στον ιστορικό πυρήνα της Ρώμης, τα παγκόσμια ειδησεογραφικά Μέσα εξυμνούν την αισθητική ταυτότητα των νέων σταθμών.
«Αυτοί οι δύο σταθμοί θα ταξιδέψουν σε όλο τον κόσμο», δήλωσε την Τρίτη ο υπουργός Μεταφορών, Matteo Salvini, χωρίς να πέφτει τελικά έξω.
Ο νέος σταθμός στο Κολοσσαίο της Ρώμης
Και οι δύο σταθμοί που προστέθηκαν στο υπόγειο δίκτυο μεταφορών της Ρώμης ανήκουν στην κατηγορία των έξι «αρχαιο-σταθμών» (archeo-stations) που προβλέπονται για τη Γραμμή Γ – σταθμοί οι οποίοι σχεδιάζονται υπό τις οδηγίες του Υπουργείου Πολιτισμού της Ιταλίας, ενσωματώνοντας στη λειτουργία τους τη μουσειακή εμπειρία, όπως δηλαδή συμβαίνει στον σταθμό της Ακρόπολης ή του Συντάγματος.
Ο δήμαρχος της Ρώμης, Roberto Gualtieri, δήλωσε ότι άξιζε η αναμονή.
Στη μία περίπτωση, εκείνη του Σταθμού στην Πύλη Μετρονία (μνημείο το οποίο αποτελεί το μεγαλύτερο διασωθέν έμβλημα για την ακμή ττης Ρώμης κατά τον 3ο αι.), αποκαλύφθηκε από τις εργασίες διάνοιξης ένας ολόκληρος στρατώνας με παρελθόν 2.000 χρόνων, αλλά και υπέροχες τοιχογραφίες και μωσαϊκά σπιτιών – το σύνολο των ευρημάτων θα παρουσιάζεται στους επιβάτες μέσω μουσείου εντός του Σταθμού (από τον Φεβρουάριο).
Ακόμη και εγκωμιαστικά είναι τα σχόλια για την περίπτωση του δεύτερου πολυαναμενόμενου σταθμού της Γραμμής Γ, εκείνου στο Κολοσσαίο της Ρώμης.
Το πλήρες όνομα του σταθμού είναι Colosseo/Fori Imperiali, δείχνοντας τη θέση του κάτω από την ιστορική οδική αρτηρία Via dei Fori Imperiali, ανάμεσα στο εμβληματικό αμφιθέατρο της Αρχαίας Ρώμης και τον ναό της Βασιλικής του Μαξεντίου.
Για να εξασφαλιστεί η στατική επάρκεια των μνημείων, χρειάστηκε ο σταθμός να αναπτυχθεί σε βάθος 32 μ. με τέσσερα επίπεδα υπογείως, αυξάνοντας έτσι τον χρόνο όσο και το κόστος της κατασκευής.
Αλλά και την προσμονή για όσους επισκέπτονται την «αιώνια πόλη»: προτού ανέβουν στην επιφάνεια για το γιγαντιαίο αμφιθέατρο, τουρίστες και κάτοικοι ανακαλύπτουν τα εντυπωσιακά αρχαιολογικά ευρήματα που ήρθαν στο φως κατά τη διάρκεια των εργασιών ανασκαφής, με έναν πολύ σύγχρονο τρόπο. Η επιμέλεια αποτελεί καρπό της συνεργασίας ανάμεσα στην ομάδα αρχαιολόγων του Κολοσσαίου και το τμήμα αρχιτεκτονικής-σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Σαπιέντσα της Ρώμης.
Αντιμετωπίζοντας τη φύση του υπόγειου χώρου σαν ένα περιβάλλον κατάδυσης στη μακρά ιστορία της πόλης, οι επιμελητές δημιούργησαν για το επιβατικό κοινό μια χρονοκάψουλα, ικανή να βάλει άνω τελεία στην καθημερινή βιασύνη των επιβατών.
Αισθητικά, το αποτέλεσμα είναι πολύ εντυπωσιακό. Δημιουργεί σασπένς. Με χρυσαφί επένδυση στους τοίχους, κεραμικά θραύσματα και ευρήματα 2.000+ ετών που φαίνονται μέσα στις ειδικές προθήκες σαν να αιωρούνται, κολώνες και (28) αρχαία πηγάδια τα οποία διατηρήθηκαν στη θέση τους, αλλά και σημεία θέασης προς το Κολοσσαίο, σε μια προσπάθεια να δημιουργηθεί ένα συνολικό αγήμημα για την «εξαιρετική ιστορική διαστρωμάτωση της πόλης», όπως δήλωσε ο δήμαρχος.
Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.