
Είναι το τυρί ο νέος λόγος για να ταξιδέψεις στη Γαλλία;
- 10 ΣΕΠ 2025
Στη Γαλλία, το “terroir” είναι κάτι περισσότερο από μια λέξη. Είναι ένας τρόπος να βλέπεις τον κόσμο. Από καιρό συνδεδεμένη με το κρασί, η ιδέα ότι η γεωγραφία, το κλίμα, το έδαφος και η ανθρώπινη δεξιοτεχνία διαμορφώνουν τη γεύση ισχύει εξίσου και για ένα άλλο γαλλικό σύμβολο: το τυρί. Και ενώ οι Γάλλοι το γνώριζαν ανέκαθεν, ένας αυξανόμενος αριθμός ταξιδιωτών ανακαλύπτει τη χώρα – και τον πολιτισμό της – με οδηγό τα τοπικά τυριά.
Την περασμένη άνοιξη, το Musée Vivant du Fromage άνοιξε τις πόρτες του στο Παρίσι, προσθέτοντας ένα ακόμη αξιοθέατο στη λίστα των δεκάδων που υπάρχουν σε όλη τη χώρα και που είναι αφιερωμένα στο τυρί, από σπηλιές ωρίμανσης και μουσεία τυριού μέχρι περιηγήσεις γευσιγνωσίας.
Υπάρχουν περιφερειακές διαδρομές (Route de Fromage) που μπορείς να ακολουθήσεις, παραγωγοί που μπορείς να συναντήσεις και βοσκοτόπια που μπορείς να περιηγηθείς – το καθένα από τα οποία προσφέρει μια βαθιά εξήγηση στον ρόλο που παίζει το terroir.
Η ζήτηση για τα ταξίδια με επίκεντρο το φαγητό αναμένεται να αυξηθεί: η Future Market Insights προβλέπει, σύμφωνα με το BBC, ότι η αγορά των γαστρονομικών εμπειριών στη Γαλλία θα αυξηθεί κατά σχεδόν 16% την επόμενη δεκαετία.
Το νέο μουσείο, σε μικρή απόσταση με τα πόδια από τον πρόσφατα ανακαινισμένο καθεδρικό ναό της Notre-Dame, είναι μικρό αλλά πλούσιο σε περιεχόμενο. Εκθέματα στα αγγλικά και στα γαλλικά εξηγούν πώς παράγονται τα τυριά, τους ανθρώπους και τις παραδόσεις πίσω από αυτά, καθώς και την επιστήμη της ωρίμανσης και της γεύσης.
Οι διαδραστικές οθόνες ενθαρρύνουν την πιο βαθιά εξερεύνηση, ενώ το κατάστημα προσφέρει μια πραγματική “Tour de France” τυριών. Όλα αυτά ξεδιπλώνονται με μια ατμοσφαιρική μουσική υπόκρουση από καμπάνες αγελάδων, σαν να βρίσκονται σε λιβάδια.
Ο διευθυντής του μουσείου, Guillaume Gaubert, λέει ότι η τάση ξεκίνησε από τους ίδιους τους Γάλλους. «Έχουμε παρατηρήσει ότι ένα μέρος του πληθυσμού ενδιαφέρεται λιγότερο σήμερα για ταξίδια στις Μπαχάμες, για παράδειγμα, και προτιμά διακοπές στη γαλλική ύπαιθρο, για να ανακαλύψει τις τοπικές γεύσεις.
Οι Γάλλοι είναι πραγματικά προσκολλημένοι στη γη τους. Το τυρί τους συνδέει με την περιοχή τους – έτσι, ο Αλσατός θέλει το Munster του, ο Νορμανδός το Camembert του, ο Βάσκος το Ossau-Iraty του. Και ο Σαβοϊανός; Το Beaufort του», εξήγησε.
Δεν είναι μόνο οι Γάλλοι. Η ειδική σε τυριά και ξεναγός Jennifer Greco, που ζει στη Γαλλία εδώ και 20 χρόνια, λέει ότι βλέπει όλο και περισσότερους διεθνείς επισκέπτες να δείχνουν ενδιαφέρον για τα τυριά. «Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όλοι έμεναν κλεισμένοι στα σπίτια τους και έτρωγαν φαγητά που τους άρεσαν, αλλά μετά άρχισαν να αναζητούν περισσότερα στοιχεία για τα τρόφιμα που κατανάλωσαν».
Στις εκδρομές της με την Paris by Mouth, η Greco εξηγεί πώς το γάλα από κατσίκες που βόσκουν χόρτα και τριφύλλι στον Λίγηρα έχει διαφορετική γεύση από αυτό των κατσικιών που τρώνε βότανα στη νότια Γαλλία. «Οι άνθρωποι αρχίζουν να βλέπουν τη Γαλλία με νέα ματιά», σχολίασε.
Η ιδρύτρια της Paris by Mouth, Meg Zimbeck, έχει δει τη ζήτηση να εκτινάσσεται στα ύψη, με αποτέλεσμα η εταιρεία να διπλασιάσει τον αριθμό των περιηγήσεων με θέμα το τυρί. «Το τυρί είναι ένα τόσο πλούσιο και πολύπλοκο θέμα, και για να εμβαθύνουμε χρειαζόμασταν περισσότερο χρόνο και, φυσικά, περισσότερο τυρί.
Έτσι, δημιούργησα ένα πρόγραμμα διάρκειας τριών ωρών που περιλάμβανε 10 τυριά. Σκέφτηκα ότι μόνο οι πραγματικοί λάτρεις του τυριού θα ήθελαν να αφιερώσουν τόσο χρόνο και χώρο στο στομάχι τους σε αυτό το θέμα, αλλά η εντατική περιήγηση τυριών έγινε αμέσως μία από τις πιο δημοφιλείς προσφορές μας».
Η έξοδος από το Παρίσι προσφέρει ακόμη πιο βαθιά εμβάθυνση. Στα βουνά Jura της ανατολικής Γαλλίας, το La Maison du Comté στη μικρή πόλη Poligny αποκαλύπτει ότι χρειάζονται 400 λίτρα γάλακτος για να παραχθεί ένας μόνο κεφάλι Comté – και πώς η ποικίλη διατροφή των αγελάδων με 30 φυτά διαμορφώνει τη γεύση του. Ο αριθμός των επισκεπτών έχει τετραπλασιαστεί από το 2019, εν μέρει χάρη στη μετακόμιση σε ένα νέο κτίριο το 2021.
Το Maison du Comté είναι μέρος ενός ευρύτερου δικτύου περιφερειακών αξιοθέατων, που περιλαμβάνει fruitières – ένα είδος κοινοτικής συνεταιριστικής οργάνωσης – και κελάρια ωρίμανσης. Το Le Fort Saint-Antoine, ένα στρατόπεδο του 19ου αιώνα που ωριμάζει 100.000 κεφάλια τυριού στα πέτρινα κελάρια του, είναι γνωστό ως «καθεδρικός ναός του Comté». Εδώ, οι affineurs – οι ειδικοί στην ωρίμανση – χτυπούν κάθε κεφάλι με ένα μικρό σφυρί για να κρίνουν την ποιότητά του, μια δεξιότητα που εκπλήσσει τους ταξιδιώτες.
«Οι επισκέπτες δεν έρχονται πια μόνο για να δοκιμάσουν ένα προϊόν», δήλωσε εκπρόσωπος του οργανισμού που διαχειρίζεται το τυρί, Le Comité Interprofessionnel de Gestion du Comté. «Θέλουν να κατανοήσουν την προέλευσή του, να γνωρίσουν τους παρασκευαστές του και να βυθιστούν στη ζωντανή κληρονομιά της περιοχής».
Ακόμη και η πιο διασκεδαστική ιστορία τυριού της Γαλλίας προσελκύει ταξιδιώτες. Στην κοντινή πόλη Lons-le-Saunier, το La Maison de la Vache Qui Rit (Μουσείο της Αγελάδας που Γελάει) αφηγείται πώς το παγκοσμίου φήμης μαλακό τυρί ξεκίνησε από μια οικογένεια που παρήγαγε Comté. Μέχρι τη δεκαετία του 1920, οι εξελίξεις στα μηχανήματα παραγωγής αύξησαν την παραγωγή των τριγωνικών τυριών σε αλουμινόχαρτο δέκα φορές, και η διαφήμιση του 20ού αιώνα το μετέτρεψε σε παγκόσμιο σύμβολο της παιδικής ηλικίας.
Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.