21 Χριστούγεννα μετά, ο Ρένος Χαραλαμπίδης επιστρέφει την Καρδιά του Κτήνους στο σινεμά
Με αφορμή την προβολή της στις 22 Δεκεμβρίου στον Δαναό, ο ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης μοιράζεται με το OneMan σκέψεις, συναισθήματα, εικόνες μέσα από το making of βίντεο της ταινίας.
- 3 ΔΕΚ 2025
Από το 2004 έχουν περάσει 21 χρόνια. Από τα Χριστούγεννα του 2004 μέχρι τα φετινά έχουν περάσει 21 Χριστούγεννα. «Καλύτερα να μετρήσουμε έτσι», λέω χαριτολογώντας στον Ρένο Χαραλαμπίδη και συμφωνεί: «Ακριβώς έτσι είναι, αν θέλουμε να είμαστε εντός κλίματος. Η Καρδιά του Κτήνους είναι μία χειμωνιάτικη ταινία που διαδραματίζεται Χριστούγεννα στην Αθήνα. Γυρίστηκε τον μακρινό Δεκέμβριο του 2004 με την πόλη στολισμένη και γιορτινή και κυκλοφόρησε στα σινεμά στις αρχές του 2005. Τώρα, λίγο πριν τα Χριστούγεννα του 2025 επιστρέφει στη μεγάλη οθόνη για μία και μόνο βραδιά».
Στις 22 Δεκεμβρίου, Η Καρδιά του Κτήνους θα προβληθεί στον Δαναό παρουσία του Ρένου Χαραλαμπίδη και του Μάνου Βακούση, εκ των πρωταγωνιστών της ταινίας, την οποία θα προλογίσει με κάτι που δεν περίμενα να ακούσω (ίσως και να περίμενα βέβαια): με σαιξπηρικά σονέτα. «Γιατί Σαίξπηρ;», τον ρωτώ. «Γιατί όχι;», απαντά.
Βασισμένος στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Πέτρου Τατσόπουλου, ο Ρένος Χαραλαμπίδης έφτιαξε μία ταινία, που όπως τονίζει, «αποτελεί ένα ξεχωριστό κινηματογραφικό είδος: είναι μία αστυνομική, ρομαντική κωμωδία».
Σε αυτήν, υποδύεται τον Στέφανο, που έχει σπουδάσει Φιλοσοφία στο πανεπιστήμιο και τείνει να αντιμετωπίζει όλους τους ανθρώπους ως κατώτερούς του. Όταν απολύεται από τον στρατό, θεωρεί ότι ο κόσμος του ανήκει. Στην πραγματικότητα, τού ανήκουν μόνο τα χρέη της μητέρας του, που μόλις απεβίωσε κι η απόρριψη της άλλοτε αφοσιωμένης ερωμένης του. Ο Τσακίρης, φίλος από το σχολείο, τού προτείνει να ληστέψουν την τράπεζα όπου δουλεύει ο Άρης, πρότυπο επαναστάτη στα εφηβικά τους χρόνια. Και τότε, η περιπέτεια ξεκινά για τον Στέφανο.
«Ο Στέφανος θα είναι για πάντα σύμβολο του επηρμένου, αλλά και εύθραυστου διανοούμενου, που η πραγματική ζωή τον εκπλήσσει σαν ξαφνικές γροθιές του Mike Tyson», αναφέρει και συνεχίζει: «Δύο δεκαετίες μετά, αυτό που θα ήθελα να έχει αλλάξει σε εκείνον είναι να μην αντιμετωπίζει τους ανθρώπους με βάση το μορφωτικό τους επίπεδο. Κι αυτό που θα ήθελα να μείνει απαράλλαχτο; Η παιδική του αφέλεια με την οποία είναι λες και βλέπει τον κόσμο πάντα σαν την πρώτη φορά».
Με αφορμή την επιστροφή της Καρδιάς του Κτήνους, ο Ρένος Χαραλαμπίδης έφτιαξε πριν ένα χρόνο ένα making of βίντεο, το οποίο κυκλοφορεί ελεύθερο στο YouTube και ουσιαστικά μέσα από αυτό εξηγεί πώς σκηνοθέτησε τη συγκεκριμένη ταινία, αλλά και κάθε ταινία. Είναι ουσιαστικά η ιδιαίτερη ματιά του πάνω στην τέχνη του σινεμά. «Από τα “σκουπίδια” των γυρισμάτων (κλακέτες, κομμένα πλάνα, κλπ) προέκυψε ένα making of σαν κινηματογραφικό μανιφέστο: το Κινηματογραφώντας την Καρδιά του Κτήνους. Ένα 26λεπτο ταινιάκι-ποίημα για τη δουλειά μας τότε, για τη δουλειά μου πάντα», υπογραμμίζει.
Μέσα από αυτό μοιράζεται σκέψεις, συναισθήματα, εικόνες από τα γυρίσματα της Καρδιάς του Κτήνους, που πάτησε τα 20, έχοντας μεγαλώσει μέσα στην οικονομική κρίση και ενηλικιωθεί στη σημερινή κρίση εντός εισαγωγικών.
Η κινηματογραφική ταινία δεν είναι μόνο αυτό που προβλήθηκε στη μεγάλη οθόνη. Είναι κι αυτό που δεν είδαμε: οι κομμένες σκηνές, οι κακές λήψεις, αυτά που θα θέλαμε να μην είχαν γίνει, αυτά που θα θέλαμε να κρύψουμε, αλλά δεν θέλουν να κρυφτούν, τα λάθη, οι αστοχίες, τα φάλτσα, οι αμήχανες σιωπές, τα άδεια βλέμματα, τα λόγια που δεν θέλαμε να έχουμε εκστομίσει. Ακόμα και αυτά που από τη φύση τους δεν είναι δυνατόν να βρουν μία θέση στην ιστορία, όπως οι κλακέτες, τα γοητευτικά ρετάλια, τα βίντεο από τα γυρίσματα, το υλικό πίσω από τα γυρίσματα. Ο νεκρός χρόνος γύρω από την κλακέτα λίγο μετά, λίγο πριν. Τι κρίμα, αυτή η ιστορία των απορριφθέντων κινηματογραφικών υλικών να μην ειπώνεται ποτέ.
Ξανακοιτώντας προσεκτικά ένα υλικό που έχει εγκαταλειφθεί εδώ και χρόνια, υλικό που έχει απορριφθεί ως άχρηστο, ως ξένο, διατηρώντας όμως μία απροσδιόριστη συναισθηματική αξία είναι σαν να ανοίγεις το πατάρι του πατρικού σου και να βρίσκεις μία κούτα με παιδικά παιχνίδι, σχολικά τετράδια γεμάτα ανορθογραφίες. Αλλιώς βλέπεις το υλικό όταν το γύρισες, αλλιώς μετά από δέκα χρόνια. Το υλικό αλλάζει καθώς αλλάζει και ο παρατηρητής. Και εκκρεμεί να αποκαλύψεις το αίνιγμά του, που όσο περνάει ο καιρός γίνεται όλο και βαθύτερο και πιο προσωπικό.
Μετά το No Budget Story το 1996 και τα Φτηνά Τσιγάρα το 1999, βρίσκομαι στη θέση του σκηνοθέτη για τρίτη φορά τον Δεκέμβριο του 2004 με σενάριο βασισμένο σε ένα μυθιστόρημα που είχε σημαδέψει την εφηβεία μου: Η Καρδιά του Κτήνους. Ένα από τα πρώτα μυθιστορήματα του Πέτρου Τατσόπουλου από τα μέσα της δεκαετίας του 1980.
Το σινεμά για μένα θα είναι πάντα ο φυσικός μου χώρος. Θα είναι πάντα προορισμός μου. Όσες παρενθέσεις κι αν κάνω, όσο καιρό κι αν περνάω ναυαγός στην αγκαλιά της Κίρκης, θα με ξαναβγάζει πάντα στο ταξίδι.
Βλέποντας στιγμές μου πίσω από την κάμερα είναι σαν να βλέπω παλιούς μου εαυτούς. Προετοιμάζω την ταινία μου σαν να προετοιμάζω μία μεγάλη και ριψοκίνδυνη εκστρατεία. Χρειάζομαι την προετοιμασία για να είμαι έτοιμος να την εγκαταλείψω στο γύρισμα. Χτίζω για να μπορώ γκρεμίσω και ξαναχτίζω, όπως μου αποκαλύπτει η περιπέτεια των γυρισμάτων.
«Πάω σε γύρισμα» σημαίνει πάω σε μία συνάντηση, μία επί μακρών αναμενόμενη συνάντηση. Κρυφά μέσα μου ξέρω τι περιμένω, το αν η συνάντηση γίνει είναι μία άλλη υπόθεση. Δεν είμαι ποτέ σίγουρος αν η ταινία τελικά εμφανιστεί στο ραντεβού μας. Εγώ όμως θα πάω με όλη την επισημότητα που απαιτεί η συνάντηση με μία μεγάλη ντίβα, έρθει δεν έρθει.
Φωταγωγημένο γιορτινό κέντρο της Αθήνας πολύ μετά τα μεσάνυχτα και λίγο πριν το ξημέρωμα. Τα σινεμά όλα κλειστά. Η άδεια πολιτεία δίνει την αίσθηση μίας θεατρικής σκηνής που ξαφνικά εγκαταλείφθηκε από τους ηθοποιούς, ενώ το έργο ήταν σε εξέλιξη.
Όταν ερημώνει η καρδιά της Αθήνας μοιάζει με την αμήχανη σιωπή μίας πρώτης μεγάλης συνάντησης. Η πόλη σαν μια γυναίκα που έχει στολιστεί, αλλά κανείς δεν της έχει ζητήσει να βγουν, σαν να αναμένεται μία γιορτή που διαρκώς αναβάλλεται. Σαν τα αστέρια του χειμωνιάτικου αττικού ουρανού να έχουν κατέβει πιο χαμηλά για να διεκδικήσουν έναν ρόλο στην ταινία. Αυτή η μαγική στιγμή της ολοκληρωτικά έρημης πόλης είναι η πιο δυνατή και διαρκεί ελάχιστα.
Night club Brazil στην πραγματική Τρούμπα (σ.σ. το Brazil δεν υπάρχει πια). Σαν πολυφιλημένη ερωμένη, σαν ρούχο φθαρμένο από τις φορές που πετάχτηκε βίαια στο πάτωμα φθηνού ξενοδοχείου. Η περιθωριακή ζωή και ο ξοδεμένος χρόνος έφτιαξαν το σκηνικό και μία διακριτική δόση σκληρής μοναξιάς. Το ντουμάνι από τα τσιγάρα έδωσε τη σέπια, την πατίνα του παραμυθιού, κάτι σαν Μουλέν Ρουζ για απελπισμένους.
Ίσως, αυτά να είναι και τα τελευταία γυρίσματα που πραγματοποιήθηκαν στην αυθεντική Τρούμπα. Η τελευταία της εμφάνιση στο κοινό, η υπόκλιση.
Στο σινεμά ο σκηνοθέτης καθοδηγεί τον ρόλο. Αν ο σκηνοθέτης δεν ξέρει τι κάνει, ο ηθοποιός δεν έχει καμία τύχη. Μεγάλη αλήθεια και αδιαπραγμάτευτη.
Δεν ψάχνω την ερμηνεία, αλλά το παρόν του ηθοποιού στην κάμερα και ο ρόλος θα έρθει να με βρει κι αυτός με τη σειρά του.
Μπροστά στην κάμερα, ο ηθοποιός πρέπει να είναι τόσο ο εαυτός του, που κανείς να μην μπορεί να τον αναγνωρίσει. Ελεύθερος, ειλικρινής και εκτεθειμένος.
Μέγα πλήθος, μέγα πάθος. Σε ένα δρομάκι στο Παγκράτι, στενό για να φαινόμαστε περισσότεροι και όσο το δυνατόν περισσότερες και μεγαλύτερες οι σημαίες και τα πλακάτ για να κρύβουν τα κενά.
Στις 23 μέρες των γυρισμάτων της Καρδιάς του Κτήνους, θα κινηματογραφήσω διαφορετικά είδη πλήθους: την προεδρική φρουρά, αλλά και τη λαοθάλασσα στην Ερμού. Αυτά όμως τα πλήθη δεν είναι συνεργάσιμα. Απλά τα ακολουθώ σαν ντοκιμαντερίστας που καταγράφει ένα άγριο ζώο να κινείται στον φυσικό του χώρο.
Όταν ο προϋπολογισμός είναι χαμηλός και η διαδήλωση πρέπει να φαίνεται μεγάλη, είναι σαν να προσπαθείς με ένα ρυάκι να δώσεις την αίσθηση του ποταμού. Πρέπει να επιστρατευτεί η καλλιτεχνική πανουργία. Πότε τόσο λίγοι άνθρωποι δεν κατάφεραν να ξεγελάσουν τόσους πολλούς όσο στο σινεμά. Οι γωνίες λήψεις, οι φακοί, το μοντάζ, τα ηχητικά εφέ, η συνεργασία των εθελοντών και η καλή προαίρεση του θεατή κάνουν το καλλιτεχνικό θαύμα και το ρυάκι γίνεται ορμητικός ποταμός.
Το σινεμά είναι η πιο όμορφη απάτη του κόσμου: ειλικρινής και γενναιόδωρη.
Ευριπίδου 70, κατηφορίζοντας προς τον Κεραμεικό στην καρδιά της Αθήνας. Ανάμεσα στα κινέζικα, ένα εκκλησάκι φτωχικό και μπροστά ένα πλάτανος κι από κάτω πηγάδια. Άη Γιάννης της Κολώνας. Βυζαντινή Αθήνα. Χτίστηκε πάνω σε έναν ναό του Ασκληπιού με ειδίκευση να θεραπεύει τον πυρετό. Ένας κορινθιακός κίονας που ξεπηδά μέσα από τα κεραμίδια. Πουθενά στον κόσμο δεν μπορείς να δεις κάτι αντίστοιχο. Το εκκλησάκι είναι παλαιοχριστιανικό και λειτουργεί συνέχεια μετά το 565 μ.Χ. στην καρδιά της βουής της πόλης.
Το κάδρο επιλέγεται όχι σύμφωνα με το τι θα δείξω, αλλά με το τι δεν θα δείξω. Αυτό που βγαίνει είναι αυτό που δίνει δύναμη σε αυτό που μένει. Ο φακός θα είναι πάντα σε άμεση και προδοτική συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση του υποσυνείδητου.
Ένας μουσικός αυτοσχεδιασμός που δεν μπόρεσα να τον εντάξω στο τελικό μοντάζ. (σ.σ. η σκηνή που ο Γιώργος Βουλτάτζης τραγουδά τον Ακάθιστο ύμνο). Ίσως, γιατί τα πιο ωραία φορέματα φοριούνται με τον κρυφό πόθο να αφαιρεθούν. Έτσι και οι πιο ωραίες σκηνές πρέπει να αφαιρούνται για να αποκαλυφθεί το γυμνό σώμα της ταινίας.
Ο Φαίδων Παπαμιχαήλ ήταν μεγάλη μου χαρά και τύχη που ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση της ταινίας. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής και σκηνογράφος σε πάρα πολλές αμερικάνικες παραγωγές. Φίλος και συνεργάτης ενός δημιουργού που με επηρέασε βαθιά, του Τζον Κασσαβέτη. Έδωσε μία επιμελώς ατημέλητη ακαταστασία στο πλατό, στα σκηνικά, στο ντεκόρ, στο στήσιμο των χώρων. «Να μην καλλωπίζω και σιδερώνω την πραγματικότητα», μου έλεγε. «Η πραγματικότητα ξέρει». Μου έμαθε να δίνω χώρο να πατήσει η πραγματικότητα για να ανασάνει η χάρτινη ζωή του σεναρίου.
***
Η Καρδιά του Κτήνους
Σκηνοθεσία: Ρένος Χαραλαμπίδης
Ηθοποιοί: Ρένος Χαραλαμπίδης, Γιώργος Βουλτάτζης, Μάνος Βακούσης, Γιάννης Ζουγανέλης.
Info: 22 Δεκεμβρίου στις 21.00 στον Δαναό. Η προπώληση των εισιτηρίων ξεκινά την Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου.
Aκολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.