
Έρχονται κάμερες και σε σταθμούς Μετρό για τους επιβάτες χωρίς εισιτήριο
- 14 ΝΟΕ 2025
Είναι γεγονός ότι πλέον στα δελτία ειδήσεων ακούμε πιο συχνά ότι έρχεται «βροχή προστίμων» παρά κανονική βροχή.
Αιτία για το προειδοποιητικό μήνυμα προς τους απανταχού πολίτες αποτελούν τα χιλιάδες «ψηφιακά μάτια» τα οποία θα εγκαθίστανται σταδιακά στο οδικό δίκτυο από το κράτος, με προτεραιότητα στους δρόμους της Αττικής – πρώτη παρτίδα οι 388 κάμερες από διαγωνισμό της Περιφέρειας, έπειτα οι 1.000+ από διαγωνισμό των αρμόδιων υπουργείων, παράλληλα και οι 600 (όπως μάθαμε πρόσφατα) κάμερες για τα λεωφορεία, όλες με στόχο την άμεσο εντοπισμό τροχαίων παραβάσεων και τη βεβαίωση των αντίστοιχων προστίμων.
Τι σημαίνει αυτό; Ότι σε λίγο καιρό, εφόσον αναπτυχθεί και τεθεί σε λειτουργία το ενιαίο πληροφοριακό σύστημα που θα συγκεντρώνει τα δεδομένα από όλα αυτά τα «ψηφιακά μάτια», στο ενδεχόμενο παραβίασης π.χ. κόκκινου σηματοδότη θα βεβαιώνεται σχεδόν πάντα κλήση στον οδηγό, άμεσα μέσω gov.gr, με ταυτόχρονη ενημέρωση εκείνου μέσω SMS.
Τέλειο;
Ενώ η κυβέρνηση επικαλείται τον στόχο της οδικής ασφάλειας και της μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων (όπου ομολογουμένως η Ελλάδα κρατάει μία από τις χειρότερες θέσεις στην Ευρώπη, με περίπου 31% περισσότερους θανάτους από τον μέσο όρο), πολλοί κατακρίνουν το νέο αυστηρότερο μοντέλο επιτήρησης ως στρατηγική αύξησης των κρατικών εσόδων, ειδικά από τη στιγμή που με τον νέο ΚΟΚ τα σχετικά έσοδα μεταφέρθηκαν από τους δήμους στον κρατικό προϋπολογισμό.
Όπως και να έχει, τα «ψηφιακά μάτια» είναι θα είναι η νέα πραγματικότητα που θα ορίζει οσονούπω την κίνηση του κόσμου στους δρόμους – αλλά και όχι μόνο.
Η νέα είδηση είναι ότι κάμερες Τεχνητής Νοημοσύνης πρόκειται να εγκατασταθούν και στις πύλες του Μετρό, για καταγραφή των επιβατών που δεν επικυρώνουν εισιτήριο κατά την είσοδό τους.
Στόχος η συλλογή δεδομένων, όχι τα πρόστιμα
Όπως έγινε γνωστό πρώτα από δημοσιογραφικά Μέσα και μετέπειτα από σχετική απάντηση του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών Κωνσταντίνου Κυρανάκη, η ΣΤΑ.ΣΥ. σχεδιάζει (σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία) την εφαρμογή ενός νέου συστήματος υπολογιστικής επιτήρησης στις πύλες και τα ακυρωτικά μηχανήματα για το ζήτημα της εισιτηριοδιαφυγής – ένα φαινόμενο το οποίο παραμένει άλυτο, παρά την αλματώδη αύξηση των ελέγχων εισιτηρίων στα ΜΜΜ από πέρσι.
Προς το παρόν, δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα για το έργο: έχει αποσταλεί μόνο πρόσκληση υποβολής προσφοράς από τη ΣΤΑ.ΣΥ. σε εταιρεία ανάπτυξης ψηφιακών υπηρεσιών για τη μελέτη και την πιλοτική εφαρμογή της πρώτης κάμερας Τεχνητής Νοημοσύνης σε έναν συγκεκριμένο σταθμό, στον Σταθμό Ακρόπολης (προϋπολογισμός: 30.000 ευρώ). Στόχος, τουλάχιστον σε αυτή τη φάση του έργου όπως τονίστηκε σε όλους του τόνους, δεν είναι η βεβαίωση προστίμων, αλλά η απλή καταγραφή των δεδομένων της εισιτηριοδιαφυγής.
Εάν αποδώσει η πιλοτική εφαρμογή, το σύστημα προβλέπεται να επεκταθεί σε όλο το δίκτυο Μετρό και Ηλεκτρικού. Μια τέτοια καταγραφή θα φέρει πολύτιμα στοιχεία στα χέρια της ΣΤΑ.ΣΥ. τα οποία μέχρι σήμερα παραμένουν απροσδιόριστα, σαν σκοτεινοί αριθμοί της στατιστικής: Π.χ. πόσο ακριβώς είναι το ποσοστό της λαθραίας επιβίβασης, ποιες ώρες και σε ποιους σταθμούς είναι πιο έντονο το φαινόμενο; Είναι τις πρωινές ή τις βραδινές ώρες; Στις αρχές ή στο τέλος του μήνα;
Στοιχεία τα οποία, όπως υποστηρίζουν, θα οδηγήσουν στον σχεδιασμό της κατάλληλης στρατηγικής για την αντιμετώπιση του φαινομένου.
Θα καταγράφουν, λοιπόν, τα πρόσωπα του επιβατικού κοινού χωρίς τη συγκατάθεσή τους;
Όπως κάθε νέο σύστημα καταγραφής από το κράτος, έτσι και το πιλοτικό πρόγραμμα που ανακοίνωσε η ΣΤΑ.ΣΥ για το δίκτυο του Μετρό υπόκειται υποχρεωτικά στο GDPR και τους κανονισμούς για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, κάτι που σημαίνει ότι τα δεδομένα θα συλλέγονται ανωνυμοποιημένα, δηλαδή δεδομένα τα οποία θα έχουν περάσει από επεξεργασία χωρίς αναγνώριση προσώπου, ώστε να μην μπορούν να συνδεθούν με συγκεκριμένο φυσικό πρόσωπο (και άρα να του αποδώσουν πρόστιμο, κατ’ αναλογία με τις κάμερες στους δρόμους).
Βέβαια, μπορεί να μην ταυτοποιούν, αλλά ενδέχεται να προειδοποιούν, σε περίπτωση λαθραίας επιβίβασης: όπως διευκρίνισε σε ραδιοφωνική εκπομπή ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, «με το που θα εντοπίζεται διπλό ή τριπλό πέρασμα από την ίδια πύλη διέλευσης, θα ηχεί συναγερμός ώστε να ειδοποιείται το προσωπικό του σταθμού».
Ξαναρωτάμε, τέλειο;
Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.