OPINIONS

Έλληνα, δεν είσαι τόσο καλός οδηγός όσο νομίζεις

Ένας δημοσιογράφος του Oneman τα βάζει με την αυταπάτη των περισσότερων συμπατριωτών μας ότι είναι καλοί οδηγοί.

Όλοι μας φαντάζομαι έχουμε γελάσει με τα βίντεο που κυκλοφορούν, τα οποία και παρουσιάζουν τις συνθήκες που επικρατούν στους δρόμους, ας πούμε, της Ινδίας.

Αυτοκίνητα στρίβουν χωρίς προειδοποίηση, σφήνες, ελιγμοί, καμία έννοια κώδικα οδικής κυκλοφορίας, γενικά ό,τι πιο κοντινό σε Grand Theft Auto θα δεις ποτέ στην πραγματική ζωή. Σε περίπτωση που δεν έχει τύχει να δεις ένα παρόμοιο βίντεο, ιδού:

 

Χα, χα, γελάμε, κοροϊδεύουμε, εμείς είμαστε τόσο καλύτεροι άλλωστε. Είμαστε όμως; Ή μήπως η πεποίθηση ότι ο Έλληνας είναι καλός οδηγός είναι μια αυταπάτη και τίποτα περισσότερο; Ο καθένας θεωρεί εαυτόν σπουδαίο οδηγό άλλωστε και για ό,τι στραβό συμβαίνει στους δρόμους φταίνε οι άλλοι οδηγοί, το οδόστρωμα, οι τροχονόμοι, ο Κρόνος που μπήκε στη Σελήνη.

Μακάρι να ήταν έτσι. Μόνο που δυστυχώς η αλήθεια είναι κάπως πιο πικρή. Τα κουσούρια του Έλληνα οδηγού λίγο πολύ τα ξέρουμε και τα παραδεχόμαστε. Είναι “τσαμπουκάς”, είναι απρόσεκτος, είναι νευρικός, δεν αντιλαμβάνεται τους πραγματικούς κινδύνους, νομίζει ότι όλα θα συμβούν στους άλλους κι όχι σε εκείνον. Δεν αδιαφορεί μόνο για τη δική του σωματική ακεραιότητα, αλλά παίρνει στο λαιμό του και τους υπόλοιπους, αθώους(;) οδηγούς.

Δυστυχώς όμως, τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Δεν πρόκειται μόνο για θέμα απροσεξίας κι έλλειψης παιδείας. Πρόσεξε. Η λέξη κλειδί είναι το “μόνο”. Φυσικά κι ο Έλληνας οδηγός είναι απρόσεκτος, δεν έχει καμία αίσθηση κινδύνου και δεν διαθέτει στοιχειώδη παιδεία, όχι μόνο σε ότι αφορά την οδήγηση, αλλά σε οποιαδήποτε συμπεριφορά του στην κοινωνία.

Αν όμως ο Έλληνας αποφάσιζε μία μέρα να γίνει πιο προσεκτικός, δεν θα γινόταν αυτόματα καλός οδηγός. Βλέπεις, το πρόβλημα είναι πολύ πιο βαθύ και σοβαρό και ξεκινάει απ’ την πρώτη επαφή του καθενός μας με το τιμόνι.

Μια επαφή, η οποία συνήθως έρχεται υπό την διακριτική εποπτεία του πατέρα μας, για μερικά χιλιόμετρα σε άδειες αλάνες κι ευθείες. Αν φυσικά ο πατέρας μας δεν είναι καλός οδηγός, πολύ απλά τα πρώτα μας ερεθίσματα στη θέση του οδηγού θα είναι λανθασμένα. Το μήλο κάτω απ’ τη μηλιά θα πέσει και θα προσγειωθεί κάτω απ’ τις ρόδες.

Μετά τον πατέρα, αναλαμβάνει ο δάσκαλος της οδήγησης. Ο οποίος συνήθως δεν μας δείχνει πώς να στρίψουμε, σε ποιο σημείο είναι ασφαλές να προσπεράσουμε και με ποια ταχύτητα είναι ασφαλές να οδηγούμε στην πόλη.

Μαθαίνουμε όμως να παρκάρουμε, να κάνουμε οπισθογωνία και σλάλομ με 15 χιλιόμετρα, παράπονο δεν έχω. Άλλωστε τα περισσότερα ατυχήματα στους ελληνικούς δρόμους συμβαίνουν κατά τη διάρκεια του παρκαρίσματος, είναι γνωστό αυτό. Τι, όχι;

 

Πολύ φοβάμαι ότι ο Έλληνας οδηγός ξεκινάει την πορεία του στο τιμόνι με σοβαρές ελλείψεις στα βασικά. Ελλείψεις τις οποίες αναπληρώνει στην πράξη, με πολλές φορές επικίνδυνα και θλιβερά αποτελέσματα.

Το ατύχημα πάντα μέσα στη ζωή θα είναι, όμως αν όλοι νέοι οδηγοί είχαν φροντίσει να αποκτήσουν στοιχειώδη οδηγική παιδεία πριν βγουν για πρώτη φορά στους δρόμους, οι πιθανότητες να γίνει η στραβή θα ήταν αισθητά λιγότερες.

Αλλά ο Έλληνας οδηγός όλα τα ξέρει. Ξέρει τους δρόμους, ξέρει τα δρομάκια, ξέρει και πότε να παρανομήσει. Δεν πειράζει να πάμε κι ανάποδα σε ένα στενό, δεν περνάνε πολλά αυτοκίνητα. Δεν πειράζει να περάσουμε ένα κόκκινο φανάρι, είναι αργά και δεν έχει κίνηση, σιγά μην κάτσουμε να περιμένουμε. Δεν πειράζει να κάνουμε μερικές σφήνες, ας φρενάρουν οι υπόλοιποι, εμείς πρέπει να τρέξουμε.

Όλα αυτά θα ήταν εξαιρετικά, αν οι δρόμοι ήταν πίστες κι οι οδηγοί εκπαιδευμένοι ραλίστες. Μόνο που ο μέσος Έλληνας οδηγός, ούτε τις ικανότητες του ραλίστα έχει, ούτε το ταλέντο, ούτε την πείρα του. Συνήθως έχει απλά ένα φτιαγμένο αυτοκίνητο και παντελή άγνοια κινδύνου. Όταν μονίμως φρενάρεις την τελευταία στιγμή, στρίβεις απότομα και προσπερνάς λες και πρωταγωνιστείς σε ταινία καταδίωξης, απλά προκαλείς την τύχη σου.

Ακόμη κι αν ανήκεις όμως στην μειονότητα εκείνων που όντως γνωρίζουν καλά πως να χειρίζονται το αυτοκίνητο, όταν δεν σέβεσαι τους κανόνες και δεν οδηγείς μέσα στα πλαίσια της ασφάλειας, τότε απλά δεν γίνεται να θεωρηθείς καλός οδηγός. Καλός οδηγός άλλωστε, δεν είναι μόνο αυτός που μπορεί να στρίψει εντυπωσιακά, δίχως να χάσει τον έλεγχο του οχήματος.

 

Ο καλός οδηγός τιθασεύει τις ορέξεις του για γκάζι, προσαρμόζοντας τα κέφια του στην ασφάλεια όλων, όπως αυτή εξασφαλίζεται μέσα απ’ τους κανόνες οδηγικής συμπεριφοράς. Αν πράγματι θεωρείς τον εαυτό σου τόσο προικισμένο οδηγό, υπάρχουν τόσες πίστες για να ξεχαρμανιάσεις. Οι δρόμοι, είναι για να μας βοηθάνε να φτάνουμε με ασφάλεια στον προορισμό μας.

Δυστυχώς, στον Έλληνα που έχει μάθει να υπερεκτιμά τα αντανακλαστικά του, θεωρώντας πως ακόμα κι υπό την επήρεια αλκοόλ είναι σε θέση να οδηγήσει, είναι λίγο δύσκολο να του μιλήσεις για κανόνες και οδηγική συνείδηση. Αυτόν που όταν βγαίνει στην Εθνική οδό, φαντασιώνεται ότι βρίσκεται στο κόκπιτ αγωνιστικού με αποτέλεσμα να κολλάει στον μπροστινό του μέχρι να τον αφήσει να τον περάσει, αφού πρώτα του ρίξει μια περιφρονητική ματιά. Κι αν η αριστερή λωρίδα κολλήσει, υπάρχει πάντα η Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης, για να κόψουμε δρόμο, να ανοίξουμε το αμάξι μας και να φτάσουμε μια ώρα αρχύτερα.

Το γεγονός ότι ο Έλληνας δεν είναι καλός οδηγός, δεν χρειάζεται ιδιαίτερα επιχειρήματα. Μια απλή παράθεση αριθμών απ’ τα ετήσια ατυχήματα στους ελληνικούς δρόμους αρκεί για να σε πείσει. Δεν φταίει ούτε ο καιρός, ούτε η ατυχία για όλες τις ζωές που χάνονται στην άσφαλτο.

 

Φταίει ο κακός, Έλληνας οδηγός. Αυτός που ξεκινάει να μαθαίνει τα βασικά λάθος και στη συνέχεια αδιαφορεί για τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας, υπερεκτιμά μονίμως τις ικανότητές του, κουβαλάει “κουσούρια” και κατηγορεί πάντοτε τους άλλους.

Για να βελτιωθεί η κατάσταση στους δρόμους, πρέπει να γίνουν πολλά, δεν πρόκειται να πατήσουμε ένα κουμπί και ξαφνικά όλα θα αλλάξουν. Η αναγνώριση ότι ίσως να μην είμαστε τόσο καλοί οδηγοί όσο νομίζουμε όμως, θα είναι ένα εξαιρετικό πρώτο βήμα.

Σε περίπτωση που ξαφνικά απέκτησες αμφιβολίες σχετικά με το πόσο καλός οδηγός είσαι, η WIND σε συνεργασία με την Hellas Direct δημιούργησε ένα πρωτοποριακό mobile application για smartphones με το προκαλεί τους συνδρομητές της να λάβουν μέρος στο διαγωνισμό WIND Driving Challenge by Hellas Direct , να αποδείξουν πόσο καλοί οδηγοί είναι και να κερδίσουν μεταξύ άλλων κι ένα ταξίδι στο Grand Prix της F1.

Ο διαγωνισμός είναι στον αέρα απ’ τις 23/6 και σε περιμένει να δείξεις τι αξίζεις πίσω απ’ το τιμόνι.