ΚΑΡΙΕΡΑ

Enlite σημαίνει φως και στιλ στα γυαλιά ηλίου

Μιλήσαμε με τους δύο Έλληνες δημιουργούς ενός πάρα πολύ cool brand. Ο Antoine Αντωνιάδης και ο Νίκος Μπρουσιάνος μάς έβαλαν τα γυαλιά.

Είναι ωραίο να μπαίνεις σε έναν χώρο που μυρίζει ξύλο. Ακόμα πιο ωραίο να μπαίνεις σε έναν χώρο που μυρίζει δημιουργία. Και αν είναι ένα πράγμα το οποίο μου έμεινε στο μυαλό φεύγοντας από την ολιγόωρη επίσκεψή μου στην Enlite μέσα σε κάτι χωράφια στα Καλύβια, είναι ότι οι άνθρωποι που συνάντησα, έχουν δίψα για να αλλάξουν τον τρόπο που βλέπουμε όχι απλά τον κόσμο των γυαλιών ηλίου και οράσεως αλλά τον κόσμο της μόδας συνολικά.

Όσο η Φραντζέσκα φωτογράφιζε τους δύο δημιουργούς, βρήκα ευκαιρία να τριγυρίσω λίγο στο εργαστήρι τους και να συναντήσω ανθρώπους που δούλευαν στο χέρι κάποια ξύλινα καλούπια, που επεξεργάζονταν το τιτάνιο σαν μοντέρνοι Ήφαιστοι, που έπαιρναν ένα άψυχο υλικό και του έδιναν όση πνοή και ζωή χρειάζεται για να σταθεί στο πρόσωπό μας.

 

Τα Enlite είναι πανέμορφα γυαλιά. Και σε κερδίζουν πολλή ώρα πριν ακούσεις την ιστορία τους, η οποία είναι άκρως ελληνική και δημιουργική. “Η Enlite έχει συνείδηση στο πώς διαλέγει τα υλικά. Όχι απλά στην επιλογή τους αλλά και στο πώς τα χρησιμοποιούμε. Έχουμε φτάσει να εφεύρουμε ένα υλικό, έναν τρόπο παραγωγής ενός υλικού και πάμε για ένα δεύτερο. Και το ξύλινο composite γυαλί που έχουμε φτιάξει είναι από τα καλύτερα στον κόσμο αλλά και το clip-on τιτανίου που λανσάρουμε σε αυτή τη συλλογή είναι κάτι πολύ εξειδικευμένο και ιδιαίτερο”.

Δεν κάνουμε κανένα compromise στο θέμα των υλικών. Διαλέγουμε τα πιο δύσκολα υλικά και τα πηγαίνουμε μέχρι εκεί που θέλουμε να τα φτάσουμε.

 

Στέκομαι για λίγο στα σχέδιά τους. Γιατί είναι σίγουρα πρωτότυπα χωρίς όμως να αγωνιούν να ξεχωρίσουν. Είναι ξεχωριστά μόνο και μόνο γιατί είναι ουσιαστικά διαφορετικά από τα υπόλοιπα γυαλιά της αγοράς. Ο τρόπος που δουλεύουν το ξύλο, αυτό το clip-on της φετινής συλλογής, τα τοποθετούν σε μια λίγκα που παίζουν μόνοι τους μπάλα. “Κάνουμε γυαλιά για εκείνους που είναι δημιουργικοί, για όσους έχουν ένα όραμα, είναι αυτόνομοι, είναι αληθινοί και θέλουν και στο στιλ τους κάτι διαφορετικό. Θέλουμε εκείνους που έχουν στιλ, όχι εκείνους που ακολουθούν ένα trend. Εκείνοι που αγοράζουν τα γυαλιά μας, εκτιμούν την ποιότητα και το handcrafted, βλέπουν πίσω από ένα απλό αντικείμενο”.

Αυτό ήταν το σχέδιο από την αρχή; Γιατί μου λένε ότι έχουν περάσει ήδη 4 χρόνια από την πρώτη ημέρα της εταιρείας. “Είμαστε πλέον πολύ πιο ώριμοι στα σχέδιά μας και το πώς λειτουργούμε. Όταν ξεκινήσαμε κάναμε απλά cool και διαφορετικά γυαλιά, θέλαμε να ξεχωρίσουμε. Σήμερα, ενώ έχουμε κρατήσει αυτή την προσέγγιση, έχουμε καταλήξει στο ποιοι φοράνε τα γυαλιά μας, άρα έχει γίνει πιο εμπορικό το brand, δεν είναι πια τόσο εκκεντρικό”.

 

Είναι σημάδι εμπορικής συνείδησης να αντιλαμβάνεσαι ότι πρέπει να παίξεις με τους κανόνες της αγοράς. Κι γιατί όχι, να τους φέρεις εσύ στα δικά σου μέτρα. Γιατί εγώ νομίζω ότι αυτό έχουν καταφέρει αυτά τα δύο παιδιά. Τι είναι όμως εκείνο που πιστεύουν ότι τους ξεχωρίζει από τα άλλα brand ξύλινων γυαλιών; “Σε σχέση με τα άλλα brand ξύλινων γυαλιών διαφέρουμε σίγουρα στην ποιότητα κατασκευής. Αλλά ακόμα κι αν δεν το βλέπει αυτό ο πολύς κόσμος, διαφέρουμε ξεκάθαρα στο στιλ. Είναι πιο προχωρημένο το δικό μας στιλ, έχουμε καταφέρει να δώσουμε μια καινούρια διάσταση στα ξύλινα γυαλιά με τις δικές μας γεωμετρίες, ακριβώς χάρη στον τρόπο που παράγουμε”.

Δεν θέλουν να συσχετίζονται απλά με τα brand ξύλινων γυαλιών. Ακριβώς γιατί οι ίδιοι έχουν κάνει το βήμα παραπέρα. “Θέλουμε να αναπτύξουμε το ίδιο το brand. Αυτή τη στιγμή η κατεύθυνσή μας είναι τα γυαλιά αλλά δεν αποκλείουμε στο μέλλον να εντάξουμε και άλλα προϊόντα πέρα από γυαλιά. Η Enlite είναι μια εταιρεία μόδας που βγάζει προς το παρόν μόνο ένα αξεσουάρ. Ένα αντικείμενο το οποίο όμως έχει χαρακτήρα άποψη και υπόσταση. Για τώρα λοιπόν συγκεντρωνόμαστε στο να φτιάξουμε τα καλύτερα γυαλιά στον κόσμο”.

 

Ακούγεται φιλόδοξο αλλά ποιος θα τους πει να σταματήσουν να ονειρεύονται ακριβώς αυτό και γιατί να τους πει κάποιος να σταματήσουν; Είναι τόσο συχνό να βλέπεις ανθρώπους στη γενιά μας να ανοίγουν επιχειρήσεις πανομοιότυπες, επιχειρήσεις του γρήγορου κέρδους. Είναι πραγματικά σπάνιο να βλέπεις δημιουργία από το μηδέν. Πόσο εύκολο είναι όμως αυτό το kick start να γίνεται στην Ελλάδα της κρίσης; “Οποιαδήποτε εταιρεία θέλει στο ξεκίνημά της να στηρίζεται στην τοπική αγορά και οικονομία. Αυτό στην Ελλάδα του σήμερα δεν είναι δυνατόν. Από την άλλη η χώρα μας δίνει και κάποιες ευκαιρίες. Υπάρχουν άνθρωποι και επαγγελματίες με τους οποίους μπορείς πλέον να συνεργαστείς πιο εύκολα και πιο οικονομικά, ενώ σε άλλες εποχές μπορεί να μην έκαναν δουλειές μαζί σου. Εμείς συνεργαζόμαστε με δημιουργούς, δίνουμε ελπίδα σε επαγγελματίες να δοκιμάσουν κάτι που σε άλλη περίπτωση δεν θα το έκαναν κι από εκεί να έχουν κέρδος”.

 

Η Ελλάδα μπορεί να είναι εμπόδιο σε κάποια πράγματα αλλά και οι ίδιοι λένε ότι η ίδια η Enlite γεννήθηκε από το ελληνικό φως και το ελληνικό καλοκαίρι. “Δεν έχουμε ένα έτοιμο marketing σαν χώρα, ο καθένας χτίζει τη δική του εικόνα για την Ελλάδα και όσα προσφέρει. Από την άλλη έχουμε το φως και το ελληνικό καλοκαίρι. Όλο αυτό εμείς το κάναμε brand. Το ίδιο το αντικείμενο αυτό εκπροσωπεί τη χώρα. Μέχρι πριν λίγα χρόνια δεν υπήρχαν μαγιό και πετσέτες και γυαλιά ηλίου”.

Σε μια θάλασσα από brand και υπηρεσίες, το να καταφέρνεις να ξεχωρίσεις με τη δημιουργικότητα και τη δουλειά σου, είναι κάτι πραγματικά πολύ σημαντικό. Ο Antoine και ο Νίκος φαίνονται πανευτυχείς μέσα στο εργαστήρι τους και γιατί να μην είναι άλλωστε; Έχτισαν μία δική τους επιχείρηση από το μηδέν, με μόνα όπλα τη σκληρή δουλειά, τη δημιουργικότητα και το πείσμα τους να γίνουν οι καλύτεροι στον κόσμο.

 

Άλλοι τους φοβούνται αυτούς τους ανθρώπους που θέλουν να κατακτήσουν τον κόσμο. Εγώ απλά τους ζηλεύω και τους επικροτώ.