ΠΟΤΟ

Ο φετινός χάρτης της Αθηναϊκής Νύχτας

Οι πίστες, τα νέα σχήματα, τα κασέ, η απουσία του Ρέμου και ό,τι άλλο αναμένεται να μας μερακλώσει μες στη σεζόν.

Πλησιάζει ο Οκτώβριος και αρχίζει πλέον να ξεκαθαρίζει το τοπίο της Αθηναϊκής νύχτας, ειδικά στα μπουζούκια και τις πίστες, αλλά και στο ‘νέο είδος’ που κερδίζει συνεχώς έδαφος, το ‘κλαμπομπουζούκι’.

Μια ενδιαφέρουσα πρώτη διαπίστωση είναι ότι φέτος θα ανοίξουν σχεδόν όλα τα μαγαζιά. Φαινόμενο της κρίσης είναι κι αυτό. Αντί οι επιχειρήσεις να κλείνουν, δουλεύουν γιατί πολύ απλά, πολλοί καλλιτέχνες έχουν ξαφνικά ανάγκη από φρέσκο χρήμα μετά και την κατάρρευσης της δισκογραφικής αγοράς.

Το μεγάλο στοίχημα, βέβαια, είναι το ποιος θα κλείσει πρώτος και πόσα από τα 20 – 25 σχήματα θα βγάλουν σεζόν, έστω και με τα διήμερα που θα λειτουργούν. Ας μην ξεχνάμε ότι το καλοκαίρι που πέρασε ήταν το χειρότερο όλων των εποχών για την Αθηναϊκή νύχτα σε τζίρους. Τα μαγαζιά μπορεί να ήταν γεμάτα (όπως μας εξηγούν οι παλιοί επιχειρηματίες), αλλά με ένα ποτό και ένα μπουκάλι και χωρίς λουλούδια, στα μπουζούκια δεν βγαίνει κέρδος. Ειδικά σήμερα, που ο καθένας το σκέφτεται δύο και τρεις φορές για να φοροδιαφύγει.

Είναι γνωστό, άλλωστε, ότι πολλοί επιχειρηματίες πλέον συντηρούν τις επιχειρήσεις μόνο και μόνο για να βγαίνει ένα μικρό κέρδος που πηγαίνει σε τόκους των μεγάλων τους δανείων από αναδιαρθρώσεις που έχουν κάνει με τις τράπεζες. Κάποιοι άλλοι επιχειρηματίες του χώρου παραχωρούν την εκμετάλλευση με ενοίκιο ή με 50-50 ή ακόμα και πουλάνε το μαγαζί σε μεγάλα ονόματα της πίστας. Ελάχιστοι, πάντως, παίρνουν το ρίσκο να φτιάξουν ένα ακριβό πρόγραμμα με σοβαρό κίνδυνο να μπουν μέσα οικονομικά. Έτσι, λένε στον τραγουδιστή “πάμε μαζί”, ή “πάρ΄το με ενοίκιο” – όπως έγινε πρόσφατα με μεγάλο όνομα στην Θεσσαλονίκη. Όπως λένε οι παλιοί, αυτή προβλέπεται να γίνει η νέα μόδα. Οι μεγάλοι καλλιτέχνες θα γίνουν επιχειρηματίες ή συνέταιροι. Και τα μαγαζιά θα δουλεύουν μόνο για να μην μπαίνουν μέσα στα δάνεια μέχρι να περάσει η κρίση.

Τα λουλούδια

Μην ξεχνάμε ότι το μυστικό στα μπουζούκια είναι τα λουλούδια. Παλιά, οι επιχειρηματίες έστηναν ένα πρόγραμμα ξέροντας ότι θα βγάλουν τα λειτουργικά έξοδα από την ελάχιστη κατανάλωση στα τραπέζια και το κέρδος από τα ‘διπλώματα’ – τη δεύτερη φορά, δηλαδή, που θα κάτσει μια παρέα σε ένα τραπέζι. Το επιπλέον κέρδος τους θα έβγαινε από τα δεύτερα μπουκάλια και βασικά, από τα λουλούδια. Σε μια καλή πίστα, αυτό το ποσό θα ξεπερνούσε καθημερινά το ποσό των 15-25 χιλιάδων.

Πλέον, τα μαγαζιά δεν μπορούν να στηρίζονται σε αυτό. Πολλά έχουν ήδη αλλάξει τη λογική τους (πηγαίνοντας σε θεατρικό μοτίβο ) για να γλιτώσουν την προβλεπόμενη αύξηση του ΦΠΑ. Άλλα μαγαζιά έκοψαν εντελώς τα λουλούδια, κυρίως επειδή οι καλλιτέχνες μυρίστηκαν τη νέα εποχή και δεν ήθελαν να χαλάσουν την εικόνα τους στον κόσμο, που πλέον θέλει διαφορετικά πράγματα. Τα λουλούδια που έφταναν ως και τα 100 ευρώ η δεκάδα (ο ‘γύρος’ που λέμε), είναι στις μέρες της κρίσης είδος προκλητικής πολυτέλειας. Με αυτά και με αυτά, όμως, ψαλιδίζονται τα έσοδα και τα καθαρά κέρδη για τον επιχειρηματία.

Ας μην ξεχνάμε, επίσης, ότι αυτά που βλέπει ο μέσος πελάτης στα πρώτα τραπέζια δεν είναι πάντα η αλήθεια. Στα πρώτα τραπέζια έχει και ειδικές συμφωνίες. Στην επαρχία ειδικά και σε μικρότερες πίστες, η συμφωνία μπορεί να φτάνει και στα 5 ευρώ η δεκάδα (εκεί κοστίζει 30-50 αρχικά) για κάποιον που θέλει να πετάξει πχ 100 δεκάδες! Υπάρχουν συμφωνίες από πριν και μεγάλα ψαλίδια στην συνέχεια, ανάλογα με το πόσο τακτικός πελάτης είσαι και τον αριθμό των λουλουδιών που θα πετάξεις τελικά. Σε μια μεσαία πίστα, για παράδειγμα, μπορεί να υπάρξει συμφωνία του στυλ “Θα πετάω όλο το βράδυ με 5 χιλιάρικα, είσαι;”. Εννοείται ότι ο επιχειρηματίας θα πει “Ναι”, επειδή και μπούγιο θα γίνει και θα βγάλει το κόστος των τραγουδιστών μόνο από τον συγκεκριμένο πελάτη. Στα μεγάλα ονόματα, πάντως, το ψαλίδι πολύ δύσκολα πέφτει κάτω από 30-50%. Ξαναλέμε, πάντως, ότι σήμερα πολλοί τραγουδιστές επιλέγουν να μην έχουν καν λουλούδια, ενώ στα περισσότερα μαγαζιά ο τζίρος των λουλουδιών δεν ξεπερνάει τα 5-10 χιλιάρικα, εκεί που κάποτε (προ κρίσης) τα έσοδα άγγιζαν τις 50 χιλιάδες ευρώ. Τα ονόματα που κρατάνε ακόμα το κασέ τους σε υψηλά επίπεδα (όπως ο Κιάμος) το καταφέρνουν επειδή ακριβώς έχουν ακόμα πολλά – για τα δεδομένα της εποχής – λουλούδια.

Τα πρώτα τραπέζια σήμερα

Τα πρώτα τραπέζια σήμερα αλλάζουν. Παλιά ήταν εκεί οι μεγάλοι επιχειρηματίες, τα τζάκια, οι εφοπλιστές. Για πολλούς λόγους, όλοι αυτοί πια δεν θέλουν να φαίνονται. Ακόμα και αν πάνε σε ένα σχήμα (για τις δημόσιες σχέσεις τους βασικά), θα είναι διακριτικοί. Χωρίς λουλούδια στο πρώτο τραπέζι (το πολύ πολύ να στείλουν μια γύρα στον καλλιτέχνη πάνω) ή θα προτιμήσουν να κάτσουν σε έναν καναπέ πίσω για να μη δίνουν στόχο. Συνεπώς, χάθηκε για τα μαγαζιά η πιο σίγουρη είσπραξη. Στη συνέχεια, στα πρώτα τραπέζια υπήρχαν πελάτες με πολύ ζεστό χρήμα αγνώστου προέλευσης – το λεγόμενο ‘μαύρο χρήμα’ ή ‘οι μαυροφορεμένοι’ στην αργκό της νύχτας. Αυτό ήταν χρήμα που σκορπιζόταν με άνεση, για επίδειξη και μόνο. Σήμερα οι ‘μαυροφορεμένοι’ είναι λιγότεροι και εννοείται ότι δεν θέλουν να φαίνονται, οπότε έχουν σχεδόν εξαφανιστεί. Το ίδιο ισχύει και για τις ομάδες μπράβων της νύχτας που έσκαγαν πρώτα τραπέζια με την παρέα τους κι έκαναν λογαριασμούς που συνήθως δεν πλήρωναν καν.

Επιπλέον, τα πρώτα τραπέζια σήμερα δεν έχουν λουλούδια, οπότε για να ισορροπήσουν την κατάσταση οι μαγαζάτορες καθιέρωσαν την ελάχιστη κατανάλωση. Σπέσιαλ μπουκάλια και ελάχιστη κατανάλωση σε καναπέδες των 10 ατόμων μπροστά – μπροστά. Ακόμα κι αν δεν έχεις τόσο μεγάλη παρέα, αλλά διαθέτεις τα χρήματα (500-1000 ευρώ ανάλογα την σειρά και το μαγαζί), υπάρχουν δημοσιοσχετίστες που θα σου φέρουν την κατάλληλη παρέα… Μ’ αυτόν τον τρόπο κανείς δεν είναι αναγκασμένος σε μπροστινό τραπέζι να πετάξει λουλούδια, ενώ ταυτόχρονα το μαγαζί θα βγάλει καλό κέρδος. Χοντρικά, μια μεγάλη πίστα υπολογίζει ότι από τα 10 καλά τραπέζια θα βγάλει μίνιμουμ ένα 15άρι, το οποίο θα καλύψει ‘με το καλημέρα’ το κόστος των καλλιτεχνών. Γι’ αυτό, άλλωστε, η τιμή του μπουκαλιού διαμορφώνεται πια ανάλογα με τη σειρά που διαλέγεις (άλλες τιμές έχουν οι καναπέδες, άλλες η πρώτη σειρά, άλλες η δεύτερη και άλλες οι πιο πίσω). Εξυπακούεται ότι ακόμα και σήμερα για να πάρεις θέση μπροστά ή καλό καναπέ θα δώσεις το ανάλογο tip στον μετρ.

Πως ‘βγαίνει’ ένα μαγαζί

Για να καταλάβει κάποιος καλύτερα τα οικονομικά της Νύχτας, θα πρέπει να έχει στο μυαλό του ότι για να φτιάξεις ένα πρόγραμμα πρώτης γραμμής σε πίστα, μπορεί να θες για δύο καλά ονόματα ή για ένα πολύ μεγάλο ως και 20 χιλιάρικα. Αν σ’ αυτό το ποσό συνυπολογίσεις το προσωπικό και την ορχήστρα, θα πας άνετα στα 30 χιλιάρικα. Με τα λειτουργικά έξοδα, το ποσό μπορεί να ανέβει στις 35 χιλιάδες ευρώ. Αν το μαγαζί μαζέψει δύο χιλιάδες άτομα, με μέσο όρο τα 40 ευρώ το άτομο (ελάχιστη κατανάλωση ένα μπουκάλι για τέσσερις), θα κάνει τζίρο 80 χιλιάρικα. Απ’ αυτά, τα 35 χιλιάρικα είναι τα έξοδα που προαναφέραμε, ενώ η κάβα του είναι περίπου 20 χιλιάρικα. Συνεπώς, μένουν χοντρικά 25 χιλιάρικα. Αν απ’ αυτά αφαιρέσεις τους φόρους και τα σχετικά, το ποσό συρρικνώνεται στο δεκάρικο.

Όπως γίνεται κατανοητό, για να μην μπεις μέσα πρέπει να είσαι φουλ και από εκεί και πέρα να περιμένεις καλές παρέες για μπροστά, δεύτερα μπουκάλια και κανένα 10ρικο στα λουλούδια, για να βγει ένα 25αρι κέρδος και να πας για 100 -150 το μήνα στην καλύτερη περίπτωση, αφού η Παρασκευή δεν έχει τα ίδια έσοδα. Τα μαγαζιά με μικρότερα ονόματα ρίχνουν το κόστος – ειδικά τα κλαμπομπουζούκια με καλλιτέχνες τύπου Σαμπάνη, Σχοινά, Μέλισσες, Νίνο κτλ. Εκεί, όμως, δεν υπάρχουν ανάλογα μεγέθη, ούτε ανάλογες παρέες πάντα στα πρώτα τραπέζια, ενώ τα λουλούδια (όπου υπάρχουν) είναι φθηνότερα, όπως γενικώς χαμηλότερες είναι και οι τιμές, αφού δουλεύουν περισσότερο με φοιτητές και νεαρόκοσμο.

Τα κασέ

Τα κασέ παρά την κρίση δεν έχουν πέσει δραματικά, γι αυτό οι επιχειρηματίες καταφεύγουν στις κινήσεις που αναφέραμε παραπάνω. Τα μεγάλα ονόματα συνεχίζουν να παίζουν στις 8–15 χιλιάδες ευρώ την ημέρα. Στο επόμενο μισθολογικό ράφι βρίσκονται οι καλλιτέχνες των 2-2.5 χιλιάδων. Αυτοί είναι πρώτα ονόματα στο μαγαζί, αλλά δευτερότριτα ονόματα συνολικά, ως brand. Συνήθως απευθύνονται σε νεανικό κοινό και είναι πιο ποπ.

Μερικοί καλλιτέχνες, επειδή στηρίζονται από την επιχείρηση στη δισκογραφία και στις συναυλίες τους, έχουν ειδικές συμφωνίες ακόμα και με πολύ μικρά ποσά. Μ’ αυτές τις συμφωνίες όλοι βγαίνουν κερδισμένοι. Η πίστα τη βγάζει οικονομικά, ο καλλιτέχνης ενισχύει το όνομά του και εξαργυρώνει το αναβαθμισμένο brand του σε συναυλίες και σε επαρχιακά λαϊβάκια.

Και βεβαίως, μια μικρή τραγουδίστρια ή ένας τραγουδιστής που μόλις ξεκίνησε, δεν θα πάρει πλέον πάνω από 50-100 ευρώ, ανάλογα με το μαγαζί. Πώς βγαίνουν θα αναρωτηθεί κανείς – πολλές φορές ακούνε από τον επιχειρηματία τη φράση κλειδί: “Φέρε λαγό και πάρε ποσοστά από τα λουλούδια”.

Ο χάρτης φέτος

Η μεγάλη είδηση για φέτος – αν δεν αλλάξει κάτι και σύμφωνα με όσα έχουμε συλλέξει – είναι ότι η Αθήνα δεν θα έχει Αντώνη Ρέμο! Ο καλλιτέχνης μετακομίζει βόρεια, στο ‘Stage’, στη Θεσσαλονίκη. Μια δεύτερη ενδιαφέρουσα εξέλιξη είναι ότι ο ‘παλιός’ στο χώρο, κ. Γιγουρτάκης ετοιμάζει νέα επιχείρηση κοντά στο ‘Κέντρο Αθηνών’, με πρώτο όνομα τον Νίκο Βέρτη.

Δύο σχήματα που αναμένονται με πολύ ενδιαφέρον είναι το ‘πάντρεμα’ του Σάκη Ρουβά με την Πάολα στο ‘Κέντρο Αθηνών’ και η συνύπαρξη του Βασίλη Καρρά με τον Νότη Σφακιανάκη στο ‘Teatro’ (το σχήμα κάνει πρεμιέρα στις 4/11).

Ο Νίκος Οικονομόπουλος με τον Στέλιο Ρόκκο θα εμφανιστούν μαζί στο μεγάλο σε χωρητικότητα ‘Fever’. Στο κοντινό τους ‘Φωταέριο’, η Νατάσα Θεοδωρίδου επιστρέφει στη νύχτα, έχοντας στο πλάι της τον Χρήστο Μενιδιάτη. Ακριβώς δίπλα τους, στον ‘Βοτανικό’, θα ξεκινήσει τις εμφανίσεις του ο Μάκης Δημάκης στην παρθενική του εμφάνιση στη νυχτερινή Αθήνα, ενώ ο Κωνσταντίνος Αργυρός με την Φουρέιρα και τον Ιακωβίδη που είναι εδώ και μήνες στη ‘Φαντασία’, δεν ξέρουμε αν θα παραμείνουν εκεί όλο τον Χειμώνα. Στις 30/09, στο ‘Posidonio’ ξεκινά το ερωτικό σχήμα της σεζόν, με Γιάννη Πλούταρχο και Πέγκυ Ζήνα.

Ο Πάνος Κιάμος παραμένει στο ‘Club 22’, αλλά φέτος θα έχει συμπαραστάτη τον Νίκο Κουρκούλη, που επιστρέφει στις Αθηναϊκές πίστες. Στην ‘Ιερά Οδό’ θα βρούμε τον Γιάννη Πάριο με τη Μελίνα Ασλανίδου και τους Stavento. Στο ‘Έναστρον’ που γίνεται ‘Έναστρον σημείο G’, ετοιμάζεται νέο πρότζεκτ με τον Γιώργο Μαζωνάκη και τον μουσικό παραγωγό Αλέξανδρο Χριστόπουλο. Κι εδώ υπάρχει ενδιαφέρον, αφού πρόκειται για τη συνάντηση δύο διαφορετικών σχολών διασκέδασης.
Στο ‘Frangelico’ συνεχίζουν την επιτυχία του καλοκαιριού ο Γιώργος Γιαννιάς με τη Λένα Παπαδοπούλου και τον Σάκη Αρσενίου. Το κλασικό ‘Caramela’ ξεκίνησε με επιστροφή Τσαλίκη και δίπλα του τον Κυριάκο Κυανό και τη Χριστίνα Κολέτσα.

Σε πιο έντεχνους ρυθμούς θα κινηθεί ο ‘Διογένης’ που δεν θα έχει Ρέμο, αλλά θα έχει Διονύση Διονύση Σαββόπουλο, Ελένη Βιτάλη, Γλυκερία και Γιάννη Ζουγανέλη. Η ‘Ακτή Πειραιώς’ θα φιλοξενήσει φέτος τον Γιώργο Νταλάρα μαζί με τον Λαυρέντη Μαχαιρίτσα και τον Γιάννη Κότσιρα.

Στο στυλ ‘κλαμπομπουζούκι’, ο Γιώργος Σαμπάνης συνεχίζει στο ‘Acro’, ενώ για έκτη συνεχή χρονιά ο Διονύσης Σχοινάς παραμένει στο ‘4711’. Οι ‘Μέλισσες’ θα τσιμπάνε μουσικά στο ‘BOX’, η Άννα Βίσση μένει στο ‘Hotel Ερμού’, ενώ ο Stan ξεκινά στην ‘Αυτοκίνηση’ που πέρσι φιλοξένησε τον Ρόκκο. Η Έλλη Κοκκίνου με τον Νίνο ξεκίνησαν τις εμφανίσεις τους στο ‘Cabaret Romeo’ και μάλλον θα μεταφερθούν στο ανάλογο ‘Cabaret’ του Κολωνακίου τον χειμώνα.

(Φέτος ο Ρέμος θα τα κάνει αυτά στη Θεσσαλονίκη)

Συνεργασία – έκπληξη θα έχουμε στο ‘Anodos Live Stage’, όπου οι Οnirama θα συναντήσουν τον Χρήστο Κυριαζή που επιστρέφει μετά από πολλά χρόνια στη σκηνή.
Στο ‘Premiera’ έχουμε τον Μάκη Χριστοδουλόπουλο και τη Φανή Αβραμίδου, ενώ σε λαϊκούς ρυθμούς θα κινηθεί και το ‘North Stage’ στην Κηφισιά (πρώην ‘Εμπατή’), με τον Χάρη Κωστόπουλο, τη Χρύσπα, τον Γιώργο Βέρο και τη Σοφία Δανέζη. Στον ‘Κόμβο’ θα βρεθούν ο Θέμης Αδαμαντίδης με τον Αλέκο Ζαζόπουλο, στις ‘Νότες’ το σχήμα είναι Γιώργος Δασκουλίδης, Πέτρος Ίμβριος, Ελένη Καρουσάκη, Σαμπρίνα και ο ταλαντούχος (και ως συνθέτης) Νίκος Σαπουντζάκης. Στην ‘Πύλη Αθηνών’ θα συνυπάρξουν ο Δημήτρης Κοντολάζος, ο Γιώργος Δασκαλάκης, η Γωγώ Ρωμαίου και ο Ματθαίος Γιαννούλης, ενώ στο ‘VIP Σκυλάδικο’ θα συναντάμε τους Τριαντάφυλλο, Κιντάτο, Στέλλα Καλατζή.

Απομένει να δούμε τα σχήματα του ‘Estate’ (πέρσι ήταν εκεί ο Ρουβάς), του ‘VOX’, του ‘Gotham’, του ‘Apotheke’, του ‘Camorra’. Περιμένουμε, επίσης, και τα σχέδια καλλιτεχνών όπως ο Λευτέρης Πανταζής, η Άντζελα Δημητρίου, η Καίτη Γαρμπή, ο Λάμπης Λιβιεράτος και ο Ηλίας Βρεττός. Στα νέα πρόσωπα της σεζόν οφείλουμε να σημειώσουμε τον Γιώργο Αναλυτή που ανεβαίνει συνέχεια ραδιοφωνικά, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε και κάποια άλλα μαγαζιά που θα έχουν live φέτος, όπως το ‘Elize’ στη Γλυφάδα και το παλιό ‘Galea’ στον όροφο.

Το Clubbing

Το Clubbing στην Αθήνα περιορίζεται χρόνο με το χρόνο, αφού οι πελάτες μοιράζονται κατά βάση στις πίστες και στα κλαμπομπουζούκια. Τα κραταιά κάποτε μεγάλα κλαμπ έχουν αντικατασταθεί από τα μικρά μπαρ ή και από τα τοπικά καφέ που αργά το βράδυ ‘κλαμπίζουν’ ξεκάθαρα.

Πρακτικά, φέτος δεν θα έχουμε σημαντικές αλλαγές, με εξαίρεση το θρυλικό ‘Dybbouk’ που φεύγει από τον χώρο του και πηγαίνει λίγο πιο Νότια, στο Κολωνάκι και στην περιοχή της Σταδίου, σε μικρότερο και πιο πριβέ χώρο που θα θυμίζει τη θρυλική υπόγα.

(Για όποιες επιχειρήσεις και καλλιτέχνες δεν είχαμε ενημέρωση, εδώ είμαστε, να κάνουμε update)