Στο 'Retrosexual' η αγάπη για το Vintage είναι διαχρονική

Μιλήσαμε με τον Joe Pe για τις δράσεις του κινήματος που κρύβεται πίσω απ’ τον υπέροχο vintage πολυχώρο στην πλατεία Αγίας Ειρήνης.
SHARES

Περνώντας μπροστά από τη βιτρίνα του Retrosexual Vintage Shop στην οδό Αγίας Ειρήνης, είναι αδύνατο να μην σταθείς για μερικά λεπτά, χαζεύοντας την συλλογή με vintage αντικείμενα που τη διακοσμούν.

Εδώ που τα λέμε, είναι απίθανο να αντισταθείς και να μην μπεις στο εσωτερικό του showroom, για μια πιο κοντινή και προσεκτική ματιά στην ιστορία που κρύβουν όλα τα πανέμορφα αντικείμενα που έρχονται απ’ το παρελθόν.

Αυτό που λίγοι ξέρουν όμως, είναι πως πίσω απ’ τα έπιπλα, τις γραφομηχανές, τα τηλέφωνα και τα δεκάδες ακόμη αντικείμενα που μας έρχονται από την εποχή που το design και το γούστο ήταν σαφώς πιο καλαίσθητα σε σχέση με σήμερα, κρύβεται ένα ολόκληρο κίνημα.

Το showroom δεν είναι απλά παρά η κορυφή του παγόβουνου για μια ομάδα η οποία με κοινό παρονομαστή την αγάπη για το moden design και ό,τι θεωρείται vintage, ξεδιπλώνει τη δράση της σε όλη την πόλη.

Εμείς, μιλήσαμε με τον Joe Pe, τον άνθρωπο που βρίσκεται πίσω απ’ την ίδρυση του Retrosexual, ώστε να μας εξηγήσει με τα δικά του λόγια τη φιλοσοφία που διέπει το εγχείρημά τους.

 

Ήταν έτσι κι αλλιώς μια έξοχη αφορμή να επισκεφτώ για ακόμη μια φορά το μαγαζί, αλλά και τον νέο χώρο πάνω στην πλατεία Αγίας Ειρήνης.

Η ίδρυση του Retrosexual



(Φωτογραφίες: Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου-Watkinson)

Μοιραία, η πρώτη ερώτηση δεν θα μπορούσε να μην αφορά τον τρόπο με τον οποίο ένας νέος άνθρωπος της δικής μας γενιάς, βρέθηκε να ασχολείται με αντικείμενα περασμένων δεκαετιών.

Μεγάλωσα μέσα σε ένα περιβάλλον, όπου η ενασχόληση με το design περασμένων δεκαετιών, η συντήρηση και η επανάχρηση αποτελούσαν αισθητική, σύστημα αξιών και  καθημερινότητα για εμάς”. Κι απ’ τη παρατήρηση, αποφάσισε να περάσει γρήγορα στη δράση:

Με την παρέα μου φτιάχναμε εγκαταλελειμμένους χώρους και σπίτια, απ’ το τίποτα προσπαθούσαμε να φτιάξουμε τα πάντα. Αργότερα σπούδασα βιομηχανικό σχεδιασμό και ιστορία του design κι επιστρέφοντας απ’ το μεταπτυχιακό μου στην Ιταλία, ξεκίνησα να δουλεύω σαν σχεδιαστής, κάτι που το κάνω παράλληλα και σήμερα. Την ίδια εποχή, ξεκίνησα και τη σελίδα του Retrosexual Vintage Shop στο Facebook, μια προσπάθεια που αγκαλιάστηκε με πολύ γρήγορο ρυθμό απ΄τον κόσμο, αφού αποτέλεσε μια διαδραστική πλατφόρμα νοσταλγών των σημαντικότερων δεκαετιών του design. Το πρώτο showroom λειτουργούσε στον χώρο που βρισκόταν το αρχιτεκτονικό γραφείο. Στην πορεία, βρέθηκε και ανακατασκευάστηκε ένα ιστορικό κτίριο απ' τις αρχές του αιώνα στην οδό Αγ. Ειρήνης 3 κι εδραιωθήκαμε εδώ, όπου λειτουργεί κι όλη η ομάδα”.

 

Ποιοι την απαρτίζουν ακριβώς αυτή την ομάδα;  “Είναι ένα σύνολο ανθρώπων, που αλληλεπιδρούν με το Retrosexual, εμπνέονται από περασμένες δεκαετίες, και που ο καθένας τους συνεισφέρει με τον κλάδο του στο όλο εγχείρημα και στην επίτευξη του εκάστοτε στόχου. Κι είναι βέβαια κι όλη η vintage κοινότητα, η παρέα μου στην ουσία, που μοιραζόμαστε την ίδια αγάπη”.

Μετά τον έκτο χρόνο λειτουργίας του Retrosexual, η όλη προσπάθεια έχει τη λογική της επικοινωνίας της vintage κουλτούρας και όλων των ενεργειών που επιδιώκουμε

 

Όσο για το πώς προέκυψε το όνομα Retrosexual; “Το όλο εγχείρημα πήρε το όνομα Retrosexual, από το ομότιτλο βιβλίο ‘The Retrosexual Manual’. Και παρόλο που είναι ένα όνομα που έχει τη δυναμική να χαράσσεται στην μνήμη, έχει παράλληλα κάποιες φορές παρεξηγηθεί. Θέλω λοιπόν να διευκρινίσω, ότι ο 'Retrosexual' για μένα είναι ο άνδρας που χαρακτηρίζεται από τον ρομαντισμό και τον ιπποτισμό στους τρόπους του, που παραπέμπουν σε αξίες περασμένων δεκαετιών”.

Οι στόχοι κι οι δράσεις του κινήματος κι ορισμός του vintage

 

Μάθαμε πώς δημιουργήθηκε το κίνημα, λύσαμε και την απορία του πώς προέκυψε το όνομα. Οι στόχοι του κινήματος ωστόσο ποιοι είναι;

Είναι ένα κίνημα που έχει στόχο μέσω της νοσταλγίας να οδηγήσει στην επαναφορά της ποιότητας και της αισθητικής των περασμένων δεκαετιών, από τα αντικείμενα έως τις ανθρώπινες σχέσεις και συμπεριφορές. Είναι μια ομάδα μελέτης και επαναφοράς του ρομαντισμού, μια συνωμοσία αμετανόητων νοσταλγών.. Είναι ακόμη ένας τρόπος στην εποχή μας κάποιος να εμπνευστεί απ’ το παρελθόν, να πάει προς τα πίσω, να πάρει φόρα και να πάει μπροστά. Πίσω υπάρχουν πάρα πολλά καλά στοιχεία, όπως κι άσχημα βέβαια. Σε ό,τι αφορά τα αντικείμενα όμως κι οτιδήποτε μας περιβάλλει, η αλήθεια είναι πως όλα δημιουργούνταν με συγκεκριμένο λόγο ύπαρξης. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως όταν κάτι χάλαγε, το έφτιαχναν, κάτι που έκαναν και στις ανθρώπινες σχέσεις τους, είναι μια αλυσίδα όλο αυτό. Γι’ αυτό και λέμε ότι είμαστε ένα κίνημα”. Εκτός απ’ το προφανές, δηλαδή το μαγαζί, ποιες είναι οι υπόλοιπες δράσεις του κινήματος;

Η δράση της ομάδας δεν περιορίζεται στο vintage showroom. Ασχολούμαστε τόσο με την αρχιτεκτονική μελέτη, τον σχεδιασμό περιβαλλόντων εποχής και την ανακατασκευή αντικειμένων στα πλαίσια της αυθεντικότητας, όσο και με την έρευνα και καταγραφή της νεότερης ιστορίας. Παράλληλες δράσεις μας είναι και η διοργάνωση event, εκθέσεων, parties και σκηνογραφίας με τελικό στόχο την  απόλυτη προσομοίωση κάθε δεκαετίας".

"Επιδιώκουμε την αναβίωση για να δώσουμε στον κόσμο μια εικόνα του πως ήταν εκείνες οι δεκαετίες. Ασχολούμαστε με τις δεκαετίες του design, απ’ το bauhaus και μετά, κι όχι με το κλασικό, με τα αρχιτεκτονικά κινήματα τα οποία έχουν και μια κοινωνική επίδραση. Το modern design είναι η πρώτη στιγμή που οι άνθρωποι δημιουργούν κάτι με βάση το λιγότερο δυνατό κι όχι τη φλυαρία, βάσει των αναγκών τους. Form follows function, τα τρία F του Bauhaus, αυτή είναι κι η δική μας λογική στα περιβάλλοντα που δημιουργούμε, στους χώρους που σχεδιάζουμε. Αυτό ακριβώς προσπάθησα να πετύχω και στο σχεδιασμό του 'Μπλε Παπαγάλου', στην πλατεία Αυδή, του οποίου η διαμόρφωση είναι συνεχής, μια από τις καλύτερες δουλειές μου, θέλοντας να προσδώσω ένα mid - century tropical περιβάλλον, ένα ύφος και στιλ που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Η πιο πρόσφατη δουλειά της ομάδας μας είναι η επιμέλεια στη διακόσμηση του νέου bar ‘Magic Bus’ στο Παγκράτι.”

Υπάρχει κι άλλος ένας χώρος πάνω στην πλατεία Αγίας Ειρήνης, ο οποίος εκτός από γκαλερί και showroom, χρησιμοποιείται και για να κάνουμε διάφορα event, θεματικές εκθέσεις. Διοργανώνουμε και θεματικά πάρτι σε συγκεκριμένους χώρους.  Έχουμε αναφορές απ’ τα ‘20s, αναβιώσαμε το burlesque φέρνοντας έναν showman παγκοσμίου φήμης και χορεύτριες σε συνεργασία με τον χορηγό μας, Hendrick’s Gin”.

Επιδιώκουμε η συντήρηση στα αντικείμενά μας να γίνεται στα πλαίσια της αυθεντικότητας, να είναι άψογα συντηρημένα, σύμφωνα με τις προδιαγραφές του επίσημου design-φορέα της κάθε εποχής”.

 

Εκπροσωπούμε το μοντέρνο έπιπλο της δεκαετίας του ‘50 και του ‘60, τα δανέζικα έπιπλα τα συντηρούμε στα στάνταρ του danish control, χρησιμοποιώντας ένα απ’ τα εννιά βερνίκια που χρησιμοποιούσαν, όλα γίνονται κατά γράμμα για να διατηρήσουμε την ποιότητα της εποχής. Όλα τα αντικείμενα, ένα χιλιοστό κάτω απ’ την επιφάνειά τους κρύβουν ένα καινούριο αντικείμενο. Με μια συντήρηση σωστή δηλαδή μπορούν να έρθουν ξανά στο σημείο μηδέν. Τα προϊόντα τότε δεν κατασκευάζονταν με σκοπό τον καταναλωτισμό αλλά για να διαρκέσουν στο χρόνο”.

Στη σελίδα μας στο Facebook αναρτώνται κατά καιρούς κάποια ολιγομελή σεμινάρια, τα οποία επιχορηγούνται απ’ τη λειτουργία του showroom, είναι δηλαδή δωρεάν. Σ’ αυτά τα σεμινάρια έρχεται κάποιος μ’ ένα αντικείμενο που είχε για πέταμα ή δεν μπορεί να το φτιάξει, καθόμαστε δύο δημιουργικά τετράωρα και μαζί με τον καθένα επιδιώκουμε να φέρουμε το αντικείμενο στο αρχικό του επίπεδο

 

Και δουλεύει αυτό; Ανταποκρίνεται ο κόσμος;  “Η πρωτοβουλία αυτή έχει το εξής ευεργετικό: Κάποιος αισθάνεται ότι έχει κάτι που δεν φτιάχνεται, το οποίο είναι ένας μύθος που στον επιβάλλει η εποχή, για να καταναλώσεις και να πας στο επόμενο. Εμείς υποστηρίζουμε ότι έχουν παραχθεί πράγματα τα οποία φτάνουν για 3 γενιές ακόμα. Έρχεται λοιπόν αντιμέτωπος με το αντικείμενο αυτό και βγαίνει νικητής. Φεύγει με το αντικείμενο σαν καινούριο, βλέπει το πριν και το μετά φωτογραφίζοντάς το και νιώθει ξανά δυνατός, ξανά ενεργός. Είναι η αρχή για να γίνει κάποιος ενεργός στο σπίτι του, η καλύτερη δίοδος για να φτάσει κάποιος στην αυτονομία του. Όσο πιο αυτόνομος είσαι τόσο πιο λειτουργικός γίνεσαι και τόσο πιο πολύ μπορείς να δράσεις. Υπάρχει ένας μύθος πως αν δεν έχεις χρήματα δεν μπορείς να κάνεις τίποτα. Εμείς δείχνουμε πως απ’ το τίποτα μπορείς να κάνεις τα πάντα”.

 

Χρησιμοποιούμε σε όλο το κείμενο τον όρο vintage με τόση ευκολία. Ας σταθούμε όμως λίγο σ’ αυτόν. Τι ορίζουμε ως vintage και γιατί όλοι μας το αγαπάμε;  “Κάθε εποχή έχει τη νεολαία και τον παλμό της, κι αυτά αποτυπώνονται στην καλύτερη στιγμή του design της. Η καλύτερη στιγμή του design της είναι αυτό που λέμε vintage. Ο ορισμός του vintage είναι αυτό που βλέπουμε μέσα στο χρόνο και καταλαβαίνουμε κατευθείαν σε ποια δεκαετία ανήκει. Το vintage δεν είναι επίκαιρο, είναι διαχρονικό, δεν έχει να αποδείξει κάτι στο τώρα, είναι κάτι που έγινε και πέτυχε στον παλμό της εποχής του. Κάθε μια απ’ τις δεκαετίες του μοντέρνου design μας δίνει την ευκαιρία να συνθέσουμε σαν μια παλέτα με διαφορετικά χρώματα, διαμορφώνοντας τον προσωπικό μας χώρο, έξω απ’ τα κλισέ που προτείνει η σημερινή καταναλωτική κοινωνία. Πρέπει να έχει τη δική σου η πινελιά ο χώρος σου, προσπαθούν να μας ρομποτοποιήσουν μέσω της μαζικής παραγωγής, το retrosexual culture είναι μια αντίσταση σ’ αυτό. Η έμπνευση απ’ το παρελθόν σε ωθεί να φτιάξεις κάτι καθαρά δικό σου”.  Η σημερινή εποχή είναι σε θέση να δημιουργήσει αντικείμενα τα οποία κάποτε θα αποκαλούμε vintage;

 

Η σημερινή εποχή, επειδή, πέραν κάποιων εξαιρέσεων, δημιουργεί με πρότυπο τον καταναλωτισμό, με ευτελή υλικά που έχουν ημερομηνία λήξης, δεν δίνει την ευκαιρία στην αισθητική να αντέξει ούτε μέσα στο χώρο, αλλά ούτε και μέσα στο χρόνο. Ο απώτερος σκοπός είναι να βρίσκεται ο 'καταναλωτής' πάντοτε εξαρτημένος από τον 'πάροχο'”.

 

Το showroom κι η οπτικοποίηση των δράσεων της ομάδας

 

Μια ερώτηση που ήθελα να κάνω πριν καν γνωρίσω τον Joe, είναι αν ο νέος κόσμος επισκέπτεται το μαγαζί ή σ’ αυτό συχνάζουν κυρίως μεγαλύτεροι, νοσταλγοί του παρελθόντος.

Έρχονται άνθρωποι διαφόρων ηλικιών. Θα έλεγα ότι το πρότζεκτ μας είναι από νέους για όσους αισθάνονται νέοι

Τι είναι αυτό που ωθεί έναν νέο σ΄αντικείμενα τα οποία δεν έζησε ποτέ; Γιατί απορρίπτει τα σημερινά για κάτι vintage; “Γιατί έχοντας πάρει ένα μικρό ψεγάδι απ’ τα τελειώματα αυτών των δεκαετίων, βλέπει ότι στη συνέχεια η πορεία ήταν φθίνουσα, με την παραγωγή να κατευθύνεται στις ανατολικές χώρες για μαζική παραγωγή και εκμετάλλευση  με αποτέλεσμα την πτώση της ποιότητας. Τα προϊόντα της δεκαετίας του ‘50 και του ‘60 θεωρούνται ποιοτικότερα από ένα σημερινό αντικείμενο. Έχουμε αντικείμενα για τα οποία μπορούμε να πούμε ότι θα αντέξουν άλλα 50-60 χρόνια. Τα σημερινά αντικείμενα έχουν ημερομηνία λήξης. Τα vintage αντικείμενα, πέραν της αντοχής τους όμως, επιδεικνύουν και ιδιαίτερη αισθητική, αφού αποτυπώνονται πάνω τους οι ανησυχίες κάθε εποχής κι η δίψα για δημιουργία”.

 

 

Τα αντικείμενα πώς τα προμηθεύονται; Υπάρχει κόσμος που τους προσφέρει πράγματα τα οποία δεν χρησιμοποιεί πια; “Οι άνθρωποι που έρχονται εδώ δεν θέλουν να αποχωριστούν τα αντικείμενά τους, καθημερινά δεχόμαστε δεκάδες μηνύματα στο Facebook με ερωτήσεις για το πώς θα τα συντηρήσουν. Για εμάς, για την εξάπλωση του Retrosexual, ο μεγαλύτερος σκοπός είναι η διάσωση κι η επανάχρηση”.  Όλη αυτή η συλλογή τότε πώς δημιουργήθηκε;

 

“Απ' το 1958 οι Mικρασιάτες παππούδες μου διατηρούσαν επιχείρηση ηλεκτρικών ειδών, και έχοντας αντιληφθεί την φθίνουσα  -αισθητικά και ποιοτικά - εξέλιξη των πραγμάτων, άρχισαν να συλλέγουν αντικείμενα περασμένων δεκαετιών. Αυτά στη συνέχεια πέρασαν στον πατέρα μου, οποίος τα διέθετε μόνο για σκηνογραφίες,  και μετά σε μένα, δημιουργώντας στην ουσία τρεις γενιές συλλογής αντικειμένων. Όταν συντηρείς αυτά τα αντικείμενα, δένεσαι μαζί τους, περνάς μαζί τους αρκετές μέρες, θέλει πολλές ώρες δουλειάς”.

Πλέον συνεχίζουμε ταξιδεύοντας, έχουμε ένα βαν και συλλέγουμε αντικείμενα από δημοπρασίες απ’ όλο τον κόσμο, στο Βερολίνο, την Κοπεγχάγη. Επειδή βέβαια αυτή τη στιγμή είναι παγκόσμια μόδα, είναι δύσκολο, ανεβάζει το κόστος και είναι δυσκολότερο να τα βρεις. Για εμάς βέβαια ήταν, είναι  και θα είναι τρόπος ζωής

 

"Αφού τα συλλέξουμε, τα φέρνουμε εδώ και τα συντηρούμε, κάνουμε έρευνα για να μάθουμε την ιστορία τους, το ανεβάζουμε στη σελίδα μας με τις απαραίτητες πληροφορίες και το εκθέτουμε στο showroom”. Κι είναι όλα διαθέσιμα προς πώληση ή μην κάνουμε όρεξη; “Τα περισσότερα αντικείμενα διατίθενται προς πώληση και ενοικίαση. Υπάρχουν όμως και κάποια ιστορικά αντικείμενα, τα οποία δίδονται μόνο για ενοικίαση, για κινηματογράφο, θέατρο, τηλεοπτικές εκπομπές, διαφημίσεις”.

 

 

Όσο για τα μελλοντικά σχέδια της ομάδας; “Έχουμε δώσει πολύ βάση στην οπτικοποίηση της δράσης μας. Κάνουμε ένα μαγκαζίνο δική μας παραγωγής για τα ‘50s και ‘60s το οποίο θα βρεις στο κανάλι μας στο YouTube και βρισκόμαστε σε συζητήσεις με μεγάλο κανάλι. Σ’ αυτό, αναδεικνύουμε χώρους που διατηρούν την ποιότητά τους, χώρους-σύγχρονα μνημεία design, όπως το αεροδρόμιο του Ελληνικού, που ρημάζουν, και πρέπει να αναγεννηθούν. Ακόμη, φιλοξενεί συνεντεύξεις ανθρώπων, έχει λαογραφικό χαρακτήρα, δείχνει τις δράσεις μας και παρουσιάζει τον τρόπο ζωής της παρέας μας".

Retrosexual Vintage Shop, Αγίας Ειρήνης 3, 210-5451553.

 
Share
Follow
comments powered by Disqus
PROMO
Social Man
Newsletter

Το ΟΝΕΜΑΝ επιλέγει και σου στέλνει τα καλύτερα θέματα στο email σου.