ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

Η Μισέλ Μακλάρεν του “Wonder Woman” έχει σκηνοθετήσει τα αγαπημένα σου επεισόδια

Με σκηνοθεσίες επεισοδίων σε “Breaking Bad”, “Game of Thrones”, “Walking Dead” και “X-Files” στο ενεργητικό της, η Μισέλ Μακλάρεν που μόλις ανακοινώθηκε για το “Wonder Woman”, είναι η σωστή γυναίκα για τη δουλειά. Ξεχωρίζουμε 10 επεισόδια που πρέπει να δεις.

Όταν αναλύαμε το πρόγραμμα ταινιών της DC/Warner είχαμε εστιάσει πολύ στη σημασία και στο ‘ιστορικό βάρος’ της ταινίας “Wonder Woman” περισσότερο από τις άλλες. Από ό,τι ανακοίνωσε η εταιρία ως το 2020, η “Wonder Woman” είναι η ταινία που πιο πολύ από κάθε άλλη, απλά οφείλει να είναι καλή.

Και, σε μια από αυτές τις σπάνιες περιπτώσεις όπου κοινή λογική, λαϊκό αίσθημα και corporate σχεδιασμός συγκλίνουν ευχάριστα στο ίδιο συμπερασματικό σημείο, ο άνθρωπος που προσελήφθη για να τα φέρει όλα εις πέρας είναι ο άνθρωπος που όλοι ξέραμε πως ήταν ο κατάλληλος για τη δουλειά.

Η Μισέλ Μακλάρεν.

Τώρα, για όσους κοιτούν το όνομα και αναρωτιούνται αν θα έπρεπε να τους λέει κάτι, ας πάρουμε τη βοήθεια του Google για να φρεσκάρουμε τη μνήμη τους:

 

Για να το πούμε αλλιώς. Αν διαβάζεις αυτό το σάιτ και ενδιαφέρθηκες να κάνεις κλικ σε αυτό το κείμενο, είναι βέβαιο πως έχεις παρακολουθήσει (και θαυμάσει) δουλειές της Μισέλ Μακλάρεν.

***

Η γεννημένη στο Βανκούβερ του Καναδά σκηνοθέτις αποτελεί περίεργο success story για το σημερινό Χόλιγουντ. Κοντεύει πια τα 50 και δεν έχει κάνει ποτέ σινεμά. Έχει άραγε υπάρξει ποτέ ξανά τόσο άμεσα θετική υποδοχή για έναν σκηνοθέτη στα 50 δίχως κινηματογραφική προϋπηρεσία που αναλαμβάνει ένα τόσο σημαντικό πρότζεκτ; Μπορεί να μην υπάρχει αντίστοιχο προηγούμενο, υπάρχει όμως εξήγηση.

Η Μακλάρεν είναι βετεράνος της τηλεόρασης, πρώτα ως παραγωγός σε σειρές στον Καναδά κι έπειτα με μια δειλή μετακόμιση στην Αμερική. Με σκηνοθετικό ντεμπούτο ένα επεισόδιο από την τελευταία σεζόν των “X-Files”, πέρασε όλα τα ‘00s σκοράροντας μεμονωμένες σκηνοθετικές δουλειές σε όποια σειρά τύχαινε να την προσλάβει. Ούτε οι σειρές είναι σπουδαίες, ούτε τα επεισόδια τόσο αξιομνημόνευτα.

Ξέρεις πώς είναι που στις περισσότερες σειρές που βλέπουμε δεν προσέχουμε ποτέ το όνομα του σκηνοθέτη των επεισοδίων γιατί 9 στις 10 φορές δεν έχει σημασία, είναι κάποιος γυρατζής που απλά ακολουθεί τις οδηγίες των παραγωγών; Η Μακλάρεν αυτό έκανε στα ‘00s.

Και μετά ήρθε το “Breaking Bad”.

Για τη σειρά του Βινς Γκίλιγκαν η Μακλάρεν γύρισε 11 στυνολικά επεισόδια, μερικά εκ των οποίων κάποια από τα θρυλικότερα της διαδρομής. Το “One Minute”. Το “Gliding Over All”. Προτάθηκε για 6 Έμμυ, κέρδισε τα 2. Παράλληλα οι μετοχές της ανεβαίνουν και αρχίζει να υπάρχει ζήτηση. Σκηνοθετεί δύο season finale του “Walking Dead”. Την προσλαμβάνει το “Game of Thrones”, όπου και σκηνοθετεί 4 επεισόδια, συμπεριλαμβανομένης αυτής της σκηνής.

Το ΗΒΟ ήξερε τι είχε πλέον στα χέρια του και υπέγραψε μαζί της μια διετή συμφωνία για ανάπτυξη πρότζεκτς στο δίκτυο, ενώ διατηρεί και το δεσμό της με το σύμπαν του Γουώλτερ Γουάιτ, έχοντας σκηνοθετήσει επεισόδιο από το επερχόμενο “Better Call Saul”. Για την ώρα όμως αυτά θα πρέπει να περιμένουν, γιατί χθες η Warner ανακοίνωσε αυτό που άπαντες ήθελαν να συμβεί: Πως η Μακλάρεν θα αναπτύξει και θα σκηνοθετήσει το “Wonder Woman”.

Είναι από αυτές τις μεγάλες συγκυρίες στο χρόνο που απλά βγάζουν υπερβολικά μεγάλο νόημα για να τους αντισταθείς. Η Warner ανακοίνωσε σόλο ταινία για την διασημότερη υπερηρωίδα των κόμικς, ακριβώς πάνω στη στιγμή που η πίεση για μια καλή σόλο ταινία με γυναίκα πρωταγωνίστρια ήταν μεγαλύτερη από ποτέ. Το πλήρωμα του χρόνου έχει πια φτάσει ώστε να μπορεί το Χόλιγουντ να δημιουργήσει κάτι τέτοιο, έτσι δεν είναι;

Και καθώς παράλληλα η συζήτηση περί άνισων ευκαιριών αναλόγως φύλου (δικαίως) φουντώνει, υπάρχει μια Μισέλ Μακλάρεν που έχει περάσει την τελευταία 5ετία σκηνοθετώντας μερικά από τα διασημότερα επεισόδια των, αδιαμφισβήτητα, τριών πιο πετυχημένων σειρών των ‘10s. Η Warner ανακοινώνει λοιπόν ταινία με γυναίκα πρωταγωνίστρια που απλά δεν γίνεται να την δώσει -και αυτή- σε άντρα σκηνοθέτη, και την ίδια ώρα η Μακλάρεν καθηλώνει κόσμο στις οθόνες του, ένα επεισόδιο τη φορά. Ένα κι ένα κάνουν δύο, και η ταινία “Wonder Woman” αποκτά την κατάλληλη σκηνοθέτιδα.

(Και ελπίζουμε τώρα που έγινε η αρχή, να υπάρξει και ανάλογη συνέχεια. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να μη μπορεί η Κάθριν Μπίγκελοου να γυρίσει το “Cyborg” ή η Τζένιφερ Κεντ το “Inhumans” ας πούμε. Οι καλοί σκηνοθέτες είναι καλοί σκηνοθέτες.)

Εμείς στο ΟΝΕΜΑΝ ως δηλωμένοι φανατικοί της Μακλάρεν χρόνια τώρα, αρπάζουμε την ευκαιρία για να ανατρέξουμε σε 10 επεισόδια της φιλμογραφίας της που πρέπει οπωσδήποτε να παρακολουθήσεις πριν το πολυαναμενόμενο πλέον κινηματογραφικό της ντεμπούτο.

(Spoilers για την κάθε σειρά.)

The X-Files, John Doe

Η πρώτη σκηνοθετική δουλειά της Μακλάρεν ήταν για ένα αυτοτελές επεισόδιο της τελευταίας σεζόν των “X-Files” το οποίο, περιέργως, είναι βασικά πάρα πολύ καλό, από τα ξεκάθαρα standouts της αργότερης περιόδου της σειράς. Η Μακλάρεν λέει πως απλά ακολούθησε πολύ πιστά τις οδηγίες και τις συμβουλές του Κιμ Μάνερς, δηλαδή του βασικού σκηνοθέτη της σειράς, όμως το δικό της μάτι κατευθείαν ξεχωρίζει. Στο επεισόδιο (το οποίο έχει γράψει ο Βινς Γκίλιγκαν που αργότερα θα την έφερνε ως βασική σκηνοθέτιδα του “Breaking Bad”), ο Ντόγκετ του Ρόμπερτ Πάτρικ ξυπνά σε μια Μεξικάνικη πόλη δίχως να θυμάται ποιος είναι. Η Μακλάρεν έχει γυρίσει τα πάντα θεοσκότεινα ή κάτω από άπλετο φως, πετυχαίνοντας ένα σχιζοφρενικό εναλλάξ τόνο απόλυτης σκιάς ή καψίματος που πονάει. Η ακριβής αίσθηση απώλειας κατεύθυνσης που αναδεικνύει την ιδέα του επεισοδίου, ενός άντρα που δεν μπορεί να τοποθετήσει τον εαυτό του στον κόσμο ή στις αναμνήσεις του. Φανταστικό ντεμπούτο.

Law & Order: SVU, Infected

Όπου ο ΓΟΥΩΩΩΩΩΩΩΩΛΤ! του “Lost” παίζει πιτσιρικά που δολοφονεί τον άντρα που σκότωσε την μητέρα του, ξεσηκώνοντας μια πιθανή δικαστική διαμάχη με επίκεντρο την οπλοκατοχή. Ο Μάλκολμ Ντέιβιντ Κέλι είναι πολύ δυνατός στον κεντρικό ρόλο του επεισοδίου, με τη Μακλάρεν να ξεχωρίζει ειδικά στις κλειστοφοβικές σκηνές πανικού των φόνων- κάτι που στη συνέχεια θα αποδεικνυόταν το φόρτε της.

Breaking Bad, 4 Days Out

Η φοβερή ικανότητα της Μακλάρεν που διατρέχει όλη της την ως τώρα φιλμογραφία, μπορεί να πει κανείς πως είναι ο τρόπος που παίρνει χώρους και τους δίνει ασφυκτική διάσταση. Μια από τις κορυφαίες και πιο χαρακτηριστικές δουλειές της παραμένει το κλασικό “Breaking Bad” επεισόδιο όπου ο Γουώλτ κι ο Τζέσι παίρνουν το RV και πάνε στην έρημο να τηγανίσουν λίγο meth ακόμη, μέχρι που τελειώνει η μπαταρία και ξεμένουν εκεί.  Η Μακλάρεν καδράρει την αχανή παύση της ερήμου δημιουργώντας αποστομωτικής ομορφιάς τοπία, καταφέρνοντας να βγάζει άγχος μέσα από, βασικά, μια μακρόσυρτη σκηνή ανάμεσα σε δυο χαρακτήρες.

Breaking Bad, One Minute

Τι να πούμε για αυτό το επεισόδιο που να μην είναι αχρείαστη φλυαρία; Η πρώτη υποψηφιότητα Έμμυ για τη Μακλάρεν ήρθε για τη σκηνοθεσία του πιο σοκαριστικού (ως εκείνο το σημείο) επεισοδίου της σειράς, του οποίου η τρίτη πράξη κορυφώνεται στην συγκλονιστική σκηνή στο πάρκινγκ με τον Χανκ εναντίον των ξαδέρφων. “Δύο άντρες έρχονται να σε σκοτώσουν. Έχεις ένα λεπτό.” Από τις καθηλωτικότερες σκηνές που μας έχει δώσει η τηλεόραση των 2000s.

The Walking Dead, Pretty Much Dead Already

Το mid-season finale της 2ης σεζόν όπου ο Ρικ πυροβολά και σκοτώνει την Ζόμπι Σοφία. Όταν συμβαίνει κάτι τόσο σοκαριστικό σε κάποιο επεισόδιο σειρά, τείνει να υπερκαλύπτει τις όποιες άλλες αρετές, όμως η αλήθεια είναι πως η Μακλάρεν έχει αποδώσει την απόγνωση της σειράς όπως λίγοι άλλοι σκηνοθέτες.

Breaking Bad, Gliding Over All

To γνωστό και ως ‘εκείνο που ο Χανκ πηγαίνει στην τουαλέτα’ mid-season finale της τελευταίας σεζόν “Breaking Bad”. Είναι από τα επεισόδια που γερνάγε πολύ καλά παρά τις ενστάσεις (δεν είναι από τα αγαπημένα μου της σειράς, κυρίως λόγω σεναριακής βιασύνης), λόγω των πολλών εμβληματικών στιγμών. Ο Χανκ στην τουαλέτα, ο Γουώλτ κι η Σκάιλερ να κοιτάνε τα λεφτά, οι πολλαπλοί φόνοι εντός διλέπτου. Η Μακλάρεν έχει κάνει μεγάλη δουλειά.

Game of Thrones, The Bear and the Maiden Fair

Στο πρώτο της επεισόδιο για τη σειρά, η Μακλάρεν σκηνοθετεί μια από τις πιο επιβλητικές στιγμές της 4ετούς διαδρομής του, με την απίστευτη μάχη της Μπριέν με την αρκούδα. Αιματηρή, αγωνιώδης μάχη σε απεικόνιση σα να ήταν γκραβούρα. Άγρια πανέμορφο.

Breaking Bad, To’hajiilee

4 επεισόδια πριν από το τέλος και πριν από ένα από τα πιο αξέχαστα cliffhangers της σειράς, οι πρώτες δύο πράξεις είναι ένα μανιώδες κυνήγι στοιχείων και παρτίδας κρυφτό καθώς ο κάθε χαρακτήρας επιχειρεί να ξετρυπώσει τον άλλον μέσα από κολπάκια τύπου “κάνω έναν αγαπημένο σου να σου τηλέφωνήσει λέγοντας ψέματα για σένα” ή “πείθω κάποιον να μου πει αυτό που θέλω λέγοντας ψέματα ότι τον έχεις καταδώσει”. Κι όταν όλοι βρίσκονται σε θέση μάχης, τα πάντα καταλήγουν σε μια μονομαχία στην έρημο. Το “Breaking Bad” πάντα γουέστερν ήταν, αλλά εδώ περισσότερο από κάθε άλλη στιγμή.

Game of Thrones, First of His Name

Και αφήσαμε αυτό για το τέλος.

ETA: The Walking Dead, A

H Μακλάρεν διαχειρίζεται άψογα την άφιξη του Ρικ στο ταξίδι ανάπτυξης χαρακτήρα που είχε ξεκινήσει εδώ και χρόνια, μπλέκοντας παράλληλα φλάσμπακ στοιχεία στην αφήγηση. Από τη σκηνή που ο Ρικ υπό την απειλή όπλου βλέπει τον φίλο του να δέρνεται μέχρι θανάτου μέχρι τη σκηνή που σκοτώνει κάποιον σκίζοντας το λαιμό του με τα δόντια του (#ΑΛΛΗΓΟΡΙΑ) το επεισόδιο δεν αφήνει τίποτα να γίνει εύκολο ή βολικό.

Η συνέχεια στη μεγάλη οθόνη, όταν αυτή η wonder woman συναντήσει τη “Wonder Woman”. Αν κρίνουμε από όλα τα παραπάνω, θα είναι από εκείνες τις φορές που μια υπερηρωική ταινία θα μοιάζει μεγαλειώδης μες στο σκοτάδι της- κι εμείς θα το απολαμβάνουμε.