24MEDIA
ΚΑΡΙΕΡΑ

Αυτή η εταιρεία παράγει 700 τόνους ευτυχία το χρόνο

Μιλήσαμε με τον επικεφαλής των παγωτών Kayak, για το χθες, το σήμερα και το αύριο της εταιρείας.

Ελάχιστα πράγματα μπορούν να προκαλέσουν τόσα πολλά αυθόρμητα χαμόγελα και τόσους χαρούμενους συνειρμούς, όσους το παγωτό. Αν τα φαγητά ήταν οικογένεια, το παγωτό θα ήταν ο κουλ θείος, εκείνος που κάνει όλα τα χατίρια των παιδιών, λέει συνεχώς αστεία, βγαίνει μαζί τους έξω και άπαντες τον αγαπάνε. Κανονικά, δίπλα στο λήμμα ευτυχία στα λεξικά, θα έπρεπε να υπάρχει μια φωτογραφία παγωτού και ως μονάδα μέτρησής της να καθιερωνόταν η ετήσια κατανάλωσή τους.

Τα παγωτά συμβολίζουν την αθωότητα, την χαρά, την παιδική ηλικία, την ανεμελιά. Όταν μεγαλώνουμε, κάθε φορά που στεναχωριόμαστε επιστρέφουμε στις αγαπημένες μας γεύσεις, που είναι πάντοτε εκεί για παρηγοριά.

Ως εκ τούτου, τους ανθρώπους που φτιάχνουν παγωτό, οφείλουμε να τους σεβόμαστε. Αυτούς δε που το κάνουν καλά, πρέπει να τους αγαπάμε. Και η οικογένεια Σταυρίδη, φροντίζει να μας προμηθεύει με πεντανόστιμο χειροποίητο παγωτό από το 1993, όταν και η κεφαλή της οικογένειας, Γιώργος, ίδρυσε τα γνωστά σε όλους μας Kayak.

Έκτοτε, κύλησε μπόλικο φρέσκο γάλα στα σιλό και σήμερα, υπό την ηγεσία του γιου του, Άκη Σταυρίδη, η εταιρεία έφτασε να στεγάζεται σε εγκαταστάσεις 2.700 τ.μ στο Κορωπί, απασχολώντας 45 υπαλλήλους και παράγοντας 700 τόνους παγωτού ανά έτος. Πόσα χαμόγελα σου προκαλούν οι λέξεις 700 τόνοι παγωτό αλήθεια;

Εμείς, βρεθήκαμε στο Κορωπί, για να τους ευχαριστήσουμε από κοντά, να δούμε πώς παράγεται το premium χειροποίητο παγωτό τους και να μιλήσουμε με τον κύριο Άκη Σταυρίδη για το χθες, το σήμερα και το αύριο των Kayak.

Το όραμα που πραγματώθηκε

24MEDIA

(Φωτογραφίες: Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου-Watkinson)

Οι πρώτες γραμμές αυτής της ιστορίας, άρχισαν να γράφονται 25 χρόνια πριν από τον επιχειρηματία Γιώργο Σταυρίδη, ο οποίος εκμεταλλεύτηκε την πολύχρονη πείρα του στο εμπόριο για να ιδρύσει την Kayak. Παρών από την πρώτη ημέρα, και ο γιος του Άκης, σημερινός επικεφαλής της βιομηχανίας. Πόσο βαριά είναι η ‘κληρονομιά’ που καλείται να διαχειριστεί;

“Είχα την τύχη να συμμετέχω ενεργά στην εταιρεία από την πρώτη στιγμή της γέννησης της μέχρι σήμερα. Είχα επίσης την ευκαιρία να συμμετάσχω ενεργά σε όλα τα στάδια από την παραγωγή , την πώληση, την τιμολόγηση κι έτσι είμαι σε θέση να έχω μια ξεκάθαρη εικόνα των δυσκολιών άλλα και των δυνατοτήτων κάθε πόστου. Αυτό είναι μεγάλο πλεονέκτημα, καθώς είμαι σε θέση να έχω μια σφαιρική άποψη για όλους τους τομείς. Είναι, επίσης, πολύ μεγάλη ικανοποίηση για μένα να βλέπω ότι το όνειρο που οραματιστήκαμε με την οικογένειά μου έχει πάρει σάρκα και οστά και αναγνωρίζεται από την αγορά. Καθώς, λοιπόν, είχα την τύχη να είμαι παρών σε όλα τα στάδια ανάπτυξης από το μηδέν έως σήμερα, δεν έχω την αίσθηση της βαριάς κληρονομιάς αλλά της ικανοποίησης ότι συνεχίζω ένα όραμα που στήθηκε από όλους μαζί βήμα-βήμα”. Όσο για τον σημερινό ρόλο του ‘αρχηγού΄ της οικογένειας:

Ο πατέρας μου είναι πάντα διακριτικά παρών, ξέρω ότι είναι εκεί όταν και αν τον χρειαστώ

Σε περίπτωση τώρα που αναρωτιέσαι τι συμβολίζει η ονομασία Kayak, εννοείται ότι υπάρχει εξήγηση: “Το Κayak είναι ένα ελληνικό παγωτό που παράγεται με υψηλής ποιότητας υλικά και παρουσιάζει γεύσεις που ανατρέπουν τα ελληνικά γαστρονομικά δεδομένα. Καθώς η λέξη Κayak διαβάζεται αμφίδρομα, απευθύνεται σε όλους τους λαούς, αυτούς που διαβάζουν από αριστερά προς τα δεξιά και εκείνους που διαβάζουν από δεξιά προς τα αριστερά, ενώ στο κέντρο της έχει το ‘Y Greque’ που μαρτυράει την ελληνικότητά του brand. Επιπλέον, το Κayak ως αντικείμενο είναι συνυφασμένο με ταξίδι και μάλιστα σε παγωμένα άγνωστα νερά όπως και οι γεύσεις του brand”.

Στην μακρόχρονη πορεία της εταιρείας, δεν έλειψαν φυσικά και οι δυσκολίες. “Δυσκολία αντιμετωπίσαμε τα πρώτα χρόνια της παρουσίας μας στην αγορά, καθώς έπρεπε να εξηγήσουμε στους συνεργάτες μας αλλά και στους καταναλωτές τι είναι το premium, το καλό, παγωτό. Έπρεπε να το πάρουμε από την αρχή. Να τους πούμε γιατί η βανίλια Μαδαγασκάρης έχει μαυράκια (τους μαύρους κόκκους του πραγματικού καρπού) ή γιατί η μπανάνα και το πεπόνι της Κayak δεν είναι κίτρινα (αφού τα αντίστοιχα πραγματικά φρούτα που χρησιμοποιούνται στα παγωτά Κayak δεν έχουν το φωσφοριζέ χρώμα που έχουν συνηθίσει να βλέπουν στα παγωτά εμπορίου). Έπρεπε, επίσης, να εξηγήσουμε γιατί δεν μπορούμε να πουλάμε τόσο φτηνά όσο οι υπόλοιποι μιας και το προϊόν μας και οι πρώτες ύλες που χρησιμοποιούμε είναι τελείως διαφορετικές. Δυσκολία έντονη αντιμετωπίσαμε και τα πρώτα χρόνια της κρίσης, καθώς έπρεπε να ανασυντάξουμε όλη την εταιρεία και να την προσαρμόσουμε στα καινούργια δεδομένα της αγοράς”.

24MEDIA

“Η Kayak είναι ελληνική εταιρεία και έχει βιώσει σε όλο το μεγαλείο την κρίση, όπως όλοι οι Έλληνες. Παρ’ όλα αυτά, πιστεύοντας στο προϊόν μας και παραμένοντας πιστοί στην υπόσχεση να προσφέρουμε το καλύτερο παγωτό, πραγματοποιήσαμε επενδύσεις σε εξοπλισμό και κτιριακές εγκαταστάσεις, χωρίς να έχουμε προβεί σε καμία απόλυση. Καταφέρνουμε να επιβιώσουμε και να ξεπερνάμε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε λύνοντας ένα πρόβλημα τη φορά”. Στο τέλος της ημέρας όμως, αυτές που μένουν είναι οι ευτυχισμένες στιγμές.

“Από τις πιο ευτυχισμένες μου στιγμές είναι όταν είδα τα παγωτά μας με τα μάτια μου στα ψυγεία της Κίνας, της Αμερικής και της Ρωσίας. Τότε συνειδητοποίησα τη μεγάλη διαδρομή που διανύσαμε και ένιωσα ότι ο κόπος μας και το όραμά μας πραγματώθηκαν και βγήκαν με περηφάνια έξω από τα σύνορα”.

Πάνω απ’ όλα οικογενειακή επιχείρηση

24MEDIA

Παρά τη συνεχή αύξηση του ετήσιου τζίρου, τις επενδυτικές κινήσεις και την επέκταση της εταιρείας, τα παγωτά Kayak δεν εγκαταλείπουν την πιο πετυχημένη απ’ όλες τους τις συνταγές, αυτή της οικογενειακής επιχείρησης.

“Η επιχείρηση παραμένει οικογενειακή, καθώς η μετάβαση σε μεγάλο οργανισμό είναι ένα τεράστιο βήμα. Σε αυτήν, βεβαίως, έχουν προστεθεί αξιόλογα στελέχη με την βοήθεια των οποίων πορευόμαστε μπροστά. H Κayak είναι από μόνη της μια μεγάλη οικογένεια με την ευρύτερη έννοια του όρου καθώς όλοι μαζί είμαστε παθιασμένοι για το μέγιστο αποτέλεσμα”. Το 2009, μόλις η κρίση επισκέφτηκε την Ελλάδα, ολοκληρώθηκε η μετεγκατάσταση της εταιρείας στο Κορωπί, σε μια επένδυση ύψους 3,2 εκατομμυρίων ευρώ. Μια απόδειξη ότι υπάρχει ακόμα χώρος για επενδύσεις στη χώρα μας;

“Δυστυχώς, η χώρα μας δεν ενισχύει την επιχειρηματικότητα και περισσότερα εμπόδια παρά ευκολίες δημιουργεί για ανάπτυξη και επενδύσεις. Εμείς παρ όλα αυτά, επειδή πιστεύουμε στο προϊόν μας, επιλέξαμε να επενδύσουμε σε αυτό παρ’ όλες τις δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε, όπως όλοι οι Έλληνες με την κρίση. Χαιρόμαστε, λοιπόν, να βλέπουμε ότι ο κόσμος αναγνωρίζει την προσπάθειά μας και -όπως απεικονίζεται μέσα από την αύξηση των πωλήσεων- μας ανταμείβει”. Όσο για το πόσο δύσκολο είναι για μια ελληνική επιχείρηση να παρουσιάζει κάθε χρόνο αυξημένο τζίρο;

“Θεωρώ ότι είναι πολύ δύσκολο. Το μυστικό της επιτυχίας μας οφείλεται στο ότι δεν παρεκκλίναμε ούτε για μια στιγμή από το όραμά μας και το DNA μας, δηλαδή τη δημιουργία premium παγωτού, όπως θα το έφτιαχνε ο chef του καλύτερου εστιατορίου όσον αφορά στην εξαιρετική ποιότητα αλλά και τις ιδιαίτερες γεύσεις, χωρίς όμως να του λείπει η φιλοσοφία του σπιτικού παγωτού όσον αφορά στη φροντίδα και τα αγνά υλικά”. Πόσο εύκολο είναι όμως να συνδυάζεται η κερδοφορία με την ποιότητα και την διάθεση για διαρκή τέχνη και έμπνευση, η οποία μεταφράζεται και σε βραβεία;

2MEDIA

“Το ένα φέρνει το άλλο. Δεν ξεκινάμε ποτέ με γνώμονα την κερδοφορία. Μας αρέσει αυτό που κάνουμε, το αγαπάμε και το κάνουμε με πολύ κέφι χωρίς συμβιβασμούς. Όλα είναι μια αλυσιδωτή εξίσωση που φυσικά και πρέπει να είναι θετική για να μπορέσει η εταιρεία να έχει διάρκεια και ανάπτυξη”. Premium συνεπάγεται όμως και ακριβό, άρα και ρίσκο.

“Το Kayak έχει το premium concept στο DNA του. Είναι έτσι φτιαγμένο. Δεν ανταγωνίζεται στα πλαίσια της οικονομικής λύσης. Είναι μια πρόταση για τη μητέρα που θέλει να δώσει στο παιδί της παγωτό και sorbet με αληθινά φρούτα, φρέσκο γάλα και κρέμα, και την καλύτερη, πραγματική σοκολάτα, όπως η valrhona. Μια πρόταση στον καταναλωτή και τον επιχειρηματία που ‘ψάχνει’ λίγο περισσότερο από τους άλλους και θέλει να δοκιμάσει κάτι πιο ιδιαίτερο, όπως sorbet σοκολάτα, λουκούμι τριαντάφυλλο, μαστίχα ροζ πιπέρι, lemongrass, γεύσεις που έχουν βραβευτεί σε διεθνείς διαγωνισμούς, γεγονός που είναι ενθαρρυντικό τόσο για την εταιρεία μας αλλά και για τη χώρα μας. Η Κayak ήταν η πρώτη εταιρεία που εισήγαγε στην ελληνική αγορά καινοτόμες γεύσεις όπως οι παραπάνω. Καθώς, λοιπόν, υπάρχουν τέτοια υψηλά standards πρώτων υλών θεωρούμε ότι προσφέρουμε μια δίκαιη σχέση ποιότητας-τιμής”.

Παγωτό χωριάτικη και μελλοντικοί στόχοι

24MEDIA

Τα παγωτά Kayak δεν απευθύνονται πια μόνο στην Ελληνίδα μητέρα, αλλά έχουν ανοίξει τα φτερά τους και στο εξωτερικό.

“Σήμερα εξάγουμε στις ΗΠΑ, στην Κίνα, στο Ντουμπάι, στην Κύπρο και στη Γερμανία. Επίσης, είχαμε μία πολύ καλή συνεργασία στη Ρωσία, η οποία αυτή τη στιγμή έχει παγώσει λόγω του εμπάργκο. Οι εξαγωγές δεν είναι εύκολη υπόθεση, καθώς απαιτούν πολύ μεγάλη επένδυση. Παρ’ όλα αυτά είμαστε περήφανοι που το προϊόν μας έχει αναγνωριστεί και στο εξωτερικό και τόσο τα παγωτά Kayak όσο και το Κayak Greek Frozen Yogurt βρίσκoνται σε ψυγεία δίπλα σε πολύ μεγάλες μάρκες του εξωτερικού”. Εκτός από premium προϊόντα, τα παγωτά Kayak είναι γνωστά για τους πειραματισμούς και τις νέες γεύσεις που διαρκώς προτείνουν, με τον εφησυχασμό να μοιάζει να αποτελεί άγνωστη λέξη για την οικογένεια Σταυρίδη.

Εκτός από την εμμονή μας στην ποιότητα, η καινοτομία αποτελεί ένα ακόμη μεγάλο χαρακτηριστικό του Κayak. Πειραματιζόμαστε διαρκώς με νέα είδη, νέες γεύσεις, νέες υφές. Είναι ένα διαρκές μαγικό παιχνίδι δημιουργίας

“Οι customized γεύσεις που έχουμε δημιουργήσει είναι αμέτρητες. Θα αναφέρω αυτές που μου έκαναν και εμένα την πιο μεγάλη εντύπωση όταν μας τις ζήτησαν οι πελάτες μας, αλλά μου έδωσαν και τη μεγαλύτερη χαρά με το γευστικό τους αποτέλεσμα. Παγωτό ψωμί, παγωτό αντζούγια, χωριάτικη σαλάτα, παρμεζάνα, κατσικίσιο τυρί, vodka-αγγούρι. Η λίστα είναι ατέλειωτη. Δεν είναι τυχαίο ότι είμαστε οι αγαπημένοι των chef των καλύτερων εστιατορίων, καθώς η ομάδα παραγωγής Κayak μπορεί να δημιουργήσει πραγματικά όποια γεύση μπορούν να φανταστούν”.

“Προσωπικά είμαι λάτρης της σοκολάτας, εξ ου και η πολύ μεγάλη λίστα από τις σοκολάτες μας. Συγκεκριμένα, ξεχωρίζω τις γεύσεις belgian chocolate και lemongrass που κατά σύμπτωση είναι και οι δύο βραβευμένες. Να μην παραλείψω, βέβαια, τη σοκολάτα dark forest, που δημιουργούμε με μία από τις πιο σπάνιες ποικιλίες σοκολάτας της valrhona που λέγεται manjari. Όσο για τις γεύσεις που παραμένουν πρώτες στις προτιμήσεις των καταναλωτών, αυτές είναι σταθερά η βανίλια μαδαγασκάρης και η σοκολάτα”. Όσο για το αν υπάρχει ένα μέρος που ονειρεύεται να δει να διατίθενται τα παγωτά  Kayak στο μέλλον;

“Τα παγωτά μας απευθύνονται σε εκείνους που ξέρουν να ξεχωρίζουν το ιδιαίτερο και ενδιαφέρονται για τη διατροφή τους. Ονειρεύομαι να δω Κayak Boutiques πέρα από τα ελληνικά σύνορα”.

Το φρέσκο ελληνικό γάλα και η φρέσκια ελληνική κρέμα γάλακτος μπαίνουν στα σιλό, όπου γίνεται η ανάμειξη και θερμαίνονται. Στη συνέχεια ακολουθεί η ομογενοποίηση και η παστερίωση και κατόπιν ψύχεται και επιστρέφει στα σιλό για ωρίμανση σε υγρή μορφή που διαρκεί από 4 ως 24 ώρες. Στη συνέχεια μπαίνει στο freezer όπου ενσωματώνεται ο αέρας και τέλος, αφού περάσει από ειδικό φίλτρο, φεύγει για τη συσκευαστική μηχανή, μπαίνει η ετικέτα κατεβαίνει η θερμοκρασία και αποθηκεύεται. Δοκιμάσαμε φρέσκια βανίλια Μαδαγασκάρης κι ήταν καλύτερη κι απ’ το κυπελλάκι (κι όμως).

Μιας και πιάσαμε τα μελλοντικά όνειρα και το ρομαντισμό, δεν γινόταν να μην πάμε και στην ρομαντική φύση ενός προϊόντος όπως το παγωτό. “Το παγωτό είναι από τη φύση του προϊόν ξεγνοιασιάς. Για εμάς είναι μαγεία. Είναι ένα ταξίδι σε γεύσεις πραγματικές, αληθινές, γνήσιες, χωρίς προσθήκη τεχνητών αρωμάτων και ουσιών. Είναι η παιδική μας αλήθεια, που βρίσκεται κρυμμένη μέσα μας. Τα παγωτά Κayak φεύγουν από την κλασική εξωτερική εικόνα του παγωτού και οδηγούνται στον πυρήνα του με εργαλείο τη μοριακή γαστρονομία και διάθεση αποδόμησης και επανασχεδιασμού ολόκληρης της γαστρονομικής εμπειρίας”.

Πριν το κλείσιμο, ρωτήσαμε τον κύριο Σταυρίδη αν  έχουν υπάρξει κρούσεις για συνέργεια ή ακόμα και εξαγορά από κεφάλαια του εξωτερικού καθώς και το ποιος είναι ο μεγαλύτερος φόβος του. “Κατά καιρούς έχουν δείξει ενδιαφέρον επενδυτές, αλλά δεν ήταν η κατάλληλη στιγμή και οι συνθήκες για μία τέτοια κίνηση. Εάν υπάρξει κάτι ενδιαφέρον στο μέλλον, που θα δημιουργήσει συνθήκες για περαιτέρω ανάπτυξη της Κayak θα το εξετάσουμε”.

“Ο στόχος μου είναι να συνεχίσουμε την ανοδική μας πορεία σε Ελλάδα και εξωτερικό. Φόβο μου προκαλούν μόνο οι αστάθμητοι παράγοντες που δεν μπορώ να ελέγξω”.