ORIGINALS

Τα αβάσταχτα κλισέ των Ελλήνων μικροηθοποιών

Ένα ταπεινό πατ-πατ σε αυτούς που ζουν ανάμεσά μας και το κρατούν αληθινό τόσο πάνω στη σκηνή όσο και έξω από αυτήν. Κυρίως, το δεύτερο.

Σε έναν θεατρικό κόσμο, τώρα, καθώς η σελίδα φορτώνει το κείμενο, ένας ηθοποιός όχι τόσο δημοφιλής ώστε να τον αναγνωρίζεις στο δρόμο, βρίσκεται σε αναμμένα κάρβουνα. Είναι καθισμένος σταυροπόδι, κουνάει με εκνευρισμό σαν τικ το δεξί του πόδι πάνω στο αριστερό και κοιτάει με κλειστά μάτια μία το ταβάνι και μία τα λόγια του. Ναι, προφανώς και έχει πρόβα. Και ναι, προφανώς και διαβάζει τα λόγια του με τα μάτια κλειστά. Τι είναι; Κανένας τυχαίος, συμβατικός ηθοποιΐσκος;

 

Η ερώτηση αυτή, μπαίνει σε αναμονή αφού ο όρος ‘μικροηθοποιός’ προηγείται στη σειρά για εξήγηση. Λοιπόν, αν πιστέψουμε τον Δημήτρη Χορν ότι ηθοποιός σημαίνει φως, τότε μικροηθοποιός σημαίνει ‘φως στο τούνελ’. Δηλαδή, εκείνος ο τύπος που ηλικιακά, βρίσκεται μεταξύ 25 και 35*, κάνει τουλάχιστον μία μικρή παράσταση τη σεζόν και ίσως σε μερικούς να θυμίζει κάτι η φάτσα του. Βασικά, μοιάζει με κάποιον γνωστό τους.

* Ναι, ναι βρίσκεται εντός δυναμικού κοινού αλλά αρνείται μετά βδελυγμίας να δει X-Factor και λοιπά τηλεοπτικά κατασκευάσματα.

Ωπ, μισό λεπτό γιατί μόλις έσκασε το πρώτο κλισέ.

ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ (ΕΝΝΟΕΙΤΑΙ)

Αν τώρα, είχαμε έναν μικροηθοποιό στο πάνελ μας, στην ερώτηση: “Παρακολουθείς τηλεόραση;” θα έπαιρνε ύφος Μιμής Ντενίση τότε που έπαιζε την Άννα την Καρένινα (Θεός σχωρέστην) και θα απαντούσε “Συγνώμη, δεν έχω καν τηλεόραση σπίτι μου“.

Εναλλακτική περίπτωση αποκάλυψης ότι σπίτι του, δεν έχει τηλεόραση είναι εκεί που συζητάτε για κάτι άσχετο με τα τηλεοπτικά μη σου πω και με τα θεατρικά γενόμενα, θα κάνει μία τζούρα από το πάντοτε στριφτό του τσιγάρο, θα κοιτάξει το κενό και θα σου πει με φωνή 3 (χαμηλή, σοβαρή και κάπως βραχνή για περισσότερο στόμφο) “Σπίτι μου, δεν έχω τηλεόραση, να φανταστείς“.

‘Έχω μεγάλη φαντασία, αλλά εσύ την ξεπέρασες’, του απαντάς και όλα καλά.

Έτσι πληροφοριακά, να ξέρεις ότι την απουσία τηλεόρασης από το σπίτι και τη ζωή του εκείνος τη μεταφράζει σε ‘είμαι πολύ ποιοτικός για να ασχολούμαι με τέτοιες εμπορικές σαχλαμάρες’. Γενικά, ο τελευταίος μικροηθοποιός που παραδέχθηκε ότι βλέπει ή έβλεπε κάποτε, μικρός ρε παιδί μου, τηλεόραση, φήμες λένε ότι προσκλήθηκε σε εκπομπή της Άννας Δρούζα και αναγκάστηκε να πιει φραπελιά προς παραδειγματισμό.

(ΤΟ ΠΡΟΦΑΝΕΣ:) ΔΕΝ ΚΑΝΕΙ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

Εντάξει, είσαι τρελός αν πιστεύεις ότι ένας ηθοποιός που τελείωσε το Θέατρο Τέχνης ή τον Ίασμο ή που τέλος πάντων, έχει παρακολουθήσει σεμινάρια υποκριτικής στο Βρυσάκι (στο Θησείο, εξαιρετικό για απογευματινά τσίπουρα) θα μπορούσε να παίξει στην τηλεόραση. Μα είναι δυνατόν;

Ναι, εντάξει, στις οντισιόν πηγαίνει. Έτσι όμως, για την εμπειρία. ο άνθρωπος είναι αφιερωμένος στο θέατρο. Στα φώτα της δράμας (όχι του Νομού).

Παρεμπιπτόντως, αν λέμε τώρα, τύχει και τον επιλέξουν σε κάποια από αυτές τις οντισιόν, θα πάει. ‘Για τα λεφτά’, αλλά εννοείται ότι δεν θα το προβάλει πουθενά. Γιατί έχει ένα όνομα και μία ποιότητα. Μην τα ξαναλέμε. Βέβαια, από πού και ως πού κάποιος θα πιστέψει ότι στην τηλεόραση που πλέον, ούτε τα ήδη γνωστά ονόματα δεν πληρώνονται, ο φίλος μας ο μικροηθοποιός θα το κάνει για ‘οικονομικούς λόγους’, δεν το ξέρω. Θα σε γελάσω.

ΜΕΝΕΙ ΚΕΝΤΡΟ ΑΠΟΚΕΝΤΡΟ Ή ΕΞΑΡΧΕΙΑ

Κυψέλη, Παγκράτι, Χολαργό (χαμηλά). Θέλει να είναι μέσα στα ‘πράγματα’ του κέντρου αλλά δεν μπορεί και τη φασαρία του. Θέλει να έχει το χώρο να συσκεφτεί με τον εαυτό του. Να κάνει τον απολογισμό της ζωής του. Να έχει χαμηλότερο ενοίκιο. Βασικά, το τελευταίο αλλά το περιτύλιγμα των δύο πρώτων είναι που κάνει τη μαγική διαφορά.

Προσοχή, προσοχή: Κυκλοφορούν ελεύθεροι μικροηθοποιοί που μένουν σε Πλάκα και Θησείο. Είναι επικίνδυνοι καθώς πιστεύουν ακράδαντα ότι από μόνο του το γεγονός, συνεπάγεται ότι είναι και αναγνωρίσιμοι και επιτυχημένοι. Αν τους δεις, κάνε ότι τους ξέρεις. Μη σου πω ζήτα και αυτόγραφο.

Προφανώς, βγαίνει και κέντρο. Δεν αλλάζω κατηγορία. Μην είμαστε και πλεονέκτες. Προτιμά τα ‘χαλαρά’ ποτά μετά την παράσταση, τα οποία σχεδόν πάντα του τα κερνάει ο συνάδελφός του, ο μπάρμαν.

ΚΑΝΕΙ ΜΟΝΟ ΣΤΡΙΦΤΑ ΤΣΙΓΑΡΑ

Μικροηθοποιός θα πει λεφτά, γιοκ. Καλά, όχι ότι ο σκέτος ηθοποιός είναι και δισεκατομμυριούχος με 12 γράμματα αλλά εντάξει, είναι σε κάπως καλύτερη μοίρα. Η πρώτη εκδοχή είναι ότι δεν μπορεί να διαθέσει χρήματα για κανονικά τσιγάρα.

Και τώρα ας μιλήσουμε σοβαρά: Με μία πρόχειρη εκτίμηση, ο ένας στους δύο μικροηθοποιούς ξεκίνησε το κάπνισμα μόνο και μόνο για να εξασκήσει την όλη μαεστρία του ‘στρίβω τσιγάρο ενώ ταυτόχρονα κοιτάω με απλανές βλέμμα μία το ταβάνι και μία το πάτωμα δείχνοντας προβληματισμένος με κάτι πολύ σοβαρό που σκέφτομαι’.

Η ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ, ΕΙΝΑΙ ΤΡΟΠΟΣ ΖΩΗΣ

Στο μυαλό ενός ηθοποιού, όχι βεληνεκούς Τζον Μάλκοβιτς, όχι πολύ γνωστού και όχι ξένου, όλα είναι φανταστικά, μοναδικά, υπέροχα και το σημαντικότερο, καταθλιπτικά. Γιατί το να είναι σήμερα κάποιος νέος ηθοποιός που επιβιώνει στο ελληνικό θεατρικό γίγνεσθαι, σημαίνει αυτομάτως, ότι γενικά δεν την παλεύει και πολύ με την πάρτη του. Ή μάλλον, δεν θέλει να δείχνει ότι την παλεύει πολύ. Ή ακόμα περισσότερο, θέλει να δείχνει ότι δεν θέλει να δείχνει ότι δεν την παλεύει και πολύ.

Κοινώς: Το ‘μέτα’, του ‘μέτα’, ω! ‘μέτα’.

Και ναι, προφανώς και πιστεύει ότι η φράση ‘μέτα’ φτιάχτηκε για αυτόν. Για να την υπηρετήσει όσο πιο πιστά μπορεί. Γιατί αυτός ο καλλιτέχνης, αυτός ο ποιητής ουρανού και σκηνής, ορατών τε πάντων και αοράτων ξέρει ότι γεννήθηκε για αυτόν ακριβώς το σκοπό*. *Για να υπηρετήσει την τέχνη,ντε.

ΟΤΑΝ ΕΧΕΙ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ, ΤΟ ΜΑΘΑΙΝΕΙ ΟΛΟΣ Ο ΝΤΟΥΝΙΑΣ (ΣΤΟ FACEBOOK)

Αλλάζει φωτογραφία προφίλ, cover photo, μόνο δέρμα δεν αλλάζει γιατί το χρειάζεται στην παράσταση. Όσο πιο άγνωστο είναι το έργο ή το θέατρο που την ανεβάζει τόσο περισσότερα είναι και τα ποστ που θα κάνει. Εννοείται ότι όλα συνοδεύονται με τη λεζάντα “πάμε καλά και αυτό βγαίνει προς τα έξω”.

Επιλογή Έργου: Ο μικροηθοποιός δεν είναι κανένας τυχαίος, προβλεπέ τύπος να κάνει το τετριμμένο, το αναμενόμενο. Ή που θα πάρει τον Τσέχοφ και θα του αλλάξει τα φώτα ή που θα ανεβάσει έναν Πίντερ αποδεκατισμένο και αφαιρετικό. Ότι ας πούμε, ο Πίντερ δεν είναι από μόνος του, τον μικροηθοποιό περίμενε για να γίνει. Τέλος πάντων.

ΑΡΙΣΤΕΡΟΣ, ΠΟΥ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΦΩΣ

Καλλιτέχνης θα πει σαλβάρι, ταγάρι και νόμος είναι το δίκιο του εργάτη. Ο μικροηθοποιός θα στηρίξει τα κόμματα της Αριστεράς. Θα βγει στο δρόμο με πλακάτ. Θα ανεβάσει στο Facebook longform status (όταν δεν έχει παράσταση που τρέχει παράλληλα) θα αντισταθεί πίνοντας ένα ποτό και κοιτώντας το κενό σε φάση “ο καπιταλισμός, μας έχει καταστρέψει“. Εντάξει, η αλήθεια είναι ότι μπορεί εκείνη την περίοδο ο άνθρωπος που το λέει αυτό να παίζει στο Παλλάς που δεν το λες και αντικαπιταλιστικό απόκτημα, αλλά εντάξει. Αυτά είναι λεπτομέρειες.

Εννοείται ότι είναι πολιτικοποιημένος και εννοείται ότι σε μία συνέντευξη μαζί με την τηλεόραση που είπαμε από πάνω, θα πετάξει και κάτι τσεγκεβαρίστικο και αναρχικό. Γιατί μεταξύ άλλων είναι και αντισυστημικός.

ΓΟΗΣ ΚΑΙ ΜΠΟΕΜ

Στα γκομενικά του (και της) τώρα, είναι αυτός ή αυτή που ‘δεν θέλεις να μπλέξεις μαζί του’ γιατί ‘έχει πολλά ψυχολογικά’. Θα στα πει από μόνος του. Μία θα τον βρίσκεις, μία θα τον ψάχνεις στην τουαλέτα να κλαίει με λυγμούς  και πάθος από ανασφάλεια. Εννοείται δεν επιθυμεί να παντρευτεί. Εννοείται. Είπαμε, ο άνθρωπος είναι αφιερωμένος στην τέχνη. Στο θέατρο. Στη ζωή.

*Οποιαδήποτε ομοιότητα με πρόσωπα ή καταστάσεις είναι εντελώς τυχαία καθώς το κείμενο αποτελεί προϊόν μυθοπλασίας του συντάκτη.

Υ.Γ: Έρρικα Ρούσσου, σε εσένα πάει ο τελευταίος αστερίσκος γιατί φοβάμαι ότι θα μου κόψεις και την καλημέρα από αύριο. Το ξέρουμε ότι στηρίζει τους ηθοποιούς. Νέους και παλιούς.