DC

Οι 4 λόγοι που αξίζει να δεις την Ultimate Edition του ‘Batman v Superman’

To Ultimate Edition του ‘BvS’ ίσως πρέπει να βάλει τα στούντιο σε διαδικασία να σκεφτούν, εάν είναι προτιμότερο τελικά να βλέπουμε κουτσουρεμένες ταινίες ή τα τρίωρα που τόσο φοβούνται.

Δεν ξέρω εάν οι τέσσερις μήνες που έχουν μεσολαβήσει από την κυκλοφορία του ‘Batman v Superman: Dawn of Justice’ έχουν βοηθήσει σε μια πιο ψύχραιμη ανάλυση όσων είδαμε από τους ανθρώπους που κινούν τα νήματα στο Χόλιγουντ, αλλά οι κακές κριτικές που απέσπασε η ταινία πυροδότησαν αλυσιδωτές αντιδράσεις.

Μέχρι στιγμής μετράμε μεγάλες ανακατατάξεις σε στελέχη νευραλγικών θέσεων της Warner Bros, την ανάδειξη του Ben Affleck ως executive producer για το επερχόμενο Justice League και ως σεναριογράφο/σκηνοθέτη της solo ταινίας του ανθρώπου νυχτερίδα και έναν Zack Snyder να έχει πραγματικά λουφάξει στην τρύπα του κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ‘Λεγεώνας’ που γίνονται αυτόν τον καιρό. Δε θεώρησα ποτέ ότι ο Snyder ήταν το κατάλληλο άτομο για να αναλάβει το Cinematic Universe της DC – όχι τουλάχιστον με τον βαθμό εμπιστοσύνης που έδειχναν να του έχουν και στο επίπεδο που αποφάσισαν ότι θα μετρούσε η γνώμη του τελοσπάντων – αλλά η αντίδραση στην ήττα του με έχει λίγο προβληματίσει. Κυρίως επειδή έπεσαν πάνω του ευθύνες που δε θα έπρεπε να έχει εξαρχής.

Ήταν πάντοτε ένας σκηνοθέτης που χρειάζεται έτοιμους μπούσουλες για να κάνει καλή δουλειά. Δώσε του το ελεύθερο με τα αγαπημένα σου/του παιχνίδια και θα περάσει από το δωμάτιό σου σα stylized, slow-motion οδοστρωτήρας. Οπότε εάν τον Μάρτιο είχα γράψει κριτική για το ‘BvS’, αυτή δε θα απείχε πολύ από του Θοδωρή Δημητρόπουλου, που μιλούσε μεν για όλα τα ενδιαφέροντα κομμάτια στο σχιζοφρενικό παζλ του Snyder (που το έβαλαν και στα αγαπημένα του για το ’16 μέχρι στιγμής), αλλά ήταν περισσότερο μία προσπάθεια να βγάλει άκρη μ’ αυτή ακριβώς τη σχιζοφρενική κατάσταση. Απείχε σίγουρα πολύ ως κριτική και από τη βιτριολική σχεδόν διάθεση που εντόπισα σε πολλές άλλες που με άφησαν ολίγον τι άφωνη. Δε μιλάμε δα και για τη χειρότερη ταινία όλων των εποχών. Κάπου μέσα στο ‘BvS’ κρύβεται μία καλή ταινία, με πολλά να πει για τα σύμβολά μας, απλά ο Snyder μάλλον δεν έχει το λεξιλόγιο για να την κάνει όπως είναι ίσως φτιαγμένη στο μυαλό του. Σίγουρα όχι χωρίς κάποιον κατάλληλο από το σενάριο να του τραβάει τα γκέμια. Μέχρι εδώ καλά.

Αν σου έλεγα όμως πως το μεγαλύτερο πρόβλημα της ταινίας, που κατά κοινή ομολογία ήταν το ακαταλόγιστο του μοντάζ στο πρώτο της μέρος, δεν υπάρχει στην Ultimate Edition που μόλις κυκλοφόρησε, θα έδινες άλλη μία ευκαιρία στο κινηματογραφικό ματς της χρονιάς;

Γιατί παρακολουθώντας το ‘BvS’ με τα τριάντα έξτρα λεπτά του, προσωπικά ένιωσα ότι εάν πρόκειται για δάκτυλο Warner Bros το κόψιμο των σκηνών αυτών και όχι δημιουργική ασάφεια του Snyder, οι άνθρωποι αποφάσισαν πως ήταν προτιμότερο να δούμε μπαλωμένες σεκάνς που έπρεπε να συναρμολογήσουμε από μόνοι μας, από το να περάσουμε μισή ώρα παραπάνω στην αίθουσα. Θα ήταν κουραστικό; Μπορεί. Πιο στοχευμένο; Ούτε λόγος. Στη δική μου ζυγαριά δεν υπάρχει αμφιβολία για το ποιο είναι σημαντικότερο σε τελική ανάλυση. Στέλνω το μήνυμά μου στους αιθέρες, όσο προλαβαίνουμε πριν από τη ‘Justice League’, κι ας πέσει κάτω.

Η Ultimate Edition έχει τη γραμμική αφήγηση που έλειπε από το theatrical cut, στιγμές των χαρακτήρων που κάνουν πιο καθαρά τα κίνητρά τους, υποπλοκές που οδηγούν με ασφαλέστερο τρόπο στην τελευταία πράξη και μικρότερες στιγμές που δε προσθέτουν πολλά στην πλοκή, αλλά λειτουργούν σαν παραθυράκια στη σκέψη των χαρακτήρων.

Αν βρίσκεσαι ανάμεσα σε όσους απογοητεύτηκαν από την ταινία λόγω του dark τόνου της, τότε δε θα βρεις μεγάλη βελτίωση εδώ, γιατί η ψυχολογία του ‘BvS’ είναι αυτή που είναι. Εάν όμως έμεινες με παράπονα γιατί απλά μπουρδουκλώθηκες, θα δεις ότι τριάντα λεπτά μπορούν να κάνουν πολλά κι ας μην κάνουν θαύματα.

Τι κάνει λοιπόν καλύτερα το ultimate cut;

ΟΣΑ ΣΥΝΕΒΗΣΑΝ ΣΤΗ ΒΟΡΕΙΑ ΑΦΡΙΚΗ

Η αρχική σκηνή με την Lois σε αποστολή σε περιοχή της Βόρειας Αφρικής οδήγησε στην παρεμβολή του Superman για τη διάσωσή της και στη δική της προσπάθεια να ανιχνεύσει ποιος ήταν πίσω από τους μισθοφόρους που άνοιξαν πυρ εναντίον όλων στο camp, ενώ αρχικά φαινόταν ότι συνεργάζονταν με τον ηγέτη της οργάνωσης.

Στο theatrical cut τα πράγματα μπερδεύτηκαν μεταξύ της Lois να προσπαθεί να βγάλει άκρη για λόγους που δε μας έγιναν απόλυτα ξεκάθαροι και της νέας αντιμετώπισης πολιτείας και κοινωνίας εναντίον του Superman. Στο ultimate cut, ολόκληρη η αρχική σεκάνς είναι πολύ μεγαλύτερη, με τους μισθοφόρους να χρησιμοποιούν μέχρι και φλογοβόλα για να κάψουν τα θύματα, με σκοπό να φανεί ότι ο Superman είχε χρησιμοποιήσει το heat vision του.

Δεν ήταν όμως το μοναδικό μέρος του σχεδίου.

TΗN ΠΛΕΚΤΑΝΗ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΟΥ SUPERMAN

Δεν ήταν μονάχα τα φλογοβόλα και του καλό timing του Lex Luthor που έκαναν το τρικ. Η κοινή γνώμη άρχισε να στρέφεται εναντίον του αγαπημένου ανθρώπου από ατσάλι όταν το θέμα πήγε στο Κογκρέσο και είδαμε μία Αφρικανή κάτοικο της περιοχής που έζησε την καταστροφή που έφερε ο Superman στην περιοχή της να κλαίει για τους συγγενείς που έχασε. Όπως μαθαίνουμε όμως από την Ultimate Edition, η Kahina είχε πληρωθεί από τον Lex για να πει όλα αυτά και άλλα τόσα στα ΜΜΕ, ευαισθητοποιώντας τους απλούς πολίτες που εκθείαζαν μέχρι εκείνη τη στιγμή τον υπερήρωα.

Μαθαίνουμε επίσης μέσω έρευνας που κάνει η Lois, ότι η αναπηρική καρέκλα του πρώην εργαζομένου της Wayne Enterprises που ανατίναξε το κτίριο περιείχε μόλυβδο κι έτσι o Superman δε θα μπορούσε να είχε εντοπίσει τη βόμβα, αφού ο μόλυβδος λειτουργεί ως προστατευτικό για X-ray ακτινοβολίες.

Υπάρχει μία ακόμα σκηνή από τον απόηχο της τραγωδίας, όπου ο Clark προσπαθεί να βοηθήσει με τους τραυματισμένους μέχρι που καταλαβαίνει ότι δεν είναι ευπρόσδεκτος και αποχωρεί, κάνοντας ακόμα μεγαλύτερες τις υποψίες του κόσμου για τυχόν εμπλοκή του στα γεγονότα. Ήταν που ήταν ύποπτος στα μάτια του Bruce, φανταστείτε τον αντίκτυπο μετά από ένα τέτοιο γεγονός. Επιδραστική είναι και μία σκηνή με τον Alfred να παρακολουθεί τα τεκταινόμενα στην τηλεόραση, σκεπτόμενος ότι τώρα ο Batman θα έχει ακόμα περισσότερους λόγους να αντιμετωπίσει τον Superman σαν εχθρό.

TON CLARK KENT

Αν έψαχνες τον ανθρώπινο Superman μέσα στον ορυμαγδό εξελίξεων, να ξέρεις ότι θα τον βρεις στις κομμένες σκηνές. Πέρα από τη σκηνή που αναφέρθηκε παραπάνω, με τον υπερήρωα να βοηθάει τα θύματα της έκρηξης, ο Clark ενδιαφέρεται για τον Batman, όχι μόνο επειδή τα πράγματα έχουν αγριέψει με τους σημαδεμένους από το bat logo εγκληματίες να πεθαίνουν, αλλά επειδή θέλει να ξέρει ποιός είναι μέσα από τα μάτια των πολιτών της Gotham.

Στο κανονικό runtime της ταινίας, ο Clark κάνει κανονική έρευνα ως δημοσιογράφος του Daily Planet και μαθαίνει από έναν κάτοικο της Gotham ότι ο Batman έχει ένα “new kind of mean to him”, για να ερωτηθεί αργότερα και από τη σύντροφο ενός εγκληματία που δολοφονήθηκε μέσα στη φυλακή, αν ο Batman έχει δικαίωμα να κρίνει ποιες ζωές αξίζουν και ποιες όχι. Στο μεταξύ, εμείς μαθαίνουμε ότι ο Lex έχει βάλει τους μισθοφόρους του να ενορχηστρώνουν τις δολοφονίες όλων των σημαδεμένων εγκληματιών που συνέλαβε ο Batman, ώστε να φανεί ότι ο νυχτεριδάνθρωπος καθαρίζει κόσμο. “Πώς αποφασίζει ποιες ζωές μετράνε και ποιες όχι”, ρωτάει η κοπέλα του θύματος με το μωρό τους αγκαλιά και έχουμε αμέσως μία πολύ ενδιαφέρουσα αντιπαραβολή του ηθικού διλήμματος που βλέπει ο Clark να απασχολεί τον κόσμο για τον ίδιο και των σκέψεων που έχει για τον Batman.

Πολύ σύντομο αλλά γλυκό είναι κι ένα μεταμεσονύχτιο τηλεφώνημα που κάνει στη μητέρα του, όταν νιώθει αβέβαιος για το μονοπάτι που δείχνει να έχει τραβήξει τελικά το όνειρό του. Για την πλοκή δε θα είχε μεγάλη σημασία, αλλά τέτοιες μικρές στιγμές είναι που σκιαγραφούν καλύτερα τους χαρακτήρες σε μια ιστορία.

ΤΟ WORLD-BUILDING

Η σκηνή που δημοσιοποίησε η WB μετά την κυκλοφορία της ταινίας έχει αρκετά views για να υποθέσω ότι κατά πάσα πιθανότητα την έχετε δει, αλλά δεμένη στο timeline του ‘BvS’ λειτουργεί πολύ καλύτερα. Steppenwolf ο κακός που θα έχει να αντιμετωπίσει η Λεγεώνα σ’ έναν χρόνο από τώρα, λοιπόν. Κάτοικος του Apokolips, πλανήτη του big bad Darkseid, με τρία Mother Boxes ανά χείρας.

Η τελευταία σκηνή, επίσης, του Luthor με τον Batman είναι extended εδώ και κάνει λόγο για το Arkham Asylum. Δεν μπορεί να πάει καν σε δίκη λέει ο Lex γιατί τον έβγαλαν τρελό, αλλά επειδή γελάει καλύτερα όποιος γελάει τελευταίος, ο Bruce τον ενημερώνει ότι τα ψυχιατρεία που αντιμετωπίζουν τους ψυχικά πάσχοντες με συμπόνοια δεν είναι στο δικό του πρόγραμμα. Άουτς.

Τέλος, η Jenna Malone που παίζει την επιστήμονα που ενημερώνει την Lois για τον μόλυβδο στην καρέκλα που εξερράγη στο Κογκρέσο, είναι η Jenet Klyburn, μία τεχνικός εργαστηρίων που στα κόμικ έχει δουλέψει και για τα S.T.A.R. Labs. Μπορεί να τα έχεις μάθει από την τηλεοπτική σειρά ‘Flash’, αλλά στα κόμικ σχετίζονται άμεσα με την τεχνολογία που χρησιμοποιείται για τον Cyborg, έναν από τους metahuman που είδαμε στο μοντάζ του ‘BvS’ που μας προετοίμαζε για τη Λεγεώνα.

***

Όλα τα παραπάνω δεν περιλαμβάνουν λεπτομέρειες όπως τα χάπια που παίρνει ο Bruce, την guest εμφάνιση του Jon Stewart, την κλοπή του κρυπτονίτη του Lex από τον Batman και πολλά ακόμη που, είτε ανεβάζουν τον δείκτη διασκέδασης, είτε βοηθούν στο καλύτερο δέσιμο της αφήγησης.

Όπως είπα και πιο πάνω βέβαια, δε μιλάμε για θαύματα. Πώς κατάλαβε η Lois ότι ο Doomsday ήταν από τον Krypton κι έτρεξε να βρει το δόρυ; Γιατί δε μίλησαν λίγο παραπάνω οι δύο ήρωες πριν αρχίσουν τις μπουνιές; Σεναριακές ευκολίες για να φτάσουμε στην κατακλείδα.

Είναι, όμως, τόσες πολλές οι προσθήκες και τόσο απαραίτητες σε αρκετά σημεία, που δηλώνω υπεύθυνα ότι είναι ικανές να πάρουν την πικρή τελευταία γεύση που είχαν πολλοί και να την ελαφρύνουν. Αν, δε, έμεινες ικανοποιημένος ούτως ή άλλως, τότε μιλάμε για πάρτι.

Εσένα θα σε αποθάρρυνε η διάρκεια τριών ωρών;