ΣΙΝΕΜΑ

Σας παρουσιάζουμε το κινηματογραφικό Μουντιάλ 2018

Αυτό το καλοκαίρι το PopCode κι ένα #πάνελ κριτικών παρουσιάζουν το κινηματογραφικό Μουντιάλ. Σήμερα οι πρώτοι όμιλοι.

Ξέρετε πώς είναι αυτό που κάθε 4 χρόνια συγκεντρώνονται 32 εθνικές ομάδες για να καταλήξουμε να αναρωτιόμαστε ποια από τις 4-5 ίδιες θα κερδίσει αυτή τη φορά; Φανταστείτε αν μπορούσαμε να το κάνουμε με ταινίες! Θα ήταν σίγουρα πιο απρόβλεπτο, όποιος νά ‘ναι μπορεί να κερδίσει, γιατί σπουδαίο σινεμά μπορεί να έρθει από οπουδήποτε, όπως θα έλεγε και το ‘Ratatouille’.

Γι’αυτό λοιπόν αποφασίσαμε εδώ στο PopCode να διοργανώσουμε την απόλυτη κινηματογραφική σαχλαμάρα του καλοκαιριού, ώστε να συμπέσει απολύτως με το ποδοσφαιρικό Μουντιάλ: Ένα ταυτόχρονο παγκόσμιο κύπελλο σινεμά, με την ίδια ακριβώς δομή με το ποδοσφαιρικό. Φανταστείτε ένα συνδυασμό Μουντιάλ, Eurovision και ‘X Factor’ και καταλήγετε στην διοργάνωση που βγάλαμε από την κοιλιά μας.

Η κεντρική ιδέα: Παίρνουμε το ποδοσφαιρικό Μουντιάλ που έχει μόλις ξεκινήσει, με τις ίδιες χώρες και τους ίδιους ομίλους και το ίδιο νοκ άουτ bracket, και για την κάθε χώρα διαλέγουμε μια ταινία-εκπρόσωπο από τα τελευταία 4 χρόνια, από τη μουντιαλική 4ετία, θα λέγαμε. (Τυπικό όριο: Κάννες του ’14 μέχρι και αμέσως πριν τις Κάννες του ’18.) Κάθε όμιλος προκρίνει 2 ταινίες-χώρες στην 16άδα, και μετά προχωράμε με νοκ άουτ ζευγαρώματα, μέχρι τα μέσα Ιουλίου όταν και θα ανακηρύξουμε τον ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΗ ΣΙΝΕΜΑ για το 2018.

Παιδιά; Γιατί όχι. Πραγματικά, γιατί όχι.

Για αυτό το μαγικό τουρνουά συνθέσαμε ένα εκλεκτό πάνελ κριτικών το οποίο, α λα ‘X Factor’, αναλαμβάνει ομίλους, διαλέγει ταινίες, και μετά ψηφίζει για κατατάξεις και ζευγαρώματα. Αν θέλατε να μάθετε ποιος θα κέρδιζε, το ‘Mad Max: Fury Road’ ή το ‘Leviathan’, το ‘Neon Demon’ ή το ‘Toni Erdmann’, αυτή είναι η καλοκαιρινή διοργάνωση για εσάς.

Το πάνελ του κινηματογραφικού Μουντιάλ 2018 συνθέτουν οι κριτικοί κινηματογράφου: Δημήτρης Δημητρακόπουλος (από το flix.gr), Κωστής Θεοδοσόπουλος (από το cinemagazine.gr και τις Νύχτες Πρεμιέρας), Μάρα Θεοδωροπούλου (από το popaganda.gr), και Θοδωρής Δημητρόπουλος (από το popcode.gr και το Έθνος).

Κάθε κριτικός στελεχώνει δύο ομίλους, οπότε στα αντίστοιχα ποστ θα διαβάζετε τις επεξηγήσεις τους. Και στη συνέχεια και οι 4 ψηφίζουν κατάταξη για τον κάθε όμιλο ώστε να προκριθούν δύο και να στηθεί το νοκ άουτ bracket της φάσης των 16 (όπου οι 4 θα ψηφίζουν για νικητή, θα τα εξηγήσουμε εν καιρώ).

Ωραία; Σαφές; (Πραγματικά, γιατί όχι.)

Τα ποστ θα εμφανίζονται με ένα ρυθμό σχετικά ανάλογο του ποδοσφαιρικού Μουντιάλ, που σημαίνει πως για τις επόμενες 2 βδομάδες θα έχουμε κι εμείς φάση ομίλων.

Σήμερα, ξεκινάμε με τους 2 πρώτους ομίλους.

ΟΜΙΛΟΣ Α

  • Ρωσία
  • Σαουδική Αραβία
  • Αίγυπτος
  • Ουρουγουάη

Διαλέγει η Μάρα Θεοδωροπούλου (Popaganda)

Ρωσία, ‘Leviathan’

Μήπως να μην κουραζόμαστε και να δώσουμε ήδη το τρόπαιο (αλήθεια, τι θα κερδίζει ο νικητής δεν μας είπατε*) στον ογκόλιθο του Andrey Zvyagintsev που τάραξε συνειδήσεις και κυβερνήσεις πριν 3 χρόνια και ακόμα δεν έχουμε ξεπεράσει; Δεν είναι τυχαίο που η διοργανώτρια χώρα κατεβαίνει με ένα πανίσχυρο αριστούργημα που δύσκολα θα κλονιστεί από κάτι Παβλικόφσκηδες και κάτι Άντρεες Άρνολντ που μαθαίνω ότι έχει στείλει ο ανταγωνισμός. Διαφθορά που κατατρώει ανθρώπινες ζωές και σε βυθίζει στην υπαρξιακή απελπισία και την καταστροφή >>> 5 μπάλες παγωτό.

Σαουδική Αραβία, ‘Barakah Meets Barakah’

ΛΟΛ που θέλει συμμετοχή και η Σαουδική Αραβία που πριν λίγο καιρό άνοιξε το πρώτο της σινεμά εδώ και 35 χρόνια. Θα το επιτρέψουμε, όμως, κυρίως επειδή είναι κάπως απίστευτο που υπάρχει αυτή η ρομαντική κωμωδία για έναν αστυνομικό και μια μοντέρνα celebrity του Instagram σε μια χώρα που απαγορεύει σε άντρες και γυναίκες που δεν έχουν συγγένεια να συναντιούνται σε δημόσιους χώρους.

Αίγυπτος, ‘Clash’

Το ‘Clash’ είναι σχεδόν εξ’ ολοκλήρου γυρισμένο μέσα σε ένα φορτηγάκι όπου έχουν συλληφθεί διαδηλωτές υπέρ του στρατού που μόλις έχει καθαιρέσει τον ισλαμιστή πρόεδρο Μόρσι, αμερικάνοι δημοσιογράφοι και μέλη της Μουσουλμανικής Αδελφότητας και είναι μια Σημαντική Ταινία, αλλά μην ακούτε εμάς, ακούστε ολόκληρο Tom Hanks που έστειλε συγκινημένος συγχαρητήρια επιστολή στο σκηνοθέτη Mohamed Diab, λέγοντάς του “we’re all in ‘this’ together”. Στο μυαλό μας αναφερόταν στο τραγούδι του ‘High School Musical’.

Ουρουγουάη, ‘Mi Mundial’

Αντιμέτωποι με αυτή τη χώρα, γινόμαστε όλοι Homer Simpson που την πέτυχε στην υδρόγειο και αναφώνησε “U R GAY… what country is this?”. Πάντως με την ταινία που επιλέξαμε κλέβεις εκκλησία αφού ονομάζεται κυριολεκτικά “Το Μουντιάλ Μου” και έχει για ήρωα ένα παιδί-θαύμα που το ανακαλύπτει ένας ατζέντης να παίζει ποδόσφαιρο στη φτωχογειτονιά του και το στέλνει σε μια μεγάλη ομάδα για να πραγματοποιήσει το όνειρό του. Δηλαδή ελάτε τώρα, δείξτε μου one… man… που δεν μπορεί να ταυτιστεί. Ατυχία, βέβαια, που ήταν εκτός συναγωνισμού σε αυτή την κατηγορία η ταινία με τίτλο ‘The Pope’s Toilet’.

***

*editor’s note: Καλή ερώτηση! Τι να κερδίζει; Χμ. Τι θα ήταν το αντίστοιχο του Τροπαίου Ζιλ Ριμέ; Τρόπαιο Lumiere; Έχουμε ένα μήνα για να φτιάξουμε ένα αγαλματίδιο με αυτό το διπλό κεφάλι:

Το #πάνελ ψηφίζει:

Επειδή είναι ο πρώτος όμιλος, μια συνοπτική εξήγηση της διαδικασίας ψηφοφορίας. Κάθε μέλος του πάνελ κατατάσσει τις 4 ταινίες με σειρά προτίμησης. Με μια αναίτιας περιπλοκότητας μαθηματική διαδικασία, οι 4 αυτές λίστες μετατρέπονται σε πόντους, οι πόντοι αθροίζονται και γίνεται αναγωγή και στρογγυλοποίηση με άριστα το 9 (επειδή η βαθμολογία ενός κανονικού ομίλου Μουντιάλ έχει αυτό για μάξιμουμ). Προκρίνονται φυσικά οι 2 πρώτοι. Σε περίπτωση ισοβαθμίας θα πούμε τι γίνεται όταν το συναντήσουμε.

Μετά την ψηφοφορία λοιπόν έχουμε:

Ρωσία (Leviathan): #1, #1, #1, #1 (σημείωση: 4 ταινίες-χώρες πήραν παμψηφεί πρωτιές, θα τις ανακαλύψουμε σταδιακά)

Σαουδική Αραβία (Barakah Meets Barakah): #2, #3, #4, #2

Αίγυπτος (Clash): #3, #2, #3, #4

Ουρουγουάη (Mi Mundial): #4, #4, #2, #3

Τελική κατάταξη:

  1. Ρωσία – Leviathan………………………………….9
  2. Σαουδική Αραβία – Barakah Meets Barakah…4
  3. Ουρουγουάη – Mi Mundial……………………….3
  4. Αίγυπτος – Clash……………………………………2

Προκρίνονται:

‘Leviathan’, Ρωσία (#1)

‘Barakah Meets Barakah’, Σαουδική Αραβία (#2)

ΟΜΙΛΟΣ Β

  • Πορτογαλία
  • Ισπανία
  • Μαρόκο
  • Ιράν

Διαλέγει ο Δημήτρης Δημητρακόπουλος (Flix)

Πορτογαλία, ‘Arabian Nights’

Το λιτό, ανάλαφρο, παραμυθένιο, ευκολοχώνευτο (#όχι) εξάωρο κοινωνικό έπος του Miguel Gomes δεν ήταν η πρώτη επιλογή μου και η αλήθεια είναι ότι το pop ρομαντικό πορτρέτο του ‘Porto’ ήταν για αρκετή ώρα η ταινία που θα έπαιρνε το πορτογαλικό χρίσμα όμως ακούστε τι πίεση μου ασκείται εδώ πέρα. Πριν μερικά χρόνια, όταν βρεθήκαμε στο La Jetée, ένα γραφικό κινηματογραφικό μπαρ στο Golden Gai του Τόκιο, όπου μετά βίας χωρούν μέσα έξι άνθρωποι στο μοναδικό τραπέζι του μαγαζιού και του οποίου η ιδιοκτήτρια είναι το πιο σινεφίλ άτομο στο ανατολικό (τουλάχιστον) ημισφαίριο, μας τέθηκε η ερώτηση «Ποιος είναι ο αγαπημένος σας Πορτογάλος σκηνοθέτης;». Όταν λοιπόν δώσαμε (ευτυχώς) σαν απάντηση τον Miguel Gomes, η κυρία Τομόγιο όχι απλά έλαμψε αλλά και εμφάνισε πάνω στο μπαρ ένα μπουκάλι ουίσκι υπογεγραμμένο από τον ίδιο τον σκηνοθέτη. Το τεστ το είχαμε περάσει. Ήμασταν άξιοι θαμώνες του La Jetée. Και επειδή θέλω να είμαι σίγουρος ότι και την επόμενη φορά θα είμαι ευπρόσδεκτος στα έξι τετραγωνικά μέτρα του μαγαζιού, θα πρέπει να παραμείνω σταθερός στην επιλογή μου. Κυρία Τομόγιο, να το θυμάσαι, δεν υπέκυψα.

Ισπανία, ‘Magical Girl’

Κανένας Almodovar, κανένας Amenabar, καμία Coixet, κανένας Bayona. To μέλλον του ισπανικού σινεμά είναι ο Carlos Vermut και το ‘Magical Girl’ η πιο σαρκαστική, μαύρη, κωμική, what-the-fuck ισπανική ταινία των τελευταίων 4 χρόνων. Επιπλέον, το επίθετό του είναι όντως Vermut! Θα επέλεγα την ταινία του ακόμα κι αν ήταν η token ισπανική κομεντί για το Καλοκαίρι στο Θερινό 2018.

Μαρόκο, ‘Queen of the Desert’

Δεν υφίσταται σοβαρός όμιλος χωρίς παρουσία James Franco. Κυρία Τομόγιο, είμαι σίγουρος ότι το καταλαβαίνεις.

Ιράν, ‘Under The Shadow’

Το ωραίο εδώ είναι ότι υπήρχαν ήδη πολλές εναλλακτικές και μάλιστα μακριά από τις προφανείς επιλογές του Jafar Panahi (‘Taxi’) και του Αsghar Farhadi (‘A Salesman’) – αν και θα ήταν φανταστικό να κατεβάσει η Ισπανία το ‘Everybody Knows’ του Farhadi από τις φετινές Κάννες, έτσι για την αλητεία. Anyway, τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότερες ταινίες από το Ιράν αρχίζουν να προσεγγίζουν τον κοινωνικό προβληματισμό με έντονη pop ματιά, όπως στο ‘Disappearance’ του Ali Asgari ή – ακόμα περισσότερο – στο ‘Malaria’ του Parviz Shahbazi. Ωστόσο, το ‘Under The Shadow’ του Babak Anvari, πέρα από την έντονη νεανική οπτική, χρησιμοποιεί με τον καλύτερο τρόπο και αυτό που αγαπώ περισσότερο στο σινεμά τρόμου: χρησιμοποιεί δηλαδή την horror εικονογραφία για να μιλήσει για κάτι που έχει ρίζες στην πραγματικότητα, κάνοντας την αλήθεια απείρως πιο τρομακτική. Και δεν παίζει καν ο James Franco!

***

Το #πάνελ ψηφίζει:

Η ψηφοφορία έδωσε τις εξής θέσεις για την κάθε ταινία:

Πορτογαλία (Arabian Nights): #1, #3, #1, #2

Ισπανία (Magical Girl): #2, #4, #3, #1 (η πρώτη ταινία που ψηφίστηκε και στις 4 πιθανές θέσεις! όχι ότι βοήθησε πολύ αυτό)

Μαρόκο (Queen of the Desert): #4, #2, #4, #4

Ιράν (Under the Shadow): #3, #1, #2, #3

Τελική κατάταξη:

  1. Πορτογαλία – Arabian Nights……………………7
  2. Ιράν – Under the Shadow………………………..5
  3. Ισπανία – Magical Girl……………………………….5
  4. Μαρόκο – Queen of the Desert…………………2

Το ‘Under the Shadow’ είναι δεύτερο γιατί πριν την στρογυλοποίηση οι βαθμοί του ήταν 5,25 ενώ του ‘Magical Girl’ ήταν 4,5. Η διαφορά είναι ότι το ‘Shadow’ κέρδισε θέσεις 1-2-3-3, ενώ το ‘Girl’ κέρδισε θέσεις 1-2-3-4. Αυτή η μία 3η θέση έκανε τη διάφορα. Οπότε:

Προκρίνονται:

‘Arabian Nights’, Πορτογαλία (#1)

‘Under the Shadow’, Ιράν (#2)

***

NEXT UP:

Στο επόμενο ποστ (Πέμπτη) περνάμε στους Ομίλου Γ-Δ. Ο 3ος όμιλος είναι ένας από τους δύο Ομίλους του Θανάτου, καθώς έχουμε εκεί Αυστραλία (‘Mad Max’!), Γαλλία (τι να πρωτοδιαλέξεις, ξεχωριστό τουρνουά θα έπρεπε να έχουμε κάνει) και Δανία (η χώρα των βροχερών νουάρ σειρών και των μεγάλων προβοκατόρων του Ευρωπαϊκού σινεμά). Επίσης! Θα προλάβει το ντοκιμαντέρ για τον Εμενίκε να ολοκληρωθεί για να κατέβει στη διοργάνωση; Το bracket συνεχίζει να γεμίζει, κομμάτι-κομμάτι.