DPA/Alamy/Visualhellas.gr
GAMING

FarmVille, Mafia Wars και τα χρόνια της αθωότητας για το Facebook

Αν δεν ήταν αυτά τα χρόνια της αθωότητας για το Facebook, αλλά και για εμάς όσον αφορά την παρουσία μας στα social media, τότε ποια είναι;

Greeklish, σκουντήματα, άβολες «καταστάσεις» που περισσότερο έμοιαζαν με σκέψεις της στιγμής, διάφορα τσιτάτα, πολλά τραγούδια με αφιερώσεις και, φυσικά, φωτογραφίες. Πολλές φωτογραφίες. Μην ξεχάσουμε και αυτές που συνοδεύονταν από την τοποθεσία μας. Όλα τα παραπάνω ανήκουν στη χρυσή εποχή του Facebook, λίγο πριν και λίγο μετά το 2010 όταν και η πιο διάσημη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης έφτασε στο πικ της. Τότε, ήμασταν όλοι boomers, απλώς δεν το ξέραμε.

Από τα τέλη της δεκαετίας του 2000 έως τα μέσα της δεκαετίας του 2010, όμως, το Facebook ήταν κάτι περισσότερο από ένας χώρος για φωτογραφίες και τραγούδια. Ήταν ένας μεγάλος διαδικτυακός παιχνιδότοπος. Μπορεί στη ζωή μας να μπήκε πιο έντονα από το 2007 και μετά (για την Ελλάδα μιλάμε), αλλά κανείς δεν μπορεί να ξεχάσει τα παιχνίδια που εμφανίστηκαν στην οθόνη μας εκείνη την περίοδο.

Η γοητεία των παλιών παιχνιδιών του Facebook είχε να κάνει με το πώς μας έκαναν όλους να «κολλήσουμε» με το απλό, εθιστικό gameplay. Παιχνίδια όπως το FarmVille και το Mafia Wars έκαναν την είσοδό μας στο FB καθημερινή συνήθεια. Πότισμα καλλιεργειών και αποστολή δώρων σε φίλους. Συνδύαζαν τη διασκεδαστική ανταγωνιστικότητα με τη συνεργασία και όλα αυτά, στην ίδια σελίδα, όσο η συνομιλία ήταν ανοιχτή.

Έχουμε την τάση ως άνθρωποι να νοσταλγούμε. Σε αντίθεση με τα σημερινά παιχνίδια στο κινητό, όμως, αυτά αναμφίβολα έχτιζαν μια ζεστή αίσθηση κοινότητας, συνδέοντας ανθρώπους που δεν είχαν γνωριστεί ποτέ. Οπότε ίσως το στοιχείο της νοσταλγίας στη συγκεκριμένη περίπτωση να μην είναι περιττό.

Η χρυσή εποχή του Facebook

Το 2008, τα παιχνίδια του Facebook ξεκίνησαν κάτι καινούργιο. Σαν κοινωνικό δίκτυο ήταν ακόμη νέο, αλλά άρχισε να μετατρέπεται σε έναν διασκεδαστικό χώρο όπου οι άνθρωποι δεν έκαναν μόνο chat, αλλά έπαιζαν κιόλας. Το πρώτο μεγάλο χιτ ήταν το Texas HoldEm Poker της Zynga, όπου οι παίκτες στοιχημάτιζαν εικονικές μάρκες σε παιχνίδια πόκερ. Τίποτα περίπλοκο, μόνο εύκολη διασκέδαση.

Αυτή η απλότητα έθεσε τα θεμέλια για όσα ακολούθησαν, δείχνοντας πώς τα παιχνίδια μπορούσαν να εξαπλωθούν γρήγορα σε ένα κοινωνικό δίκτυο. Μέχρι το τέλος του 2008, εκατομμύρια συνδέονταν για να παίξουν, να φροντίσουν το κατοικίδιο τους στο Pet Society όχι απλώς για να ποστάρουν. Ήταν μια ήσυχη αρχή, αλλά προετοίμασε το έδαφος για το κύμα παιχνιδιών που θα ξεσπούσε τα επόμενα χρόνια.

Το 2009, όλα βρήκαν τον ρυθμό τους, κάνοντας τη χρονιά εκείνη το σημείο καμπής για το gaming στο Facebook. Η πλατφόρμα έγινε παιδική χαρά όπου απλές ιδέες μετατρέπονταν σε τεράστιες επιτυχίες. Τότε ήταν που εμφανίστηκαν και οι εμβληματικοί τίτλοι.

Το FarmVille ήταν η απόλυτη επιτυχία, που λανσαρίστηκε στα μέσα του 2009 από τη Zynga. Οι παίκτες έχτιζαν φάρμες, μεγάλωναν καλλιέργειες και ενοχλούσαν φίλους για βοήθεια. Το PetVille, το άλλο «διαμάντι» της Zynga, σε άφηνε να μεγαλώνεις ένα πολύχρωμο κατοικίδιο και να διακοσμείς το σπίτι του. Και το Mafia Wars, φυσικά, το οποίο έγραψε τη δική του ιστορία στη χώρα μας.

Το CityVille της Zynga, που λανσαρίστηκε στα τέλη του 2010, τράβηξε – δικαιολογημένα – όλη την προσοχή. Οι παίκτες έχτιζαν πόλεις, αντάλλασσαν αγαθά και ζητούσαν απεγνωσμένα βοήθεια από φίλους. Αλλά το FarmVille παρέμενε το κόλλημα των περισσότερων, με τις καλλιέργειες και τις αγελάδες του να κρατούν τους χρήστες αφοσιωμένους. Το FrontierVille (επίσης Zynga), που βγήκε στα μέσα της χρονιάς, έφερνε τους παίκτες στην Άγρια Δύση ενώ το Treasure Isle, πρόσθεσε μια έξτρα περιπέτεια, βάζοντας τους χρήστες να σκάβουν για θησαυρούς.

Αυτά τα παιχνίδια όρισαν το 2010 με τον συνδυασμό απλής διασκέδασης και κοινωνικών στοιχείων. Δεν ήταν εντυπωσιακά, αλλά κυριάρχησαν στα news feeds και μετέτρεψαν το Facebook σε ένα ασταμάτητο gaming πάρτι. Μέχρι το τέλος του χρόνου, εκατομμύρια είχαν εθιστεί, αποδεικνύοντας ότι το 2010 ήταν η χρονιά που το social gaming έφτασε στο αποκορύφωμά του και έγινε η καρδιά της πλατφόρμας.

Αν δεν ήταν αυτά τα χρόνια της αθωότητας για το Facebook, αλλά και για εμάς όσον αφορά την παρουσία μας στα social media, τότε ποια είναι;

Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.