ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Riviera: Μιλήσαμε με την πρωταγωνίστρια της ταινίας, Εύα Σαμιώτη

Η κόρη της ηθοποιού Μαρίσσας Τριανταφυλλίδου είναι η Άλκηστις της πολυβραβευμένης Riviera του Ορφέα ΠερετζήΑυτή είναι η πρώτη της εμφάνιση σε μεγάλου μήκους ταινία. Για την ερμηνεία της, απέσπασε τρία βραβεία - τα πρώτα της. 

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΧΛΟΗ ΚΡΙΘΑΡΑ DEVIENNE

Στα 22 της χρόνια, η Εύα Σαμιώτη προφανώς και δεν έχει κατασταλάξει στο τι θέλει να κάνει στη ζωή της – ποιος έχει άλλωστε, ακόμα κι αν έχει τα διπλάσια χρόνια της. 

Ασχολείται επαγγελματικά με την υποκριτική, έχοντας ήδη κάνει τα πρώτα της -πολύ δυνατά- βήματα στον χώρο. Έχει παίξει στο θέατρο (Κυανούχο Κάλιο σε σκηνοθεσία της Μάρθας Μπουζιούρη), στην τηλεόραση (Μαύροι Πίνακες της Κατερίνας Φιλιώτου στο Star) και στο σινεμά (στη μικρού μήκους ταινία Αμυγδαλή της Μαρίας Χατζάκου και στις μεγάλες μήκους Riviera του Ορφέα Περετζή και Άγριες Μέρες μας του Βασίλη Κεκάτου). Δεν λέει όμως ότι είναι ηθοποιός. «Ούτε στη μαμά μου το έχω πει, ούτε καν στον ίδιο μου τον εαυτό». 

Σπουδάζει στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. «Ευχήσου μου να τελειώσω του χρόνου, παρακαλώ πολύ».

Επιστρέφοντας στα «πρώτα της -πολύ δυνατά- βήματα», θα τη δούμε προσεχώς -από τις 4 Σεπτεμβρίου- στην ταινία που αποτελεί την πρώτη της εμφάνιση σε μεγάλου μήκους: στη Riviera, που έκανε πέρυσι την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Επίσημο Διαγωνιστικό Τμήμα του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σάο Πάολο στη Βραζιλία και έφυγε από την ελληνική πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τον περασμένο Νοέμβριο με 4 βραβεία. Μεταξύ αυτών ήταν και το βραβείο της Πρωτοεμφανιζόμενης Ηθοποιού, που απονεμήθηκε εξ ημισείας στην Εύα και στη συμπρωταγωνίστριά της, Μυρτώ Μεϊτάνη Καστρινάκη. Με την ερμηνεία της, η Εύα κατάφερε να αποσπάσει επίσης δύο ακόμα βραβεύσεις: στο FilmFestival Cottbus (FFC) και στο Los Angeles Greek Film Festival (LAGFF). «Νιώθω ευγνώμων για τα βραβεία, αλλά τα έχω αφήσει να διακοσμούν το σπίτι της μητέρας μου». 

Η μητέρα της είναι η ηθοποιός Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, που έγινε γνωστή στο ευρύ κοινό, όπως γίνονται κατά κανόνα όλοι οι ηθοποιοί, μέσω της τηλεόρασης. Ήταν η μητέρα της Κλέλιας και του Ορέστη, η Σοφία στη σειρά που επέστρεψε τον Χριστόφορο Παπακαλιάτη στους δέκτες μας, στο Maestro


Μιλήσαμε και για τη μητέρα της, αλλά το μεγαλύτερο ενδιαφέρον έχουν όσα έχει να πει η Εύα για την ίδια και για την ταινία που επαναφέρει το ελληνικό σινεμά στο προσκήνιο. Η Riviera είναι μια ταινία απότομης ενηλικίωσης όχι μόνο μιας νεαρής γυναίκας, αλλά μιας πόλης κι ενός ολόκληρου τρόπου ζωής, που αλλάζει μπροστά στα μάτια μας και δεν είναι ποτέ ξανά ίδιος.

Πώς προέκυψε η συνεργασία με τον Ορφέα Περετζή; 

Δεν είχα τελειώσει ακόμα το σχολείο και η Σωτηρία Μαρίνη και ο Άκης Γουρζουλίδης με κάλεσαν σε κάστινγκ για τη Riviera. Ένα χρόνο αργότερα με ξανακάλεσαν και μετά από αρκετά δοκιμαστικά και συναντήσεις με τον Ορφέα, μου ανακοίνωσε ότι θα είμαι στην ταινία.

Τι θα δούμε στη Riviera;

Με φόντο την Αθηναϊκή Ριβιέρα, ένα κορίτσι προσπαθεί να διαχειριστεί την απώλεια του πατέρα της και την ενηλικίωση σε ένα κόσμο που αλλάζει εντός και εκτός της.

Θα μας συστήσεις το κορίτσι; 

Είναι η ηρωίδα μου, η Άλκηστις. Δεν θα προσδιορίσω την ηλικία της. Είναι ένα πλάσμα που, τόσο μέσα από την απώλεια του μπαμπά της όσο και των αλλαγών που συμβαίνουν γύρω της, μαθαίνει να διαχειρίζεται, με έναν όχι και τόσο συνηθισμένο τρόπο, τα συναισθήματά της και τις σχέσεις της με τους άλλους.

Έχεις βιώσει την απώλεια, το πένθος; 

Πριν από λίγες μέρες, έχασα έναν πολύ αγαπημένο μου άνθρωπο. Μπορώ να πω πως μέσω της απώλειας αυτής ήρθα αντιμέτωπη με συναισθήματα και προσωπικές αντιδράσεις που δεν είχαν ξεκλειδωθεί, ακόμη, μέσα μου. 

Πράγματι, ο θάνατος είναι μια τεράστια, βαριά απώλεια για εκείνους που μένουν πίσω, αλλά η σύνδεση με τον άνθρωπο που χάσαμε θα συνεχίζει να υπάρχει. Εμείς το επιλέγουμε να υπάρχει. Η ανάμνηση είναι τόσο ισχυρή που μας επιτρέπει να ανακαλέσουμε τόσες στιγμές, υπάρχουν τόσα συναισθήματα. 

Προσωπικά, με αυτόν τον τρόπο συνδέομαι με την απώλεια. Ακόμα, παίρνω δύναμη, εκτιμώ παραπάνω κάποια πράγματα, αναστοχάζομαι και συνεχίζω τον δικό μου, απρόβλεπτο κύκλο. Γι’ αυτό και τολμώ να πω ότι δεν με φοβίζει ο θάνατος. Είναι κομμάτι της ζωής, που δεν προσδιορίζεται. Ίσως, αυτό είναι που τρομάζει τους ανθρώπους, το ότι δεν μπορούμε να τον ελέγξουμε. 

Πώς προσέγγισες τον ρόλο σου; 

Διαβάζοντας αρχικά το σενάριο ξεκίνησα να δημιουργώ εικόνες και να σχηματίζω το πώς θα την έβλεπα εγώ αυτήν την κοπέλα ως παρατηρητής. 

Ύστερα, οι πολλές συναντήσεις με τον Ορφέα και οι συζητήσεις μας με βοήθησαν να αναπτύξω τις πτυχές του χαρακτήρα της. 

Σημαντική βοήθεια ήταν επίσης αυτή της υπέροχης Δήμητρας Λαρεντζάκη. Με βοήθησε πραγματικά στο να αντιλαμβάνομαι πώς υπάρχω στον χώρο ως χαρακτήρας και να ακούω το σώμα μου, αλλά και να το χρησιμοποιώ ως εκφραστικό μέσο. Ήταν πραγματικά μια εμπειρία που δεν θα ξεχάσω, καθώς δεν είχα ασχοληθεί ποτέ πριν με κάτι τέτοιο. 

Με ενέπνευσε και κάτι ακόμα: η ανάγνωση ποιημάτων χαϊκού και καμικάζι.

Θα μου πεις μερικά στιχάκια; 

Θα ξεκινήσω με ένα ποίημα καμικάζι: «Φόβος για να με σταματήσει δεν υπάρχει. Θυμός για να με σταματήσει δεν υπάρχει. Αγάπη για να με σταματήσει δεν υπάρχει. Θάνατος δεν υπάρχει».

Τα χαϊκού είναι πιο μικρά σε έκταση, οπότε θα αναφέρω δύο αγαπημένα μου: «Μόνο σήμερα αύρια δεν υπάρχουν είναι προφάσεις» και «Του ‘λέγαν όλοι: πρέπει να ωριμάσεις κι έγινε τέρας…».

Η Εύα Σαμιώτη με την Μυρτώ Μεϊτάνη Καστρινάκη σε σκηνή της Riviera.

Και οι άλλοι ήρωες της ταινίας; Ποιοι είναι εκείνοι που περιβάλλουν την Άλκηστη; 

Το Τζέρι, ο πιο πιστός της φίλος, που είναι ένας φοίνικας. Η Αφροδίτη, παιδική φίλη, εκ διαμέτρου αντίθετη, αλλά κομμάτι της ζωής της. Η Άννα, η μαμά της Άλκηστις, που θέλει να προχωρήσει τη ζωή της. Ο Πέτρος, νονός της, εν δυνάμει συγγραφέας, π[ου έχει μεγάλη επιρροή στη ζωή της χωρίς να το καταλαβαίνει όμως ούτε ο ένας ούτε ο άλλος. 

Οι Χατζηβασιλείου, οι μακροβιότεροι θαμώνες της πανσιόν που βρίσκεται στην Αθηναϊκή Ριβιέρα και είναι αθάνατοι. Ο Φάνης, ο μεσίτης της υπόθεσης, απέχθεια της Άλκηστις. Ο Μάκης, μια απρόβλεπτη συνάντηση με απρόσμενη έκβαση για την ίδια.


Στο teaser trailer ακούγεται η φράση: «Και κάπως έτσι βολευτήκαμε με…». Βασικά έτσι ανοίγει το trailer. Τι σημαίνει αυτό για την αφήγηση και την εξέλιξη της ιστορίας; 

Η Άλκηστις έχει μεγαλώσει, έχει συνηθίσει και έχει διαμορφώσει τη ζωή της και τις ανάγκες της γύρω από ένα συγκεκριμένο περιβάλλον με συγκεκριμένους ανθρώπους. Στην ταινία, γενικότερα, βλέπουμε ότι όπως αλλάζει η ζωή, αλλάζει μαζί της και ο κάθε ήρωας, ξεβολεύεται από τα μέχρι τότε δεδομένα του, προχωράει πιο πέρα με ό,τι και αν σημαίνει αυτό. 

Εσύ με τι ξεβολεύεσαι; 

Νομίζω πως τα τελευταία δυο χρόνια με ξεβολεύει και με προχωράει η ψυχοθεραπεία που κάνω. Συνειδητοποιώ πράγματα που δεν ήξερα καν ότι συμβαίνουν μέσα μου και μετακινούμαι.

Τι ρόλο παίζει το στοιχείο της νοσταλγίας στη Riviera

Προσωπικά, θεωρώ ότι όλη η ταινία είναι μια νοσταλγία. Από το πώς είναι γραμμένο το σενάριο, μέχρι και το πώς είναι γυρισμένη. Είναι μια ωδή στην αθωότητα που χάνεται, στη ζωή που αλλάζει, στον χρόνο που φεύγει και στους ανθρώπους που χάνονται αλλά συνεχίζουν να μας εμπνέουν και να μας δίνουν δύναμη στη ζωή.

Το τοπίο της Αθηναϊκής Ριβιέρας, που είναι ο τόπος δράσης της ταινίας, σημαίνει κάτι για σένα; Σε προσωπικό επίπεδο, εννοώ. 

Πλέον, το έχω ταυτίσει με την ταινία μας. Δηλαδή θα μου θυμίζει πάντα τις διαδρομές που κάναμε με το βανάκι για τα γυρίσματα, το ηλιοβασίλεμα, τη θάλασσα -που δεν ξέρω αν με ηρεμούσε με τόσα κτίρια παντού- και την κίνηση στην παραλιακή.

Ανέφερες τα τόσα κτίρια και χτίζονται τόσα ακόμα. Η περιοχή θα αλλάξει ολοκληρωτικά άμεσα. 

Είναι στενάχωρο. Κάθε γωνίτσα προσπαθούμε να την εκμεταλλευτούμε. Αυτή η ανάγκη για εκσυχρονισμό εις βάρος της ποιότητας ζωής του ανθρώπου με δυσκολεύει. Ταυτίζομαι με την Άλκηστη σε αυτό το σημείο.


Ποιος είναι ο δικός σου τόπος; Πού μεγάλωσες; 

Στο κέντρο της Αθήνας – δεν το λέω με πολύ μεγάλη χαρά. Μεγάλωσα ωστόσο στα Πετράλωνα όσο ακόμα έβρισκες σπίτι να νοικιάσεις. Έχω τις πιο όμορφες αναμνήσεις από τη γειτονιά μου.

Έχει συμβεί όμως κι εκεί πια το gentrification, όπως και στη Riviera.

Όπως σχεδόν σε όλες τις περιοχές στο κέντρο της Αθήνας. Δεν υπάρχει πια η αίσθηση της γειτονιάς και της ηρεμίας πουθενά. Μόνος πολύς κόσμος παντού. Έχουν γίνει όλες ένα Ινσταγκραμικό σημείο συνάντησης.

Πώς ασχολήθηκες με την υποκριτική; 

Τυχαία. Ναι, η μαμά μου είναι ηθοποιός, αλλά αυτό δεν με είχε επηρεάσει συνειδητά για την κατεύθυνση της δίκης μου επαγγελματικής πορείας. Όλα ξεκίνησαν όταν η σκηνοθέτις Μαρία Χατζάκου, όταν ήμουν ακόμα στο Λύκειο, με σκέφτηκε για να παίξω στη μικρού μήκους ταινία της, στην Αμυγδαλή και μετά, το ένα έφερε το άλλο.

Έφερε και τις Άγριες Μέρες μας του Βασίλη Κεκάτου, που έκαναν πρεμιέρα φέτος.

Αυτή η συνεργασία ήταν μια ακόμα εμπειρία ζωής. Μέσα από τις Άγριες Μέρες μας, συνειδητοπ

ίησα την προσωπική μου ενηλικίωση, γνώρισα υπέροχους ανθρώπους, ηθοποιούς και συνεργείο. Η ταινία ήταν για μένα, είναι και θα είναι, ένα όνειρο που βίωνα κάθε στιγμή στο 100%, στο εδώ και τώρα.

Το γεγονός ότι η μητέρα σου είναι μία καταξιωμένη ηθοποιός σού προσθέτει επιπλέον άγχος; 

Η μητέρα μου είναι απλά η μητέρα μου. Όπως αναγνωρίζω τη δίκη της αξία, έτσι αναγνωρίζω και τη δίκη μου. Συνεπώς, δεν υπάρχει κανένα άγχος.

Το «κανένα άγχος» μου φέρνει στο μυαλό κατευθείαν καλοκαιρινές διακοπές. Πού τις πέρασες;

Φέτος, ήταν το καλοκαίρι του road trip: Βόρεια Ελλάδα, Ήπειρος και Τοσκάνη.

Και από φθινόπωρο; 

Τηλεόραση. Ξεκινάω γυρίσματα για μία νέα σειρά στο MEGA, αλλά δεν μπορώ να πω περισσότερα.

***

Riviera 

Σκηνοθεσία – Σενάριο: Ορφέας Περετζής

Παραγωγός: Κωνσταντίνος Βασίλαρος 

Συμπαραγωγός: Alexandre Gavras 

Σε συμπαραγωγή με Micro Climat Studios και ΕΡΤ Α.Ε.

Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιώργος Βαλσαμής 

Σκηνογράφος: Χρύσα Κουρτούμη

Κοστούμια: Εύα Γουλάκου

Ηχολήπτης: Δημήτρης Κανελλόπουλος

Μοντάζ: Γιώργος Ζαφείρης

Casting Directors: Ακης Γουρζουλίδης & Σωτηρία Μαρίνη

Διεύθυνση Παραγωγής: Νίκη Σαλιαγκοπούλου

Παίζουν: Εύα Σαμιώτη, Μιχάλης Συριόπουλος, Μαρία Αποστολακέα, Κώστας Κορωναίος, Μυρτώ Μεϊτάνη-Καστρινάκη, Χρήστος Βασιλόπουλος, Σοφία Σεϊρλή & Άλκης Παναγιωτίδης | Επίσης παίζουν: Λένα Γιάκα, Μπάμπης Αθανασόπουλος, Σταμάτης Φακορέλλης, Σωτήρης Μανίκας, Γιάννης Μάνθος, Χρήστος Καρύπη

Το Riviera κάνει πρεμιέρα στις ελληνικές αίθουσες στις 4 Σεπτεμβρίου από τη NEO Films.

Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.