ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ

Ο Λάνθιμος και οι άλλοι: Τι θα δούμε στο 82ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας

Ο Γιώργος Λάνθιμος, ο Luca Guadagnino, η Kathryn Bigelow και άλλοι έχουν από σήμερα τις πρεμιέρες τους στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας.

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, γνωστό και ως La Mostra, είναι κάτι περισσότερο από ένα λαμπερό κόκκινο χαλί δίπλα στη λιμνοθάλασσα — είναι η παλαιότερη και πιο σεβαστή πυξίδα που από το 1932 καθοδηγεί την παγκόσμια κινηματογραφική κουλτούρα. Καθώς ανοίγει την 82η έκδοσή του στο Lido από τις 27 Αυγούστου έως τις 6 Σεπτεμβρίου, η διοργάνωση φέρει την κληρονομιά σχεδόν ενός αιώνα.

Η Βενετία υπήρξε πάντοτε ο τόπος όπου η τέχνη συναντά την πολιτική και όπου τα τολμηρά οράματα βρίσκουν το πρώτο τους κοινό. Από τον Kurosawa έως τον Λάνθιμο, το φεστιβάλ έχει παγκοσμίως αναδείξει πρωτοπόρα ταλέντα, ενώ έχει παράλληλα διαμορφώσει εκστρατείες για τα Όσκαρ. Αυτή η διττότητα – η avant-garde ανακάλυψη και η εκτόξευση στο Χόλιγουντ – είναι ακριβώς ο λόγος για τον οποίο το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας χαίρει τόσο απαράμιλλου κύρους.

Παρακάτω ακολουθούν οι ταινίες που αναμένονται περισσότερο στο φεστιβάλ, ανάμεσά τους και η νέα συνεργασία του Γιώργου Λάνθιμου με την Emma Stone.

Bugonia

Δύο αγαπημένοι του Γιώργου Λάνθιμου, η Emma Stone και ο Jesse Plemons, πρωταγωνιστούν στην τελευταία του ταινία με θέμα «δύο νεαρούς με εμμονή με τις συνωμοσίες, οι οποίοι απαγάγουν την υψηλόβαθμη διευθύνουσα σύμβουλο μίας μεγάλης εταιρείας, πεπεισμένοι ότι είναι εξωγήινη που θέλει να καταστρέψει τον πλανήτη Γη». Η ταινία βασίζεται στη νοτιοκορεατική κωμωδία επιστημονικής φαντασίας του 2003 Save the Green Planet.

Silent Friend

Η Ουγγαρέζα Ildikó Enyedi έχει γνωρίσει επιτυχίες και αποτυχίες μετά την επιστροφή της από μια 18ετή παύση με την ταινία On Body and Soul, που είχε κερδίσει τη Χρυσή Άρκτο το 2017.

Εμπνευσμένη από τις διαγενεακές σχέσεις και τις αόρατες δυνάμεις που διαμορφώνουν τον κόσμο μας, το Silent Friend της Enyedi είναι ένα επικό, τριμερές έργο που καλύπτει έναν αιώνα, με πρωταγωνίστρια τη Léa Seydoux στον ρόλο μιας γυναίκας με περίπλοκη σχέση με το παρελθόν. Η μόνη σταθερά της ιστορίας στα χρονικά κεφάλαια που θα διαδραματιστούν το 1908, το 1972 και το 2020 αντίστοιχα, είναι ένα δέντρο Ginkgo biloba που μπορεί να ζήσει για 1.000 χρόνια.

The Testament of Ann Lee

Ένα χρόνο μετά την πρεμιέρα του Brutalist, ο Brady Corbet επιστρέφει στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας με το The Testament of Ann Lee που συνέγραψε με τη σύζυγό του, Mona Fastvold, που αυτή τη φορά αναλαμβάνει τη σκηνοθεσία. Στην ταινία πρωταγωνιστούν οι Amanda Seyfried, Christopher Abbott, Lewis Pullman και Thomasin McKenzie.

Πρόκειται για ένα θρησκευτικό ιστορικό δράμα που αφηγείται τη ζωή της ηγέτιδας των Shaker, Ann Lee, μία αυτοαποκαλούμενη γυναίκα-Χριστό, και τις προσπάθειές της να δημιουργήσει μια ουτοπική κοινωνία φτιαγμένη από τραγούδια και χορό. Η ταινία υιοθετεί μια πιο μοιρολατρική προσέγγιση στην ιστορική αφήγηση και αναμένεται να συγκεντρώσει μεγάλο ενδιαφέρον για τα Όσκαρ για την Seyfried.


Jay Kelly

Ο Noah Baumbach, πάντοτε οξυδερκής χρονικογράφος των νευρώσεων της μέσης ηλικίας στη Νέα Υόρκη, επιστρέφει με την τέταρτη ταινία του στο Netflix μετά τα Meyerowitz Stories, Marriage Story και White Noise. Εδώ δουλεύει με τον κινηματογραφιστή Linus Sandgren σε τοποθεσίες όπως η Νέα Υόρκη και το Λονδίνο, η βραβευμένη με Όσκαρ για το Marriage Story Laura Dern, ο George Clooney, η Emily Mortimer, ο Billy Crudup, η Riley Keough και ο Jim Broadbent συμπληρώνουν το καστ. Στο μεταξύ, πώς γίνεται να είναι αυτή η πρώτη φορά που ο George Clooney συνεργάζεται με τον Baumbach;

Cover-Up

Η Laura Poitras επιστρέφει στη Βενετία μετά τη νίκη της το 2022 για το αριστουργηματικό All the Beauty and the Bloodshed, μία κριτική της φαρμακευτικής οικογένειας Sackler μέσα από την εμπειρία και δραστηριότητα της φωτογράφου και ακτιβίστριας Nan Goldin. Η βραβευμένη με Όσκαρ σκηνοθέτρια, σε συνεργασία με τον μακροχρόνιο παραγωγό του Frontline, Mark Obenhaus, συμμετέχει εκτός διαγωνιστικού με την ταινία Cover-Up.

Το ντοκιμαντέρ που γυρίστηκε μυστικά όπως σχεδόν όλες οι ταινίες της Poitras λόγω των ερευνών τους που αποκαλύπτουν μυστικές πληροφορίες, καταγράφει την κληρονομιά του ερευνητικού δημοσιογράφου Seymour Hersh, ο οποίος είχε αποκαλύψει τη συγκάλυψη της σφαγής του My Lai κατά τη διάρκεια του πολέμου του Βιετνάμ και καλύψει το σκάνδαλο Watergate και άλλες παρανομίες καθ’ όλη τη διάρκεια της καριέρας του, συμπεριλαμβανομένων των βασανιστηρίων των κρατουμένων στο Abu Ghraib για το The New Yorker.

Dead Man’s Wire

Η πρώτη ταινία του Gus Van Sant από το 2018, Dead Man’s Wire, είναι μια αναπαράσταση μιας σουρεαλιστικής κρίσης της δεκαετίας του 1970, στην οποία ο ταλαιπωρημένος Tony Kiritsis (Bill Skarsgård) από την Ιντιάνα πήρε όμηρο τον μεσίτη υποθηκών του, Richard Hall (Dacre Montgomery), με ένα γεμάτο όπλο στο κεφάλι του. Στο καστ συμμετέχουν επίσης οι Colman Domingo, Myha’la και Al Pacino.

Ο Van Sant συμμετείχε για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ των Καννών το 1991 με την ταινία My Own Private Idaho που είχε πυροδοτήσει την καριέρα του Keanu Reeves και χαρίσει στον River Phoenix το βραβείο Volpi Cup του φεστιβάλ. Φέτος ο σκηνοθέτης θα τιμηθεί με το βραβείο Campari Passion for Film Award της Βενετίας, αναγνωρίζοντας τη δεκαετή παρουσία του ως βασική φιγούρα του αμερικανικού ανεξάρτητου κινηματογράφου και τη διαχρονική επιρροή του με ταινίες όπως Good Will Hunting, Elephant και Milk.

L’Étranger

Με το L’Étranger, ο François Ozon διασκευάζει το υπαρξιστικό μυθιστόρημα του Albert Camus από το 1942, για έναν Γάλλο άποικο στο Αλγέρι που δολοφονεί έναν Άραβα κατά τη διάρκεια μίας εξερεύνησης για νόημα σε έναν αδιάφορο κόσμο.

Ο Ozon συνεργάζεται ξανά με τον νεαρό Benjamin Voisin που υποδύεται εδώ τον Mersault, μετά την επιτυχία του ως ο ένας εκ των δύο πρωταγωνιστών μίας γκέι ερωτικής ιστορίας στο Summer of 85 του δημιουργού.

Στο καστ συμμετέχουν επίσης η Rebecca Marder, ο Pierre Lottin, ο Denis Lavant και ο Swann Arlaud, ενώ ο Βέλγος διευθυντής φωτογραφίας Manu Dacosse (Let the Corpses Tan) γυρίζει σε ασπρόμαυρο για να ταιριάζει με το απόκοσμο σκηνικό της εποχής του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

In the Hand of Dante

Ένας ακόμη Αμερικανός σκηνοθέτης θα τιμηθεί φέτος στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας: ο Julian Schnabel θα λάβει το βραβείο Cartier Glory to the Filmmaker Award, το οποίο απονέμεται σε άτομα που έχουν συμβάλει με ιδιαίτερα πρωτότυπο τρόπο στον κινηματογράφο. Παράλληλα με το βραβείο ο Schnabel θα παρουσιάσει και την ταινία του In the Hand of Dante, διασκευή του ομώνυμου μυθιστορήματος του Nick Tosches από το 2002. Ο Oscar Isaac υποδύεται τόσο τον Tosches όσο και τον Dante, και ηγείται καστ που περιλαμβάνει τους Gal Gadot, Gerard Butler, Al Pacino, John Malkovich, Martin Scorsese και Jason Momoa.

The Smashing Machine

Για το σόλο ντεμπούτο του, ο Benny Safdie των αδερφών Safdie (Uncut Gems), συνεργάζεται με τον Dwayne “The Rock” Johnson και την Emily Blunt στο The Smashing Machine, μία ιστορία για τον πραγματικό παλαιστή και πρωταθλητή του MMA Mark Kerr.

A House of Dynamite

Δεν γνωρίζουμε πολλά για την πρώτη ταινία της Kathryn Bigelow μετά από οκτώ χρόνια, εκτός από το ότι ακολουθεί την τάση της διάσημης σκηνοθέτριας των Hurt Locker και Zero Dark Thirty για θρίλερ με πολιτικό περιεχόμενο. Το A House of Dynamite ακολουθεί μία ομάδα αξιωματούχων του Λευκού Οίκου καθώς «αγωνίζονται να αντιμετωπίσουν» μία πυραυλική επίθεση εναντίον των ΗΠΑ, και έχει ένα πολυπληθές καστ που περιλαμβάνει τους Idris Elba, Rebecca Ferguson, Greta Lee, Anthony Ramos και Moses Ingram.


How to Shoot a Ghost

Ο βραβευμένος με Όσκαρ σουρεαλιστής Charlie Kaufman συνεργάζεται ξανά με την ποιήτρια/συγγραφέα Eva H.D., η οποία είχε γράψει ένα ποίημα για την ταινία του I’m Thinking of Ending Things, καθώς και το σενάριο για την ταινία μικρού μήκους του Jackals and Fireflies. Η μικρού μήκους How to Shoot a Ghost που κάνει πρεμιέρα στη Βενετία τον επανασυνδέει επίσης με την Jessie Buckley που υποδύεται μία προσφάτως πεθαμένη γυναίκα που περιπλανιέται στους δρόμους της Αθήνας με τον επίσης νεκρό Josef Akiki.

No Other Choice

Εκεί που το Decision to Leave απέφυγε συνειδητά την αιματηρή βία και το σεξ που χαρακτηρίζει μεγάλο μέρος της φιλμογραφίας του, η μεταφορά του μυθιστορήματος του Donald Westlake The Ax από τον Park Chan-wook – το είχε μεταφέρει και ο Κώστας Γαβράς το 2005 – μοιάζει να θυμίζει γνώριμα εδάφη. Αν και είχε αρχικά ανακοινωθεί το 2009, η απήχηση της ιστορίας συνεχίζει μετά την οικονομική κρίση συνεχίζει να υφίσταται, με τον Lee Byung-hun να υποδύεται έναν πρόσφατα απολυμένο άνδρα που έχει ως στόχο να κυνηγήσει και να σκοτώσει όσους θεωρεί ότι είναι υποψήφιοι να πάρουν τη θέση του.

Father Mother Sister Brother

Ο Jim Jarmusch γυρίζει άλλη μία ταινία που θα είναι πιθανότατα αστεία και μελαγχολική συνάμα, σε μία εξερεύνηση για τις πολύπλοκες οικογενειακές σχέσεις ως ανθολογία. Η Cate Blanchett, η Vicky Krieps και ο Adam Driver ηγούνται της ταινίας που γυρίστηκε στο New Jersey, το Παρίσι και το Δουβλίνο.

Ghost Elephants

Το τελευταίο ντοκιμαντέρ του Werner Herzog που θα λάβει επίσης τον Χρυσό Λέοντα για το σύνολο του έργου του στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, επικεντρώνεται στον Δρ Steve Boyes, ο οποίος αναζητά ένα κοπάδι γιγάντιων ελεφάντων στα υψίπεδα της Αγκόλας. Αν και έχει φτάσει στο σημείο να προσλάβει έμπειρους ιχνηλάτες από τη Ναμίμπια για να βρει τα άπιαστα ζώα, η σύνοψη της ταινίας υπονοεί πως η προσπάθεια αυτή ίσως οδηγήσει τον Boyes να αμφισβητήσει το αν οι συγκεκριμένοι ελέφαντες είναι καν γραφτό να βρεθούν.

Late Fame

Με ένα λαμπερό καστ και ένα σενάριο προσαρμοσμένο από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Arthur Schnitzler από τον Samy Burch που ξεχώρισε με το May December, το Late Fame του κριτικού κινηματογράφου και προγραμματιστή Kent Jones που έχει κάνει μία γόνιμη, ομαλή μετάβαση στην άλλη πλευρά της οθόνης, έχει πρωταγωνιστή τον Willem Dafoe στον ρόλο του Ed Saxberger, ενός ξεχασμένου ποιητή της Νέας Υόρκης που έχει περάσει τα τελευταία 40 χρόνια της ζωής του δουλεύοντας στο ταχυδρομείο. Η αφάνεια όμως έχει τον τρόπο της να αναζωπυρώνει τον ενθουσιασμό σε αυτή την πόλη, και το μόνο που χρειάζεται είναι ο εξωστρεφής χαρακτήρας του Edmund Donovan για να επαναφέρει τον Ed στην καλλιτεχνική σκηνή, όπου αναγκάζεται να ανταγωνιστεί μία νέα γενιά επίδοξων creatives με επικεφαλής την Greta Lee.

After the Hunt

Ο Luca Guadagnino κοντεύει να πάρει το στέμμα του Steven Soderbergh ως ο πιο σκληρά εργαζόμενος σκηνοθέτης της αμερικανικής κινηματογραφικής βιομηχανίας και, αν πιστέψουμε τα λόγια του, σύντομα θα διεκδικήσει και τη σκηνοθεσία της καλύτερης ερμηνείας της καριέρας της Julia Roberts. Στο επίκεντρο της πλοκής είναι ένα σπαρταριστό θρίλερ ηθικής για το ηλικιακό χάσμα και τη συναίνεση.

Nuestra Tierra (Landmarks)

Η πρώτη ταινία ντοκιμαντέρ της Αργεντινής σκηνοθέτριας Lucrecia Martel (Zama, The Headless Woman) είναι το αποτέλεσμα μίας μακράς δημιουργικής διαδικασίας και αποτελεί το πορτρέτο του πραγματικού εγκλήματος της δολοφονίας του ηγέτη των αυτόχθονων της χώρας της, Javier Chocobar, το 2009. Ο Chocobar της φυλής Chuschagasta είχε προσπαθήσει να υπερασπιστεί την προγονική γη της κοινότητάς του από τρεις επιχειρηματίες του τομέα των ορυχείων που διεκδικούσαν την ιδιοκτησία του εδάφους.

Η ταινία ενσωματώνει ανατριχιαστικές εικόνες από κινητά που μοιάζουν να έχουν βγει από ταινία found footage τρόμου, καθώς και ηχογραφήσεις από τις δικαστικές διαδικασίες που ξεκίνησαν το 2018.

Orphan

Σχεδόν μία δεκαετία μετά την απονομή του Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας στην πατρίδα του, την Ουγγαρία, για την ταινία του Ο Γιος του Σαούλ με θέμα το Ολοκαύτωμα, ο László Nemes επιστρέφει με μια ιστορία ενηλικίωσης που έχει ως φόντο την κομμουνιστική κατοχή της Βουδαπέστης γύρω στο 1957. Το νέο του έργο που θα κάνει πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, έχει ως πρωταγωνιστή έναν νεαρό Εβραίο αγόρι ονόματι Andor (τον υποδύεται αρχικά ο Loppert Martin Tibor και αργότερα ο Bojtorján Barabas), ο οποίος αρχίζει να αμφισβητεί όλα όσα γνωρίζει για την οικογένειά του μετά τη συνάντησή του με έναν βίαιο άνδρα που του δίνει κάποια συγκλονιστικά νέα.

Ο Nemes έχει αναφέρει πως το ιστορικό δράμα αντλεί έμπνευση από το τραύμα της δικής του οικογένειας, συνδέοντας τις επιπτώσεις που είχαν τόσο το Ολοκαύτωμα όσο και η άνοδος του κομμουνισμού στην Ουγγαρία σε αυτόν και τους αγαπημένους του.

Frankenstein

Ανάμεσα στα ελάχιστα πλεονεκτήματα αυτής της εποχής των sequel, reboots και επανεκτελέσεων, είναι η περιστασιακή προσγείωση ενός ονειρικού έργου στην αγκαλιά ενός ζωντανού θρύλου. Ο Guillermo del Toro, ο βασιλιάς των γοτθικών horror ρομάντσων μεγάλων μπάτζετ, είναι αναμφίβολα ανάμεσα στους σκηνοθέτες που θα ταίριαζαν στο διαχρονικό παραμύθι της Mary Shelley. Με τον Oscar Isaac στο ρόλο του Dr. Frankenstein, τον Jacob Elordi να υποδύεται το Τέρας, και με τους Mia Goth και Christoph Waltz, το hype είναι αληθινό.


Rose of Nevada

Το Rose of Nevada υπόσχεται ένα μυστήριο με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας και ταξίδια στον χρόνο από τον σκηνοθέτη Mark Jenkin (Enys Men). Ο σκηνοθέτης, γνωστός για τη δημιουργία ατμοσφαιρικών τοπίων που δίνουν έμφαση στην ατμόσφαιρα παρά στην αφήγηση, σκηνοθετεί τους George MacKay και Callum Turner ως ψαράδες σε ένα σκάφος που επιστρέφει στο λιμάνι μετά από 30 χρόνια εξαφάνισης. Το ταξίδι τους όμως θα τους μεταφέρει πίσω στον χρόνο, όπου τους μπερδεύουν με το αρχικό πλήρωμα.

The Wizard of the Kremlin

Η πολιτική ταινία θρίλερ του Γάλλου Olivier Assayas, The Wizard of the Kremlin, μας δίνει τον Jude Law ως νεαρό Vladimir Putin κατά την άνοδό του στην εξουσία, κατά τα τελευταία χρόνια της Σοβιετικής Ένωσης και την αρχή της Ρωσικής Ομοσπονδίας. Ο Paul Dano υποδύεται τον φανταστικό χαρακτήρα Vadim Baranov, το δεξί χέρι του Putin, σε μία ιστορία βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Giuliano da Empoli που εκδόθηκε το 2022. Η Alicia Vikander, ο Zach Galifianakis, ο Tom Sturridge και ο Jeffrey Wright συμπληρώνουν το καστ.

Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.