© iStock
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Η απλή κίνηση στην οδήγηση που μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο ατυχήματος

Γνωρίζουμε πόσο σημαντικές είναι οι αποστάσεις ασφαλείας την ώρα της οδήγησης, αλλά πώς μπορούμε να τις υπολογίσουμε; Μια έξυπνη συμβουλή είναι να μετράμε χρόνο αντί για μέτρα.

Θα μειωθούν τα ατυχήματα, όσο αυξάνονται τα πρόστιμα και ο ΚΟΚ γίνεται αυστηρότερος; Αυτός είναι ο βασικός στόχος που επικαλείται η κυβέρνηση, παρότι τα επίσημα στοιχεία δεν επιβεβαιώνουν ακριβώς την παραπάνω σχέση: για παράδειγμα, το 2024 κι ενώ οι έλεγχοι από την Τροχαία είχαν αυξηθεί σημαντικά, είχαμε νέο αρνητικό ρεκόρ πενταετίας σε θανάτους στο οδόστρωμα (665 νεκροί), όσο παράλληλα παραμένουμε σταθερά στην τελευταία θέση της Ευρώπης όσον αφορά το γενικό επίπεδο ασφάλειας στους δρόμους.

Κατανοητό: πολλές φορές για τα ατυχήματα ευθύνονται οι ίδιοι οι δρόμοι και οι μη συντηρημένες υποδομές, ενώ άλλες (εξίσου πολλές) φορές ευθύνεται η έλλειψη οδηγικής παιδείας στους υπόλοιπους οδηγούς – π.χ. η χρήση τηλεφώνου κατά την οδήγηση (12% των οδηγών σε επαρχιακούς δρόμους), η κατανάλωση αλκοόλ και βέβαια η υπερβολική ταχύτητα που αποτελεί σταθερά τον νούμερο 1 παράγοντα κινδύνου.

Αλλά, σε όλες τις περιπτώσεις, μία είναι η απάντηση για να παραμείνεις ασφαλής: να εφαρμόζεις τις αρχές της «αμυντικής οδήγησης».

Τι είναι αυτό; Σκέψου έναν τυχαίο οδηγό της πρωτεύουσας, σε έκρυθμη κατάσταση, με το ένα χέρι στο τιμόνι και το άλλο έξω από το παράθυρο να επιδίδεται σε απρεπείς χειρονομίες, όσο ακολουθά σε απόσταση περίπου ενός μέτρου το μπροστινό όχημα, για να ανεβάσει ταχύτητα. Το τυπικό αυτό παράδειγμα, λοιπόν, είναι το ακριβώς ανάποδο στην αμυντική οδήγηση και τη βασικότερη αρχή αυτής της φιλοσοφίας για να μείνεις ασφαλής: να τηρείς τις αποστάσεις ασφαλείας.

Πόση απόσταση πρέπει να κρατάω από το μπροστινό όχημα

Επειδή οι ενδεδειγμένες αποστάσεις ασφαλείας είναι μεν συγκεκριμένες σε αριθμούς αλλά και δύσκολο να τις υπολογίσεις όταν βρίσκεσαι εν κινήσει, βολεύει πιο πολύ να μετράς χρόνο αντί για μέτρα: η συμβουλή που υποστηρίζουν παγκοσμίως οι οργανισμοί οδικής ασφάλειας είναι τα 3+ δευτερόλεπτα. Τι σημαίνει αυτό; Ότι πρέπει να πηγαίνεις με τέτοια ταχύτητα και απόσταση απ’ το προπορευόμενο όχημα ώστε ανά πάσα στιγμή να μεσολαβούν τουλάχιστον 3 δευτερόλεπτα μέχρι να φτάσεις στο σημείο εκείνου.

Μπορείς να βάλεις για σημάδι μια πινακίδα ή μια κολώνα, για να το υπολογίσεις. Εάν φτάνεις στο σημείο αυτό σε χρόνο μικρότερο από τα 3 δευτερόλεπτα, πρέπει να χαμηλώσεις ταχύτητα, ώστε να μεγαλώσει η απόσταση μεταξύ σας. Και αναλόγως με τις τρέχουσες συνθήκες κάθε φορά, αυτά τα δευτερόλεπτα ασφαλείας ίσως πρέπει να αυξηθούν. Πιο συγκεκριμένα:

  • Σε περίπτωση βροχής, ομίχλης ή έντονης κούρασης: υπολόγισε 5 δευτερόλεπτα
  • Σε περίπτωση νταλίκας ή φορτωμένου οχήματος: υπολόγισε 5-6 δευτερόλεπτα
  • Σε χιονισμένο δρόμο ή ολισθηρό οδόστρωμα: υπολόγισε έως και το τριπλάσιο, δηλαδή 9 δευτερόλεπτα

Ακούγεται αυτονόητο, αν και οι περισσότεροι οδηγοί το αγνοούν: Όσο περισσότερη απόσταση (και χρόνο) κρατάς από το προπορευόμενο όχημα, δηλαδή, τόσο μειώνεται ο κίνδυνος ατυχήματος. Μάλιστα, σχετικές έρευνες έχουν δείξει ότι αν οι οδηγοί τηρούσαν απόσταση περίπου 15 μέτρων στον αυτοκινητόδρομο, τα τροχαία ατυχήματα λόγω μη τήρησης αποστάσεων θα μπορούσαν να μειωθούν έως και 50%. Αυτό το ποσοστό μείωσης, να θυμίσουμε, είναι και το όραμα της κυβέρνησης για τα ελληνικά τροχαία ως το 2030.

Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.