© Menelaos Myrillas / SOOC
ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ

Ποια είναι η πιο συχνή αιτία καταγγελίας των επιβατών στον σιδηρόδρομο

Οι γραμμές Πειραιάς-Αεροδρόμιο, Πειραιάς-Κιάτο και Αθήνα-Θεσσαλονίκη συγκεντρώνουν τις περισσότερες καταγγελίες και αξιώσεις αποζημιώσεων από πλευράς των επιβατών, σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση της ΡΑΣ.

Κοντεύουμε τη συμπλήρωση τριών ετών από το δυστύχημα που ήχησε σαν ξυπνητήρι για το συλλογικό ασυνείδητο της χώρας και τα προβλήματα στις υποδομές και τη λειτουργία του σιδηρόδρομου παραμένουν σταθερά στη λίστα ειδήσεων της εβδομάδας: ακινητοποιημένες αμαξοστοιχίες στο μέσο της διαδρομής λόγω τεχνικού προβλήματος, επιβάτες που μένουν αποκλεισμένοι για ώρες και τελικά μεταφέρονται με λεωφορεία, επανειλημμένα ατυχήματα στις διαβάσεις εντός του αστικού ιστού, μέχρι και περιστατικά κίνησης αμαξοστοιχίας σε λάθος γραμμή, όπως κατήγγειλαν πρόσφατα επιβάτες.

Η απογοήτευση του επιβατικού κοινού για τις υπηρεσίες του σιδηροδρομικού δικτύου αποτυπώνεται ακόμη πιο ξεκάθαρα και συνολικά στο αυξανόμενο νούμερο των καταγγελιών, όπως φαίνεται απ’ την τελευταία έκθεση δραστηριότητας της ΡΑΣ που δημοσιεύθηκε: από τις 2.573 καταγγελίες επιβατών στην Hellenic Train το 2023 περάσαμε στις 2.931 καταγγελίες το 2024, αποτυπώνοντας ένα σημαντικό +13,9 %, όταν για το τμήμα του δικτύου που διαχειρίζεται η ΣΤΑΣΥ ΑΕ (Δουκίσσης Πλακεντίας-Αεροδρόμιο) είναι αντίστροφη η εξέλιξη της μεταβολής το παραπάνω χρονικό διάστημα (-34,78%).

Να δούμε τις πιο αξιοσημείωτες παρατηρήσεις που προκύπτουν από την εξειδίκευση των παραπάνω ποσοστών:

Τις περισσότερες καταγγελίες στο δίκτυο του σιδηρόδρομου, αντί των υπεραστικών διαδρομών που ίσχυε το 2023, συγκέντρωσαν το 2024 οι περιφερειακές διαδρομές (36,44%) και κυρίως η γραμμή που ενώνει Πειραιά και Κιάτο.

Στα υπεραστικά δρομολόγια παραμένει πρώτη σε καταγγελίες η σημαδεμένη από την τραγωδία των Τεμπών γραμμή σύνδεσης της Αθήνας με τη Θεσσαλονίκη (που παραμένει χωρίς τηλεδιοίκηση), ενώ ένα σημαντικό μερίδιο δυσαρέσκειας των επιβατών εκφράζεται (μάλιστα, με αυξητική τάση από το 2023) και για το προαστιακό δρομολόγιο μεταξύ Πειραιά και Αεροδρομίου.

Στο συνοδευτικό κείμενο της έκθεσης συσχετίζεται η συνολική αύξηση των καταγγελιών με την αύξηση των επιβατών του δικτύου (+1,2 εκατ. εισιτήρια) – μία ομολογουμένως κομβική παράμετρος για το μέγεθος, αλλά όχι για τον καταμερισμό των καταγγελιών, το πού δηλαδή παρατηρούνται τα πιο πολλά προβλήματα και αντίστοιχα οι αξιώσεις για αποζημιώσεις από πλευράς επιβατών.

Οι πιο συχνές αιτίες καταγγελιών προς την Hellenic Train

© Nick Paleologos / SOOC

Όπως παρατίθενται τα στοιχεία στην τελευταία έκθεση δραστηριότητας της ΡΑΣ (ως εθνικού φορέα διαχείρισης του δικτύου), οι καταγγελίες του επιβατικού κοινού προς την Hellenic Train για το 2024 αφορούσαν τις εξής κατηγορίες (ο καταγγέλλων δύναται να επιλέξει παραπάνω από μία κατηγορία όταν υποβάλλει την καταγγελία):

  • Αποζημιώσεις (19,74%): Αξιώσεις επιβατών για καθυστερήσεις, ακυρώσεις λόγω και των έκτακτων συμβάντων (π.χ. Διακοπές ηλεκτροδότησης, βλάβες τροχαίου υλικού, πρόκληση πυρκαγιάς σε σημεία παραπλεύρως των γραμμών).
  • Εισιτήρια-Κάρτες (14,50%): Περιπτώσεις επιβολής προστίμων, αλλά και σε περίπτωση ανάκτησης εισιτηρίων λόγω καθυστερήσεων ή ακυρώσεων.
  • Καθυστερήσεις (13,20%): Καθυστερήσεις, που είναι πολλές φορές επαναλαμβανόμενες χωρίς ενημέρωση του επιβατικού κοινού.
  • Προσωπικό (8,56%): Θέματα συμπεριφοράς του προσωπικού.
  • Ακυρώσεις (7,18%).
  • Δρομολόγια (6,83%).
  • Τιμολογιακή Πολιτική (5,11%).
  • Το υπόλοιπο ποσοστό (17,18 %) συγκέντρωσαν καταγγελίες αναφορικά με βλάβες, ζητήματα ασφάλειας, καθαριότητας, προσβασιμότητας κ.ά.

Υπενθυμίζουμε ότι κάθε επιβάτης διατηρεί το δικαίωμα καταγγελίας στην αρμόδια σιδηροδρομική επιχείρηση (Hellenic Train ή ΣΤΑΣΥ) ή στον υπεύθυνο σταθμού, για την οποία οφείλει να λάβει απάντηση εντός τριών μηνών. Σε αντίθετη περίπτωση, μετά τη συμπλήρωση αυτής της προθεσμίας, έχει δικαίωμα να καταθέσει την καταγγελία του στον εθνικό φορέα επιβολής (ΕΦΕ), δηλαδή στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων.

Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.