Dimitris Kapantais / SOOC
ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ

Πότε θα αποκτήσουν κλιματισμό όλοι οι συρμοί του Μετρό

Το θετικό είναι ότι ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για την εγκατάσταση συστημάτων κλιματισμού στους παλιούς συρμούς του Μετρό. Το αρνητικό είναι ότι είναι πρακτικά αδύνατο να ολοκληρωθεί μέχρι το επόμενο καλοκαίρι.

Ενώ οι τελευταίες εκτιμήσεις από τον Σύνδεσμο Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων κάνουν λόγο για 16% αύξηση των μετακινήσεων στους κεντρικούς οδικούς άξονες μέχρι το 2030, έχει γίνει κάτι παραπάνω από ξεκάθαρο ότι η μοναδική ελπίδα για το πνιγμένο από την κίνηση Λεκανοπέδιο είναι να αποκτήσουμε σύγχρονα και αξιόπιστα ΜΜΜ με ευρεία κάλυψη, πείθοντας τον κόσμο να αποχωριστεί το ΙΧ, όπως δηλώνει να επιδιώκει και το Υπουργείο Μεταφορών.

Βέβαια, εάν κρίνουμε από την πρόσφατη ειδησεογραφία, η τωρινή κατάσταση μπορεί να αποδειχθεί πειστική μόνο για πολίτες που έχουν κουραστεί από τα τετριμμένα και αναζητούν λίγη περιπέτεια στη ζωή τους: νωρίτερα μέσα στη μέρα (16/12), τέθηκαν ξαφνικά εκτός λειτουργίας εννιά σταθμοί λόγω «τεχνικού προβλήματος στη σηματοδότηση» (;) αφήνοντας χιλιάδες κόσμου στον αέρα εν ώρα αιχμή, ενώ το σασπένς συνεχίζεται και τις βραδινές ώρες της ίδιας μέρας, όταν τρεις σταθμοί θα κλείσουν δυόμιση ώρες νωρίτερα από την καθορισμένη λήξη κυκλοφορίας, οδηγώντας τον κόσμο σε έναν νέο κύκλο μυστηρίου για το πώς θα επιστρέψουν σπίτι τους.

Όλα αυτά στη θεωρητικά πιο έμπιστη κατηγορία δημόσιας συγκοινωνίας στην πόλη, τα Μέσα σταθερής τροχιάς, στα οποία επιβαίνουν καθημερινά περίπου 800 χιλιάδες κόσμου. Και παρότι κατά καιρούς ακούμε από το αρμόδιο υπουργείο δεσμεύσεις για την αναβάθμιση και την ενίσχυση της «ραχοκοκαλιάς» των αστικών συγκοινωνιών, τα χρονοδιαγράμματα παραμένουν θολά και τα βήματα μικρά σε σχέση με τις ανάγκες της πρωτεύουσας.

Προκηρύχθηκε ο πρώτος διαγωνισμός για κλιματισμό στους συρμούς

© Aris Oikonomou / SOO

Δύο είναι τα βασικά ζητήματα τα οποία θα αλλάξουν σημαντικά την εικόνα των ΜΜΜ (όπως στόχευε η κυβέρνηση να ολοκληρώσει το 2027): η συχνότητα των δρομολογίων και η βελτίωση της συνολικής εμπειρίας μετακίνησης

Όσον αφορά συγκεκριμένα τα Μέσα σταθερής τροχιάς, γνωρίζουμε ότι ακόμη και ένα λεπτό να μειωθούν οι χρονοαποστάσεις μεταξύ των εκτελούμενων δρομολογίων, το αποτύπωμα είναι καθοριστικό: με συχνότητα ανά τέσσερα λεπτά, ο μέγιστος αριθμός επιβατών σε ώρα αιχμής φτάνει τις 15.000, ενώ στα τρία λεπτά αγγίζει τις 20.000 (άρα, δυνητικά 5.000 οχήματα λιγότερα οχήματα από τους δρόμους). Είναι επιτακτικό να αυξηθεί το τροχαίο υλικό, λοιπόν, σε μια εποχή που η πρωτεύουσα μεγαλώνει αριθμητικά.

Γνωρίζουμε, ωστόσο, ότι όλα τα πλάνα για εύρεση κονδυλίων προς αγορά νέων συρμών μετατέθηκαν για τη νέα χρονιά, ενώ το πολυσυζητημένο (και δαπανηρό) σχέδιο της ανακατασκευής 14 συρμών της Γραμμής 1 έχει καθυστερήσει χαρακτηριστικά, με τη ΣΤΑΣΥ να επιβάλλει πρόσφατα πρόστιμο στην ανάδοχο εταιρεία. Από το ριζικό πρόγραμμα ανακαίνισης που προκρίθηκε, αναμένουμε να παραλάβουμε ανασκευασμένους τους συρμούς χρονολογίας 1983-1985 του Ηλεκτρικού με νέους κινητήρες εναλλασσομένου ρεύματος, νέες καμπίνες, νέα καθίσματα αλλά και νέα συστήματα κλιματισμού, μεταξύ άλλων.

Αρχικά, είχε σχεδιαστεί να παραδοθούν οι ανακαινισμένοι συρμοί μέχρι το τέλος του 2025 – σήμερα, οι 14 συρμοί της παρτίδας αναμένεται να βρίσκονται στις ράγες στα μέσα του 2027, καλώς εχόντων των πραγμάτων. Με την ολοκλήρωση του έργου αυτού, θα έχει απομείνει μόνο μια μικρή μερίδα συρμών στον Ηλεκτρικό χωρίς λειτουργία κλιματισμού (πιθανότατα τέσσερις συρμοί, εάν δεν προκύψουν νέες βλάβες στο ενδιάμεσο), μειώνοντας σημαντικά τις πιθανότητες «ατυχίας» τις ημέρες με καύσωνα, όταν τα δευτερόλεπτα μέσα στους συρμούς χωρίς κλιματισμό μοιάζουν με αιώνες.

© ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ/EUROKINISSI

Και στο Μετρό; Πότε θα σταματήσει αυτό το παιχνίδι με τις πιθανότητες των συρμών την περίοδο που η ζέστη είναι αφόρητη;

Τον Αύγουστο, να υπενθυμίσουμε, ο αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης είχε δηλώσει ότι «αυτό θα πρέπει να είναι το τελευταίο καλοκαίρι που οι επιβάτες βιώνουν τέτοιες συνθήκες», αναφερόμενος στην απουσία κλιματισμού από τους συρμούς.

Το καλό νέο είναι ότι το Υπουργείο Μεταφορών και η ΣΤΑ.ΣΥ. δημοσίευσαν προ ολίγου τη σχετική πρόσκληση για προκαταρκτική διαβούλευση για την εκπόνηση ολοκληρωμένης μελέτης για την εγκατάσταση κλιματισμού σε περίπου 16 συρμούς των γραμμών του Μετρό που παραμένουν χωρίς ψύξη. Το κακό νέο είναι ότι είναι πρακτικά αδύνατο να έχει ολοκληρωθεί η μελέτη, ο διαγωνισμός, η επιλογή αναδόχου και τελικά η εγκατάσταση του κλιματισμού στους συρμούς μέσα στους μήνες που υπολείπονται μέχρι το καλοκαίρι του 2026.

Όπως σημειώνεται στο έγγραφο, απαιτείται ριζική επανασχεδίαση του άνω τμήματος και των συστημάτων ενέργειας για να χωρέσει το σύστημα κλιματισμό στους συρμούς πρώτης γενιάς (το οποίο θα εξασφαλίζει ι θερμοκρασίες στους 26°C με 29°C ακόμη και όταν η εξωτερική είναι στους 35°C). «Αν και πρόκειται για μια μεγάλη τεχνική επιχείρηση, όμως μπαίνει πλέον στη γραμμή εκκίνησης» αναφέρουν οι κύκλοι του υπουργείου, χωρίς να προσδιορίζουν ούτε χονδρικά τον ορίζοντα για την ολοκλήρωση της διαδικασίας.

Μέχρι τότε, βεντάλιες και υπομονή.

Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.