REVIEWS

Νέες ταινίες: Το Avatar που έχεις δει ξανά και το νέο μυστήριο του Knives Out

Μία ταινία που ορίζει τη χρήση της μεγάλης οθόνης για το σινεμά και μία που θα έπρεπε να έχει κάνει το πέρασμά της από εκεί.

Μία ταινία που ορίζει τη χρήση της μεγάλης οθόνης για το σινεμά και μία που θα έπρεπε να έχει κάνει το πέρασμά της από εκεί, αλλά εκτός Αμερικής κυκλοφορεί μονάχα στο streaming.

Ακολουθούν κριτικές για τις ταινίες της εβδομάδας:

Avatar: Φωτιά και Στάχτη/Avatar: Fire and Ash

Βαθμολογία: 70/100

Ο James Cameron διέπρεπε πάντα στα δεύτερα μέρη. Το Aliens και Terminator 2: Judgment Day παραμένουν από τις σπουδαιότερες συνέχειες όλων των εποχών. Και το Avatar: The Way Of Water του 2022 απέδειξε πως η ορίτζιναλ ταινία του 2009 δεν ήταν τυχαία. Επέκτεινε, έκτοτε, τον κόσμο της Πανδώρας με φαινομενική ευκολία, ξεδιπλώνοντας νέους πολιτισμούς, νέες συγκρούσεις, νέες περιπλοκές. Δεν είχαμε, όμως, ποτέ δει ένα τρίτο μέρος από τον James Cameron. Ως τώρα. Στο περίπου, έστω.

Γιατί ναι, το Fire And Ash είναι η τρίτη ταινία Avatar στην προγραμματισμένη πενταμερή ιστορία του Cameron, υπήρξε ωστόσο ενιαίο σενάριο κάποτε με το Way of Water και λειτουργεί ως δεύτερο μέρος του δεύτερου μέρους του, παίρνοντας όλα τα οικογενειακά νήματα, την τεράστια κοσμοδόμηση κα τις διαπροσωπικές διαμάχες, εντείνοντάς τες.

Ο Neteyam, ο μεγαλύτερος γιος της οικογένειας Sully, είναι νεκρός. Το πρώτο μέρος αφορά σχεδόν αποκλειστικά το πένθος της οικογένειας – ο Jake είναι σκυθρωπός και τα βάζει με τον Lo’ak για τον θάνατο Neteyam, η Neytiri είναι εξοργισμένη και προβληματισμένη για τη μικτή φύση της οικογένειάς της, κα τα υπόλοιπα παιδιά – ανάμεσά τους μία Sigourney Weaver ως έφηβη εκπαιδευόμενη μάντισσα Kiri – βρίσκονται σε διάφορα στάδια σοκ.

Αν υπάρχει ένας κεντρικός χαρακτήρας, αυτός είναι δυστυχώς ο Spider του μακράν αδυναμότερου ερμηνευτικά στο καστ, Jack Champion. Ο υιοθετημένος ανθρώπινος γιος των Sully, βιολογικός απόγονος του κύριου ανταγωνιστή της σειράς, του Συνταγματάρχη Quaritch (Stephen Lang), που εξακολουθεί να προκαλεί χάος μέσα από ένα σώμα Na’vi.

Παγιδευμένος ανάμεσα σε δύο οικογένειες – τους επικριτικούς Sully και τον αφοσιωμένο, αν και ψυχοπαθή Quaritch – ο Spider πρέπει να χαράξει τον δικό του δρόμο προς την αποδοχή, τόσο του εαυτού του όσο και της κοινότητας.


Η καρδιά του Cameron βρίσκεται σαφώς στην οικογένεια, τραβώντας εδώ και εκεί τα μπερδεμένα νήματα που έστησε, με συναισθήματα απατηλά περίπλοκα, που φτάνουν σε σοκαριστικά σημεία ενίοτε, αν και οι αρχετυπικοί χαρακτήρες του δημιουργού, με εξαίρεση πιθανώς τη Neytiri, δεν είναι φτιαγμένοι για να μεταφέρουν ένα έπος που θέλει να βασιστεί σε αποχρώσεις αγάπης, θλίψης και νευρώσεων.

Το οικογενειακό δράμα όμως συμβαδίζει με την κολοσσιαία δράση του Cameron. Γιγαντιαία θαλάσσια πλοία συντρίβονται αγρίως, ορδές από επιδρομείς-καλαμάρια ορμούν πάνω σε ανυποψίαστα θύματα, σειρήνες Na’vi κατακλύζουν τον ουρανό με βέλη και δόρατα.

Οι δόσεις αδρεναλίνης είναι πανίσχυρη, με κορωνίδα μία επίθεση κατά των Wind Traders – μία σύντομη αλλά ευπρόσδεκτη ένταξη νέας φυλής Na’vi – που συναρπάζει, ενώ η τελική μάχη που απλώνεται σε θάλασσα και ουρανό, είναι ίσως η μεγαλύτερη συμπλοκή που έχει δει ποτέ η Πανδώρα.

Μεγάλο μέρος αυτής της κλιμάκωσης της δράσης οφείλεται στο πιο σημαντικό νέο στοιχείο του Fire And Ash: τη Varang της Oona Chaplin και τη φυλή Mangkwan της οποίας ηγείται, τους πρώτους κακούς Na’vi στον κόσμο του Cameron. Είναι μία βάναυση, επιβλητική νέα παρουσία που απορρίπτει τη χίπικη διάσταση των αυτοχθόνων της Πανδώρας καθώς ακρωτηριάζουν κόσμο δεξιά κι αριστερά σκορπίζοντας το μίσος. Η ίδια η Varang είναι υπνωτιστική, σίγουρα το highlight στα λιγοστά νέα στοιχεία του νέου Avatar, γι’ αυτό και η περιορισμένη χρήση της στην τελευταία πράξη της σειράς γίνεται απογοητευτική.

Σε σύγκριση με τη σαφήνεια του Way Of Water, η μεσαία πράξη του Fire And Ash μοιάζει δεμένο σε κόμπους και, σε στιγμές, πραγματικό déjà vu, καθώς επαναλαμβάνονται ολόκληρα beats της πλοκής από το Way Of Water.

Στην ουσία το Fire and Ash είναι μία ιστορία για το πώς οι άνθρωποι – με την ευρύτερη έννοια της λέξης – ανασυντάσσονται μετά τον πόλεμο και τις συνακόλουθες απώλειές του, ο δημιουργός του όμως παλεύει ακόμα να επιλύσει την ένταση της θεματικής που αφορά τη δυνατότητά μας να αλλάξουμε, γι’ αυτό και επαναλαμβάνεται τόσο. Θέλει να πιστεύει πως αλλάζουμε, όμως το καθηλωτικό του έργο εδώ που προσδιορίζει ξανά την έννοια της πραγματικής υπερπαραγωγής, δεν μετακινείται.

Το νέο Avatar διαρκεί πάνω από τρεις ώρες και είναι κάτι που νιώθεις συχνά, όταν η απλοποίηση της αφήγησης θα είχε επιτρέψει στην πλειοψηφία των αριστουργηματικών υλικών του εδώ να λάμψουν περισσότερο. Λάμπουν όπως και να ‘χει όμως. Οι τρισδιάστατες κάμερες του διευθυντή φωτογραφίας Russell Carpenter κάνει τα περιβάλλοντα πλούσια, απαγορευτικά, εμβυθιστικά. Εκτός από την ατυχή συνήθεια της ταινίας να βυθίζεται σε μία εκκωφαντική high-frame-rate ευκρίνεια – συχνά επί λίγα δευτερόλεπτα, κάθε φορά, εν μέσω μιας κατά τα άλλα συναρπαστικής σκηνής δράσης – το τεχνικό επίπεδο που παρουσιάζεται είναι εκπληκτικό και αξίζει καλύτερο σενάριο.

Η ταινία κυκλοφορεί από τη Feelgood.

Wake Up Dead Man: A Knives Out Mystery

Βαθμολογία: 83/100

Το Wake Up Dead Man: A Knives Out Mystery είναι η τρίτη και καλύτερη ταινία στην οσκαρική σειρά ταινιών του Rian Johnson.

Η νέα υπόθεση εκτυλίσσεται σε μία εκκλησία που κλονίζεται από δύο αμαρτίες – η πρώτη είναι, όπως πάντα, ένας φόνος. Η δεύτερη είναι η ληστεία, γιατί ο Josh O’Connor κλέβει την ταινία από τον Daniel Craig, που εμφανίζεται ξανά στην ταινία μετά από 40 λεπτά κατόπιν της έναρξης.

Ο πρώτος υποδύεται έναν νεαρό ιερέα και πρώην μποξέρ που έχει θέματα διαχείρισης θυμού, οπότε αποστέλλεται από τον προϊστάμενό του, Jeffrey Wright, σε μία μικρή αγροτική ενορία με στόχο να ηρεμήσει και να προσφέρει. Θα βρει εκεί τον χαρισματικό ιεροκήρυκα που υποδύεται ο Josh Brolin, ο οποίος έχει ριζοσπαστικοποιήσει το ποίμνιό του ενάντια της νεωτερικότητας – με ιδιαίτερη σκληρότητα για τις ανύπαντρες μητέρες – με τους πιστούς να πηγαίνουν με τα νερά του καθώς φοβούνται να τον δυσαρεστήσουν.

Το καστ είναι ξανά μεγάλο όπως είναι παραδοσιακά στα Knives Out, με Andrew Scott, Jeremy Renner, Mila Kunis, Kerry Washington και άλλους, που συνολικά δεν έχουν την ευκαιρία να εντυπωθούν στην ιστορία. Κάτι που δεν ισχύει για την απολαυστικότατη Glenn Close σε ρόλο φανατισμένης νεωκόρου.

Τα Knives Out έχουν πάντοτε έξυπνα σενάρια, αιχμηρά αστεία και μεγάλους σταρ, και ο Johnson που τα δημιουργεί έχει και το χάρισμα ενός διασκεδαστή, και την αφοσίωση ενός σπουδαστή στην τέχνη του μυστηρίου. Είναι, όμως, και πάντοτε πολιτικά.

Το Wake Up Dead Man, λοιπόν, έχει πολλά να πει γύρω από τη θρησκεία: τι είναι, τι δεν είναι, και πώς διαστρεβλώνεται για να υποκινήσει τον φόβο και το μίσος. Ασχολείται επίσης με τον ρόλο των γυναικών στην Εκκλησία, πώς υπάρχουν και πώς γίνονται αντιληπτές μέσα σε έναν θεσμό που είναι boys’ club.

Και ενώ θα περίμενες από μία Knives Out ταινία να είναι σαρκαστική και κυνική για τη θρησκεία, το Wake Up Dead Man είναι ανάλαφρο και στοργικό όταν αναρωτιέται τι σημαίνει να κρατάς τις πεποιθήσεις σου (και την ανθρωπιά σου κυρίως!), όταν τόσοι πολλοί προσπαθούν να σου επιβάλλουν τις δικές τους. Δεν τα βάζει με τους πιστούς. Ισορροπεί την κωμωδία του με μια έντονη αντίθεση μεταξύ μίας πίστης που διαιρεί και μίας πίστης που ενώνει. Είναι μία από τις καλύτερες, αν όχι η καλύτερη, ταινία που είχαμε για τη θρησκεία και την πίστη τα τελευταία χρόνια (τα Saint Maud και Are You There, God? It’s Me, Margaret έρχονται στο νου).

Το επίπεδο τεχνικής δεξιοτεχνίας είναι σπουδαίο στο Wake Up Dead Man, ειδικά με τον σχεδιασμό του φωτισμού να αφηγείται πραγματικά την ιστορία με τον λεπτότερο τρόπο. Η τρίτη αμαρτία, λοιπόν, είναι ότι στην Ελλάδα δεν θα τη δούμε στη μεγάλη οθόνη. Τουλάχιστον η αναμέτρηση ευφυΐας μεταξύ Josh O’Connor και Daniel Craig εδώ, είναι μία από τις μεγαλύτερες απολαύσεις αυτής της κινηματογραφικής χρονιάς.

Η ταινία στριμάρει στο Netflix.

Αυτά που Σκοτώνεις/The Things You Kill

Βαθμολογία: 73/100

Στοιχειωμένος από τον ύποπτο θάνατο της άρρωστης μητέρας του, ένας καθηγητής πανεπιστημίου εξαναγκάζει τον αινιγματικό κηπουρό του να εκτελέσει μία ψυχρή πράξη εκδίκησης.

Ο Ιρανός σεναριογράφος-σκηνοθέτης Alireza Khatami εξετάζει το πώς μπορούν να εκδηλωθούν οι ξεχωριστές ταυτότητες που κρύβουμε μέσα μας, σε μία εύστοχα γραμμένη άσκηση που εστιάζει στην κατανόηση του πώς μας αντιλαμβάνονται οι άλλοι και πώς μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτή τη γνώση για να ξαναγράψουμε τη δική μας αφήγηση.

Συναρπαστικό θρίλερ που έκανε το ντεμπούτο του στο Sundance με θερμή υποδοχή.

Η ταινία κυκλοφορεί από τη Danaos Films.


ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΝ ΕΠΙΣΗΣ:

Η Αγγελία/The Housemaid

Η Sydney Sweeney, προσπαθώντας να ξεφύγει από ένα δύσκολο παρελθόν, δέχεται μια φαινομενικά ιδανική δουλειά ως οικιακή βοηθός στην έπαυλη της Amanda Seyfried. Πίσω, όμως, από την τελειότητα και τα χαμόγελα κρύβεται ένα επικίνδυνο παιχνίδι επιθυμίας και χειραγώγησης.

Η ταινία κυκλοφορεί από τη Spentzos Film.

Χριστούγεννα με τον Ποντικούλη/A Mouse Hunt for Christmas

Μία οικογένεια ποντικιών ετοιμάζεται για τα Χριστούγεννα στο εξοχικό της, όταν μία ανθρώπινη οικογένεια καταφθάνει απρόοπτα για να μείνει στο ίδιο σπίτι.

Η ταινία κυκλοφορεί από την Tanweer.

Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.