Frank Augstein / AP
F1

Πώς λειτουργεί το Halo που έσωσε τη ζωή του Zhou Guanyu στην Formula 1

Ο Κινέζος οδηγός επιβίωσε από ένα σοκαριστικό ατύχημα στην πίστα του Σίλβερστοουν. Δεν θα συνέβαινε, όμως, εάν δεν υπήρχε η κατασκευή πάνω από τα κράνη των οδηγών.

Το Grand Prix της Μεγάλης Βρετανίας στη φημισμένη πίστα του Σίλβερστοουν έχει μόλις ξεκινήσει. Τα μονοθέσια τρέχουν για να πάρουν πλεονέκτημα στην πρώτη στροφή. Πάνω στη γενική αναμπουμπούλα, όμως, συμβαίνει ένα ατύχημα. Ο Pierre Gasly χάνει τον έλεγχο και πέφτει πάνω στον George Russell, ο οποίος με τη σειρά του χτυπά τον Zhou Guanyu της Alfa Romeo.

Η σύγκρουση είναι σφοδρή, με το μονοθέσιο του Κινέζου οδηγού να αναποδογυρίζει. Κόκκινη σημαία. Οι φωτογραφίες που κυκλοφορούν στα social media λίγα λεπτά αργότερα προκαλούν σοκ. Σύμφωνα με τους αναλυτές της F1, εάν δεν υπήρχε το Halo, το προστατευτικό εξάρτημα που βρίσκεται πάνω από τα κεφάλια των οδηγών της F1, ίσως σήμερα ο Zhou Guanyu να μη ζούσε.

«Είμαι καλά, όλα είναι καθαρά. Το Halo με έσωσε σήμερα. Σας ευχαριστώ όλους για τα ευγενικά μηνύματά σας» έγραψε ο οδηγός λίγες ώρες αργότερα στο Twitter, ανακουφίζοντας τους χιλιάδες θεατές του αγώνα και όχι μόνο. Τι είναι, λοιπόν, το συγκεκριμένο εξάρτημα που τοποθετήθηκε στα μονοθέσια της F1 το 2018, πώς προστατεύει τους οδηγούς και σε ποιες περιπτώσεις μέχρι σήμερα τους έχει προφυλάξει;

Τι είναι το Halo που έχει μπει στα μονοθέσια της F1

Η ακριβής μετάφραση του Halo στα ελληνικά είναι φωτοστέφανο. Και μέσα στην όλη αλληγορία του όρου, έχει μεγάλη βάση. Πρόκειται, ουσιαστικά, για ένα φωτοστέφανο που προστατεύει τους οδηγούς από τα σοβαρά ατυχήματα και πιθανά δυστυχήματα στις πίστες της F1 αλλά και της F2. Συγκεκριμένα, είναι μια κατασκευή από τιτάνιο, η οποία χρησιμεύει κυρίως για θραύσματα που ενδέχεται να εκτοξευτούν στα κεφάλια των πιλότων από προπορευόμενα οχήματα.

Μπορεί να μοιάζει απίθανο σενάριο, ωστόσο, η περίπτωση του σοβαρού τραυματισμού του Felipe Massa το 2009 στην Ουγγαρία αποδεικνύει πως όλα πιθανά. Τότε ένα θραύσμα από ένα προπορευόμενο μονοθέσιο είχε πέσει με δύναμη πάνω στο κράνος του Βραζιλιάνου πιλότου, με αποτέλεσμα εκείνος να προσκρούσει πάνω στις προστατευτικές μπαριέρες με ταχύτητα μεγαλύτερη των 200 χιλ./ώρα.

Το ατύχημα που παραλίγο να του κοστίσει τη ζωή, έβαλε τους ανθρώπους της FIA σε σκέψεις. Στο τραπέζι έπεσαν αρκετές προτάσεις, ωστόσο, η επιλογή του Ηalo ήταν αυτή που προχώρησε. Σύμφωνα με τους κατασκευαστές του, ο συγκεκριμένος μηχανισμός αποτελείται από έναν κάθετο πυλώνα που βρίσκεται μπροστά στο πρόσωπο του οδηγού, ενώ συνδέεται με ένα στεφάνι, που είναι τοποθετημένο στην κορυφή και βιδωμένο στο πιλοτήριο.

Ολόκληρη η κατασκευή ζυγίζει επτά κιλά αλλά μπορεί να αντέξει έως και 12.000 κιλά πίεσης, που αντιστοιχεί με ένα διώροφο λεωφορείο. Και ενώ εξ αρχής έμοιαζε για ένα εξάρτημα που θα αύξανε την ασφάλεια των οδηγών στις πίστες, υπήρξαν πολλοί θεατές ακόμη και οδηγοί της F1 που στάθηκαν εναντίον του. Ποιοι ήταν αυτοί και ποια τα επιχειρήματά τους;

Μια κατασκευή που λοιδορήθηκε από τις ομάδες

Οι συζητήσεις για τη δημιουργία ενός προστατευτικού εξαρτήματος πάνω από τα κράνη των οδηγών ξεκίνησε από το 2015. Το εξωφρενικό είναι πως αρχικά, σύμφωνα με το Autosport, 9 από τις 10 ομάδες της F1 ήταν εναντίον της συγκεκριμένης αλλαγής στα μονοθέσια. Η FIA, όμως, αποφάσισε να προχωρήσει στην κατασκευή του. Και μάλλον αυτή είχε το δίκιο με το μέρος της.

Όταν ανακοινώθηκε η προσαρμογή των μονοθεσιών της F1 το καλοκαίρι του 2017, δημιουργήθηκε ένα ολόκληρο κίνημα από fans και πρώην οδηγούς, οι οποίοι διαμαρτυρήθηκαν έντονα για την αλλαγή. Ένας από αυτούς ήταν και ο θρύλος του μηχανοκίνητου αθλήματος, Niki Lauda. O ίδιος δήλωσε χαρακτηριστικά:

«Το Halo είναι μια λάθος απόφαση. Η FIA έχει κάνει τη F1 όσο πιο ασφαλή γίνεται. Επιπλέον, ο κίνδυνος από ιπτάμενους τροχούς έχει σχεδόν εξαλειφθεί, επειδή οι τροχοί είναι πιο καλά συνδεδεμένοι πια. Ο κίνδυνος για τους οδηγούς έχει ελαχιστοποιηθεί» σημείωσε σε συνέντευξή του.

«Το Halo κατέστρεψε το DNA ενός μονοθέσιου. Προσπαθούμε σκληρά να φέρουμε νέους οπαδούς στο άθλημα, με γρήγορα μονοθέσια, και τώρα καταστρέφονται όλα από μια υπερβολική αντίδραση. Υπάρχει σίγουρα μια καλύτερη λύση από το Halo, διαφορετικά δεν θα είχαμε δοκιμάσει τα τρία συστήματα. Ίσως αν το εισαγάγαμε το 2019 να προχωρούσαμε σε μια κατασκευή που δεν κατέστρεφε την εμφάνιση των μονοθέσιων» κατέληξε.

Η πραγματικότητα, όμως, διέψευσε τον Niki Lauda. Κι αυτό γιατί από το 2018 έως σήμερα έχουν συμβεί τέσσερα σοβαρά ατυχήματα, τα οποία θα μπορούσαν να καταλήξουν σε τραγωδίες εάν δεν υπήρχε το Halo.

Μιλάμε, εκτός από αυτό του  Zhou Guanyu, για την περσινή σύγκρουση μεταξύ του Max Verstappen και του Lewis Hamilton στη Μόντσα, όπου το μονοθέσιο του πρώτου πέρασε πάνω από εκείνο του Βρετανού, για την απογείωση του μονοθέσιου του Fernando Alonso στην πίστα του Σπα το 2018 και το σοκαριστικό ατύχημα του Romain Grosjean στο Μπαχρέιν το 2020.

Ο Γαλλοελβετός οδηγός δήλωσε από το νοσοκομείο όπου νοσηλεύτηκε: «Είμαι καλά, σχετικά καλά. Σας ευχαριστώ για τα μηνύματά σας. Ήμουν αντίθετος με το Halo πριν από μερικά χρόνια, είναι όμως ό,τι καλύτερο έχει μπει στη F1. Χωρίς αυτό δεν θα μπορούσα να σας μιλήσω σήμερα».