© 2011, Petros Giannakouris/ Associated Press
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Ράλλυ Ακρόπολις: Η ιστορία του και η μεγάλη επιστροφή στο WRC

Το Ράλλυ Ακρόπολις επιστρέφει στο WRC μετά από μία διακοπή 8 χρόνων. Αυτή είναι η σύντομη ιστορία του αλλά και όσα περιμένουμε φέτος.

Το Volkswagen Polo του Jari-Matti Latvala τερματίζει και ο σπουδαίος Φινλανδός οδηγός αναδεικνύεται ο νικητής της 59ης έκδοσης του Ράλλυ Ακρόπολις. Ήταν Ιούνιος του 2013. Το ραντεβού που θα δινόταν για τον επόμενο χρόνο τελικά δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ.

 

 

Η διοργάνωση φεύγει από το πρόγραμμα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος και συγκαταλέγεται σε αυτό του ευρωπαϊκού. Το 2018 η FIA αποφασίζει να το αφαιρέσει από το καλεντάρι της γενικά, ώστε το 2019 και το 2020 δεν διεξήχθη καν. Η φετινή επιστροφή του και μάλιστα ως μέρος του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος είναι προφανώς ένα πολύ σημαντικό γεγονός για τους λάτρεις του μηχανοκίνητου αθλητισμού στην Ελλάδα και όχι μόνο.

Ένα από τα ιστορικότερα ράλλυ

To Ράλλυ Ακρόπολις διοργανώθηκε για πρώτη φορά το 1951. Η παρουσία του έκτοτε ήταν συνεχής κάτι που κατέστησε τον αγώνα έναν από τους παλαιότερους στην ιστορία του αθλήματος. Ιστορικός νικητής του πρώτου Ράλλυ Ακρόπολις ήταν ο Πέτρος Περατικός με ένα Fiat. Η διαδρομή ξεκινούσε από την Αθήνα περνώντας διάφορες πόλεις της ελληνικής επαρχίας.

Την αμέσως επόμενη χρονιά η ΕΛΠΑ, έχοντας αντιληφθεί την τρομερή επιτυχία του πρώτου ράλλυ, πήρε τη διοργάνωση του επόμενου υπό την αιγίδα της και το 1953 ο αγώνας γίνεται διεθνής. Το 1956, είναι η πρώτη χρονιά που τον αγώνα τον κερδίζει κάποιος μη-Έλληνας. Είναι ο Γερμανός Walter Shock με μία Mercedes-Benz. Ο ίδιος μάλιστα ξανακέρδισε το 1960 και έγινε ο δεύτερος που κερδίζει παραπάνω από μία φορά τον αγώνα, μετά τον Johny Πεσματζόγλου.

© 2011, Petros Giannakouris/ Associated Press

Από το 1969 μέχρι το 1972 το ράλλυ γίνεται μέρος του Πρωταθλήματος Κατασκευαστών. Οι ειδικές διαδρομές του ράλλυ, οι υψηλές θερμοκρασίες και τα τοπία έκαναν τον συγκεκριμένο αγώνα έναν από τους πιο απαιτητικούς αλλά τελικά και έναν από τους αγαπημένους των οδηγών.

Το Ράλλυ Ακρόπολις γίνεται μέρος του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος

To 1973 δημιουργείται το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ (WRC) και το Ράλλυ Ακρόπολις γίνεται μέρος του ημερολογίου του ως ο 6ος στο πρόγραμμα των 13 αγώνων. Πρώτος νικητής είναι ο Γάλλος Jean-Luc Therier με ένα Renault Alpine A110. Η διοργάνωση θα μείνει στο πλαίσιο του WRC για τα επόμενα 40 χρόνια με τρεις μόνο εξαιρέσεις. Την αμέσως επόμενη χρονιά (1974) λόγω πετρελαϊκής κρίσης, το 1995 και το 2010.

Στην πορεία όλων αυτών των χρόνων, το Ράλλυ Ακρόπολις γινόταν το κορυφαίο event του μηχανοκίνητου αθλητισμού στη χώρα και ένα από τα σημαντικότερα δρώμενα ιδίως για τις περιοχές που ήταν κοντά σε κάποια από τις διαδρομές. Μεγάλα ονόματα του μηχανοκίνητου αθλητισμού συνδέθηκαν με το ράλλυ. Ο Colin  McRae, ο Carlos Sainz, ο Petter Solberg, ο Sébastien Loeb, ο “Miki” Biasion και πολλοί ακόμη.

To Ράλι Ακρόπολις του 2011. © 2011, Petros Giannakouris/ Associated Press

Πολυνίκης του θεσμού είναι φυσικά ο Collin McRae με 5 νίκες (1996, 1998, 2000, 2001, 2002) και ακολουθούν με τρεις νίκες οι Walter Röhrl, “Miki” Biasion, Sébastien Loeb και Carlos Sainz. Στους κατασκευαστές προηγείται η Ford με 13 νίκες και ακολουθούν οι Lancia (6) και Subaru (5).

Η μεγάλη επιστροφή

Η οικονομική κρίση που γνώρισε η Ελλάδα άφησε τα σημάδια της και στο Ράλλυ Ακρόπολις που έχανε σταδιακά την άλλοτε αίγλη του. Η αφαίρεση του ήταν το τελειωτικό χτύπημα και τα χρόνια μέχρι τη διετή διακοπή του ήταν κατά βάση διαδικαστικά. Τώρα επιστρέφει ως ο 8ος αγώνας του παρόντος πρωταθλήματος.

Αυτή τη φορά στη βαθμολογία του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος προηγείται το δίδυμο των Ogier-Ingrassia με ένα Toyota Yaris και 162 βαθμούς. Ακολουθούν οι  Evans-Martin επίσης με Yaris και Neuville-Wydaeghe με Hyundai i20 Coupe που μοιράζονται τη δεύτερη θέση με 124 βαθμούς σε 8 αγώνες.

Το Ράλλυ Ακρόπολις 2021 θα διεξαχθεί μεταξύ 9 και 12 Σεπτεμβρίου και θα περιλαμβάνει ειδικές διαδρομές στην Πελοπόννησο, στην Κεντρική Ελλάδα αλλά και στο κέντρο της Αθήνας. Κεντρικό ρόλο σε όλο αυτό θα έχει η πόλη της Λαμίας. Στη φετινή του μορφή ο αγώνας, έχει ειδικές διαδρομές συνολικού μήκος 292 αγωνιστικών χιλιομέτρων και αναμένεται συναρπαστικός.