ΛΙΣΤΕΣ

10 τραγούδια που έχουμε συνδέσει με κάτι πολύ συγκεκριμένο

Απ’ την ‘Carmina Burana’ μέχρι το ‘Song 2’, αυτά τα κομμάτια θα είναι για πάντα τα ανεπίσημα soundtracks αναμνήσεων και συναισθημάτων.

Δεν έχω γράψει ποτέ ούτε τους στίχους, ούτε φυσικά τη μελωδία κάποιου τραγουδιού. Φαντάζομαι όμως, πως ο κάθε καλλιτέχνης που αποφασίζει να συνθέσει ένα κομμάτι, έχει κάτι πολύ συγκεκριμένο στο κεφάλι του.

Μπορεί να θέλει να απαλύνει τον πόνο του, γράφοντας ένα τραγούδι για χωρισμό. Μπορεί να θέλει να στείλει ένα κοινωνικό μήνυμα, ή να σχολιάσει την επικαιρότητα. Μπορεί απλά να θέλει να βγάλει λεφτά, ή γκόμενα. Εμείς δεν είμαστε εδώ για να κρίνουμε.

Αποκλείεται πάντως, μία μέρα να ξύπνησε ένας μουσικός και να σκέφτηκε: “Σήμερα θα γράψω ένα τραγούδι το οποίο θέλω οπωσδήποτε να συνδεθεί με το ΠΑΣΟΚ και τον Ανδρέα Παπανδρέου”. Αυτά τα πράγματα όμως, δυστυχώς συμβαίνουν κι οι καλλιτέχνες σπάνια ερωτώνται.

Τραγούδια τα οποία ακούγονται σε μια πολύ ιδιαίτερη συγκυρία και κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες και μοιραία συνδέονται για πάντα με αυτές, χάνοντας αυτομάτως οποιαδήποτε άλλη ιδιότητα.

Κρίμα κι άδικο, αλλά έτσι τα φέρνει η ζωή κι αυτά είναι τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα (στη λίστα δεν υπάρχουν τραγούδια τα οποία γράφτηκαν ειδικά για την περίσταση, όπως είναι ας πούμε τα soundtracks ταινιών) :

Carmina Burana – ΠΑΣΟΚ

 

Ποιος το έγραψε:  Η ‘Carmina Burana’ είναι μια χειρόγραφη συλλογή ποιημάτων και τραγουδιών που γράφτηκαν στις αρχές του 13ου αιώνα. 24 απ’ αυτά, μελοποιήθηκαν απ’ τον Γερμανό συνθέτη Carl Orff, το 1937, αρκετά χρόνια δηλαδή πριν την ίδρυση του Σοσιαλιστικού Κινήματος.

Γιατί έγινε η σύνδεση: Το ‘O Fortuna’, το οποίο αποτελεί κομμάτι της καντάτας ‘Carmina Burana’, έχει συνδεθεί και θα είναι για πάντα συνδεδεμένο με το ΠΑΣΟΚ της καρδιάς μας και συγκεκριμένα με τον ηγέτης της παράταξης, Ανδρέα Παπανδρέου, αφού υπό τους ήχους της μεγαλειώδους μελωδίας πραγματοποιούσε τις εισόδους στις συγκεντρώσεις του.

Τι σκεφτόμαστε κάθε φορά που το ακούμε: “Α ρε ΠΑΣΟΚΑΡΑ, με τον Ανδρέα φάγαμε όλοι ψωμάκι”.

The Final Countdown – Ευρωμπάσκετ 1987

 

Ποιος το έγραψε: O Joey Tempest, μέλος του σουηδικού συγκροτήματος ‘Europe’ και αποτελούσε κομμάτι του ομώνυμου δίσκου της μπάντας που κυκλοφόρησε το 1986. Είμαι σίγουρος ότι όταν το 1982 ο Joey σκάρωνε δειλά-δειλά τα πρώτα rifάκια του τραγουδιού, δεν είχε ιδέα ποιος ήταν ο Αργύρης Καμπούρης.

Γιατί έγινε η σύνδεση: Γιατί το τραγούδι παιζόταν στα διαλείμματα των αγώνων της εθνικής μας ομάδας στο Ευρωμπάσκετ του 1987 στην Αθήνα και μοιραία συνδέθηκε με την μεγαλειώδη πορεία της μέχρι και την κατάκτηση του κυπέλλου. Φυσικά, από τότε το ακούμε σε κάθε αφιέρωμα στο έπος του 1987 αλλά και σε κάθε νέα επιτυχία του ελληνικού αθλητισμού, ενώ για ανάλογο σκοπό χρησιμοποιείται και σε άλλες χώρες. Βγάζουν κι αλλού τίμιους γίγαντες.

Τι σκεφτόμαστε κάθε φορά που το ακούμε: “Μυρίζεσαι κι εσύ τιρινίνι; Η πρόκριση στα χέρια αυτού του τίμιου γίγαντα”.

We Are The Champions – Απονομή τίτλου σε αθλητικό γεγονός

 

Ποιος το έγραψε: Ο ηγέτης των Queen, Freddie Mercury και αποτελούσε κομμάτι του δίσκου ‘News of the World’ που κυκλοφόρησε το 1977. Με ποιο κομμάτι πανηγύριζαν στις φιέστες μέχρι τότε;

Γιατί έγινε η σύνδεση: Γατί στο 99% των τελικών (προς θεού, όχι κυπέλλου, ιεροσυλία) ή κάθε φιέστας που σέβεται τον εαυτό της, η απονομή έχει για μουσική υπόκρουση το “These are the losers, cause we are the champions” των Βρετανών. Το κομμάτι υπήρξε κι επίσημο theme song του Μουντιάλ του 1994 στις Η.Π.Α και κάθε φορά που το ακούς, σκέφτεσαι τον αρχηγό της ομάδας σου να σηκώνει την κούπα ψηλά στον ουρανό.

Τι σκεφτόμαστε κάθε φορά που το ακούμε: “Τι κάρφωσε ο Πρίντεζης/Διαμαντίδης/Χαριστέας, Σαραβάκος Παναγίτσα μου!”.

Carmen – Διαφήμιση Ajaz

 

Ποιος το έγραψε: Ο Γάλλος συνθέτης Georges Bizet συνέθεσε την όπερα ‘Carmen’, η οποία παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1875 κι αποτελεί μια απ’ τις πιο πολυπαιγμένες και πετυχημένες όπερες παγκοσμίως.

Γιατί έγινε η σύνδεση: Ας αφήσουμε το βίντεο να μιλήσει από μόνο του:

 

Τι σκεφτόμαστε κάθε φορά που το ακούμε: “Το Ajaz Ultra καινοτομειιιιιιιί, δεν θέλει ξέβγαλμα δουλειά πολληηηηηηή”.

Song 2 – Fifa 98

 

Ποιος το έγραψε: Τα μέλη των Blur, το 1997. Το κομμάτι περιλαμβανόταν στο δίσκο με το ευφάνταστο όνομα ‘Blur’.

Γιατί έγινε η σύνδεση: Επειδή στην εισαγωγή του αγαπημένου μας τότε video game ποδοσφαίρου, ‘Fifa 98, Road to World Cup’ ακούγαμε την κομματάρα του Albarn και των υπολοίπων και μπαίναμε σε ποδοσφαιρικό mood μάχης. Wooohoooooo.

 

Τι σκεφτόμαστε κάθε φορά που το ακούμε: “Θα πάρω Ίντερ να τους τρελάνω στις ντρίπλες”.

Πέρασε η μπόρα- ΑΕΚ

 

Ποιος το έγραψε: Ο Νίκος Ζιώγαλας, το 1990 και το ερμήνευσε μαζί με την Αναστασία Μουτσάτσου.

Γιατί έγινε η σύνδεση: Το καλοκαίρι του 2004, ο Ντέμης Νικολαΐδης αποφάσισε να σταματήσει το ποδόσφαιρο και μαζί με ομάδα επενδυτών, αναλαμβάνει τις τύχες της αγαπημένης του ομάδας, η οποία κινδύνευε λόγω χρεών να υποβιβαστεί στις ερασιτεχνικές κατηγορίες. Το “Πέρασε η Μπόρα” επανακυκλοφορεί ως “Μόνη Ξανά δεν θα σ’ Αφήσω”, γίνεται ο ύμνος της νέας ΑΕΚ και ακούγεται σε κάθε εντός έδρας αγώνα της ομάδας στο ΟΑΚΑ.

Τι σκεφτόμαστε κάθε φορά που το ακούμε: “Ρε τον Γιαννάκη τον Σοάρες”.

Ένα σπίτι καίγεται (κρίμα) – Δήμητρα Ματσούκα στο Κάτι Τρέχει με τους Δίπλα

 

Ποιος το έγραψε: Η Εύη Δρούτσα σε μουσική Τριαντάφυλλου(!), το σωτήριον έτος 1997.

Γιατί έγινε η σύνδεση: Γιατί η Δήμητρα Ματσούκα, ως ‘Γωγώ’ στο ΄Κάτι Τρέχει με τους Δίπλα’ το τραγουδούσε στον άντρα της Θανάση στην κρεβατοκάμαρα, με φάλτσα φωνή και χωρίς να θυμάται καν τους στίχους, σε μια απ’ τις καλύτερες σκηνές της σειράς.

 

Τι σκεφτόμαστε κάθε φορά που το ακούμε: “Γουστάρεις μωρό;”.

Return to Innocence – Final 4 Τελ Αβίβ

 

Ποιος το έγραψε: Ο Michael Cretu, μέλος του γερμανικού συγκροτήματος Enigma, τον Ιανουάριο του 1994.

Γιατί έγινε η σύνδεση: Στην βιντεοκασέτα ‘Η Καταξίωση του Θρύλου’ η οποία αφηγείται την πορεία του μπασκετικού Ολυμπιακού τη σεζόν 1994-95, η αναφορά στο Final 4 του Τελ Αβίβ ξεκινάει με το συγκεκριμένο τραγούδι το οποίο θα στοιχειώσει για πάντα όλους τους Ολυμπιακούς, όσο και το επίσης στοιχειωμένο τρίποντο του Κορνίλιους Τόμπσον στον καταραμένο τελικό με την Μπανταλόνα. Η φωνή του αγαπημένου Γιάννη Φιλέρη δεν αρκεί, και καθιστά το τραγούδι μισητό, αφού ξυπνά τις δυσάρεστες αναμνήσεις. Ακόμη, όποτε το ακούω σκέφτομαι τον χαμένο τελικό με πίκρα και το αλλάζω σε δευτερόλεπτα.

Τι σκεφτόμαστε κάθε φορά που το ακούμε: “Τι έβαλε μωρέ ο κερατάς, πώς γίνεται να χάσαμε;”.

Legionäre – Μικρόφωνα στα γήπεδα

 

Ποιος το έγραψε: Νάτος πάλι ο καταραμένος ο Michael Cretu, αυτή τη φορά για κάπως πιο ευχάριστο λόγο. Εκτός απ’ το πρότζεκτ των Enigma, ο Ρουμάνος καλλιτέχνης έκανε και σόλο καριέρα και το 1983 κυκλοφόρησε το άλμπουμ ‘Legionäre’, στο οποίο συναντάμε και το ομώνυμο τραγούδι.

Γιατί έγινε η σύνδεση: Γιατί τις Κυριακές, όταν πηγαίναμε να φάμε οικογενειακά στην ταβέρνα, φεύγαμε με τον αδερφό μου μόλις τελειώναμε το φαγητό και χωνόμασταν στο αυτοκίνητο του πατέρα μας για να ακούσουμε στην ΕΡΑ ΣΠΟΡ την εξέλιξη της αγωνιστικής. Το ‘Legionäre’ ήταν το σήμα έναρξης της εκπομπής ‘Μικρόφωνο στα Γήπεδα’ και το πρώτο καλωσόρισμα στη δράση, πριν τη φωνή του Σήφη Βοτζάκη. Εκείνα τα ρομαντικά χρόνια, πριν τις συνδρομητικές τηλεοράσεις, το συγκεκριμένο τραγούδι ήταν για όλους τους ποδοσφαιρόφιλους ένας λόγος χαράς κι ενθουσιασμού.

Τι σκεφτόμαστε κάθε φορά που το ακούμε: “Πάμε να ακούσουμε λεπτό και σκορ απ’ το Καραϊσκάκη”.

Breathe Me – Φινάλε Six Feet Under

 

Ποιος το έγραψε: H Αυστραλίδα μουσικός Sia και περιλαμβανόταν στο άλμπουμ ‘Colour the small one’ το οποίο και κυκλοφόρησε το 2004.

Γιατί έγινε η σύνδεση: Γιατί το καλύτερο φινάλε όλων των εποχών σε τηλεοπτική σειρά, κατά την ταπεινή μου άποψη τουλάχιστον, έχει για μουσική υπόκρουση αυτό το κομμάτι. Η πρωταγωνίστρια Claire μπαίνει στο αμάξι, ξεσπάει σε κλάματα, ακούμε το ‘Breathe Me’ και βλέπουμε τη μελλοντική εξέλιξη των χαρακτήρων της σειράς όσο αυτή οδηγεί μακριά από όλους. Έχοντας παρακολουθήσει ολόκληρη τη σειρά κι έχοντας δεθεί με τους ήρωες, το φινάλε αυτό ήταν συγκινητικό και ανατριχιαστικό ταυτόχρονα και αρκετά χρόνια μετά, όταν ακούω το συγκεκριμένο τραγούδι, νιώθω την ίδια ακριβώς ανατριχίλα σε ολόκληρο το κορμί μου. Για όσους έχουν δει το ‘Six Feet Under’, νομίζω ότι το υπέροχο κομμάτι της Sia θα είναι για πάντα το soundtrack ενός πανέμορφου επιλόγου.

 

Τι σκεφτόμαστε κάθε φορά που το ακούμε: Συγκινήθηκα πάλι”.